Strategia brandingowa dla startupów – od czego zacząć?

startup branding

Budowanie świadomości marki (tzw. branding) stanowi bazę, bez której trudno wyobrazić sobie podejmowanie jakichkolwiek działań biznesowych. Pod pojęciem tym kryje się nadawanie znaczeń, kreowanie sieci skojarzeń oraz ugruntowanie wyobrażeń na temat wartości wyznawanych przez daną firmę, które łącznie tworzą spójną, świadomą jej wizję po stronie odbiorców. Co składa się na efektywną strategię brandingową? Zapraszamy do lektury.

Kim jest Twój klient, czyli kilka słów o personach w strategii brandingowej 

Wprowadzenie produktu na rynek lub decyzja o rozpoczęciu świadczenia usług bez znajomości profilu potencjalnego ich adresata przypomina próbę trafienia w środek tarczy z zawiązanymi oczami.

Dlatego tak ważne jest określenie pewnych wyobrażeń na temat rzeczywistego obrazu potencjalnego klienta danej firmy (tzw. persony). Ma on imię, płeć, pewien wiek, stan cywilny, wykształcenie, cechy charakterologiczne, miejsce zamieszkania, zainteresowania, aspiracje, potrzeby i problemy. To właśnie ich znajomość pozwala nie tylko na odpowiednie profilowanie samego towaru lub usługi, ale też na właściwe ukształtowanie samej komunikacji marketingowej marki i dobór wykorzystywanych w tym celu narzędzi.

W tym miejscu pojawia się pytanie – skąd czerpać wspomniane powyżej informacje?

Odpowiedź różni się w zależności od etapu, na jakim znajduje się Twój produkt. Jeśli bowiem stawiasz swoje pierwsze kroki z nim związane, to Twoje wyobrażenia o produkcie i jego ukierunkowaniu na poszczególne grupy odbiorców stanowią cenne źródło wiedzy w tym zakresie.

Jeżeli zaś produkt miał już okazję sprawdzić się na rynku, niezwykle przydatne mogą okazać się dane analityczne obrazujące skuteczność podejmowanych dotychczas działań. Koniec końców z ich wykorzystaniem powstać ma jednak wizerunek konkretnego człowieka wraz z towarzyszącymi mu cechami – konieczna jest więc umiejętność interpretacji uzyskanych danych i przełożenia je na realny charakter i potrzeby. 

Tak ukształtowana persona da szansę na stworzenie jakościowego, dobrze zaadresowanego przekazu, co jest szczególnie ważne w kontekście wszechobecnego natłoku ignorowanych komunikatów. Konsekwencja w zakresie podejmowanych działań komunikacyjnych pozwala z kolei na zbudowanie spójnych kampanii marketingowych, a w konsekwencji przekłada się na wizerunek marki. 

Aksjologia marki w strategii brandingowej 

Rosnąca świadomość konsumencka sprawia, że cena czy jakość produktu nie stanowią wyłącznych czynników warunkujących decyzję o dokonaniu zakupu. Klient coraz częściej wybiera te marki, z których wartościami może się utożsamić. Co za tym idzie, m.in. hasła społecznej odpowiedzialności biznesu, etyki produkcji i zatrudnienia odgrywają niebagatelną rolę w kształtowaniu strategii brandingowej. Ich wdrażanie pozwala bowiem na zrzeszenie wokół marki wiernego grona konsumentów, którzy z dużą dozą prawdopodobieństwa nie zostaliby z nią na dłużej jedynie przez wzgląd na powierzchowne bycie „cool”. 

Autentyczność jest czymś, co niezwykle się ceni w dobie wszechobecnej postprawdy i wyidealizowanych wizerunków. Dlatego też w ludziach wzbudziło się głębsze pragnienie wspierania idei, za którymi stoi prawdziwa wartość. Marka stała się czymś więcej niż jedynie sposobem na odróżnianie towarów i usług od tych konkurencyjnych. To zorientowane wokół niej doświadczenia, emocje i wartości stanowią o jej prawdziwej sile i tożsamości. 

Jak jednak zidentyfikować wartości?

Pierwszy krok ku osiągnięciu tego celu został już omówiony, a jest nim zidentyfikowanie grona odbiorców swoich produktów. To właśnie współdzielone przez nich wartości powinny znaleźć się w centrum zainteresowania marki – mogą to być wysoka jakość, szybkość obsługi, poczucie bliskości itd.

Na zagadnienie wartości można jednak spojrzeć również szerzej, wdrażając działania z zakresu wspomnianego już CSR-u, a więc społecznej odpowiedzialności biznesu, w której realizacji marki wspierają działania prośrodowiskowe, edukacyjne, społeczne itd. Pozwalają one wyrazić więcej niż słowa, a co najważniejsze – wprowadzają realne zmiany w świecie.

Unique selling proposition w strategii brandingowej 

Unique selling proposition, a więc unikalna propozycja sprzedaży, sprowadza się do podkreślania w komunikatach marki jej przewag konkurencyjnych na rynku.

Element ten, wyrażany językiem korzyści, ma przekonać potencjalnych klientów o opłacalności skorzystania właśnie z Twojej oferty. Jednocześnie element ten powinien być na tyle wyrazisty, że przeważy na rzecz tego właśnie wyboru. 

Sposobów na wyróżnienie się jest zaś wiele. Mogą one odnosić się do samego procesu produkcyjnego (np. cruelty free, vegan, tylko naturalne składniki), cech końcowego produktu (np. unikatowy smak, niepowtarzalna konsystencja), dostępnej gamy produktów (np. dostępność różnych odcieni, rozmiarów, komplementarność elementów oferty) czy też oceny dokonywanej przez konsumentów (najwyższa średnia ocen wśród konkurencyjnych ofert). 

Pozycjonowanie marki a strategie brandingowe 

Pozycjonowanie polega na projektowaniu sposobu, w jaki chcesz, aby Twoja marka była postrzegana oczami odbiorców.

Jest to więc pewien model, założenie, które następnie, z wykorzystaniem dedykowanych narzędzi, przekładasz na rzeczywisty wizerunek firmy. Pozycjonowanie osiąga się dzięki wdrażaniu kolejnych etapów budowania świadomości marki. Wśród nich należy wyróżnić: 

  • consumer insight, a więc konkretyzację potrzeb grupy docelowej oraz ich genezy,
  • brand promise, a więc realną obietnicę składaną przez markę, 
  • reason to believe, a więc uwiarygodnienie marki w kontekście składanych przez nią obietnic, 
  • wspomniana już unique selling proposition lub emotional selling proposition; ta ostatnia wyróżnia markę na tle konkurencji na poziomie emocji doświadczanych przez jej klientów dzięki oferowanym przez nią produktom, 
  • brand values, a więc wspomniane już wartości wyznawane przez markę, 
  • brand voice, a więc sposób prowadzenia komunikacji marketingowej przez markę (np. ton jej wypowiedzi, charakter, wydźwięk), 
  • key message, a więc główny, najważniejszy przekaz, jaki wybrzmiewa na podstawie całokształtu podejmowanych przez markę działań. 

Tak skonstruowane pozycjonowanie marki pozwala na wykreowanie jej klarownego, konsekwentnego i oryginalnego wizerunku. 

Najważniejsze pytania

  1. 🔸Czym jest branding?

    Branding to budowa świadomości marki, którą można osiągnąć, wdrażając strategię brandingową.

  2. 🔸Jakie elementy zawiera strategia brandingowa?

    Strategia brandingowa składa się z elementów, takich jak budowanie person, wartości, unikalnej propozycji sprzedaży oraz pozycjonowania marki. 

  3. 🔸Jak określić unique selling proposition?

    Unique selling proposition formułuje się zawsze w relacji do konkretnego towaru lub usługi. Wyróżniki mogą odnosić się do samego produktu, procesu jego powstawania, dostępnej gamy wariantów, ocen dokonywanych przez klientów marki itd.

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość