Profil zaufany działalność gospodarcza - omówione zagadnienia:
Profil zaufany jest formą elektronicznego podpisu dostępnego na platformie ePUAP, dzięki któremu sprawy urzędowe załatwiać można z zacisza własnego domu. Narzędzie to znacznie przyspiesza i ułatwia procedury administracyjne, będąc przy tym opcją zupełnie darmową. Stanowi tym samym korzystną alternatywę względem elektronicznego podpisu kwalifikowanego, z którego wykorzystaniem można uwierzytelnić dokumentację elektroniczną za odpowiednią opłatą.
Wśród kwestii możliwych do uskutecznienia z zastosowaniem profilu zaufanego jest założenie działalności gospodarczej. Służy temu formularz CEIDG-1, który po opatrzeniu elektroniczną wersją podpisu i zaadresowaniu do skrzynki podawczej urzędu wywołuje skutki identyczne z tymi będącymi następstwem działań podjętych w formie tradycyjnej.
Profil zaufany działalność gospodarcza
Jak założyć ePUAP dla firmy?
ePUAP dla firm założyć można, udając się osobiście do jednego z punktów potwierdzających (urzędu gminy, urzędu miasta, starostwa powiatowego, oddziału ZUS, urzędu skarbowego lub placówki pocztowej) albo potwierdzając tożsamość we własnym zakresie online. Ten ostatni sposób dostępny jest w kilku, równoważnych wariantach, spośród których można wybrać ten najdogodniejszy dla siebie. Tożsamość można zatem potwierdzić przez internet:
- za pomocą wspomnianego już kwalifikowanego podpisu elektronicznego, o ile się taki posiada;
- korzystając z usług weryfikacyjnych określonych banków, logując się danymi do swojego elektronicznego konta bankowego – obecnie jest to możliwe dla klientów Banku Ochrony Środowiska (BOŚ Bank), Powszechnej Kasy Oszczędności Bank Polski (PKO BP), Banku Polska Kasa Opieki (Bank Pekao), Inteligo oraz Banków Spółdzielczych z Grupy BPS;
- zbliżeniowo – to opcja dla posiadaczy nowego rodzaju dowodu osobistego (tzw. e-dowodu) oraz korzystających z aplikacji eDO App, umożliwiającej zdalną weryfikację tożsamości.
Założenie działalności przez ePUAP krok po kroku
Chcący założyć działalność gospodarczą przez profil zaufany, w pierwszej kolejności powinni odwiedzić witrynę firma.gov.pl, gdzie w sekcji „formularze i instrukcje” dostępny jest formularz CEIDG-1.
Platforma udostępnia ten ostatni w formie pliku, który po wypełnieniu można uwierzytelnić profilem zaufanym. Umożliwia również skorzystanie z opcji złożenia wniosku bezpośrednio online po uprzednim potwierdzeniu tożsamości profilem zaufanym na ePUAP.
Przechodząc już bezpośrednio do formularza, chcąc założyć działalność przez ePUAP, należy wypełnić jego kolejne sekcje następująco:
- w sekcji 01. – należy wskazać jako cel złożenia wniosku opcję: „Wniosek o wpis do CEIDG przedsiębiorcy”;
- w sekcji 02. – w polu 02.3. oznaczyć się jako „przedsiębiorca”;
- w sekcji 03. – wskazać swoje dane jako wnioskodawcy. Nie posiadając REGON-u lub NIP-u, należy pozostawić związane z nimi pole puste, oznaczając poniżej fakt jego braku. Uzupełniając zaś dane w przedmiocie obywatelstwa, należy wskazać wszystkie posiadane (czynią to również obywatele UE / EOG). Nie można też zapomnieć o złożeniu oświadczenia z pola 15., bez którego rozpatrzenie wniosku nie będzie możliwe;
- w sekcji 04. – pole 11., choć brzmi dość enigmatycznie, nie musi być wypełnione obowiązkowo – w razie wątpliwości należy pozostawić go pustym;
- w sekcji 05. – należy wskazać adres powiązany z profilem zaufanym, nie adres e-mail;
- w sekcji 06. – w odniesieniu do planowanej liczby osób pracujących należy wskazać minimum jedną (samego siebie) i ewentualnie dodać do tej liczby kolejnych pracowników. Wskazując na rodzaj działalności, należy uczynić to zgodnie z symboliką PKD;
- w sekcji 07. – należy wskazać nazwę skróconą prowadzonej działalności (W razie jej braku wystarczy wskazanie imienia i nazwiska);
- w sekcji 08. – należy wskazać dowolną datę, następującą jednak po dacie złożenia wniosku;
- w sekcji 09. – można, choć nie trzeba, wskazać dane do kontaktu. Chcąc uniknąć niechcianych telefonów spoza urzędu, warto zaznaczyć pole odnośnie do sprzeciwu wobec udostępnienia przez urząd swoich danych;
- w sekcji 10. – należy wskazać znajdujący się na terytorium RP adres do doręczeń (korespondencyjny) oraz stałe miejsce wykonywania działalności (np. biuro) lub jego brak;
- w sekcji 11. – ująć można dodatkowe stałe miejsca wykonywania działalności gospodarczej, takie jak oddziały czy placówki;
- w sekcji 12. – należy oznaczyć rodzaj ubezpieczenia (ZUS) oraz datę obowiązku składkowego (tożsamą z datą rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej). Jest to też miejsce na oznaczenie ewentualnych załączników składanych razem z wnioskiem;
- sekcje 13. – 16. – należy pozostawić puste;
- w sekcji 17. – należy ująć dane właściwego dla miejsca zamieszkania danego przedsiębiorcy naczelnika urzędu skarbowego;
- w sekcji 18. – dokonuje się wyboru sposobu opodatkowania (domyślnie jest to opodatkowanie na zasadach ogólnych);
- w sekcji 19. – o ile chce się prowadzić pełną księgowość swojej firmy (co nie jest obowiązkiem w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą samodzielnie, nie w formie spółki prawa handlowego), uzupełnia się tę sekcję;
- w sekcji 20. – uzupełnia się dane, o ile zdecydowano się na tę formę prowadzenia dokumentacji;
- w sekcji 21. – należy wskazać dane adresowe faktycznego przechowywania dokumentacji (może być ono odmienne od miejsca zamieszkania lub prowadzenia działalności);
- w sekcji 22. – odpowiednie pole zaznaczają jedynie przedsiębiorcy, których przedsiębiorstwo jest przystosowane do zatrudniania niepełnosprawnych;
- sekcja 23. – dotyczy jedynie osób, prowadzących działalność wyłącznie w formie spółek cywilnych;
- w sekcji 24. – deklarują się jedynie przedsiębiorcy o statusie wspólników w spółce cywilnej;
- w sekcji 25. – należy wskazać informacje o aktualnej wspólnocie majątkowej małżeńskiej lub o takiej, która ustała;
- sekcję 26. – uzupełnia się, o ile posiada się już rachunek bankowy;
- w sekcji 27. – wskazuje się odpowiednie dane, o ile dotyczą danego przedsiębiorcy;
- sekcję 28. – uzupełnia się, o ile udzielono pełnomocnictwa do aktualizacji danych w CEIDG;
- w sekcji 29. – ujmuje się informacje o załącznikach składanych wraz z wnioskiem;
- w sekcji 30. – potwierdza się swoim podpisem przyjęcie do wiadomości informacji o sposobie przetwarzania powierzonych urzędowi danych.
Najważniejsze pytania
-
🔸Co to jest profil zaufany?
Profil zaufany to narzędzie, z którego pomocą możesz zdalnie załatwiać swoje sprawy urzędowe. Korzystanie z niego jest darmowe.
-
🔸Jak założyć profil zaufany?
Profil zaufany założysz, potwierdzając swoją tożsamość w placówce potwierdzającej lub online - logując się do swojego konta bankowego, wykorzystując e-dowód i aplikację eDO App albo korzystając z kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
-
🔸Czy jest możliwe założenie działalności przez ePUAP?
Tak. Składany online wniosek CEIDG-1 można podpisać profilem zaufanym dostępnym na ePUAP.
Podziel się z innymi: