Chat with us, powered by LiveChat

Jakie zawody zyskały na zainteresowaniu w trakcie pandemii?

jakie zawody zyskały podczas pandemii

Jak koronawirus wpłynął na gospodarkę? Które zawody zyskały na znaczeniu podczas pandemii, które branże cieszyły się największym zainteresowaniem klientów podczas lockdownu?

Nie tak dawno zakończony rok 2020 boleśnie zweryfikował kondycję wielu dziedzin gospodarki. Zmiany na rynku pracy były nieuniknione. Recesja gospodarcza zmusiła przedsiębiorców do ustalenia nowych priorytetów. Nieproszonym gościem stojącym w progu jest, rzecz jasna, koronawirus. Ekonomia i jej dynamiczne zmiany stanowią zagwozdkę dla niejednego analityka. Gospodarcza niestabilność to ogromna przeszkoda dla wielu firm. Są jednak branże, które zyskały na koronawirusie. Sytuacja epidemiologiczna w Polsce i na świecie pokazała każdej branży, gdzie znajduje się jej miejsce w szeregu. Które zawody cieszą się największym zainteresowaniem pracodawców? Na jakie zawody jest zapotrzebowanie? Jak pandemia wpłynęła na sytuację pracowników?

Pracownicy w trakcie pandemii – praca zdalna i hybrydowa

Chcąc nie chcąc, pandemia zmusiła przedsiębiorców do błyskawicznego podjęcia kroków mających na celu zautomatyzowanie i usprawnienie procesów rządzących działalnością ich firm. Pierwszą rzeczą, która przychodzi do głowy jest zmiana modelu pracy ze stacjonarnego na zdalny.

Home office stał się powszechny i akceptowalny niemal wszędzie tam, gdzie tylko pojawiła się taka możliwość. Biura pozwoliły swoim pracownikom zostać w domu. Kolejnym pomysłem na zachowanie płynności pracy okazał się model hybrydowy. Pracownicy od tej pory mogą swobodnie łączyć pracę w miejscu zamieszkania z miejscem pracy.

Prognozy dla rynku pracy. Specjaliści w cenie

Ostatnimi czasy coraz częściej można było usłyszeć o tym, że kształtuje się rynek pracownika. Czyli sytuacja, w której – przy niskim bezrobociu – pojawia się więcej ofert pracy niż ludzi zainteresowanych jej podjęciem.

Rzeczywistość zdefiniowała to pojęcie na nowo. Obecnie wyraźniej widać rozwój rynku specjalisty. Nie tylko pandemia miała wpływ na taki rozwój wydarzeń. Zjawisko to można było zaobserwować już na przestrzeni kilku ostatnich lat. Epidemia jedynie przyspieszyła ten proces.

To właśnie specjalistom, a nie np. menedżerom czy sprzedawcom, oferuje się wygodę w wyborze między praca stacjonarną, zdalną i hybrydową. Mogą liczyć na to, że organizacje chętniej zainteresują się ich usługami. Spełniają potrzeby rynku pracy, odznaczają się wysokim poziomem wyspecjalizowania w konkretnej dziedzinie i posiadają kompetencje, które są niezwykle na ten moment przydatne. Kompetencje technologiczne, umiejętności miękkie oraz społeczne ceni się coraz wyżej.

Specjalności takie jak: e-commerce, e-mobility, analiza big data, IT, BHP oraz odnawialne źródła energii są, w efekcie niedawno wymuszonych zmian, niezwykle cenione.

Ogólny brak rozwoju nie dotknął wszystkich branż. Mało tego – niektóre z nich nie tyle ugruntowały swoją pozycję, co skutecznie wyewoluowały.

Branże pandemioodporne – kto urósł na znaczeniu?

Największym wzrostem może poszczycić się sprzedaż internetowa. Jednak nie tylko zakupom online udało się wyjść obronną ręką z covidowego zamieszania. Warto więc przyjrzeć się tym specjalnościom, które więcej zyskały niż straciły.

Sklepy internetowe

Polskie rynek e-commerce wyceniony został na 50 mld złotych w 2019 roku. Wzrost wartości branży zakupów online na 70 mld złotych (a więc o 11%) doskonale pokazuje skalę zmian.

Branża BHP

Nowe standardy sanitarne oraz konieczność przykładania większej wagi do higieny pracy sprawiły, że specjaliści BHP stali się niezwykle rozchwytywani.

Inspektorzy BHP mają ręce pełne roboty. Firmy działają z wieloma ograniczeniami. Praca specjalistów BHP znacząco ułatwia przedsiębiorcom wdrażanie skutecznych działań.

Firmy kurierskie

Wzmożone zapotrzebowanie na handel sieciowy spowodowało, że kurierów czekało o wiele więcej pracy niż dotychczas. Znacząco zwiększyła się ilość ogłoszeń skierowanych do kurierów, magazynierów oraz logistyków, na których czekało o wiele więcej zamówień.

Choć branża gastronomiczna ucierpiała w bardzo znacznym stopniu, zwiększyła się liczba zatrudnionych dostawców jedzenia. Placówki gastronomiczne, nawet te stroniące od oferowania takich usług, błyskawicznie usprawniły możliwości dokonywania zamówień z dowozem kurierskim.

Marketing cyfrowy

Branża e-commerce po raz kolejny wpłynęła na inną gałąź rynku. W związku z rosnącą konkurencją między sklepami internetowymi oraz reklamodawcami, wzrosła liczba ofert pracy dla specjalistów od marketingu sieciowego. Pozycjonowanie stron, copywriting czy planowanie strategii stało się bardziej pożądane.

Branża IT

Początkowo wydawało się, że branża IT może ucierpieć. Prognozy się jednak nie sprawdziły. Jak podaje Główny Urząd Statystyczny, liczba ofert pracy dla specjalistów IT wzrosła w 2020 o około 10% względem 2019.

Najczęściej poszukiwano fachowców z zakresu cyberbezpieczeństwa oraz rozwiązań chmurowych. Wyraźny wzrost widoczny był również w przypadku ofert pracy dla specjalistów od rozwoju oprogramowania.

Aplikacje mobilne

Większym zainteresowaniem nowymi pracownikami wykazali się także producenci aplikacji mobilnych oraz firmy zajmujące się analizą danych. Podbite zostało także zapotrzebowanie na zwiększoną liczbę specjalistów od infrastruktury IT. Popyt na korzystanie z usług deweloperów sprawił, że pojawiło się więcej możliwości dla testerów oprogramowania.

Ponownie wynika to z osiągnięć branży e-commerce. Większy ruch, a co za tym idzie – mocniejsze potrzeby kadrowe – spowodowały, że specjaliści z różnych dziedzin IT stali się ponadprzeciętnie potrzebni na rynku pracy.

Odnawialne źródła energii

Zmiany rynku energetycznego w Polsce są najprawdopodobniej największe od lat. Co ciekawe, swoją cegiełkę do zmian, w coraz większym stopniu, dokładają sami użytkownicy energii.

Inwestowanie w fotowoltaikę staje się coraz bardziej powszechne. Świadomość ekologiczna, poza oczywista funkcją edukowania społeczeństwa w zakresie ochrony środowiska, wiąże się też z oszczędnościami.

Kusząco brzmiała zwłaszcza oferta dofinansowania zakupu paneli fotowoltaicznych o wysokości 5 tysięcy złotych. Poza tym prosumenci mogli liczyć na ulgi termomodernizacyjne. Zwiększyła się więc liczba zamówień na rozwiązania fotowoltaiczne – a co za tym idzie – na liczbę zatrudnionych monterów i innych fachowców związanych z ta dziedziną.

Niemal wszystkie branże nieszczególnie dotknięte pandemią są, mimo wszystko, mocno hermetyczne. Gorzej poradziły sobie natomiast takie dziedziny gospodarki jak: gastronomia, hotelarstwo, turystyka, organizacja imprez masowych oraz prowadzenie kin i teatrów.

Umiejętności miękkie na fali wznoszącej

Pracodawcy coraz częściej cenią sobie u swoich pracowników szeroki zakres umiejętności miękkich. Umiejętności interpersonalne można wygodnie podzielić na:

  • zarządzanie sobą w czasie;
  • przywództwo i zarządzanie;
  • rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji;
  • umiejętności komunikacji międzyludzkiej;
  • umiejętności personalne.

Przymus pracy w trybie zdalnym zweryfikował to, jak pracownicy potrafią ze sobą współpracować. Warunki nie były “naturalne”. Pomieszczenia biurowe musiano zastąpić ciepłem domowego wnętrza. Przez taką konieczność, spadek mocy przerobowej, kreatywności oraz zaangażowania poszczególnych pracowników został uwypuklony.

Cenieni są więc ci pracownicy, którzy poza fachowością w tym, co potrafią zrobić, doskonale pracują i komunikują się z pozostałymi współpracownikami. Trudno wyobrazić sobie bowiem sytuację, w której pracownik mimo bycia dobrym w swoim fachu, nie potrafi zasymilować się z grupą.

Jak myślą klienci? Które branże najbardziej wspomogli?

Zapotrzebowania klientów uzależnione są od szerokiego wachlarza ich potrzeb. Niektóre okoliczności wymagają niekonwencjonalnych rozwiązań. Klienci cenią sobie wygodę. Za takową można uznać wszelkie możliwości “zażywania” rozrywki. Niestety – dostęp do niej jest mocno ograniczony. Jak klienci wspomogli niektóre branże?

Od momentu, kiedy wiadomo było, że gastronomia ucierpi w znacznym stopniu, zaczęto organizować akcje społeczne mające na celu poprawę kondycji branży. Zamówienia na wynos oraz z dowozem zyskały na znaczeniu. Przyczyna i skutek zaczęły ze sobą naturalnie współgrać i wynikać z siebie.

Zamknięte kina i teatry są bolączką wielu miłośników sztuki. Pomocne okazało się więc udostępnianie premierowych materiałów za pośrednictwem różnych platform VOD, a także udzielanie dostępu na zasadzie PPV.

Innym interesującym rodzajem wsparcia były też akcje sezonowe. W trakcie listopadowego Dnia Zmarłych, ludzie – mimo obowiązkowego zamknięcia cmentarzy – wsparli sprzedawców kwiatów, zniczy oraz innych artykułów funeralnych.

Rekrutacja w trakcie pandemii. Nowa era czy sprawdzone rozwiązania?

Większość rekrutacji w 2020 roku odbywała się za pośrednictwem internetu. Zdalne rozmowy rekrutacyjne stały się normą. Pracodawcy, szczególnie w czasie ścisłego lockdownu, starali się nie odchodzić od tego rozwiązania.

Rekrutacje online poprawiły dynamikę swoich procesów i skróciły czas potrzebny m.in. na dotarcie do miejsca pracy. Oszczędność dotyczy więc zarówno pracownika, jak i pracodawcy. Obie strony mają więcej czasu na powrót do rutynowych obowiązków.

Nie ma tego złego…

Pandemia jeszcze przez długie lata będzie toczyć się przez wszystkie dziedziny życia. Poszukiwania pracy będą utrudnione, a rynek stanie się coraz mniej nasycony ofertami. Nie będzie łatwo tym, którzy poszukują pracy w branżach, z którymi wirus nie obszedł się łaskawie.

Wąska specjalizacja, umiejętności miękkie oraz dobra organizacja – oto cechy, które będa przydatne w walce o lepszą sytuację pracowniczą. Mówi się, że ponoć w trakcie rozmowy o pracę w 70% liczą się kompetencje, a w 30% umiejętności interpersonalne. Jeżeli chodzi o zwolnienia… Ponoć w 70% wynikają z braku umiejętności interpersonalnych, a w 30% z braku kompetencji.

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Odwiedź nasz
kanał na

I sprawdź:

  • podstawy prowadzenia firmy,
  • rady i opinie ekspertów,
  • bieżące terminy podatkowe.

SUBSKRYBUJ

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość