|
|
1 minut czytania

BDO – kogo obowiązuje rejestracja? Najważniejsze informacje dla przedsiębiorców 2025

Rejestr BDO (Baza Danych Odpadowych) to system, który ma na celu monitorowanie i zarządzanie gospodarką odpadami. Umożliwia on rejestrację podmiotów zajmujących się wytwarzaniem, zbieraniem, transportem oraz przetwarzaniem odpadów, a także śledzenie ich obiegu. Sprawdź, czy Twojej firmy dotyczy obowiązek rejestracji BDO, i w jaki sposób prowadzić ewidencję odpadów!

rejestracja bdo

Rejestracja BDO – omówione zagadnienia:

Pokaż więcej ↓

Zmiana formy opodatkowania 2025 – jaka forma opodatkowania jest najlepsza dla firmy jednoosobowej?

Które podmioty nie podlegają wpisowi do Rejestru-BDO?

Zgodnie z art. 51 ust. 2 ustawy o odpadach wpisowi do rejestru BDO nie podlegają:

  • osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne niebędące przedsiębiorcami, które wykorzystują odpady na potrzeby własne;
  • w rolnictwie, rozumianym jako uprawa wszystkich płodów rolnych wprowadzanych do obrotu handlowego, włączając w to uprawy przeznaczone do produkcji pasz,
  • do uprawy roślin przeznaczonych do produkcji kompostu,
  • do uprawy roślin nieprzeznaczonych do spożycia i do produkcji pasz,
  • do rekultywacji terenów, w tym gruntów na cele rolne,
  • przy dostosowaniu gruntów do określonych potrzeb wynikających z planów gospodarki odpadami, planów zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu;
  • podmiot, który prowadzi nieprofesjonalną działalność w zakresie zbierania odpadów opakowaniowych i odpadów w postaci zużytych artykułów konsumpcyjnych, takich jak np. leki i opakowania po nich;
  • transportujący wytworzone przez siebie odpady.
  •  

    Kto podlega pod obowiązek rejestracji BDO?

    Obowiązek rejestracji BDO dotyczy wszystkich podmiotów wymienionych w art. 50 i 51 ustawy o odpadach. Art. 50 wskazuje rodzaje działalności, które wymagają złożenia wniosku o wpis do Rejestru BDO przez przedsiębiorców samodzielnie. Natomiast art. 51 ust. 1 określa przypadki, w których marszałek województwa dokonuje wpisu do Rejestru-BDO z urzędu.

    Ustawa o odpadach przewiduje wyjątki zwalniające z obowiązku rejestracji w BDO, jak np.:

    • Przedsiębiorca, który będzie wytwarzał tylko odpady o kodach i w ilościach wymienionych w Rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 5 listopada 2024 r. w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów (Dz.U. 2024 poz. 1644), nie będzie musiał uzyskać wpisu do rejestru w BDO jako wytwórca odpadów.
    • Przedsiębiorcy wytwarzający odpady we wspólnym lokalu mogą przenieść odpowiedzialność za odpady na jednego z nich lub wynajmującego, pod warunkiem że ten zapewni zgodne z ustawą o odpadach postępowanie z nimi. Przeniesienie odpowiedzialności wymaga pisemnej umowy, inaczej jest nieważne.
    • Odpady z części socjalnej dla pracowników są traktowane jak odpady komunalne, co zwalnia ich wytwórców z ewidencji i obowiązku wpisu do rejestru BDO. Natomiast w przypadku innych odpadów powstających w wyniku działalności, obowiązek wpisu do rejestru BDO nadal obowiązuje.

    Jednostki handlu oferujące torby z tworzyw sztucznych

    Obowiązek rejestracji w Rejestrze BDO dotyczy także podmiotów handlu detalicznego i hurtowego, które oferują torby na zakupy z tworzyw sztucznych objęte opłatą recyklingową. Natomiast podmioty, które nie oferują takich toreb, nie muszą się rejestrować. Sklepy oferujące jedynie bardzo lekkie torby (tzw. zrywki), które nie podlegają opłacie recyklingowej, również nie mają obowiązku wpisu do rejestru BDO.

    Podmioty wprowadzające opakowania lub produkty w opakowaniach

    Także podmioty wprowadzające opakowania lub produkty w opakowaniach mają obowiązek rejestracji w BDO (o ile nie dotyczy ich ww. wskazane zwolnienie). Obowiązek ten dotyczy m.in.:

    • dokonujących wewnątrzwspólnotowej dostawy odpadów opakowaniowych lub produktów w opakowaniach;
    • eksportujących odpady opakowaniowe, opakowania lub produkty w opakowaniach;
    • wprowadzających opakowania lub produkty w opakowaniach.

    Opakowaniem w rozumieniu ustawy jest wyrób, w tym wyrób bezzwrotny, wykonany z jakiegokolwiek materiału, przeznaczony do przechowywania, ochrony, przewozu, dostarczania lub prezentacji produktów, od surowców do towarów przetworzonych.

    Wprowadzającym opakowania jest przedsiębiorca, który:

    • wytwarza opakowania,
    • importuje opakowania,
    • dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia opakowań,
    • dokonuje wewnątrzwspólnotowej dostawy opakowań.

    Wprowadzającym produkty w opakowaniach jest przedsiębiorca, który wprowadza do obrotu produkty pod własnym oznaczeniem lub imieniem, zlecając ich wytworzenie innemu przedsiębiorcy. Do wprowadzających zalicza się także pakujących produkty wytworzone przez innych oraz prowadzących punkty handlowe o powierzchni powyżej 500 m², sprzedających pakowane produkty. Wprowadzenie do obrotu obejmuje również odpłatne lub nieodpłatne udostępnienie opakowań, lub produktów w opakowaniach na terytorium kraju oraz import i wewnątrzwspólnotowe nabycie tych produktów dokonywane na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej.

    Wytwórca odpadów

    Wpisu do BDO muszą także dokonać wytwórcy odpadów, którzy są równocześnie zobowiązani do prowadzenia ewidencji odpadów.

    Przez wytwórcę odpadów rozumie się każdego, którego działalność lub bytowanie powoduje powstawanie odpadów (pierwotny wytwórca odpadów), oraz każdego, kto przeprowadza wstępną obróbkę, mieszanie lub inne działania powodujące zmianę charakteru lub składu tych odpadów. Wytwórcą odpadów jest również każdy, kto wytwarza odpady w wyniku świadczenia usług w zakresie budowy, rozbiórki, remontu obiektów, czyszczenia zbiorników lub urządzeń oraz sprzątania, konserwacji i napraw, chyba że umowa o świadczenie usługi stanowi inaczej.

    Odpady z biur i drobnej działalności gospodarczej

    W informacji w zakresie obowiązku uzyskania wpisu w Rejestrze-BDO przez wytwórców odpadów będących mikroprzedsiębiorcami, małymi lub średnimi przedsiębiorcami wydany jest komunikat, że odpady powstające w drobnej działalności gospodarczej, podobne do tych z gospodarstw domowych i niezawierające odpadów niebezpiecznych, mogą być klasyfikowane jako odpady komunalne. Dotyczy to m.in. biur, salonów fryzjerskich czy kosmetycznych, o ile nie generują odpadów medycznych. Takie podmioty są zwolnione z obowiązku rejestracji w systemie BDO. Odpady komunalne mogą również obejmować zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, pod warunkiem braku składników niebezpiecznych.

    Natomiast odpady niebezpieczne pochodzące z innych źródeł niż gospodarstwa domowe nie są klasyfikowane jako odpady komunalne. Wytwórcy tych odpadów nie mają zwolnień z BDO, chyba że zostaną one określone w rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z 5 listopada 2024 roku. Jeśli ilości odpadów przekroczą ustalone limity, wytwórca musi zarejestrować się w Rejestrze BDO.

    Odpady komunalne, medyczne, niebezpieczne

    Aby uniknąć niepotrzebnych konsekwencji prawnych w przypadku wytwórców odpadów (np. firm usługowych, jak zakład fryzjerski, kosmetyczny, branża beauty, salon tatuażu itd.), ważne jest, aby zidentyfikować, które usługi świadczone przez przedsiębiorcę generują odpady medyczne lub niebezpieczne, wymagające rejestracji w BDO. Pozostałe odpady wytwarzane przez tych przedsiębiorców są klasyfikowane jako odpady komunalne i nie wymagają rejestracji. We właściwym przyporządkowaniu pomogą nam poniższe definicje.

    Odpady komunalne

    Ustawa o odpadach w art. 3. ust. 1 pkt 7 wskazuje, że jako odpady komunalne rozumie się odpady powstające w gospodarstwach domowych oraz odpady pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter i skład są podobne do odpadów z gospodarstw domowych, w szczególności niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne i odpady selektywnie zebrane:

    • z gospodarstw domowych, w tym papier i tektura, szkło, metale, tworzywa sztuczne, bioodpady, drewno, tekstylia, opakowania, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, zużyte baterie i akumulatory oraz odpady wielkogabarytowe, w tym materace i meble, oraz
    • ze źródeł innych niż gospodarstwa domowe, jeżeli odpady te są podobne pod względem charakteru i składu do odpadów z gospodarstw domowych

    – przy czym odpady komunalne nie obejmują odpadów z produkcji, rolnictwa, leśnictwa, rybołówstwa, zbiorników bezodpływowych, sieci kanalizacyjnej oraz z oczyszczalni ścieków, w tym osadów ściekowych, pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz odpadów budowlanych i rozbiórkowych; niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne pozostają niesegregowanymi (zmieszanymi) odpadami komunalnymi, nawet jeżeli zostały poddane przetwarzaniu odpadów, ale przetwarzanie to nie zmieniło w sposób znaczący ich właściwości.

    Odpady medyczne

    Definicję odpadów medycznych również znajdziemy w ustawie o odpadach, która wskazuje, że przez odpady medyczne rozumie się odpady powstające w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych oraz prowadzeniem badań i doświadczeń naukowych w zakresie medycyny.

    Odpady niebezpieczne

    Odpady klasyfikowane jako niebezpieczne znajdziemy w Rozporządzeniu w sprawie katalogu odpadów, które w tym katalogu oznakowane są indeksem górnym w postaci gwiazdki „*” przy kodzie rodzaju odpadów, chyba że mają zastosowanie przepisy art. 7 ustawy o odpadach.

    Dwie pierwsze cyfry kodu oznaczają grupę odpadów wskazującą źródło powstawania odpadów. Oznaczenie grupy odpadów łącznie z dwiema następnymi cyframi identyfikuje podgrupę odpadów, natomiast kod składający się z sześciu cyfr identyfikuje rodzaj odpadów.

    Kiedy należy dokonać rejestracji w BDO?

    Rejestracji do BDO należy dokonać przed rozpoczęciem działalności wymagającej takiego wpisu.

    Gdzie złożyć wniosek rejestrowy?

    Wniosek rejestrowy BDO należy złożyć elektronicznie przez indywidualne konto w Bazie danych o produktach, opakowaniach i gospodarce odpadami, logując się na stronie https://rejestr-bdo.mos.gov.pl/.

    Marszałek województwa dokonuje wpisu do rejestru na wniosek podmiotu po stwierdzeniu, że wniosek nie zawiera braków formalnych, nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku.

    Numer rejestrowy BDO

    Marszałek województwa, dokonując wpisu do rejestru, nadaje podmiotowi indywidualny numer rejestrowy BDO i zawiadamia o tym przedsiębiorcę.

    Numer rejestrowy należy umieszczać na dokumentach związanych z działalnością w zakresie produktów i odpadów, jak np.: faktura VAT, paragon fiskalny, umowa kupna-sprzedaży, sprawozdania, karta przekazania odpadów, karta ewidencji odpadów przez firmy wytwarzające, transportujące, zbierające lub przetwarzające odpady oraz zobowiązane do prowadzenia ewidencji odpadów.

    Numeru BDO nie trzeba umieszczać na dokumentach:

    • kadrowych i związanych z bieżącą obsługą administracyjną i funkcjonowaniem biura firmy,
    • przekazywanych do urzędu skarbowego,
    • pozostałych dokumentach niezwiązanych bezpośrednio z działalnością objętą wpisem do Rejestru-BDO.

    Obowiązek umieszczania numeru rejestrowego mają przedsiębiorcy:

    • wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz autoryzowani przedstawiciele,
    • wprowadzający baterie lub akumulatory,
    • wprowadzający pojazdy,
    • producent, importer i wewnątrzwspólnotowy nabywca opakowań,
    • wprowadzający na terytorium kraju produkty w opakowaniach,
    • wprowadzający na terytorium kraju opony,
    • wprowadzający na terytorium kraju oleje smarowe.

    Opłata rejestrowa oraz roczna

    Opłacie rejestrowej i rocznej podlegają wyłącznie przedsiębiorcy:

    • wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny i autoryzowani przedstawiciele,
    • wprowadzający baterie lub akumulatory,
    • wprowadzający pojazdy,
    • producent, importer i wewnątrzwspólnotowy nabywca opakowań,
    • wprowadzający na terytorium kraju produkty w opakowaniach,
    • wprowadzający na terytorium kraju opony,
    • wprowadzający na terytorium kraju oleje smarowe.

    Opłata rejestrowa/roczna wynosi:

    • 200 zł – w przypadku mikroprzedsiębiorców,
    • 800 zł – w przypadku pozostałych przedsiębiorców

    i należy ją wpłacić do końca lutego za dany rok na konto urzędu marszałkowskiego właściwego dla siedziby firmy lub miejsca zamieszkania.

    Opłaty rocznej nie płaci się w roku, w którym dokonano opłaty rejestrowej. Ponadto przedsiębiorcy wpisani do krajowego systemu ekozarządzania i audytu (EMAS) są zwolnieni z opłaty rejestrowej.

    Co należy aktualizować w Rejestrze BDO?

    Aktualizacji w rejestrze BDO należy dokonać w przypadku zmiany:

    • danych podmiotu np. nazwy firmy, adresu siedziby itp.
    • zakresu prowadzonej działalności wymagającej wpisu do Rejestru BDO.

    Kiedy należy złożyć wniosek o wykreślenie z Rejestru BDO?

    W przypadku trwałego zaprzestania działalności wymagającej rejestru, wniosek należy złożyć w ciągu 14 dni od tej daty. Jeżeli w ramach prowadzonej działalności następuje zakończenie któregoś z jej zakresów, należy złożyć wniosek aktualizacyjny.

    Co powinien zrobić podmiot, który został wpisany do Rejestru BDO, a w wyniku prowadzonej działalności będzie wytwarzał jedynie odpady komunalne?

    Podmiot, który wpisał się do Rejestru BDO, a w świetle obowiązujących przepisów nie podlega temu obowiązkowi, nie ma obowiązku prowadzić ewidencji ani generować dokumentów w systemie BDO. Powinien również złożyć wniosek o wykreślenie z ww. rejestru.

    Ewidencja odpadów BDO

    Ewidencję odpadów prowadzi posiadacz odpadów, czyli wytwórca odpadów lub osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która ma odpady.

    W związku z powyższym w praktyce zobowiązane do prowadzenia ewidencji odpadów, a co za tym idzie uzyskania wpisu do Rejestru BDO, będą wszystkie firmy produkcyjne i przemysłowe, które w ramach swojej działalności wytwarzają odpady w ilościach większych niż wymienione w Rozporządzeniu Ministra Klimatu w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów (Dz.U. z 2019 r. poz. 2531). Rozporządzenie wprowadza wyłączenia z obowiązku prowadzenia ewidencji dla osiemnastu kodów odpadów, przy ściśle określonej masie wytworzonych odpadów w roku kalendarzowym.

    Wytwórcy odpadów muszą prowadzić bieżącą ewidencję ich ilości i jakości zgodnie z katalogiem odpadów. Niezależnie od tego, czy stosują pełną ewidencję (z kartami przekazania i ewidencji odpadów), czy uproszczoną (tylko karty przekazania), są zobowiązani do uzyskania wpisu do Rejestru BDO, w którym prowadzi się ewidencję odpadów.

    Od 1 stycznia 2021 roku ewidencja odpadów w BDO może mieć jedynie formę elektroniczną.

    Jak wygląda ewidencja odpadów BDO?

    Rejestr BDO to system dla podmiotów wprowadzających produkty i gospodarujących odpadami, który gromadzi informacje o produktach, opakowaniach i odpadach. Przedsiębiorcy zarejestrowani w BDO prowadzą elektroniczną ewidencję i sprawozdawczość odpadów.

    Katalog odpadów

    widencja odpadów w systemie BDO musi być zgodna z katalogiem odpadów określonym w rozporządzeniu Ministra Klimatu z 2 stycznia 2020 roku w sprawie katalogu odpadów. Wymaga to osobnego ewidencjonowania różnych rodzajów odpadów, których jest kilkaset. W zakładce „Ewidencja odpadów” w systemie BDO można wybierać i dodawać informacje o ilości wytworzonych i przekazanych odpadów.

    Pełna ewidencja odpadów

    Aby prawidłowo pozbyć się odpadów, należy stworzyć w BDO kartę przekazania odpadów, w której wpisuje się m.in. masę i kod odpadów, dane firmy transportowej, numer rejestracyjny pojazdu oraz adres przejmującego odpady. Ważne jest, aby działać w porozumieniu z odbierającym odpady. Po wystawieniu karty generowane jest potwierdzenie, a dalsze kroki, takie jak potwierdzenie przejęcia i zakończenia transportu, nie są już obowiązkiem wystawcy. Dodatkowo konieczne jest sporządzenie drugiego dokumentu – elektronicznej karty ewidencji odpadów, która dokumentuje wytworzone i przekazane odpady.

    Uproszczona ewidencja odpadów

    Uproszczoną ewidencję odpadów mogą prowadzić m.in. firmy, które:

    • wytwarzają odpady niebezpieczne w ilości do 100 kg rocznie,
    • wytwarzają odpady inne niż niebezpieczne, niebędące odpadami komunalnymi, w ilości do 5 ton rocznie.

    Przy uproszczonej ewidencji wypełnia się tylko karty przekazania odpadów i nie trzeba sporządzać elektronicznych kart ewidencji.

    Jakie informacje muszą się znaleźć w ewidencji odpadów?

    Informacje, które trzeba podać w każdym dokumencie dotyczącym ewidencji odpadów, to m.in.:

    • imię i nazwisko lub nazwa posiadacza odpadów, w tym wykonującego usługę transportu odpadów, adres zamieszkania lub siedziby oraz adres miejsca prowadzenia działalności;
    • numer rejestrowy BDO, nadany przez marszałka województwa;
    • numer NIP, o ile został nadany;
    • imię i nazwisko osoby sporządzającej (w przypadku karty ewidencji odpadów);
    • adres miejsca pochodzenia odpadów, w tym spoza terytorium kraju, z wyłączeniem wytwórców odpadów;
    • masa odpadów lub sucha masa odpadów oraz kod i rodzaj odpadów;
    • adres miejsca przeznaczenia odpadów, a w przypadku przeznaczenia odpadów poza terytorium kraju również data rozpoczęcia transportu, rodzaj środka transportu oraz przewidywana metoda przetwarzania odpadów.

    W jaki sposób należy prowadzić ewidencję odpadów?

    Szczegółowe wytyczne, w jaki sposób należy prowadzić ewidencję odpadów, zawarte są w art. 66 – 72 ustawy o odpadach oraz w filmach instruktażowych.

    Jak wygląda przekazywanie odpadów?

    Przekazanie odpadów opisują cztery główne kroki:

    1. Aby przekazać odpady, należy zalogować się w systemie BDO i utworzyć kartę przekazania odpadów, zawierającą wszystkie wymagane informacje, w tym masę, kod oraz rodzaj odpadów, a także dane firmy odbierającej odpady.
    2. Następnie pracownik firmy transportującej odpady powinien zalogować się do systemu BDO, aby przyjąć kartę przekazania odpadów i pobrać potwierdzenie, które kierowca musi mieć podczas transportu. Jeśli kierowca nie ma dostępu do urządzenia, przekazujący odpady może zalogować się do BDO i wygenerować potwierdzenie w jego imieniu.
    3. Po dotarciu transportu z odpadami do miejsca przekazania, odbiorca loguje się do BDO i weryfikuje informacje na karcie przekazania. Jeśli dane są poprawne, zatwierdza kartę; w przeciwnym razie ją odrzuca. W przypadku błędów, nadawca może edytować kartę, wprowadzając korekty dotyczące masy i kodu odpadów.
    4. Odbiorca odpadów zatwierdza kartę przekazania w systemie BDO, a transportujący potwierdza zakończenie transportu. Odpady uznaje się za skutecznie przekazane dopiero po tych czynnościach.
    5. Firmy wytwarzające odpady, które nie są zarejestrowane w Rejestrze BDO, nie mogą przekazywać tych odpadów np. odbierającemu ani wystawiać elektronicznej karty przekazania odpadów, ponieważ papierowa wersja karty nie jest już dostępna.
    Jak często sporządzać kartę ewidencji odpadów?

    Kartę ewidencji odpadów należy prowadzić rocznie dla konkretnego kodu, rodzaju odpadów oraz miejsca działalności, gdy posiadacz odpadów (np. wytwórca, podmiot przejmujący) ma obowiązek ewidencji. Karta jest tworzona od momentu pierwszego wpisu i prowadzona do końca roku kalendarzowego, w którym została założona.

    Wytwórca odpadów powinien w pierwszej kolejności na bieżąco dokonywać wpisów na karcie ewidencji odpadów (KEO) w zakładce „wytworzone”. Następnie w momencie rozpoczęcia działań dotyczących przekazania odpadów do kolejnego podmiotu, wystawić kartę przekazania odpadów (KPO), a po zatwierdzeniu w systemie BDO przejęcia odpadów przez podmiot przejmujący należy wprowadzić dane w KEO w zakładce „przekazane”.

    Kto ponosi odpowiedzialność za odpady w przypadku, gdy podmiot przejmujący ich nie przejmie?

    Zgodnie z art. 27 ust. 4 ustawy o odpadach, odpowiedzialność za odpady spoczywa na podmiocie przekazującym je do momentu ich przejęcia przez kolejnego posiadacza i potwierdzenia tego w systemie BDO. Odrzucenie KPO przez przejmującego odpady nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich właściwe gospodarowanie.

    Sprawozdanie BDO

    Sprawozdanie BDO o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami muszą corocznie składać m.in.:

    • wytwórcy odpadów zobowiązani do prowadzenia ewidencji odpadów,
    • prowadzący działalność polegającą na gospodarowaniu odpadami zobowiązani do prowadzenia ewidencji odpadów, z wyłączeniem prowadzącego odbieranie odpadów komunalnych, w zakresie zbierania odpadów, lub przetwarzania odpadów.

    Prowadzący jednostki, które oferują torby na zakupy z tworzywa sztucznego objęte opłatą recyklingową, mają obowiązek składania rocznych sprawozdań dotyczących produktów, opakowań oraz gospodarowania odpadami. Przy czym obowiązek nie jest związany z ewidencją odpadów, ale z obowiązkiem pobierania opłaty recyklingowej.

    Sprawozdanie składa się za pośrednictwem systemu BDO w terminie do 15 marca za poprzedni rok kalendarzowy do marszałka województwa właściwego ze względu na miejsce wytwarzania/ zbierania/ przetwarzania odpadów. Przedsiębiorca, który zamyka firmę, musi złożyć sprawozdanie w ciągu 7 dni od likwidacji firmy.

    Sprawozdanie powinno zawierać dane identyfikujące podmiot, takie jak numer rejestrowy BDO, imię i nazwisko lub nazwę, adres, oraz NIP. Zakres szczegółowych informacji w sprawozdaniu zależy od kategorii przedsiębiorcy oraz rodzaju odpadów. Szczegółowy zakres znajduje się w systemie BDO po zalogowaniu.

    W przypadku otrzymania wezwania do korekty rocznego sprawozdania o odpadach, najlepiej złożyć korektę w wyznaczonym terminie, ponieważ urząd może to uznać za brak wykonania obowiązku ustawowego i nałożyć grzywnę. Zaległe sprawozdanie należy złożyć jak najszybciej, ponieważ kara grzywny może zostać nałożona wielokrotnie.

    Dokumenty związane ze sprawozdaniem należy przechowywać przez 5 lat od końca roku, którego dotyczy. Obowiązek sporządzenia sprawozdania przedawnia się po 5 latach, licząc od końca roku kalendarzowego, za który sprawozdanie miało być przygotowane.

    Podmioty zarejestrowane w BDO, które w danym roku sprawozdawczym nie wytworzyły odpadów, nie muszą składać sprawozdań zerowych.

    Jak dokonać w BDO odbioru odpadów wytworzonych w trakcie prowadzonej działalności gospodarczej?

    Podmiot wytwarzający odpady (przekazujący) wystawia kartę przekazania odpadów (KPO), zawierającą kod, rodzaj i masę odpadów. Transportujący generuje potwierdzenie KPO w systemie BDO, co może również zrobić przekazujący. Po dostarczeniu odpadów, podmiot przejmujący musi niezwłocznie potwierdzić ich przejęcie w BDO, a w przypadku różnicy w masie, dodać odpowiednie informacje. Jeśli waga lub kod odpadów się nie zgadzają, przejmujący może odrzucić KPO, co umożliwia przekazującemu dokonanie korekty. Po korekcie karta wraca do przejmującego w celu potwierdzenia transportu

    Jakie rodzaje sprawozdań są składane w BDO?

    System BDO umożliwia składanie trzech grup sprawozdań:

    • o odpadach komunalnych,
    • o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami,
    • o wytworzonych odpadach i o gospodarowaniu odpadami.

    Natomiast sprawozdania z zakresu opłat za korzystanie ze środowiska nie są częścią BDO i należy składać je odrębnie.

    Co to jest miejsce prowadzenia działalności w rozumieniu BDO?

    Miejsce prowadzenia działalności (MPD) – najczęściej jest to teren zakładu lub inne miejsce prowadzenia działalności o jednym adresie, związane z: wytwarzaniem odpadów innych niż komunalne, zbieraniem lub przetwarzaniem odpadów przez danego posiadacza odpadów.

    Czy ustawa określa termin przetworzenia odpadów do 12 miesięcy?

    Ustawa o odpadach nie precyzuje terminu przetwarzania odpadów, ale określa maksymalne okresy ich magazynowania w zależności od rodzaju. Odpady, z wyjątkiem tych przeznaczonych do składowania, mogą być magazynowane do 3 lat, jeśli wynika to z procesów technologicznych lub organizacyjnych. Odpady przeznaczone do składowania mogą być magazynowane maksymalnie przez rok, w celu zebrania odpowiedniej ilości do transportu.

    Jaki są sankcje za działania niezgodne z przepisami BDO?

    • za gospodarowanie odpadami niezgodne z informacjami zgłoszonymi do rejestru – kara aresztu albo grzywny;
    • za brak wniosku o wpis do rejestru/o zmianę wpisu do rejestru lub o wykreślenie z rejestru albo złożenie wniosku niezgodny ze stanem faktycznym – kara aresztu albo grzywny;
    • za prowadzenie działalności gospodarczej bez wymaganego wpisu do rejestru – administracyjna kara pieniężna 5 000 zł – 1 000 000 zł;
    • za transport odpadów bez wpisu do Rejestru-BDO – administracyjna kara pieniężna od 2 000 do 10 000 zł;
    • za niedostarczenie odpadów przez transportującego odpady do posiadacza odpadów/miejsca przeznaczenia odpadów, wskazanego przez zlecającego usługę transportu odpadów – administracyjna kara pieniężna 1 000 zł – 100 000 zł.

    Przydatne linki BDO:

    Autor ifirma.pl

    Dorota Łesak

    Księgowa i autorka tekstów. Jako księgowa w ifirma.pl każdego dnia zapewnia fachowe wsparcie swoim klientom – małym firmom usługowym i handlowym. Pomiędzy codziennymi obowiązkami dzieli się na blogu ifirma.pl swoim wieloletnim doświadczeniem i wiedzą dotyczącą tematów księgowo-podatkowych.

    Dodaj komentarz

    Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

    Może te tematy też Cię zaciekawią

    Biuro rachunkowe - ifirma.pl

    Mobilnie czy
    stacjonarnie?

    Korzystaj jak chcesz!

    Zleć księgowość

    Pobierz darmową aplikację mobilną

    aplikacja mobilna ifirma
    Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003