|
|
15 minut czytania

Pomysł na biznes: branża beauty – podatki, uprawnienia, koszty, PKD i inne – wszystko, co musisz wiedzieć

Branża beauty to bardzo rozległy obszar, który obejmuje wiele różnych działalności i w którym wielu przedsiębiorców może widzieć drogę do rozwijania swojego biznesu. Zebraliśmy wszystkie najważniejsze informacje o tym sektorze, aby przedstawić pigułkę wiedzy dla każdego, kto rozważa start w branży beauty.

branża beauty pomysł na biznes

Pomysł na biznes w branży beauty – wszystko, co musisz wiedzieć

Pokaż więcej ↓

Zmiana formy opodatkowania 2025 – jaka forma opodatkowania jest najlepsza dla firmy jednoosobowej?

Definicja branży beauty

Za oficjalną definicję branży beauty uchodzi ta zaproponowana przez Michała Łenczyńskiego, który wprowadził ten zwrot do obiegu językowego, a sektor beauty zdefiniował jako „wszystkie dziedziny zajmujące się urodą i dobrym samopoczuciem”. Jak widać, jest to dość szeroki zakres. Stąd do branży beauty powszechnie zaliczane są m.in.:

  • kosmetyka,
  • kosmetologia estetyczna,
  • fryzjerstwo i trychologia,
  • medycyna estetyczna,
  • stylizacja rzęs oraz brwi,
  • makijaż (w tym makijaż permanentny) i stylistyka,
  • charakteryzacja z perukarstwem,
  • tattoo & piercing,
  • manicure i pedicure,
  • podologia,
  • masaż,
  • depilacja,
  • odnowa biologiczna, SPA itp.

Forma opodatkowania dla branży beauty

Zawody wykonywane w sektorze beauty mogą korzystać z następujących form opodatkowania:

  • podatek liniowy – z 19% stawką podatku,
  • podatek progresywny,
  • podatek ryczałtowy,
  • karta podatkowa – jedynie na zasadzie kontynuacji.

Każda forma opodatkowania charakteryzuje się innymi parametrami.

Podatek liniowy oferuje 19% stawkę podatku oraz możliwość rozliczenia kosztów uzyskania przychodu, czyli można rozliczyć koszty firmowe. Nie występuje tutaj jednak kwota wolna od podatku.

Podatek progresywny (skala podatkowa). Stawka podatku wynosi 12% dla dochodów do 120 tys. zł, a powyżej tej kwoty wzrasta do 32%. Skala podatkowa pozwala na rozliczenie kosztów oraz uwzględnienie kwoty wolnej od podatku w wysokości 30 tys. zł, co ostatecznie pomniejsza należny podatek.

Podatek ryczałtowy, który oficjalnie nazywa się ryczałt od przychodów ewidencjonowanych (zryczałtowany podatek od przychodów ewidencjonowanych), wynosi od 3% do 17% podatku od przychodów. Stawka podatku zależy od przedmiotu usługi oraz kodu PKWiU. Wszystkie stawki ryczałtu i przyporządkowane im usługi odnajdziemy w art. 12 ustawy ryczałtowej.

Jeśli wykluczymy pozostałe stawki ryczałtu, to działalność usługowa w branży beauty będzie podlegać pod 8,5% podatek ryczałtowy.

Jeśli w ramach danej działalności sprzedawane są także kosmetyki itp., to sprzedaż towaru podlega pod 3% stawkę ryczałtu, a jeśli jest to pośrednictwo w sprzedaży hurtowej (usługi tzw. handlowca) – 15%.

W przypadku medycyny estetycznej w zakresie opieki zdrowotnej (PKWiU 86) stawka ryczałtu to natomiast 14%. Oznacza to, że jeśli zabieg medycyny estetycznej ma charakter świadczenia zdrowotnego, właściwą stawką ryczałtu będzie 14%, zaś jeśli ma cel upiększający, korektę urody, służy tylko celom wizualnym itp., to można zastosować 8,5% stawkę ryczałtu.

W razie wątpliwości, jaką stawkę ryczałtu zastosować, warto wystąpić o wydanie interpretacji do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Można tego dokonać za pomocą tego formularza.

Przy tej formie opodatkowania nie można rozliczać kosztów firmowych (podatek jest liczony od przychodów) ani nie występuje kwota wolna od podatku.

Od 2022 roku z karty podatkowej mogą korzystać jedynie ci podatnicy, którzy byli opodatkowani w ten sposób w 2021 roku. Nowi przedsiębiorcy oraz ci zmieniający formę opodatkowania nie mają możliwości skorzystania z tej formy opodatkowania.

Koszty firmowe

Wydatki ponoszone w działalności gospodarczej mogą obniżyć dochód do opodatkowania (za wyjątkiem ryczałtowej formy opodatkowania) – stanowią tzw. koszty uzyskania przychodu.

Ustawa o PIT w art. 22 definiuje koszty uzyskania przychodów (KUP) jako wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zabezpieczenia ich źródła, z wyłączeniem kosztów wymienionych w art. 23.

Przykładowe wydatki, jakie branża beauty może wrzucić w koszty firmowe, to:

  • wyposażenie gabinetu, jak np. fotele i łóżka kosmetyczne, fotele masujące, biurka, stoliki kosmetyczne, taborety, lustra, kombajny kosmetyczne itp.;
  • przedmioty elektryczne, jak np. suszarki do włosów, okapy do suszenia, lokówki, maszynki do strzyżenia, lampy grzewcze, grzebienie, szczotki, nożyczki inne przedmioty potrzebne do wykonywania usług;
  • narzędzia i materiały eksploatacyjne, typu przedmioty jednorazowego użytku, jak np. papier do loków, rękawiczki, butelki ze sprayem, ręczniki, fartuchy;
  • sprzęt dodatkowy, ja np. lampy, lupy, sprzęt do sterylizacji itd.;
  • środki do dezynfekcji i sterylizacji;
  • kursy i szkolenie podnoszące kwalifikacje zawodowe.

Sprzęt do gabinetu kosmetycznego można kupić lub wziąć w leasing.

Oprócz powyższego w koszty firmowe można także zaliczyć wydatki niezwiązane bezpośrednio z zawodem, ale związane z ogólnym prowadzeniem działalności gospodarczej, jak np. sprzęt IT i oprogramowanie, czynsz za wynajem lokalu i opłaty eksploatacyjne, opłaty za telefon, księgowość, wydatki związane z samochodem, który jest wykorzystywany w celach firmowych, opłaty za utrzymanie strony internetowej, wynagrodzenia zatrudnionych pracowników, składki ZUS, zakup kasy fiskalnej, opłaty ZAIKS itd.

Powyżej podaliśmy przykłady kosztów uzyskania przychodu dla branża beauty, podkreślając, że lista tych kosztów jest otwarta. Kosztem firmowym może być każdy wydatek związany z działalnością gospodarczą, który nie jest wykluczony przez art. 23 ustawy o PIT, pod warunkiem że jest odpowiednio udokumentowany. Koszty te powinny przyczyniać się do zarobków lub być powiązane z przychodami.

Jaki kod PKD dla branży beauty?

PKD, czyli Polska Klasyfikacja Działalności, to system klasyfikujący rodzaje działalności gospodarczej. Kody PKD mają zastosowanie w statystyce, ewidencji, dokumentacji, rachunkowości oraz w urzędowych rejestrach administracji publicznej, co wynika z ustawy o statystyce publicznej.

Branża beauty obejmuje różnorodne usługi, co skutkuje różnymi kodami PKD dla poszczególnych zawodów. Pełną listę kodów można znaleźć w tzw. Rozporządzeniu PKD, w którym usługi związane z branżą beauty znajdują się w dziale 96, który dotyczy „Pozostałej indywidualnej działalności usługowej”. Dział ten obejmuje m.in. usługi fryzjerskie, kosmetyczne, SPA itp.

Kody PKD w sektorze beauty to m.in.:

  • PKD 96.02: Fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne;
  • PKD 96.04: Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej;
  • PKD 96.09: Pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana.
Kody PKD 2025 – branża beauty

Od 1 stycznia 2025 w pewnych kodach PKD wprowadzono zmiany, które objęły niektóre zawody z sektora beauty.

Zmienione kody PKD 2025 obowiązują dla nowych przedsiębiorstw oraz tych, którzy wprowadzają jakiekolwiek zmiany w CEIDG po 1 stycznia 2025 roku. Przedsiębiorcy, którzy nie dokonają aktualizacji w CEIDG, mogą korzystać z dotychczasowych kodów PKD (2007) do 31 grudnia 2026 roku, z możliwością samodzielnego przeklasyfikowania. Po tym okresie, czyli od 1 stycznia 2027 roku, planowane jest automatyczne przeklasyfikowanie w rejestrach urzędowych.

Nowe kody PKD 2025 dla branży beauty wyglądają następująco:

Działalność fryzjerska: PKD 96.21.Z

Podklasa ta obejmuje: mycie włosów, przycinanie, strzyżenie i układanie, farbowanie, ondulowanie, prostowanie włosów i podobne czynności, stylizację włosów, golenie i przycinanie brody.

Podklasa ta nie obejmuje: produkcji peruk, sklasyfikowanej w 32.99.Z.

Działalność w zakresie pielęgnacji urody i pozostała działalność kosmetyczna: PKD 96.22.Z

Podklasa ta obejmuje: zabiegi upiększające, takie jak masaż twarzy, manicure, pedicure, makijaż permanentny, depilacje, opalanie oraz pozostałe działalności w zakresie zabiegów kosmetologii estetycznej wykonywane przez kosmetologów i tym podobnych, niemających uprawnień medycznych i niebędących pracownikami medycznymi.

Podklasa ta nie obejmuje działalności w zakresie chirurgii plastycznej wykonywanej przez lekarzy specjalistów, sklasyfikowanej w 86.22.Z

Działalność spa, saun i łaźni parowych: PKD 96.23.Z

Podklasa ta obejmuje: działalność łaźni tureckich, saun i łaźni parowych, dziennego spa, solariów, salonów oferujących zabiegi wyszczuplające oraz redukujące tkankę tłuszczową i tym podobnych, działalność salonów masażu relaksacyjnego.

Podklasa ta nie obejmuje: działalności usługowej związanej z poprawą kondycji fizycznej w ramach działalności związanej z zakwaterowaniem, sklasyfikowanej w odpowiednich podklasach działu 55, masażu leczniczego, sklasyfikowanego w 86.95.Z, działalności praktyków w zakresie shiatsu, masażu tajskiego, watsu, qigong tui na, sklasyfikowanej w 86.99.D, działalności klubów i obiektów związanych ze zdrowiem, fitnessem i kulturystyką, sklasyfikowanej w 93.13.Z.

Porównanie PKD 2007 i PKD 2025 w branży beauty

PKD 2007 PKD 2025 Zakres
96.02

fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne

96.21

działalność fryzjerska

  • mycie włosów, przycinanie
  • strzyżenie i układanie, farbowanie
  • ondulowanie
  • prostowanie włosów
  • stylizacja włosów
  • golenie i przycinanie brody

i podobne czynności

96.02

fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne

96.22

działalność w zakresie pielęgnacji urody i pozostała działalność kosmetyczna

zabiegi upiększające, na przykład:
  • masaż twarzy
  • manicure
  • pedicure
  • makijaż permanentny
  • depilacje
  • opalanie

i podobne czynności wykonywane przez kosmetologów i tym podobnych, niebędących lekarzami specjalistami

96.04

działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej

96.23

działalność spa, saun i łaźni parowych

działalność usługowa łaźni tureckich, saun i łaźni parowych, dziennego spa, solariów, salonów odchudzających, salonów masażu relaksacyjnego itp. mająca na celu poprawę samopoczucia

96.09

pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana

96.99

pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana

  • działalność studiów piercingu,
  • wykonywanie tatuaży

Więcej kluczy przejścia (powiązań) PKD 2007 – PKD 2025 znajdziesz tutaj.

Branża beauty a podatek VAT

Branża beauty może korzystać z tzw. zwolnienie podmiotowego VAT, czyli niepłacenia VAT-u dopóki przychody nie przekroczą 200 tys. zł w skali roku. Jeśli zaś działalność jest otwierana w trakcie roku, to ze zwolnienia z VAT można korzystać do momentu przekroczenia kwoty 200 tys. zł w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej.

Po przekroczeniu powyższego limitu stawka VAT na usługi beauty wynosi 8%.

Stawka 8% VAT dla branży beauty dotyczy usług kosmetycznych, w tym manicure i pedicure, świadczonych zarówno w salonach (PKWiU 96.02.13.0), jak i w domach klientów (PKWiU ex.96.02.14.0), oraz pozostałych usług kosmetycznych (PKWiU 96.02.19.0).

Zauważmy, że do określenia właściwej stawki VAT służy kod PKWiU, który jest czym innym niż kod PKD.

PKWiU Usługi beauty z 8% VAT
96.02.13.0 usługi kosmetyczne, manicure i pedicure
ex 96.02.14.0 usługi kosmetyczne, manicure i pedicure, świadczone w domu
96.02.19.0 pozostałe usługi kosmetyczne

Do branży beauty sklasyfikowanej w powyższych PKWiU, i co za tym idzie – prawem do 8% VAT-u, zaliczamy usługi pielęgnacyjne i upiększające związane z urodą i twarzą, które nie wymagają specjalistycznej wiedzy lekarskiej. Należą do nich m.in.:

  • mycie, obcinanie i stylizacja włosów,
  • golenie i przycinanie brody,
  • usługi fryzjerskie,
  • masaż twarzy,
  • manicure, pedicure,
  • makijaż,
  • stylizacja brwi i rzęs,
  • przekłuwanie uszu,
  • usługi depilacji,
  • naświetlanie promieniami ultrafioletowymi i podczerwonymi,
  • usługi doradcze w zakresie pielęgnacji urody.

Stawką obniżoną nie są natomiast objęte zabiegi z kategorii inwazyjnych, takie jak np. wykonanie tatuażu (chyba że tatuaż jest utworem w rozumieniu ustawy o prawie autorskim), piercingu, usługi solarium, masaży relaksacyjnych czy zabiegi chirurgii plastycznej.

Natomiast do wymienionych wyżej PKWiU nie zalicza się m.in. usług:

  • świadczonych przez łaźnie tureckie, sauny i łaźnie parowe, solaria, groty solne (PKWiU 96.04.10.0) – usługi te mimo to są opodatkowane stawką 8%, ponieważ kwalifikują się jako usługi rekreacyjne związane ze wstępem;
  • świadczonych przez salony odchudzające, salony masażu relaksacyjnego i podobnych usług mających na celu poprawę samopoczucia (PKWiU 96.04.10.0) – usługi te są opodatkowane stawką 23%, jako wykonywane przez podmioty niemające uprawnień do wykonywania zawodu medycznego;
  • treningu metodą elektrostymulacji mięśni EMS (PKWiU 96.04): jednak usługi te mogą być opodatkowane stawką 8%, ponieważ można je zaliczyć do usług związanych z rekreacją w zakresie wstępu.

Zabiegi uznawane za usługi opieki zdrowotnej – jeśli służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia i są wykonywane przez podmioty lecznicze lub odpowiednie zawody medyczne (jak np. lekarz, lekarz dentysta) – są zwolnione z VAT już od pierwszej sprzedaży. Jest to tzw. zwolnienie przedmiotowe VAT.

Podobnie jest w przypadku medycyny estetycznej, gdzie nie wszystkie usługi medyczne mogą skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego VAT. Zabiegi o charakterze jedynie estetycznym nie kwalifikują się do tego zwolnienia. Przykładowo operacje plastyczne mogą być objęte zwolnieniem przedmiotowym VAT, jeśli ich celem jest osiągnięcie efektu leczniczego. Natomiast zabiegi, które mają na celu jedynie poprawę wyglądu pacjenta, nie będą uprawniały do skorzystania z tego przywileju.

W interpretacji podatkowej pt. zwolnienie z podatku VAT świadczonych usług medycyny estetycznej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej podsumował, że zwolnienie z VAT dla usług medycznych zależy od ich celu. Jeśli głównym celem usługi nie jest ochrona zdrowia, zwolnienie nie ma zastosowania. Zabiegi poprawiające wygląd lub samopoczucie, które nie eliminują zagrożeń zdrowotnych, nie kwalifikują się do zwolnienia z VAT. Usługi takie jak botoks, kwas hialuronowy, mezoterapia czy peeling chemiczny mogą być jednak zwolnione z VAT, jeśli są wykonywane w celu poprawy zdrowia pacjenta przez podmioty lecznicze/ zawody medyczne.

Czy branża beauty musi mieć kasę fiskalną?

Aby rozstrzygnąć, które dziedziny z branży beauty muszą mieć kasę fiskalną, należy sięgnąć do Rozporządzenia w sprawie zwolnień z kas fiskalnych, w którym w § 4 znajdziemy informację, kto ma bezwzględny obowiązek stosowania kasy fiskalnej. Na liście tej znajduje się m.in. świadczenie usług fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych. Co oznacza, że te zawody mają obowiązek rejestrować swoje przychody na kasie fiskalnej już od pierwszej sprzedaży – nie ma tu żadnych zwolnień.

W przypadku studiów tatuażu, spa, solarium itp. nie ma natomiast obowiązku stosowania kasy fiskalnej, jeśli roczne obroty na rzecz osób fizycznych nie przekraczają 20 tys. zł. Po przekroczeniu tego progu, aby utrzymać zwolnienie z kasy fiskalnej, należy całą płatność za świadczone usługi przyjmować w formie bezgotówkowej (także kartą płatniczą, przez PayPal, PayU itp).

W przypadku medycyny estetycznej należy mieć na uwadze, że pod obowiązek kasy fiskalnej podlegają usługi w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy.

Ocena, czy świadczone usługi są usługami w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy lub usługami kosmetycznymi i kosmetologicznymi, należy do przedsiębiorcy.

Zwolnione z kasy fiskalnej są usługi świadczone osobiście przez osoby niewidome posiadające orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, które prowadzą samodzielnie działalność gospodarczą lub zatrudniają pracowników niewidomych posiadających orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności.

Działalność nierejestrowana a branża beauty

Jako działalności nierejestrowanej nie można wykonywać działalności, która:

  • wymaga zezwolenia, koncesji albo wpisu do rejestru działalności regulowanej,
  • została zdefiniowana w przepisach jako działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy Prawo przedsiębiorców.

Wykonywane usług w dziedzinie beauty nie jest reglamentowane, co oznacza, że można je świadczyć w ramach działalności nierejestrowanej.

Przypomnijmy, że działalność nierejestrowana to forma działalności gospodarczej, która jest wykonywana w celach zarobkowych, regularnie i w sposób zorganizowany, pod warunkiem że miesięczny przychód nie przekracza 75% minimalnego wynagrodzenia (w 2025 roku: 3999,50 zł). W przypadku przekroczenia tej kwoty, konieczna jest rejestracja firmy w ciągu 7 dni.

Tutaj dowiesz się wszystkiego o działalności nierejestrowanej.

Wymagania dla salonów beauty – przepisy prawa

Wymagania, jakim powinien odpowiadać lokal salonu beauty, regulują przede wszystkim przepisy:

  • ustawy o produktach kosmetycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2227), w odniesieniu do warunków przechowywania kosmetyków;
  • rozporządzenie Ministra Klimatu w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. z 2020 r. poz. 10);
  • rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowego sposobu postępowania z odpadami medycznymi (Dz.U. z 2017r. poz.1975);
  • rozporządzenie Ministra Klimatu w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów (Dz.U. 2019 poz. 2531).

Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Warszawie przygotowała projekt edukacyjny #ŚwiadomeUpiększanie, który dotyczy promowania właściwych zasad higieny w salonach świadczących usługi: fryzjerskie, fryzjersko-kosmetyczne, kosmetyczne, tatuażu, czyli szeroko rozumianej branży beauty. Omawiane są tam m.in. następujące tematy:

  • procedury do celów sanitarnych,
  • odpady zakaźne w branży beauty,
  • promieniowanie UV w solariach a czerniak,
  • zakażenia krwiopochodne w salonach beauty,
  • sterylizacja w salonach beauty,
  • tusze do tatuaży.

Materiały edukacyjne znajdziemy pod linkiem: Projekt edukacyjny #ŚwiadomeUpiększanie

Czy branża beauty podlega pod obowiązek wpisu do BDO?

Podmioty całkowicie zwolnione z ewidencji odpadów nie muszą rejestrować się w Rejestrze BDO. Natomiast wytwórcy odpadów z częściowymi zwolnieniami są zobowiązani do uzyskania wpisu. Czy branża beauty ma zatem obowiązek rejestracji BDO?

Z jednej strony Ministerstwo Klimatu i Środowiska wydało stanowisko, że branża beauty, o ile nie wytwarza odpadów medycznych, nie ma obowiązku rejestracji do BDO, ponieważ ich odpady mogą być traktowane jako komunalne.

„W związku z wejściem w życie od 1 stycznia 2025 r. rozporządzenia z dnia 5 listopada 2024 r. Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie rodzajów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów (Dz. U. 2024 poz. 1644), informujemy, że Ministerstwo Klimatu i Środowiska podtrzymuje swoje dotychczasowe stanowisko opublikowane na stronie BDO.

Odpady powstające w ramach działalności biurowej lub innej drobnej działalności gospodarczej, o charakterze i składzie podobnym do powstających w gospodarstwach domowych, mogą być potraktowane jako odpady komunalne (np. makulatura, opakowania, meble i inne odpady wielkogabarytowe).

W związku z tym podmioty prowadzące drobną działalność usługową np. księgową, doradczą, prawną lub inną biurową, fryzjerską, krawiecką, kosmetyczną (o ile nie wytwarzają odpadów medycznych, w wyniku przeprowadzanych zabiegów z zakresu medycyny estetycznej np. strzykawki, skalpele) są zwolnione z wpisu do rejestru BDO jako wytwórcy odpadów komunalnych”.

Stanowisko Ministerstwa Klimatu opublikowane w dniu 3 lutego 2025, aktualizacja: 1 kwietnia 2025

Z drugiej strony w informacji w zakresie obowiązku uzyskania wpisu w Rejestrze-BDO przez wytwórców odpadów będących mikroprzedsiębiorcami, małymi lub średnimi przedsiębiorcami jest odnotowane, że odpady posiadające właściwości niebezpieczne, pochodzące z innych źródeł niż gospodarstwa domowe, nie mogą być uznane za odpady komunalne. A wytwórcy tych odpadów nie są objęci zwolnieniami w zakresie prowadzenia ewidencji odpadów i BDO, chyba że takie zwolnienie będzie określone w rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 5 listopada 2024 r. w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów (Dz. U. z 2024 r. poz. 1644).

O tzw. aferze BDO2025 w branży beauty możemy przeczytać tutaj.

Aby uniknąć niepotrzebnych konsekwencji prawnych, ważne jest zindentyfikowanie, które usługi beauty generują odpady medyczne lub niebezpieczne, wymagające rejestracji w BDO. Pozostałe odpady wytwarzane w tej branży są klasyfikowane jako odpady komunalne i nie wymagają rejestracji.

Kto powinien zarejestrować się do BDO, szeroko opisaliśmy w tym artykule: BDO – kogo obowiązuje rejestracja? Najważniejsze informacje dla przedsiębiorców 2025

Dotacja na salon kosmetyczny

Salon kosmetyczny czy inna branża beauty mogą skorzystać z różnych opcji dofinansowania.

Dotacje z urzędu pracy

Osoby bezrobotne mogą ubiegać się o dotacje z urzędu pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Wysokość dofinansowania nie może przekroczyć 6-krotności przeciętnego wynagrodzenia.

Wniosek o dofinansowanie należy złożyć przed zarejestrowaniem działalności gospodarczej, zaś po otrzymaniu dotacji firma musi być prowadzona przez co najmniej 12 miesięcy.

Więcej informacji przeczytamy tutaj: Dofinansowanie dla firm na start – na jakie dotacje dla firm może liczyć przedsiębiorca?

Pożyczki na start

Bank Gospodarstwa Krajowego oferuje pożyczki na rozpoczęcie działalności gospodarczej w programie „Pierwszy biznes – wsparcie w starcie”. Pożyczka może wynosić do 150 tys. zł, jest nisko oprocentowana, bez prowizji i dodatkowych opłat. Spłatę można rozłożyć na 7 lat, z roczną karencją. Możliwe jest umorzenie do 50% pożyczki, jeśli firma będzie prowadzona przez co najmniej 12 miesięcy i nie będzie zaległości w spłatach.

Wniosek o pożyczkę należy złożyć do banku gospodarstwa krajowego lub do pośredników programu.

Dotacje unijne

Kolejną z możliwości na pozyskanie środków na salon kosmetyczny są fundusze unijne. Programów unijnych jest wiele, każde województwo posiada instytucję pośredniczącą, która publikuje harmonogramy naborów. Należy regularnie sprawdzać ogłoszenia, aby dowiedzieć się o dostępnych naborach, a następnie ocenić swoje potrzeby inwestycyjne w celu poszukiwania dofinansowania.

Więcej informacji znajdziemy w artykule: Dotacje z Funduszy Europejskich – wywiad z ekspertem

Firma na wsi

Osoby mieszkające na wsi, które chcą zdobyć dofinansowanie na salon kosmetyczny, mogą skontaktować się z urzędem gminy lub sprawdzić bazę Lokalnych Grup Działania (LGD). Niektóre z nich oferują dotacje dla osób, które od co najmniej roku mieszkają na wsi, nie prowadziły własnej firmy w ciągu ostatnich 12 miesięcy i nie korzystały wcześniej z dofinansowania na działalność w obszarze wiejskim. Dotacje, sięgają zwykle 100 tys. zł i mogą być przeznaczone na niezbędne działania, takie jak np.zakup sprzętu.

Wnioski składa się do konkretnej LGD, która wskazuje konkretne warunki dofinansowania.

Planujesz założyć własną firmę, ale nie wiesz, od czego zacząć? Zastanawiasz się, jakie dokumenty są potrzebne i gdzie się zgłosić? Zobacz: Rejestracja firmy: E-book z najważniejszymi informacjami.

Autor ifirma.pl

Dorota Łesak

Księgowa i autorka tekstów. Jako księgowa w ifirma.pl każdego dnia zapewnia fachowe wsparcie swoim klientom – małym firmom usługowym i handlowym. Pomiędzy codziennymi obowiązkami dzieli się na blogu ifirma.pl swoim wieloletnim doświadczeniem i wiedzą dotyczącą tematów księgowo-podatkowych.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie czy
stacjonarnie?

Korzystaj jak chcesz!

Zleć księgowość

Pobierz darmową aplikację mobilną

aplikacja mobilna ifirma
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003