Strategia brandingowa dla startupów. Identyfikacja wizualna marki

system identyfikacji wizualnej marki

Nazwa, logo i slogan tworzą „świętą trójcę” identyfikacji wizualnej marki. To właśnie one są najczęściej dostrzeganymi przez klientów elementami, związanymi z daną firmą. Co za tym idzie, ich spójność pozwala na wykreowanie po stronie odbiorcy pierwszego, klarownego wyobrażenia o niej oraz o stojących za nią produktach. Mimo ich niezwykłej doniosłości stanowią one jednak wierzchołek góry lodowej, będąc jedynie wybranymi elementami tzw. księgi identyfikacji wizualnej marki. Jakie zatem jeszcze zagadnienia zawierają się w tym pojęciu? Jaką rolę odgrywa identyfikacja wizualna w brandingu marki? Zapraszamy do lektury.

Kolory w identyfikacji wizualnej marki 

Choć może Ci się to wydawać trywialne, kolory odgrywają niebagatelną rolę, kiedy mowa o odbiorze marki w oczach klienta. Potrafią one bowiem, już na poziomie podświadomym, kreować pewne wyobrażenia, skojarzenia i emocje. Różnią się też, kiedy mowa o umiejętności skupienia na sobie uwagi, co jest obecnie nie lada wyzwaniem. Jak zatem świadomie komponować identyfikację kolorystyczną swojej marki? Warto mieć w tym zakresie na uwadze sieć powiązań z poszczególnymi kolorami, występującą w umyśle obserwatora:

  • czerń – to klasyka, elegancja, luksus, ponadczasowość, 
  • niebieski – to bezpieczeństwo, zaufanie, uczciwość, spokój, 
  • czerwień – to władza, namiętność, miłość, ostrzeżenie,
  • żółć – to ostrzeżenie, niepokój, ciekawość, 
  • pomarańcz – to radość, pewność siebie, natychmiastowość, 
  • fiolet – to spokój, zrównoważenie, harmonia,
  • zieleń – to natura, wyciszenie, odświeżenie, pozytywne emocje, 
  • szarość – to profesjonalizm, aktualność, spokój, 
  • brąz – to przyziemność, racjonalność, 
  • róż – to kobiecość, zabawa, radość.  

Dobierając paletę kolorów, powinieneś również komponować ją tak, aby spełniała kluczowe z punktu widzenia odbiorcy funkcje: 

  • informującą, a więc umożliwiającą i ułatwiającą odbiór wysyłanego komunikatu,
  • techniczną, a więc sprawiającą, że odbiór ten przebiega bez zakłóceń, wynikających z ograniczeń ludzkiego organizmu (np. zbyt mała czcionka, zbyt jaskrawe kolory), 
  • konstrukcyjną, przejawiającą się w postaci wykreowania spójnego, konsekwentnego obrazu działań komunikacyjnych jako całości, 
  • estetyczną, a więc przyjmującą atrakcyjną, przyjemną dla zmysłu wzroku formę. 

Fonty w identyfikacji graficznej marki

W prostocie siła – tak mógłby brzmieć tytuł tej części artykułu. Kiedy bowiem mowa o fontach, warto postawić na minimalizm. Kroje pisma z wieloma ozdobnikami nie tylko odbiegają od obecnych trendów, w ramach których podejmuje się starania w kierunku upraszczania wszelkich form, ale przede wszystkim potrafią bardzo uprzykrzyć odbiór komunikatu, niekiedy zaś zupełnie go uniemożliwić (niewielkie ekrany, odległe billboardy). Prosty font pozwoli wykreować wizerunek nowoczesnej, profesjonalnej i ponadczasowej marki, która stawia w swojej komunikacji na przejrzystość i pewność. Dlatego też, projektując identyfikację wizualną swojej firmy, warto:  

  • wybierać fonty bezszeryfowe,
  • ograniczać ilość fontów (optymalnie do dwóch),
  • decydując się na wykorzystanie ozdobnych fontów, ograniczyć je do pojedynczych haseł, tytułów lub nagłówków – ściana zdobnego tekstu może skutecznie zniechęcić odbiorcę, 
  • zwracać uwagę, czy wybrany font posiada rozszerzenie z polskimi znakami, aby uzyskać jednolity tekst.

W tym miejscu warto poczynić pewne rozróżnienie terminologiczne między logo i logotypem – ten drugi uzupełniony jest o warstwę tekstową, podczas gdy pierwszy jest jej pozbawiony. Zarówno logo, jak i logotyp, jako graficzne przedstawienie marki, są kluczowe dla skutecznych działań marketingowych. Stanowią one o jej tożsamości; potrafią zachęcić, jak i zniechęcić do zapoznania się z jej produktami; przyciągać uwagę, jak i pozostać niezauważone pośród milionów innych grafik.

Zastanawiając się nad projektem logo lub logotypu dla swojej marki, warto mieć na względzie, że logo/logotyp:

  • powinny być ponadczasowe – warto postawić w tym zakresie na proste formy,
  • powinny być uzupełnione o maksymalnie trzy, kontrastujące ze sobą kolory, które nie powinny być ani zbyt „ponure”, ani zbyt jaskrawe,
  • powinny składać się z maksymalnie dwóch krojów pisma,
  • powinny prezentować się przejrzyście na różnej wielkości ekranach, w druku, w różnych orientacjach, na różnych teksturach itd.,
  • powinny tworzyć sieci skojarzeń, wskutek wykorzystanych form (np. Hyundai – uściśnięte ręce kontrahentów; Amazon – strzałka prowadząca od „a” do „z” w wyrazie gamy dostępnych produktów; Wikipedia – niepełny globus, do którego każdy może dodać coś od siebie).

Strategia brandingowa dla startupów. Identyfikacja wizualna marki
 

Logo/logotyp powinien być jednocześnie dokładnie opisany w ramach tzw. księgi logotypu/księgi logo, zawierającej elementy, takie jak opis znaku, opis powiązanych z nim znaczeń, kolorystyka, warianty, fonty, przykłady zastosowań. Zarówno sama księga, jak i projekt logo/logotypu powinny być efektem przemyślanego procesu, nastawionego na szerszą perspektywę czasową.

Firmy właśnie w oparciu o nie budują bowiem swoje pozycje rynkowe i reputacje. To właśnie w nich kumulowany jest cały potencjał, jaki stoi za marką, w związku z czym zmiany w raz obranych formach nie zachodzą zbyt często. Warto więc poświęcić temu zagadnieniu większą uwagę. Pomocne w tym zakresie mogą okazać się dostępne narzędzia, z których wykorzystaniem możesz zaprojektować swój logotyp lub logo za darmo (np. Logaster, Shopify, Ucraft, Canva czy SquareSpace). 

System identyfikacji wizualnej: spójna stylistyka

Spójna stylistyka jest hasłem, na które składa się wiele elementów, takich jak wspomniane już logo czy dobór kolorystyki. Pozwala ona marce się określić i wyróżnić; kreuje też jasny przekaz do odbiorcy o swoim profesjonalizmie.

W dobie szumu informacyjnego i rozwoju kultur obrazkowych to grafika stała się znaczącym nośnikiem informacji. Nastąpiła memizacja komunikatów, które istnieją dzięki temu, że ludzie chcą je słyszeć (i oglądać), a następnie dzielić się nimi z innymi.

Spójna kompozycja graficzna ma też niebagatelny wpływ na odbiór marki w pierwszym z nią kontakcie, tworząc wrażenie rzetelności i wiarygodności.

Dlatego też warto podjąć próby zdefiniowania własnego stylu – mogą go kreować dobór kadrów, motywów, elementów kolorystycznych, charakterystycznych fontów, obiektów, stylizacji. Również w tym zakresie nie musisz być pozostawiony sam sobie – internet pełen jest inspiracji, które skupiać możesz w ramach moodboardu – ujęcia koncepcji projektowej w formie wizualnej. Narzędzie to pozwala na zebranie w jednym miejscu obrazów, zdjęć, próbek kolorystycznych, wzorów czy materiałów, które następnie możesz wykorzystać do stworzenia własnej wizji elementów identyfikacji wizualnej swojej marki, jej aplikacji mobilnych czy layoutów stron internetowych. 

Najważniejsze pytania

  1. 🔸Jaki kolor w identyfikacji wizualnej wybrać?

    To zależy, jakie emocje i skojarzenia chcesz wywołać. Dla przykładu kolor zielony kojarzony jest z naturą, wyciszeniem, odświeżeniem i pozytywnymi emocjami. Warto zaznajomić się więc z siecią skojarzeń przypisanych poszczególnym kolorom. Jednocześnie nie można zapominać o czterech głównych funkcjach, jakie powinna spełniać obrana paleta kolorów: informującej, technicznej, konstrukcyjnej i estetycznej. 

  2. 🔸Jak stworzyć logo startupu?

    Logo należy tworzyć z myślą o wykorzystaniu go w dłuższej perspektywie czasowej, w związku z czym sprawdzają się w tym zakresie proste formy, ograniczona liczba kolorów i krojów pisma, przejrzystość oraz kreowanie podświadomych, pozytywnych skojarzeń.

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość