Rekruterzy, którzy są odpowiedzialni między innymi za przeprowadzanie procesów rekrutacyjnych w organizacji, spotykają się w swojej codziennej pracy z wieloma problemami. Często jednak to oni sami popełniają błędy, które mogą skutkować nieefektywnym procesem rekrutacyjnym, zmarnowanym czasem i zasobami firmy.
Niepoprawnie sformułowana oferta pracy zawierająca błędy, nieczytelna, zbyt długa lub zbyt krótka – niezawierająca wystarczająco informacji na temat stanowiska, bez podanych widełek wynagrodzenia, lokalizacji czy innych istotnych dla kandydata szczegółów.
Skutkiem nierzetelnej oferty może być zwyczajnie mała ilość aplikacji oraz aplikacje od kandydatów z wygórowanymi wymaganiami finansowymi lub niepasujących profilem i kwalifikacjami do stanowiska.
Aby pozyskać najbardziej dopasowanych kandydatów, rekruter powinien stworzyć szczegółowy opis stanowiska oraz podać dokładne informacje o lokalizacji firmy, trybie pracy (czy będzie to praca zdalna, stacjonarna czy hybrydowa), informacje o wynagrodzeniu czy oferowanych benefitach.
Ogłoszenie nie może być za długie, powinno być zwięzłe i przejrzyste. Poprawnie skonstruowane i szczegółowe ogłoszenie zainteresuje kandydatów dopasowanych do stanowiska i pozwoli przeprowadzić wstępną selekcję jeszcze przed przesłaniem przez nich aplikacji.
KONTAKT Z MENADŻERAMI
Inny błąd powiązany również z niepoprawnie skonstruowanym ogłoszeniem to brak współpracy z menadżerami – przed każdym procesem rekrutacji rekruter powinien wraz z menadżerami, dla których rekrutuje, stworzyć opis stanowiska pracy dowiedzieć się jak najwięcej o stanowisku, zadaniach i wymaganych umiejętnościach. Dzięki temu będzie mu łatwiej stworzyć profil kandydata spełniającego wymogi i napisać ogłoszenie z ofertą pracy.
NIEZNAJOMOŚĆ BRANŻY
Kolejnym błędem popełnianym przez rekruterów jest nieznajomość branży, w której rekrutują. Z innych narzędzi korzysta rekruter poszukujący księgowego, a z innych rekrutując pracowników IT. Powinien znać podstawowe pojęcia z danej branży, aby móc swobodnie przeprowadzać rozmowy rekrutacyjne i przede wszystkim rozumieć kandydatów oraz to, co znajduje się w ich aplikacji.
NIEPRZYGOTOWANIE DO PROCESU REKRUTACJI
Spóźnienie na spotkanie rekrutacyjne, niesprawdzenie kandydata przed rozmową i przede wszystkim nieznajomość CV przed rozpoczęciem rozmowy z kandydatem – najgorsze co może zrobić rekruter to nieprzygotowanie do rozmowy rekrutacyjnej.
Powinien on dogłębnie przeczytać aplikację kandydata – CV, list motywacyjny lub inne dokumenty jeśli były wymagane. Uchroni go to przed zadaniem na rozmowie pytania, na które odpowiedź mógłby znaleźć w otrzymanym wcześniej CV.
To właśnie z CV rekruter czerpie informacje o doświadczeniu, umiejętnościach, ukończonych kursach i posiadanych umiejętnościach.
Wtedy podczas rozmowy zaoszczędzi czas na zbędne pytania, a zapyta o szczegóły związane z poprzednimi stanowiskami, projekty, w których kandydat brał udział, sprawdzi deklarowaną znajomość języka obcego i ewentualnie porozmawia z kandydatem o jego zainteresowaniach.
NIEDOTRZYMYWANIE TERMINÓW
Kolejny błąd dotyczy braku kontaktu ze strony rekrutera oraz niedotrzymywania terminów. Rekruter powinien przedstawić kandydatowi etapy procesu rekrutacji wraz z terminami rozmów rekrutacyjnych zadań rekrutacyjnych oraz finalnie podjęcia decyzji o zatrudnieniu powinien też tych terminów dotrzymywać, pozostawać w stałym kontakcie z kandydatem w razie jego pytań lub wątpliwości oraz na bieżąco informować o całym procesie. W innym wypadku kandydat ze względu na brak informacji zwrotnej w terminie może zdecydować się na inną propozycję pracy, przez co można stracić cennego kandydata. Komunikacja jest kluczem do sukcesu rekrutera w każdym aspekcie jego pracy.
Jak widać, przygotowanie rekrutera do procesu rekrutacji może być kluczowe do zakończenia z sukcesem. Pozwala zaoszczędzić czas rekrutera oraz kandydatów, a tym samym budżet i zasoby firmy przeznaczone na rekrutację. Dodatkowo profesjonalne podejście rekrutera buduje pozytywny wizerunek firmy wśród kandydatów, a w efekcie na rynku.