Rekruterzy, którzy są odpowiedzialni między innymi za przeprowadzanie procesów rekrutacyjnych w organizacji, spotykają się w swojej codziennej pracy z wieloma problemami. Często jednak to oni sami popełniają błędy, które mogą skutkować nieefektywnym procesem rekrutacyjnym, zmarnowanym czasem i zasobami firmy.
ZBYT MAŁO INFORMACJI W OFERCIE
Niepoprawnie sformułowana oferta pracy zawierająca błędy, nieczytelna, zbyt długa lub zbyt krótka – niezawierająca wystarczająco informacji na temat stanowiska, bez podanych widełek wynagrodzenia, lokalizacji czy innych istotnych dla kandydata szczegółów.
Aby pozyskać najbardziej dopasowanych kandydatów, rekruter powinien stworzyć szczegółowy opis stanowiska oraz podać dokładne informacje o lokalizacji firmy, trybie pracy (czy będzie to praca zdalna, stacjonarna czy hybrydowa), informacje o wynagrodzeniu czy oferowanych benefitach.
Ogłoszenie nie może być za długie, powinno być zwięzłe i przejrzyste. Poprawnie skonstruowane i szczegółowe ogłoszenie zainteresuje kandydatów dopasowanych do stanowiska i pozwoli przeprowadzić wstępną selekcję jeszcze przed przesłaniem przez nich aplikacji.
KONTAKT Z MENADŻERAMI
Inny błąd powiązany również z niepoprawnie skonstruowanym ogłoszeniem to brak współpracy z menadżerami – przed każdym procesem rekrutacji rekruter powinien wraz z menadżerami, dla których rekrutuje, stworzyć opis stanowiska pracy dowiedzieć się jak najwięcej o stanowisku, zadaniach i wymaganych umiejętnościach. Dzięki temu będzie mu łatwiej stworzyć profil kandydata spełniającego wymogi i napisać ogłoszenie z ofertą pracy.
NIEZNAJOMOŚĆ BRANŻY
Kolejnym błędem popełnianym przez rekruterów jest nieznajomość branży, w której rekrutują. Z innych narzędzi korzysta rekruter poszukujący księgowego, a z innych rekrutując pracowników IT. Powinien znać podstawowe pojęcia z danej branży, aby móc swobodnie przeprowadzać rozmowy rekrutacyjne i przede wszystkim rozumieć kandydatów oraz to, co znajduje się w ich aplikacji.
NIEPRZYGOTOWANIE DO PROCESU REKRUTACJI
Spóźnienie na spotkanie rekrutacyjne, niesprawdzenie kandydata przed rozmową i przede wszystkim nieznajomość CV przed rozpoczęciem rozmowy z kandydatem – najgorsze co może zrobić rekruter to nieprzygotowanie do rozmowy rekrutacyjnej.
Powinien on dogłębnie przeczytać aplikację kandydata – CV, list motywacyjny lub inne dokumenty jeśli były wymagane. Uchroni go to przed zadaniem na rozmowie pytania, na które odpowiedź mógłby znaleźć w otrzymanym wcześniej CV.
To właśnie z CV rekruter czerpie informacje o doświadczeniu, umiejętnościach, ukończonych kursach i posiadanych umiejętnościach.
Wtedy podczas rozmowy zaoszczędzi czas na zbędne pytania, a zapyta o szczegóły związane z poprzednimi stanowiskami, projekty, w których kandydat brał udział, sprawdzi deklarowaną znajomość języka obcego i ewentualnie porozmawia z kandydatem o jego zainteresowaniach.
NIEDOTRZYMYWANIE TERMINÓW
Kolejny błąd dotyczy braku kontaktu ze strony rekrutera oraz niedotrzymywania terminów. Rekruter powinien przedstawić kandydatowi etapy procesu rekrutacji wraz z terminami rozmów rekrutacyjnych zadań rekrutacyjnych oraz finalnie podjęcia decyzji o zatrudnieniu powinien też tych terminów dotrzymywać, pozostawać w stałym kontakcie z kandydatem w razie jego pytań lub wątpliwości oraz na bieżąco informować o całym procesie. W innym wypadku kandydat ze względu na brak informacji zwrotnej w terminie może zdecydować się na inną propozycję pracy, przez co można stracić cennego kandydata. Komunikacja jest kluczem do sukcesu rekrutera w każdym aspekcie jego pracy.
Jak widać, przygotowanie rekrutera do procesu rekrutacji może być kluczowe do zakończenia z sukcesem. Pozwala zaoszczędzić czas rekrutera oraz kandydatów, a tym samym budżet i zasoby firmy przeznaczone na rekrutację. Dodatkowo profesjonalne podejście rekrutera buduje pozytywny wizerunek firmy wśród kandydatów, a w efekcie na rynku.