Aktualności

Wewnętrzny PR – motywacja i integracja w firmie

Wewnętrzny PR – motywacja i integracja

Pracownik jest wizytówką firmy. Jeżeli tak jest, należy dołożyć wszelkich starań, aby lubił swoją pracę, miał w niej zapewnione godne warunki i odnajdywał się w niej jako integralna część całości. W przeciwnym razie z pewnością będzie miał niejedną okazję do podzielenia się swoimi uwagami z osobami trzecimi, nie znajdując zrozumienia we własnym miejscu pracy. Jego opinia zaś będzie postrzegana jako znacznie bardziej wiarygodna, aniżeli hasła zamieszczane przez podmiot go zatrudniający w nawet najlepiej zaprojektowanej reklamie.

Niedoceniony pracownik z pewnością nie będzie odczuwał też chęci do podejmowania starań na rzecz organizacji, która nie dostrzega jego wartości, o jakimkolwiek poczuciu przynależności nie wspominając. Aby tego uniknąć, powstał PR wewnętrzny.  

PR wewnętrzny – co to jest?

Przez PR wewnętrzny (z ang. Public Relations – relacje publiczne) rozumie się zespół działań, mających na celu zarządzanie relacjami na linii pracodawca-pracownik. W ich konsekwencji pracodawca winien jawić się w percepcji pracownika w pożądany przez niego sposób – np. jako ten, który zapewnia mu stabilne zatrudnienie, godziwe wynagrodzenie, troszczy się o atmosferę w pracy, stwarza możliwości rozwoju, docenia wysiłek, scala zespół jako prawdziwy lider, jednocześnie angażując się w kwestie społecznej odpowiedzialności swojego biznesu.

Po co to wszystko?

Głównym celem z pewnością nie jest połechtanie ego pracodawcy, ale wymierne, liczone w zyskach i stratach wyniki biznesowe. Nie od dziś bowiem wiadomo, że zadowolony pracownik, to efektywny pracownik. Znana jest również moc oddziaływania tzw. marketingu szeptanego, w którym to osobiste odczucia, analizy, rekomendacje lub ostrzeżenia ucieleśniają w sobie zdolność do wpływania na decyzje innych, będąc jednocześnie najbardziej wiarygodną, bo nie podszytą chęcią zysku, formą promocji lub antyreklamy.

Dlatego też pracodawcy podejmują starania, mające na celu umacnianie pozytywnych odczuć związanych z organizacją, zapobiegając jednocześnie eskalacji ewentualnych kryzysów. Kluczem do sukcesu w tym zakresie jest skuteczna komunikacja, przybierająca formę 2-kierunkową. Pracownik musi zostać zauważony, a jego opinia musi zostać nie tyle usłyszana, ile wysłuchana. Najcenniejszy kapitał jest już dostępny – wystarczy tylko po niego sięgnąć. 

Co więcej, o ile same słowa mogą okazać się wystarczające, kiedy mowa o Public Relations w zewnętrznej względem organizacji odsłonie, o tyle pracownicy znajdujący się w centrum wydarzeń związanych z firmą i odczuwający na własnej skórze podejmowane w niej decyzje, potrzebują konkretnych posunięć w ich realizacji. Rozdźwięk między deklaracjami a rzeczywistymi działaniami z pewnością zostanie w mgnieniu oka dostrzeżony – dlatego też PR wewnętrzny wymaga od odpowiedzialnych za niego osób maksymalnej transparentności w słowach i czynach.

PR wewnętrzny – dlaczego warto?

Skuteczne działania z zakresu PR-u wewnętrznego pozwalają wykorzystać w pełni potencjał, jaki drzemie w pracownikach. Ci zadowoleni z warunków pracy będą pracować dla niej wydajniej, dostrzegając swoje znaczenie dla organizacji, przywiązanie do niej, celowość podejmowanych przez nią działań oraz dążąc do rozwoju własnego i firmy. 

Efekt ten można maksymalizować, dzięki synergii, osiąganej dzięki integracji pracowników. Dobra atmosfera w pracy jest jednym z najważniejszych czynników w oczach zatrudnionych. Jeżeli zaś uda się ją osiągnąć, członkowie zespołu będą w pełni skoncentrowani na swoich obowiązkach, nie rozpraszając się ewentualnymi konfliktami w grupie i chętniej podejmując się wymiany informacji między sobą; poczucie przynależności zaś jeszcze bardziej zmobilizuje ich do pracy na rzecz wspólnego dobra. 

Zadowolenie pracowników zmniejsza też ryzyko pustych stanowisk, kosztów związanych z rekrutacją i procesem wdrażania nowych osób w zakres ich obowiązków. Znajomość organizacji jest niezwykle cennym kapitałem, który można wykorzystać, celem doskonalenia organizacji lub niwelowania obecnych w niej ryzyk – o ile słucha się tych, którzy stykają się z różnymi problemami dnia codziennego i potrafią generować pomysły.

W końcu, pracownik identyfikujący się z firmą, w której pracuje, będzie jej najlepszą reklamą. Informacje wypływające z wnętrza organizacji są bowiem najcenniejsze z punktu widzenia samych odbiorców. 

Narzędzia PR-u wewnętrznego

Przechodząc jednak do konkretów, istnieje wiele narzędzi, z których pomocą możliwe jest budowanie PR-u wewnętrznego. Pozwalają one na skuteczny obieg informacji w firmie, zmotywowanie do pracy oraz zbudowanie ducha zespołu, z którym można osiągać nawet najodleglejsze cele.

Wśród nich znajdują się:

  • mailingi,
  • newslettery,
  • materiały szkoleniowe,
  • tablice,
  • wideochaty,
  • spotkania informacyjne,
  • biuletyny,
  • radiowęzły,
  • konkursy,
  • skrzynki pomysłów,
  • konferencje,
  • wspólne przerwy na lunch,
  • wyjazdy integracyjne,
  • wydarzenia.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Wpłata na ZFŚS do 31 maja – kogo dotyczy?

Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…

9 godzin temu

Dziedziczenie spółki z o.o. – jakie są zasady dziedziczenia udziałów w spółce?

Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…

9 godzin temu

Generowanie wideo z AI: Nowe horyzonty w produkcji treści wideo dla firm

Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…

10 godzin temu

Jak zaplanować działania komunikacyjne w firmie? 6 kroków, przez które musisz przejść

Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…

12 godzin temu

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

2 dni temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

2 dni temu