Ścieżki rozwoju w HR

Dział HR ma mocno rozbudowany zakres obowiązków, zajmuje się głównie rekrutacją nowych pracowników, ale też przeprowadzaniem onboardingu i szkoleń czy formalnościami związanymi z wynagrodzeniami i ubezpieczeniami pracowników.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Najprościej rozpocząć ścieżkę zawodową jako asystent lub młodszy specjalista ds. rekrutacji. Osoba na tym stanowisku zajmuje się zamieszczaniem ogłoszeń, pomaga w selekcji kandydatów, przeprowadza rozmowy rekrutacyjne i tworzy bazy danych. Praca w HR daje jednak wiele możliwości rozwoju. W zależności od indywidualnych aspiracji, posiadanych umiejętności i doświadczenia można rozwijać się w wybranym obszarze.

HR Business Partner

Jednym ze stanowisk, cieszących się coraz większą popularnością jest HR Business Partner. Jest to osoba wspierająca managerów wszystkich działów w kwestiach związanych z HR. Współpracuje z kadrą menadżerską przy budowaniu zespołów, analizuje trendy i potrzeby kadrowe i szkoleniowe w organizacji oraz wdraża procesy i rozwiązania z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, HR Business Partner wspiera biznes w realizacji celów organizacji.

HR Manager

Istnieje również możliwość rozwoju jako HR Manager, który odpowiada za tworzenie i wdrażanie strategii HR, zarządzanie rekrutacją i planami zatrudnienia, planowanie oferty szkoleniowej w organizacji. HR Manager ściśle współpracuje z innymi managerami i raportuje swoją pracę. Zajmuje się także planowaniem i nadzorowaniem budżetu.

Specjalista ds. kadr i płac

Specjalista ds. kadr i płac musi posiadać wiedzę z zakresu prawa pracy i prawa podatkowego. Osoba ta jest odpowiedzialna za wypłacanie wynagrodzeń i wszelkie formalności związane z zatrudnieniem takie jak ustalanie formy zatrudnienia i wysokości wynagrodzeń na konkretnych stanowiskach w organizacji.

Specjalista ds. oceny i rozwoju pracownika

Kolejnym ciekawym obszarem HR jest rozwój talentów poprzez szkolenia i rozwój. Nazwa odpowiedzialnego za to stanowiska różni się w zależności od organizacji – może to być specjalista ds. szkoleń i rozwoju pracownika, specjalista ds. rozwoju talentów czy specjalista ds. oceny i rozwoju pracownika. Niezależnie od nazwy stanowiska, osoba ta jest odpowiedzialna za diagnozowanie potrzeb rozwojowych, tworzenie polityki szkoleniowej, budowanie ścieżek rozwojowych i wspieranie celów zawodowych pracowników. Analizuje też wskaźniki związane z oceną i rozwojem. Specjalista ds. oceny i rozwoju pracownika powinien być zorientowany w trendach dotyczących stylów zarządzania i współpracy oraz znać narzędzia służące do oceny oraz metod szkoleniowych.

Specjalista ds. employer brandingu i komunikacji

Specjalista ds. employer brandingu i komunikacji odpowiada za kreowanie i realizację strategii employer brandingowej oraz tworzenie i realizację strategii komunikacji wewnątrz firmy. Jest osobą kreatywną, poszukuje niestandardowych rozwiązań, śledzi trendy i dobre praktyki w obszarze employer brandingu oraz wdraża i rozwija narzędzia w tym obszarze. Specjalista ds. employer brandingu buduje pozytywny wizerunek firmy na rynku pracy.

Specjalista ds. BHP

Kolejne HRowe stanowisko to specjalista ds. BHP. Przeprowadza on szkolenia pracowników w zakresie przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w organizacji i tworzy instrukcje postępowania w razie wystąpienia zagrożenia.

Trener / Coach

Osoba, która dba o utrzymanie motywacji pracowników na wysokim poziomie to Trener (nazywany też Coachem). Dba on o rozwój osobisty zatrudnionych, pomaga im doskonalić swoje kompetencje, pośredniczy w rozwiązywaniu konfliktów, doradza pracownikom. Opracowuje także nowe metody szkoleniowe i nieustannie ocenia postępy pracowników.

Pojawiają się też coraz to węższe specjalizacje jak np. stanowisko HR Onboarding Specialist – jest to osoba odpowiedzialna za onboarding, jego planowanie, przeprowadzenie i ciągłe usprawnianie tego procesu. Omówione stanowiska pokrywają się między sobą zakresem niektórych obowiązków, często jedno stanowisko jest rozbijane na 2-3 z węższym zakresem obowiązków lub obowiązki kilku stanowisk pełni jedna osoba – tutaj wszystko zależne jest od wielkości firmy, jej budżetu oraz indywidualnego podziału funkcji w dziale HR.

Tak wiele specjalizacji związanych z HR daje spore możliwości rozwoju i realizowania się w najbardziej odpowiadającym naszym kompetencjom i zainteresowaniom obszarze. Wybierając specjalizację dla siebie, warto zastanowić się nad swoim umiejętnościami i wcześniejszym doświadczeniem zawodowym. Przykładowo osoba z doświadczeniem w agencji marketingowej może odnaleźć się w roli specjalisty ds. employer brandingu, osoba z wysoko rozwiniętymi zdolnościami analitycznymi prawdopodobnie sprawdzi się jako specjalista ds. rozwoju pracownika. Wykształcenie w dziedzinie księgowości może z kolei przydać się w pracy specjalisty ds. kadr i płac. Dobrze też uczęszczać na branżowe eventy, być na bieżąco z nowymi trendami i metodami, a przede wszystkim utrzymywać kontakty z ludźmi z branży. Im większą wiedzę mamy na temat danego obszaru HR, tym łatwiej będzie wybrać ścieżkę rozwoju odpowiadającą własnym umiejętnościom i preferencjom.

Zobacz również: Trendy w HR 2022.

Najważniejsze pytania

  1. 🔸Na jakim stanowisku rozpocząć pracę w HR?

    Na początku ścieżki zawodowej najłatwiej zacząć jako Asystent ds. rekrutacji lub Młodszy Specjalista ds. Rekrutacji.

  2. 🔸Jakie są możliwe stanowiska w dziale HR?

    W HR można pracować jako Rekruter, jako HR Business Partner, HR manager, Specjalista ds. kadr i płac, Specjalista ds. brandingu i komunikacji czy Trener. Jednak obowiązki na wymienionych stanowiskach często się pokrywają i to od organizacji zależy w jaki sposób funkcje te są rozdzielane.

  3. 🔸Jakie wykształcenie powinien mieć HRowiec?

    Nie ma jednego kierunku studiów wymaganego w pracy w HR. Przydatne może okazać się jednak wykształcenie i wiedza w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi, zarządzania, administracji, psychologii czy socjologii.

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce