



Rejestr BDO (Baza Danych Odpadowych) to system, który ma na celu monitorowanie i zarządzanie gospodarką odpadami. Umożliwia on rejestrację podmiotów zajmujących się wytwarzaniem, zbieraniem, transportem oraz przetwarzaniem odpadów, a także śledzenie ich obiegu. Sprawdź, czy Twojej firmy dotyczy obowiązek rejestracji BDO, i w jaki sposób prowadzić ewidencję odpadów!
Zgodnie z art. 51 ust. 2 ustawy o odpadach wpisowi do rejestru BDO nie podlegają:
Obowiązek rejestracji BDO dotyczy wszystkich podmiotów wymienionych w art. 50 i 51 ustawy o odpadach. Art. 50 wskazuje rodzaje działalności, które wymagają złożenia wniosku o wpis do Rejestru BDO przez przedsiębiorców samodzielnie. Natomiast art. 51 ust. 1 określa przypadki, w których marszałek województwa dokonuje wpisu do Rejestru-BDO z urzędu.
Jednostki handlu oferujące torby z tworzyw sztucznych
Obowiązek rejestracji w Rejestrze BDO dotyczy także podmiotów handlu detalicznego i hurtowego, które oferują torby na zakupy z tworzyw sztucznych objęte opłatą recyklingową. Natomiast podmioty, które nie oferują takich toreb, nie muszą się rejestrować. Sklepy oferujące jedynie bardzo lekkie torby (tzw. zrywki), które nie podlegają opłacie recyklingowej, również nie mają obowiązku wpisu do rejestru BDO.
Także podmioty wprowadzające opakowania lub produkty w opakowaniach mają obowiązek rejestracji w BDO (o ile nie dotyczy ich ww. wskazane zwolnienie). Obowiązek ten dotyczy m.in.:
Opakowaniem w rozumieniu ustawy jest wyrób, w tym wyrób bezzwrotny, wykonany z jakiegokolwiek materiału, przeznaczony do przechowywania, ochrony, przewozu, dostarczania lub prezentacji produktów, od surowców do towarów przetworzonych.
Wprowadzającym opakowania jest przedsiębiorca, który:
Wprowadzającym produkty w opakowaniach jest przedsiębiorca, który wprowadza do obrotu produkty pod własnym oznaczeniem lub imieniem, zlecając ich wytworzenie innemu przedsiębiorcy. Do wprowadzających zalicza się także pakujących produkty wytworzone przez innych oraz prowadzących punkty handlowe o powierzchni powyżej 500 m², sprzedających pakowane produkty. Wprowadzenie do obrotu obejmuje również odpłatne lub nieodpłatne udostępnienie opakowań, lub produktów w opakowaniach na terytorium kraju oraz import i wewnątrzwspólnotowe nabycie tych produktów dokonywane na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej.
Wpisu do BDO muszą także dokonać wytwórcy odpadów, którzy są równocześnie zobowiązani do prowadzenia ewidencji odpadów.
Przez wytwórcę odpadów rozumie się każdego, którego działalność lub bytowanie powoduje powstawanie odpadów (pierwotny wytwórca odpadów), oraz każdego, kto przeprowadza wstępną obróbkę, mieszanie lub inne działania powodujące zmianę charakteru lub składu tych odpadów. Wytwórcą odpadów jest również każdy, kto wytwarza odpady w wyniku świadczenia usług w zakresie budowy, rozbiórki, remontu obiektów, czyszczenia zbiorników lub urządzeń oraz sprzątania, konserwacji i napraw, chyba że umowa o świadczenie usługi stanowi inaczej.
W informacji w zakresie obowiązku uzyskania wpisu w Rejestrze-BDO przez wytwórców odpadów będących mikroprzedsiębiorcami, małymi lub średnimi przedsiębiorcami wydany jest komunikat, że odpady powstające w drobnej działalności gospodarczej, podobne do tych z gospodarstw domowych i niezawierające odpadów niebezpiecznych, mogą być klasyfikowane jako odpady komunalne. Dotyczy to m.in. biur, salonów fryzjerskich czy kosmetycznych, o ile nie generują odpadów medycznych. Takie podmioty są zwolnione z obowiązku rejestracji w systemie BDO. Odpady komunalne mogą również obejmować zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, pod warunkiem braku składników niebezpiecznych.
Natomiast odpady niebezpieczne pochodzące z innych źródeł niż gospodarstwa domowe nie są klasyfikowane jako odpady komunalne. Wytwórcy tych odpadów nie mają zwolnień z BDO, chyba że zostaną one określone w rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z 5 listopada 2024 roku. Jeśli ilości odpadów przekroczą ustalone limity, wytwórca musi zarejestrować się w Rejestrze BDO.
Aby uniknąć niepotrzebnych konsekwencji prawnych w przypadku wytwórców odpadów (np. firm usługowych, jak zakład fryzjerski, kosmetyczny, branża beauty, salon tatuażu itd.), ważne jest, aby zidentyfikować, które usługi świadczone przez przedsiębiorcę generują odpady medyczne lub niebezpieczne, wymagające rejestracji w BDO. Pozostałe odpady wytwarzane przez tych przedsiębiorców są klasyfikowane jako odpady komunalne i nie wymagają rejestracji. We właściwym przyporządkowaniu pomogą nam poniższe definicje.
Odpady komunalne
Ustawa o odpadach w art. 3. ust. 1 pkt 7 wskazuje, że jako odpady komunalne rozumie się odpady powstające w gospodarstwach domowych oraz odpady pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter i skład są podobne do odpadów z gospodarstw domowych, w szczególności niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne i odpady selektywnie zebrane:
– przy czym odpady komunalne nie obejmują odpadów z produkcji, rolnictwa, leśnictwa, rybołówstwa, zbiorników bezodpływowych, sieci kanalizacyjnej oraz z oczyszczalni ścieków, w tym osadów ściekowych, pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz odpadów budowlanych i rozbiórkowych; niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne pozostają niesegregowanymi (zmieszanymi) odpadami komunalnymi, nawet jeżeli zostały poddane przetwarzaniu odpadów, ale przetwarzanie to nie zmieniło w sposób znaczący ich właściwości.
Odpady medyczne
Definicję odpadów medycznych również znajdziemy w ustawie o odpadach, która wskazuje, że przez odpady medyczne rozumie się odpady powstające w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych oraz prowadzeniem badań i doświadczeń naukowych w zakresie medycyny.
Odpady niebezpieczne
Odpady klasyfikowane jako niebezpieczne znajdziemy w Rozporządzeniu w sprawie katalogu odpadów, które w tym katalogu oznakowane są indeksem górnym w postaci gwiazdki „*” przy kodzie rodzaju odpadów, chyba że mają zastosowanie przepisy art. 7 ustawy o odpadach.
Dwie pierwsze cyfry kodu oznaczają grupę odpadów wskazującą źródło powstawania odpadów. Oznaczenie grupy odpadów łącznie z dwiema następnymi cyframi identyfikuje podgrupę odpadów, natomiast kod składający się z sześciu cyfr identyfikuje rodzaj odpadów.
Rejestracji do BDO należy dokonać przed rozpoczęciem działalności wymagającej takiego wpisu.
Wniosek rejestrowy BDO należy złożyć elektronicznie przez indywidualne konto w Bazie danych o produktach, opakowaniach i gospodarce odpadami, logując się na stronie https://rejestr-bdo.mos.gov.pl/.
Marszałek województwa dokonuje wpisu do rejestru na wniosek podmiotu po stwierdzeniu, że wniosek nie zawiera braków formalnych, nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku.
Numer rejestrowy BDO
Marszałek województwa, dokonując wpisu do rejestru, nadaje podmiotowi indywidualny numer rejestrowy BDO i zawiadamia o tym przedsiębiorcę.
Numer rejestrowy należy umieszczać na dokumentach związanych z działalnością w zakresie produktów i odpadów, jak np.: faktura VAT, paragon fiskalny, umowa kupna-sprzedaży, sprawozdania, karta przekazania odpadów, karta ewidencji odpadów przez firmy wytwarzające, transportujące, zbierające lub przetwarzające odpady oraz zobowiązane do prowadzenia ewidencji odpadów.
Numeru BDO nie trzeba umieszczać na dokumentach:
Opłacie rejestrowej i rocznej podlegają wyłącznie przedsiębiorcy:
Opłata rejestrowa/roczna wynosi:
i należy ją wpłacić do końca lutego za dany rok na konto urzędu marszałkowskiego właściwego dla siedziby firmy lub miejsca zamieszkania.
Co należy aktualizować w Rejestrze BDO?
Aktualizacji w rejestrze BDO należy dokonać w przypadku zmiany:
Kiedy należy złożyć wniosek o wykreślenie z Rejestru BDO?
W przypadku trwałego zaprzestania działalności wymagającej rejestru, wniosek należy złożyć w ciągu 14 dni od tej daty. Jeżeli w ramach prowadzonej działalności następuje zakończenie któregoś z jej zakresów, należy złożyć wniosek aktualizacyjny.
Co powinien zrobić podmiot, który został wpisany do Rejestru BDO, a w wyniku prowadzonej działalności będzie wytwarzał jedynie odpady komunalne?
Podmiot, który wpisał się do Rejestru BDO, a w świetle obowiązujących przepisów nie podlega temu obowiązkowi, nie ma obowiązku prowadzić ewidencji ani generować dokumentów w systemie BDO. Powinien również złożyć wniosek o wykreślenie z ww. rejestru.
Ewidencję odpadów prowadzi posiadacz odpadów, czyli wytwórca odpadów lub osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która ma odpady.
W związku z powyższym w praktyce zobowiązane do prowadzenia ewidencji odpadów, a co za tym idzie uzyskania wpisu do Rejestru BDO, będą wszystkie firmy produkcyjne i przemysłowe, które w ramach swojej działalności wytwarzają odpady w ilościach większych niż wymienione w Rozporządzeniu Ministra Klimatu w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów (Dz.U. z 2019 r. poz. 2531). Rozporządzenie wprowadza wyłączenia z obowiązku prowadzenia ewidencji dla osiemnastu kodów odpadów, przy ściśle określonej masie wytworzonych odpadów w roku kalendarzowym.
Wytwórcy odpadów muszą prowadzić bieżącą ewidencję ich ilości i jakości zgodnie z katalogiem odpadów. Niezależnie od tego, czy stosują pełną ewidencję (z kartami przekazania i ewidencji odpadów), czy uproszczoną (tylko karty przekazania), są zobowiązani do uzyskania wpisu do Rejestru BDO, w którym prowadzi się ewidencję odpadów.
Od 1 stycznia 2021 roku ewidencja odpadów w BDO może mieć jedynie formę elektroniczną.
Rejestr BDO to system dla podmiotów wprowadzających produkty i gospodarujących odpadami, który gromadzi informacje o produktach, opakowaniach i odpadach. Przedsiębiorcy zarejestrowani w BDO prowadzą elektroniczną ewidencję i sprawozdawczość odpadów.
Katalog odpadów
widencja odpadów w systemie BDO musi być zgodna z katalogiem odpadów określonym w rozporządzeniu Ministra Klimatu z 2 stycznia 2020 roku w sprawie katalogu odpadów. Wymaga to osobnego ewidencjonowania różnych rodzajów odpadów, których jest kilkaset. W zakładce „Ewidencja odpadów” w systemie BDO można wybierać i dodawać informacje o ilości wytworzonych i przekazanych odpadów.
Pełna ewidencja odpadów
Aby prawidłowo pozbyć się odpadów, należy stworzyć w BDO kartę przekazania odpadów, w której wpisuje się m.in. masę i kod odpadów, dane firmy transportowej, numer rejestracyjny pojazdu oraz adres przejmującego odpady. Ważne jest, aby działać w porozumieniu z odbierającym odpady. Po wystawieniu karty generowane jest potwierdzenie, a dalsze kroki, takie jak potwierdzenie przejęcia i zakończenia transportu, nie są już obowiązkiem wystawcy. Dodatkowo konieczne jest sporządzenie drugiego dokumentu – elektronicznej karty ewidencji odpadów, która dokumentuje wytworzone i przekazane odpady.
Uproszczona ewidencja odpadów
Uproszczoną ewidencję odpadów mogą prowadzić m.in. firmy, które:
Przy uproszczonej ewidencji wypełnia się tylko karty przekazania odpadów i nie trzeba sporządzać elektronicznych kart ewidencji.
Jakie informacje muszą się znaleźć w ewidencji odpadów?
Informacje, które trzeba podać w każdym dokumencie dotyczącym ewidencji odpadów, to m.in.:
W jaki sposób należy prowadzić ewidencję odpadów?
Szczegółowe wytyczne, w jaki sposób należy prowadzić ewidencję odpadów, zawarte są w art. 66 – 72 ustawy o odpadach oraz w filmach instruktażowych.
Przekazanie odpadów opisują cztery główne kroki:
Kartę ewidencji odpadów należy prowadzić rocznie dla konkretnego kodu, rodzaju odpadów oraz miejsca działalności, gdy posiadacz odpadów (np. wytwórca, podmiot przejmujący) ma obowiązek ewidencji. Karta jest tworzona od momentu pierwszego wpisu i prowadzona do końca roku kalendarzowego, w którym została założona.
Wytwórca odpadów powinien w pierwszej kolejności na bieżąco dokonywać wpisów na karcie ewidencji odpadów (KEO) w zakładce „wytworzone”. Następnie w momencie rozpoczęcia działań dotyczących przekazania odpadów do kolejnego podmiotu, wystawić kartę przekazania odpadów (KPO), a po zatwierdzeniu w systemie BDO przejęcia odpadów przez podmiot przejmujący należy wprowadzić dane w KEO w zakładce „przekazane”.
Kto ponosi odpowiedzialność za odpady w przypadku, gdy podmiot przejmujący ich nie przejmie?
Zgodnie z art. 27 ust. 4 ustawy o odpadach, odpowiedzialność za odpady spoczywa na podmiocie przekazującym je do momentu ich przejęcia przez kolejnego posiadacza i potwierdzenia tego w systemie BDO. Odrzucenie KPO przez przejmującego odpady nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich właściwe gospodarowanie.
Sprawozdanie BDO o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami muszą corocznie składać m.in.:
Prowadzący jednostki, które oferują torby na zakupy z tworzywa sztucznego objęte opłatą recyklingową, mają obowiązek składania rocznych sprawozdań dotyczących produktów, opakowań oraz gospodarowania odpadami. Przy czym obowiązek nie jest związany z ewidencją odpadów, ale z obowiązkiem pobierania opłaty recyklingowej.
Sprawozdanie składa się za pośrednictwem systemu BDO w terminie do 15 marca za poprzedni rok kalendarzowy do marszałka województwa właściwego ze względu na miejsce wytwarzania/ zbierania/ przetwarzania odpadów. Przedsiębiorca, który zamyka firmę, musi złożyć sprawozdanie w ciągu 7 dni od likwidacji firmy.
Sprawozdanie powinno zawierać dane identyfikujące podmiot, takie jak numer rejestrowy BDO, imię i nazwisko lub nazwę, adres, oraz NIP. Zakres szczegółowych informacji w sprawozdaniu zależy od kategorii przedsiębiorcy oraz rodzaju odpadów. Szczegółowy zakres znajduje się w systemie BDO po zalogowaniu.
W przypadku otrzymania wezwania do korekty rocznego sprawozdania o odpadach, najlepiej złożyć korektę w wyznaczonym terminie, ponieważ urząd może to uznać za brak wykonania obowiązku ustawowego i nałożyć grzywnę. Zaległe sprawozdanie należy złożyć jak najszybciej, ponieważ kara grzywny może zostać nałożona wielokrotnie.
Dokumenty związane ze sprawozdaniem należy przechowywać przez 5 lat od końca roku, którego dotyczy. Obowiązek sporządzenia sprawozdania przedawnia się po 5 latach, licząc od końca roku kalendarzowego, za który sprawozdanie miało być przygotowane.
Podmiot wytwarzający odpady (przekazujący) wystawia kartę przekazania odpadów (KPO), zawierającą kod, rodzaj i masę odpadów. Transportujący generuje potwierdzenie KPO w systemie BDO, co może również zrobić przekazujący. Po dostarczeniu odpadów, podmiot przejmujący musi niezwłocznie potwierdzić ich przejęcie w BDO, a w przypadku różnicy w masie, dodać odpowiednie informacje. Jeśli waga lub kod odpadów się nie zgadzają, przejmujący może odrzucić KPO, co umożliwia przekazującemu dokonanie korekty. Po korekcie karta wraca do przejmującego w celu potwierdzenia transportu
Jakie rodzaje sprawozdań są składane w BDO?
System BDO umożliwia składanie trzech grup sprawozdań:
Natomiast sprawozdania z zakresu opłat za korzystanie ze środowiska nie są częścią BDO i należy składać je odrębnie.
Co to jest miejsce prowadzenia działalności w rozumieniu BDO?
Miejsce prowadzenia działalności (MPD) – najczęściej jest to teren zakładu lub inne miejsce prowadzenia działalności o jednym adresie, związane z: wytwarzaniem odpadów innych niż komunalne, zbieraniem lub przetwarzaniem odpadów przez danego posiadacza odpadów.
Czy ustawa określa termin przetworzenia odpadów do 12 miesięcy?
Ustawa o odpadach nie precyzuje terminu przetwarzania odpadów, ale określa maksymalne okresy ich magazynowania w zależności od rodzaju. Odpady, z wyjątkiem tych przeznaczonych do składowania, mogą być magazynowane do 3 lat, jeśli wynika to z procesów technologicznych lub organizacyjnych. Odpady przeznaczone do składowania mogą być magazynowane maksymalnie przez rok, w celu zebrania odpowiedniej ilości do transportu.
Przydatne linki BDO:
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.