Jak wykorzystać Instagram w działaniach promocyjnych?

W 2019 roku tempo wzrostu liczby amerykańskich użytkowników Instagrama po raz pierwszy spadnie do wartości jednocyfrowych z 10,1% do 6,7%, co jednak nie przełoży się na jego reklamowe przychody. W 2020 roku, mimo wolniejszego niż dotychczas rozwoju, wzrosną one aż o 47% do 13,9 miliardów dolarów. I wszystko wskazuje na to, że to dopiero początek.

Promocja marki na Instagramie

Według najnowszego raportu Social Bakers marketerzy wciąż będą przenosić swoje budżety do kanałów społecznościowych, które mogą lepiej przyciągać i angażować użytkowników. A Instagram, jak wynikało z ich badania przeprowadzonego w 2017, już wtedy angażował bardziej nawet niż Facebook, zbierając na profilach firmowych średnio trzy razy większą liczbę reakcji, czyli lajków, udostępnień i komentarzy.

instagram users

Zero-jedynkowe porównywanie tych dwóch kanałów nie jest jednak wskazane. Po pierwsze – Facebook wciąż nie ma sobie równych jeśli chodzi o zasięgi, po drugie – komunikacja w tych kanałach rządzi się zupełnie innymi prawami. Warto więc przyjąć, że Instagram jest naturalnym uzupełnieniem jest Facebooka, także dlatego, że synergia działań na obu platformach może prowadzić do obniżenia finalnych kosztów kampanii. Przede wszystkim jednak jest to naprawdę łatwe. Narzędzia reklamowe Instagrama są bowiem zintegrowane z Managerem reklam na Facebooku i przy dużych kampaniach łatwiej dostrzec niewykorzystany potencjał, np. na Instagramie „złapać” tych odbiorców, których nie udało się złapać na Facebooku.

Content is king

Zanim jednak przejdziemy do tworzenia kampanii reklamowych, trzeba zadbać o odpowiedni content. Jaki powinien być? Przede wszystkim powiązany z marką, ale nienachalnie. Zdjęcia i filmy publikowane na Instagramie powinny pokazywać ją w naturalnym kontekście. I tak, muszą być piękne, ale pięknem innym niż stockowe grafiki. Trudno wprawdzie mówić o autentyczności w kontekście nie tylko Instagrama, ale mediów społecznościowych w ogóle, ale content na Instagramie powinien być jeśli nie autentyczne, to przynajmniej unikalny. Jego zadaniem jest bowiem przyciągnięcie uwagi odbiorców, a nie ma to nie ma zbyt wiele czasu.

Jeśli jednak zdjęcie mówi więcej niż tysiąc słów, warto popatrzeć właśnie na nie. Zwłaszcza że przykładów nie brakuje.

Jakie marki są najpopularniejsze na Instagramie?

Czołówkę stawki okupują marki z branży modowej, kosmetycznej i sportowe, jak wynika z analiz firmy Unmetric.

Nike

Strategia tej marki koncentruje się na sportowych osobowościach – takich jak Rafael Nadal, Cristiano Ronaldo i Madison Key – których postawa może być żywą ilustracją hasła JUST DO IT.

Ta kultowa marka dodała 87 milionów obserwujących w ciągu ostatnich 5 lat, co oznacza oszałamiający wzrost o 2858% – przy średniej liczbie 43 000 obserwowanych dziennie.

Victoria’s Secret

Obecność Victoria’s Secret w zestawieniu nie powinna dziwić. Ten lider branży modowej od pięciu lat nieprzerwanie rośnie na Instagramie. Od 2014 roku marka dodała 62 miliony obserwujących, co oznacza wzrost o 3443%, czyli stanowi prawie 32 000 obserwowanych dziennie. W tej chwili ma już ponad 68 milionów followersów.

Strategia tej marki koncentruje się wokół pokazywania zdjęć zza kulis pokazów mody, i działań promocyjnych.

Huda Beauty

To imperium kosmetyczne wyróżnia się na tle innych tym, że jego założyciel sam w sobie jest marką. Jest też głosem i twarzą każdej kampanii i makijażowego tutorialu, który publikuje pod swoim brandem.

Huda Beauty, który zadebiutował na rynku w 2013 roku, od 2016 roku zyskała prawie 24 milionów followersów, czyli prawie 21 tys. dziennie. Jak to robi? Przede wszystkim inwestując w tworzenie profesjonalnych filmów edukacyjnych z poradami dotyczącymi wizażu.

Channel

Chanel to marka luksusowa, więc jej treści krążą wokół aspiracji. Channel pokazuje produkty, publikuje rekomendacje gwiazd i zakulisowe nagrania z pokazów mody, by zaangażować swoich odbiorców, których jest już ponad 36 milionów. Liczba jej followersów rosła bardzo konsekwentnie. W ciągu ostatnich 4 lat marka średnio przybywało jej 19,500 obserwujących dziennie.

Gucci

Gucci ma 35,6 miliona obserwujących. Prawie 4 miliony przybyło w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Marka ta, podobnie zresztą jak Chanel, publikuje aspiracyjne treści i zdjęcia z wydarzeń modowych, pokazów nowych produktów i rekomendacje gwiazd. Gucci odnotowuje stały wzrost liczby fanów. Od 2014 roku przybyło ich łącznie 33 milionów.

Jak zwiększyć zaangażowanie followersów?

Instagram oferuje wiele natywnych funkcji, które pozytywnie wpływają na zwiększenia zaangażowania odbiorów. W przypadku marek, nie można zapomnieć zwłaszcza o opcji oznaczania produktów w postach. To must-have dla firm, które prowadzą sprzedaż w internecie. Oznaczenie produktu pozwoli użytkownikom przejść na stronę, na której będą mogli go kupić.

Nie można lekceważyć też hasztagów, ale tu – zamiast koncentrować się na tych popularnych, warto zadbać o to, by były one naturalne i pasowały do postów. Instagram walczy bowiem z generycznymi hasztagami lub takimi, których zadaniem jest jedynie sztuczne pompowanie zasięgów. Warto sprawdzić więc, jakie hasztagi są skuteczne i wybrać maksymalnie 10, które najlepiej opisują daną treść.

A jak często publikować nowe treści? Jak najczęściej, choć ilość zdecydowanie nie powinna być ważniejsza od jakości. Czasem można też wykorzystać opcję Direct, by docierać jedynie do wybranej grupy docelowej. To świetny sposób na nawiązanie kontaktu z określonymi grupami użytkowników i sprawienie, by poczuli się wyjątkowo. O followersach nigdy zresztą nie można zapominać, dlatego też – oprócz publikacji – warto wchodzić w bezpośrednie interakcje z tymi, którzy są najbardziej zaangażowani: odpowiadać na ich komentarze i lajkować zdjęcia.

Wykorzystaj potencjał Instagram Stories

Instagram Stories zadebiutowało w 2016 roku jako odpowiedź na ekspansję Snapchata i szybko zdominowało rywala. Stories to bowiem nic innego jak filmy lub zdjęcia znikające po 24 godzinach od publikacji. Ulotność treści miała zachęcić użytkowników do bardziej swobodnego wyrażania swoich stanów, ale szybko okazało się, że wykorzystać ją mogą również marki do działań real-time marketingowych. Marki mogą wykorzystać je do snucia relacji na żywo z np. eventów i dzięki temu – zmniejszyć dystansu, jaki oddziela ją od klienta; do publikowania tutoriali, tak jak robią to marki kosmetyczne albo do sesji QA – co sprawdza się zwłaszcza w przypadku influencerów.

Treści, tak jak w przypadku każdego innego formatu, powinny być dopasowane do preferencji odbiorców. Warto więc poświęcić trochę czasu na to, by je poznać, korzystając np. ze statystyk na Instagramie. Można stamtąd wyciągnąć informację na temat wieku odbiorców, godzin, w których są aktywni, postów i relacji, które najbardziej ich angażują.

Instagram Stories stają się coraz ważniejszych kanałem dotarcia do zwłaszcza mobilnych użytkowników, którzy oczekują dynamicznego i dopasowanych do ich preferencji przekazów. Według Instagrama już jedna trzecia najczęściej oglądanych treści pochodzi od firm.

Popularne posty:

UWAGA Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.

Program do faktur

0.00 zł

ZA DARMO DO 10 FAKTUR/MC

Powyżej: 100 zł/rok (Faktura+)

  • Wszystkie rodzaje faktur
  • Szablony dokumentów
  • CRM
  • Magazyn
  • Wsparcie techniczne
  • Zawsze aktualny
  • JPK Faktura (w pakiecie Faktura+)

WYSTAW PIERWSZĄ FAKTURĘ
pełna lista funkcji

Księgowość internetowa

37.50 zł

KSIĘGUJ SAMODZIELNIE, AUTOMATYCZNIE

45 zł/mc lub 37.50 zł/mc przy płatności za 6 miesięcy

  • 30 dni za darmo i bez zobowiązań!

  • Księgowanie – KPiR i Ryczałt
  • Fakturowanie
  • CRM
  • Magazyn
  • Wsparcie księgowe
  • JPK

WYPRÓBUJ ZA DARMO
pełna lista funkcji

Biuro rachunkowe

99.00 zł

PRZYDZIELIMY CI KSIĘGOWĄ

Wybierz pakiet MINI lub MIDI

  • Pełna obsługa księgowa – KPIR i Ryczałt
  • Dedykowana księgowa
  • CRM
  • Magazyn
  • Wsparcie księgowe
  • JPK

ZLEĆ KSIĘGOWOŚĆ
pełny cennik i zakres usługi

Podane kwoty są kwotami netto za jeden miesiąc. Od 19 lat cena księgowości internetowej nie uległa zmianie. Wszystkie nasze usługi spełniają wymagania RODO.

Przetestuj nasz program do faktur
bez zobowiązań