Misja i wartości marki – z czym ma być kojarzona Twoja firma?

misja firmy wartości marki

Czym jest misja firmy, jak ją określić? Z jakimi wartościami ma być kojarzone Twoje przedsiębiorstwo, jaka jest jego wizja? Nawet jeśli prowadzisz małą firmę i myślisz, że Ciebie to nie dotyczy – przeczytaj!

Choć takie terminy jak misja, wartości czy wizja kojarzą się głównie z korporacyjną nowomową, to w istocie są bardzo cennym elementem każdej strategii marketingowej – zarówno w social mediach, jak i przy wykorzystaniu content marketingu. Jak zdefiniować i wykorzystać tożsamość, misję i wartości marki do skutecznego marketingu i przyciągnięcia klientów?

Co to jest misja firmy?

Wyraźnie określona misja firmy, podobnie jak wizja jej rozwoju oraz działania, mogą pomóc nie tylko w sprawniejszym zarządzaniu przedsiębiorstwem, ale również wpłynąć na sposób postrzegania go w oczach klientów. Z jednej strony pracownicy lepiej zdają sobie sprawę z planowanych kierunków rozwoju i mogą ustosunkować się do nich podczas pracy, a także łatwiej im identyfikować się z firmą. Z drugiej strony klienci decydujący się na skorzystanie z oferowanych produktów i usług wiedzą czego się spodziewać i jakie będą obierane w przyszłości kierunki rozwoju czy przyszłe produkty.

Misja przedsiębiorstwa to przede wszystkim powód, dla którego ono istnieje i kierunki planowanego rozwoju. Obejmuje ona m.in. cel jej istnienia, wkład do społeczeństwa, czy grupę społeczną, w której potrzeby stara się ono trafiać.

Eksponowanie tych informacji buduje w kliencie poczucie obcowania z odpowiedzialną i rozwojową marką, która faktycznie cechuje się wyższymi wartościami, niż tylko pomnażanie posiadanego kapitału.

Misja firmy – przykłady

Bardzo wiele zależy od branży, w której działa dany podmiot – inaczej pozycjonują się producenci samochodów, inaczej elektroniki a jeszcze inaczej supermarkety i sklepy spożywcze.

Misja marki może polegać na „dostarczaniu innowacyjnych rozwiązań, zachęcaniu ludzi do nowego, świeżego spojrzenia na te same rzeczy i pobudzanie klientów do kreatywnego korzystania z ich produktów” (Apple), „tworzeniu dobrobytu dzięki rozwiązaniom transportowym” (Volvo) czy „poprawie jakości życia przez oszczędność na zakupach” (Walmart). Misja firmy Sinopec to „zasilanie lepszego życia”, a Volkswagena „podnoszenie odpowiedzialności dotyczącej środowiska, bezpieczeństwa i kwestii społecznych”.

Wyraźnie więc widać, że w większości przypadków są to chwytliwe i łatwo zapadające w pamięć slogany, zwięźle uwypuklające aspiracje i dążenia. Oczywiście podkreślają przy tym korzyść dla klienta.

Wartości marki – czyli co?

Do niedawna głównym modelem funkcjonowania większości przedsiębiorstw było skupianie się na maksymalizowanie zysków – generowaniu jak największej stopy zwrotu właścicielom lub udziałowcom. Sytuacja ta jednak stopniowo ulega zmianie i coraz częściej klienci oprócz zwracania uwagi na sam oferowany produkt skupiają się także na wyznawanych przez firmę wartościach.

Zdecydowanie większym powodzeniem cieszą się firmy, które nie tyle oferują najtańsze czy najwydajniejsze rozwiązania, ale takie, które zamierzają zmieniać świat na lepszy – nie tylko w warstwie semantycznej, ale również w realnych działaniach.

Wyznawane wartości mogą dotyczyć relacji – z pracownikami, klientami czy mediami, ale również innych zagadnień – takich jak bezpieczeństwo, niezawodność czy ostatnio coraz istotniejszej troski o środowisko. Preferencje klientów wyraźnie dzisiaj skłaniają się ku rozwiązaniom ekologicznym, za które skłonni są nawet dopłacać i warto ten trend wykorzystywać – nie tylko, by przyciągnąć konsumentów, ale również, by faktycznie zmieniać świat na lepsze.

By jednak zdecydować się na wyeksponowanie jakiejś wartości, warto upewnić się, że faktycznie w danej dziedzinie Twoja firma nie ma sobie nic do zarzucenia – w przeciwnym razie może się to skończyć marketingową porażką.

Wartości marki – przykłady

Język wartości, jakimi kieruje się firma, powinien być dostosowany do klienta docelowego, któremu prezentowana będzie oferta. Np. uboższych klientów z pewnością przyciągnie oferta supermarketu chwalącego się niskimi cenami, których nikt nie pobije, podczas gdy zamożniejszy klient będzie doceniał różnorodność produktów i trochę o zrównoważoną produkcję.

Podobnie producent samochodów może z tym samym produktem dotrzeć do różnych grup klientów – eksponując bądź to niskie koszty eksploatacji (małe spalanie), bądź proekologiczne działanie poprzez niską emisję spalin (również niskie spalanie).

Odpowiednie zarządzanie strategią marketingową pozwoli na przyciąganie różnych grup klientów kierujących się różnymi wartościami.

Misja i wartości – co warto zapamiętać?

Uwypuklenie zarówno misji (chwytliwego sloganu), jak i wartości, którymi kieruje się Twoja firma to podstawa profesjonalnych działań marketingowych. Jasno określona misja i cele firmy pozwolą klientom przekonać się o przewidywalności i systematyczności jej oferty, a wyeksponowanie wartości, którymi rzeczywiście kieruje się przedsiębiorstwo, pozwoli na zbudowanie atrakcyjnego i celowego przekazu. Z tego względu nie należy o tych ważnych elementach każdej strategii marketingowej.

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość