Majątkowe prawa autorskie
Zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. ochronie podlegają wszystkie przejawy działalności twórczej o indywidualnym charakterze – niezależnie od ich wartości, przeznaczenia czy sposobu wyrażenia. Ochrona obejmuje m.in. utwory:
- tekstowe – np. utwory literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, a także programy komputerowe;
- plastyczne – w tym rysunki, obrazy, grafiki, rzeźby;
- fotograficzne – zarówno artystyczne zdjęcia, jak i fotografie użytkowe;
- lutnicze – np. ręcznie wykonywane instrumenty muzyczne;
- wzornictwa przemysłowego – projekty produktów i przedmiotów użytkowych;
- architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne – czyli projekty budynków, zespołów zabudowy, przestrzeni miejskich;
- muzyczne i słowno-muzyczne – kompozycje instrumentalne oraz piosenki z tekstem;
- sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne – np. sztuki teatralne, balety, układy choreograficzne;
- audiowizualne – takie jak filmy, seriale, materiały wideo.
Prawa majątkowe twórcy również są przyznawane ustawą o prawie autorskim i to uprawnienia twórcy (lub osoby, na którą te prawa zostały przeniesione) do wyłącznego korzystania z utworu oraz rozporządzania nim – we wszystkich możliwych formach. W praktyce oznacza to również prawo do uzyskiwania wynagrodzenia za wykorzystanie utworu przez innych.
Sposoby, w jakie można korzystać z utworu, nazywane są polami eksploatacji. To właśnie na tych polach określa się, jak utwór będzie wykorzystywany, np. publikowany, kopiowany czy rozpowszechniany. Do najczęściej spotykanych pól eksploatacji należą:
- utrwalanie i zwielokrotnianie utworu, czyli tworzenie jego kopii – na przykład w formie wydruków, plików cyfrowych, nagrań magnetycznych czy kserokopii;
- obrót egzemplarzami utworu, a więc wprowadzanie ich do sprzedaży, wynajem czy użyczanie – np. książek, nagrań, grafik;
- publiczne rozpowszechnianie, takie jak odtwarzanie, wystawianie, nadawanie w radio lub telewizji czy udostępnianie online – czyli wszędzie tam, gdzie publiczność ma dostęp do utworu.
Kiedy wygasają autorskie prawa majątkowe?
Autorskie prawa majątkowe gasną z upływem 70 lat:
- od śmierci twórcy, a do utworów współautorskich – od śmierci współtwórcy, który przeżył pozostałych;
- w odniesieniu do utworu, którego twórca nie jest znany – od daty pierwszego rozpowszechnienia, chyba że pseudonim nie pozostawia wątpliwości co do tożsamości autora lub jeżeli autor ujawnił swoją tożsamość;
- w odniesieniu do utworu, do którego autorskie prawa majątkowe przysługują z mocy ustawy innej osobie niż twórca – od daty rozpowszechnienia utworu, a gdy utwór nie został rozpowszechniony – od daty jego ustalenia;
- w odniesieniu do utworu audiowizualnego – od śmierci najpóźniej zmarłej z wymienionych osób: głównego reżysera, autora scenariusza, autora dialogów, kompozytora muzyki skomponowanej do utworu audiowizualnego;
- w odniesieniu do utworu słowno-muzycznego, jeżeli utwór słowny i utwór muzyczny zostały stworzone specjalnie dla danego utworu słowno-muzycznego – od śmierci później zmarłej z wymienionych osób: autora utworu słownego albo kompozytora utworu muzycznego.
Jak sporządzić umowę dotyczącą autorskich praw majątkowych?
Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych (por. przepis art. 41 i następne prawa autorskiego) autorskie prawa majątkowe mogą zostać przeniesione na inne osoby na podstawie:
- umowy cywilnoprawnej (np. umowy sprzedaży, darowizny, umowy o dzieło),
- dziedziczenia.
Umowa przeniesienia autorskich prawa majątkowych musi być zawarta na piśmie pod rygorem nieważności i powinna jednoznacznie określać:
- strony umowy – twórcę (zbywcę) i nabywcę praw,
- utwór, którego dotyczą prawa,
- pola eksploatacji (sposoby korzystania z utworu),
- wynagrodzenie (lub zapis o jego braku),
- pozostałe warunki, np. terminy, prawo do modyfikacji utworu, postanowienia końcowe.
WAŻNE – umowa przeniesienia autorskich praw majątkowych nie może dotyczyć wszystkich przyszłych utworów tego samego rodzaju od jednego twórcy – musi dotyczyć tylko tych pól eksploatacji, które są znane w chwili jej zawarcia.
Kluczowe elementy umowy przeniesienia praw majątkowych – tabela:
ELEMENTY UMOWY |
OPIS |
STRONY UMOWY |
twórca (zbywca) i nabywca praw majątkowych |
PRZEDMIOT UMOWY |
opis utworu (np. tekst, grafika, zdjęcie) |
POLA EKSPLOATACJI |
wskazanie, jak nabywca może korzystać z utworu (np. druk, Internet) |
WYNAGRODZENIE |
kwota lub sposób wyliczenia; może być też zapis o nieodpłatnym przekazaniu |
FORMA UMOWY |
pisemna – pod rygorem nieważności |
ZGODA NA ZMIANY W UTWORZE |
tak, ale trzeba określić czy i w jakim zakresie możliwe jest wprowadzanie zmian |
TERMIN PRZEKAZANIA UTWORU |
zwykle określony w umowie; jeśli nie, to niezwłocznie po ukończeniu |
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA WADY |
fizyczne i prawne; określenie zasad zgłaszania roszczeń |
MOŻLIWOŚĆ ODSTĄPIENIA OD UMOWY |
tak, np. z powodu braku rozpowszechniania, interesów twórczych |
O czym warto jeszcze wiedzieć? Przede wszystkim o:
- WYNAGRODZENIU
- Jeżeli w umowie nie ma wyraźnego zastrzeżenia, że przeniesienie praw jest nieodpłatne, twórcy należy się wynagrodzenie (ważne – brak zapisu o odpłatności nie oznacza, że twórca zgodził się pracować za darmo, w takim przypadku przyjmuje się, że wynagrodzenie mu się należy).
- Przepisy ustawy o prawie autorskim wymagają, aby wynagrodzenie było godziwe i odpowiednie do zakresu przeniesionych praw, charakteru i skali korzystania z utworu, korzyści, jakie z tego korzystania odnosi nabywca.
- Prawo autorskie stanowi również, że wynagrodzenie proporcjonalne do przychodów z korzystania z utworu co do zasady uznaje się za godziwe, co oznacza to, że ustalanie wynagrodzenia jako procentu od przychodów jest zgodne z prawem.
- Jeżeli wynagrodzenie twórcy okazuje się rażąco nieadekwatne w porównaniu do korzyści osiąganych przez nabywcę autorskich praw majątkowych lub licencjobiorcę, twórca może wystąpić do sądu z żądaniem jego odpowiedniego podwyższenia.
- Twórcy przysługuje również odrębne wynagrodzenie za korzystanie z utworu na każdym odrębnym polu eksploatacji.
- MOŻLIWOŚĆ UDZIELENIA LICENCJI ZAMIAST PRZENIESIENIA PRAW AUTORSKICH
- Jeśli nie ma wyraźnego postanowienia o przeniesieniu prawa, uważa się, że twórca udzielił licencji.
- Umowa licencyjna uprawnia do korzystania z utworu w okresie 5 lat na terytorium państwa, w którym licencjobiorca ma swoją siedzibę albo miejsce zamieszkania, chyba że w umowie postanowiono inaczej.
- Jeśli umowa licencyjna nie przewiduje inaczej i licencja jest udzielona na czas nieokreślony (bez konkretnego końca), twórca ma prawo ją wypowiedzieć (czyli zakończyć) z zachowaniem ustalonych w umowie terminów wypowiedzenia.
- Licencję udzieloną na czas dłuższy niż 5 lat uważa się automatycznie po upływie tych 5 lat za licencję na czas nieoznaczony.
- Alternatywą dla przeniesienia praw jest umowa licencyjna, która umożliwia korzystanie z utworu na określonych warunkach – bez przenoszenia własności praw -licencja może być:
- wyłączna – tylko jeden licencjobiorca korzysta z utworu na danych polach eksploatacji,
- niewyłączna – twórca może udzielać licencji innym podmiotom.
Odstąpienia od umowy przeniesienia autorskich praw majątkowych
Odstąpienie od umowy lub jej wypowiedzenie przez twórcę zostało uregulowane w przepisie art. 56 ustawy o prawie autorskim i wynika z niego:
- Prawo twórcy do odstąpienia lub wypowiedzenia umowy. Twórca może jednostronnie zakończyć umowę (poprzez odstąpienie lub wypowiedzenie), jeżeli przemawiają za tym jego istotne interesy twórcze – czyli np. zmiana przekonań, kierunku działalności artystycznej, zmiana kontekstu społecznego lub etycznego itp.
- Obowiązek zaoferowania utworu nabywcy lub licencjobiorcy. Jeżeli po rozwiązaniu umowy twórca zamierza ponownie korzystać z utworu (np. go publikować lub rozpowszechniać), musi najpierw zaproponować to korzystanie byłemu nabywcy lub licencjobiorcy, dając mu na decyzję odpowiedni czas. Ten obowiązek obowiązuje przez dwa lata od rozwiązania umowy.
- Możliwość uzależnienia skuteczności odstąpienia od zwrotu kosztów. Jeżeli twórca rozwiązuje umowę po przyjęciu utworu, druga strona (np. wydawca, producent) może uzależnić skuteczność rozwiązania od pokrycia kosztów, które poniosła w związku z umową. Nie można domagać się zwrotu kosztów, jeśli przyczyną wycofania utworu są okoliczności niezależne od twórcy
- Wyłączenia. Przepisy o odstąpieniu lub wypowiedzeniu z uwagi na interes twórczy nie mają zastosowania do:
- utworów architektonicznych,
- utworów architektoniczno-urbanistycznych,
- utworów audiowizualnych,
- oraz utworów zamówionych do eksploatacji w utworze audiowizualnym (np. muzyka do filmu, scenariusz, zdjęcia itd.).
Darmowe wzory umów
Podsumowanie
Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych to kluczowy dokument w relacjach między twórcą a nabywcą utworu. Jej prawidłowe sporządzenie zapewnia obu stronom bezpieczeństwo prawne i jasno określa zakres uprawnień, sposób korzystania z utworu oraz zasady wynagrodzenia. Pamiętaj, że brak precyzyjnych zapisów może prowadzić do nieporozumień, sporów lub roszczeń, dlatego warto zadbać o jej rzetelną konstrukcję już na etapie współpracy.
A jeśli chcesz wiedzieć, jak sprawdzić istnienie praw autorskich do grafiki komputerowej, to przeczytaj ten artykuł.