Aktualności

Najważniejsze role w startupie

Co oznacza skrót CEO?

Rozwinięcie skrótu CEO to „Chief Executive Officer”, a więc prezes zarządu, dyrektor generalny lub po prostu szef. Niezależnie od polskiego odpowiednika tego stanowiska, osoba je piastująca dzierży najwyższą władzę w organizacji, stanowiąc ostateczną instancję w razie ewentualnych sporów czy wątpliwości co do zakresu kompetencyjnego pozostałych stanowisk.

Często spotkać się można również z zastosowaniem tej terminologii w odniesieniu do osób prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze – ostatecznie to oni są sobie sterem, żeglarzem i okrętem, uosabiając pełną decyzyjność w firmie. W ścisłym tego słowa znaczeniu, aby mówić o piastowaniu funkcji CEO, trzeba jednak należeć do zarządu, który nie występuje w tego typu działalności.

Skrót CFO – co oznacza?

Skrót CFO można rozwinąć jako „Chief Financial Officer”, przez co w języku polskim należy rozumieć głównego księgowego lub dyrektora finansowego.

Zakresy odpowiedzialności tych dwóch odpowiedników CFO znacząco się jednak różnią, co generuje pewne wątpliwości w razie braku doprecyzowania przypisanych im obowiązków. O ile główny księgowy w znaczącej większości przypadków odpowiada za kwestie koordynacji pracy działów księgowości i kadr, o tyle dyrektor finansowy jest osobą, na której spoczywa ostateczna odpowiedzialność, jeżeli chodzi o finanse firmy w ogóle.

W szczególności mowa o zarządzaniu nimi, ich planowaniu, ewidencjonowaniu oraz raportowaniu – jest to więc stanowisko nadrzędne względem głównego księgowego, w ramach którego podejmowanie są holistyczne działania z zakresu finansów organizacji.

Kim jest CSO?

CSO jest skrótem od angielskiego „Chief Security Officer”, a więc stanowiska dyrektora bezpieczeństwa, szefa ochrony bezpieczeństwa, szefa działu bezpieczeństwa lub dyrektora ds. ochrony i bezpieczeństwa.

Niezależnie od obranego wedle polskiej terminologii wariantu, CSO jest osobą zajmująca naczelne stanowisko w zakresie bezpieczeństwa firmy. Do jej zadań należy planowanie, wdrażanie, rozwój i kontrola poziomu bezpieczeństwa firmy, zarówno w sferze finansów, jak i tej bezpośrednio odnoszącej się do marki, jej know-how, własności intelektualnej oraz danych osobowych. Działa więc ona na wielu poziomach organizacji, zarówno prospektywnie, wyznaczając określone polityki, standardy i procedury, jak i kontrolnie względem już wdrożonych rozwiązań. 

CMO – co to za skrót?

CMO to akronim od „Chief Marketing Officer”, którego polskim odpowiednikiem jest stanowisko kierownika działu marketingu lub dyrektora marketingu. Jest to więc najważniejsza osoba w firmie w zakresie jej działań marketingowych.

W tym miejscu warto wspomnieć, iż marketing często błędnie utożsamiany jest z działaniami promocyjnymi, podczas gdy jest to pojęcie znacznie szersze. Co za tym idzie, do zakresu działań CMO należy nie tylko organizacja i kontrola reklamy i komunikacji marki, ale również cała gama innych elementów, takich jak kwestie związane z samym produktem i zorientowanymi wokół niego procesami, ceną, dystrybucją, kadrami, artefaktami czy partnerstwem, które wpisuje się w popularną obecnie koncepcję nawiązywania z klientami długofalowych relacji. 

CCO – rozwinięcie skrótu

CCO stanowi skrót od „chief creative officer”, co w języku polskim oznacza głównego dyrektora kreatywnego.

W centrum zainteresowania tego stanowiska znajdują się branding, ze szczególnym uwzględnieniem identyfikacji wizualnej i werbalnej marki.

To właśnie CCO odpowiada za końcowy wizerunek marki, który zespala w sobie elementy kreatywne i funkcjonalne. Często spotkać go można w organizacjach opierających swoją działalność o aspekt kreatywny, np. w agencjach reklamowych, w branży modowej, w studiach projektowych czy u producentów gier komputerowych. 

Skrót CTO – co to znaczy?

CTO to skrót od sformułowania „Chief Technology Officer”, które oznacza dyrektora ds. technologii.

Stanowisko to pozostaje na styku sfery biznesowej i technologicznej firmy, w wyrazie czego CTO odpowiada za wskazywanie kierunków rozwoju technologicznego organizacji w taki sposób, aby maksymalizować płynące stąd zyski. Musi więc posiadać umiejętność dostrzegania mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń w określonych obszarach technologicznych, pozostawać na bieżąco z wszelkimi nowinkami w tym zakresie, a także wykazywać umiejętność wykorzystania tej wiedzy w praktyce.

Kreowana przez niego strategia technologiczna ma w rezultacie usprawnić oferowany produkt końcowy, zapewniając osiągnięcie wymiernych przewag konkurencyjnych. 

Skrót COO – co za nim stoi?

COO to skrótowiec od frazy „chief operation officer”, a więc od dyrektora operacyjnego lub dyrektora ds. operacyjnych.

W ścisłym rozumieniu jest on naczelnym organem w zakresie planowania i nadzoru nad wdrażaniem działań operacyjnych firmy, a więc tych związanych z jej codziennym funkcjonowaniem. To zaś czyni go jedną z najważniejszych ról w organizacji. W praktyce jednak na zakres jego obowiązków wpływają indywidualne uzgodnienia, jakie podejmuje on w porozumieniu z CEO, któremu bezpośrednio podlega. Co za tym idzie, może on odpowiadać nie tylko za budowanie strategii działań operacyjnych, ale również tych biznesowych i z zakresu zarządzania poszczególnymi projektami. 

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Działalność nierejestrowana w e-commerce – rozmowa z księgowym oraz ekspertem ds. e-commerce

O możliwościach jakie oferuje działalność nierejestrowana działając w e-commerce, ze szczególnym uwzględnieniem wszelkich ulg oraz…

2 dni temu

Kasowy PIT dla przedsiębiorcy

Kasowy PIT pozwala podatnikom na wykazanie przychodu w działalności dopiero wtedy, gdy przedsiębiorca faktycznie otrzyma…

2 dni temu

Wskaźnik VAT – wyliczanie wskaźnika VAT

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż mieszaną, mają obowiązek ustalania proporcji VAT. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak…

2 dni temu

Wspieranie nowych inwestycji – jak uzyskać decyzję?

Planujesz realizację zupełnie nowej inwestycji? Jeśli tak, to pamiętaj, że przepisy prawa przewidują pomoc w…

2 dni temu

Niższy VAT dla branży beauty – zmiany 2024

Jesteś właścicielem salonu kosmetycznego lub salonu piękności? Zobacz, jakie zmiany w VAT szykują się dla…

2 dni temu

Czy nazwa firmy jest niezbędna przy prowadzeniu działalności nierejestrowanej?

Wybór działalności nierejestrowanej niesie za sobą wiele ułatwień dla przedsiębiorców, którzy zyskują szansę na zmniejszenie…

3 dni temu