Strategia brandingowa dla startupów: elementy werbalne

strategia brandingowa elementy werbalne głos marki nazwa marki

Jak wybrać nazwę dla swojej marki, aby spełniała swoje funkcje? Czym jest głos marki i co zrobić, aby skutecznie wybrzmiał? Czym jest storytelling i jak go prowadzić? Zapraszamy do lektury.

Elementy werbalne, obok tych wizualnych, odgrywają równie ważną rolę w strategii brandingowej. Sam sposób przedstawienia, nawet ten najbardziej atrakcyjny, byłby bowiem jedynie pustą formą, gdyby pozbawić jej właściwej, stojącej za nią treści. Dlatego też marki poświęcają wiele uwagi kwestiom, takim jak naming, głos marki i storytelling. To właśnie one pozwalają na zakorzenienie w umysłach odbiorców treści świadomości o istnieniu danej firmy, o jej charakterze, ofercie i wyróżnikach. Efekt ten może być zaś wzmocniony, dzięki odpowiedniemu zespoleniu tych elementów z warstwą wizualną.

Nazwa – dlaczego jest tak ważna i jak ją wybrać?

Wybór nazwy dla Twojej marki jest decyzją strategiczną. Jej brzmienie nie powinno być przypadkowe, ale powstać w wyniku wnikliwej analizy – samej marki i oferowanych przez nią produktów oraz otoczenia, w którym funkcjonuje. Dzięki temu możliwe będzie zapisanie się w świadomości potencjalnych klientów oraz nawiązanie z nimi długofalowej relacji.

Dobrze wybrana nazwa pozwoli Ci również poczynić oszczędności w zakresie działań promocyjnych, gdyż jej zachęcające brzmienie samo w sobie już znacznie ułatwia zdobycie zainteresowania i przychylności klientów. Nazwa może być również elementem stanowiącym o Twojej przewadze konkurencyjnej nad innymi, obecnymi na rynku podmiotami. W końcu, jej przemyślany wybór, pozwoli Ci uniknąć konieczności wdrażania rebrandingu, który generuje kolejne koszty i wiąże się z ryzykiem „rozmycia się” sieci skojarzeń zbudowanych dotychczas wokół marki.

Dlatego też kreację nazwy powinieneś pozostawić w gestii profesjonalistów – copywriterów lub działu content marketingu. Powinni oni przy tym działać, uwzględniając konteksty, takie jak przedmiot działalności przedsiębiorstwa i grupa docelowa wraz z jej stylem bycia i językiem, jakim się posługuje.

Nazwa nie powinna być przy tym zbyt długa (najpopularniejsze marki wykorzystują w swoich nazwach od 4 do 8 liter – np. Nike, Lego, Apple, Sony); powinna być zaś dźwięczna, chwytliwa, unikalna i ponadczasowa. Chcąc wzmocnić identyfikację marki, można w tym celu wykorzystać nazwiska właścicieli (np. Grycan), miejscowości (np. Żywiec, Łowicz, Nokia), rzeczowniki (np. Puma, Apple) lub oferowane produkty (np. Pampers, Adidas).

Głos marki – czym jest i jaką rolę odgrywa w brandingu?

Głos marki, znany również jako język marki, identyfikacja werbalna, brand language, brand voice, verbal language lub verbal identity sprowadza się do ogółu działań komunikacyjnych, charakterystycznych dla marki, począwszy od tych odnoszących się do jej misji, wizji i celów, po te związane z działaniami operacyjnymi, stanowiącymi codzienność każdego przedsiębiorstwa.

Skonkretyzowany, unikalny język marki pozwoli Ci na budowanie sieci skojarzeń wokół niej, ale też na tworzenie długotrwałych relacji, dostarczanie klientom wartości dodanej, angażowanie publiczności, a nawet na zachęcenie jej do współuczestniczenia w procesie dystrybucji kreowanych treści (w drodze tzw. marketingu wirusowego).

Obecnie jednak sam charakter nie wystarczy, aby głos marki został wysłuchany – nie tylko usłyszany. Odbiorca treści wymaga bowiem wzajemności w tym zakresie. Prawdziwa komunikacja nie powinna być jednostronna, ale nastawiona na interakcję. Dlatego też kreowanie głosu marki powinno być procesem, który podlega nieustannej kontroli pod względem sposobu, w jaki ten jest odbierany. Możliwość uzyskania feedbacku od grona odbiorców treści stanowi ogromny potencjał i grzechem byłoby go nie wykorzystać.

Tak skonstruowany głos marki umożliwi Ci nie tylko wyróżnienie się spośród konkurencji, ale też dotarcie do wybranej grupy docelowej, kreowanie wyobrażeń i emocji napędzających do działania oraz na zbudowanie swojego, niepowtarzalnego wizerunku.

Storytelling, czyli opowieść o Twojej marce

Już sama nazwa zdradza naprawdę wiele o istocie tego narzędzia komunikacyjnego. Storytelling to bowiem nic innego jak opowiadanie historii. Pozwala on na wciągnięcie odbiorcy w sieć kontekstów, zwrotów akcji i emocji, stanowiących tło, dzięki któremu walory danego produktu zostaną odpowiednio wyeksponowane w przekonujący, a jednocześnie nienachalny i atrakcyjny sposób.

Storytelling staje się w związku z tym formą, która zwraca uwagę; która jest dla odbiorcy bardziej wiarygodna i zrozumiała; która pozwala mu spojrzeć na markę i jej produkty z zupełnie innej perspektywy; która umożliwia mu zdanie sobie sprawy ze swoich potrzeb lub nawet wykreowanie tych nowych; która potrafi oddać głębsze przesłanie, stojące za marką i jej produktami; która buduje jej tożsamość w oparciu o kojarzone z nią emocje; w końcu, która tworzy więź między marką a jej klientami, dostarczając im wartościowych, konkretnych wskazówek.

Serce storytellingu powinny przy tym stanowić wątki istotne z punktu widzenia odbiorcy – te, z którymi się utożsamia, które mają dla niego znaczenie, które wywołują u niego pozytywne emocje lub te, które warunkują podejmowaną przez niego decyzję. Marka i sam produkt, choć obecne w tej narracji, nie dominują jej – to czytelnik jest jej cichym bohaterem.

Najważniejsze pytania

  1. 🔸Jaką nazwę dla marki wybrać?

    Wybór nazwy dla Twojej firmy powinien być poprzedzony analizą wewnętrzną jej samej oraz jej otoczenia. Powinna być ona zwięzła, chwytliwa, charakterystyczna i uniwersalna, a jednocześnie związana z profilem danej marki.

  2. 🔸Czym jest głos marki?

    Głos marki to charakterystyczny dla niej sposób komunikowania, który przejawia się na wszystkich poziomach jej działalności.

  3. 🔸Na czym polega storytelling?

    Storytelling to sposób prowadzenia narracji, który składa się na atrakcyjną dla odbiorcy opowieść, w której odnajduje on elementy dla niego ważne, ciekawe, zabawne oraz takie, z którymi może się utożsamić. W storytellingu to czytelnik, jego potrzeby, aspiracje i doświadczenia grają główną rolę.

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość