SEO. Czego możesz wymagać od agencji pozycjonującej Twoją stronę?

Na linii klient – agencja SEO często wrze, a bywa nawet, że spory kończą się w sądzie. Dlaczego? Wciąż zdarzają się agencje, które wykorzystują niewiedzę klientów, a w umowach stosują trudne do wychwycenia kruczki. Z drugiej jednak strony klientów, którzy oczekują nierealnych gwarancji i chcą rozliczać agencje po 2 miesiącach współpracy też nie brakuje. Jak więc skutecznie współpracować z agencją SEO?

Wymagania klienta

Klient ma prawo wymagać od agencji transparentnych działań, dlatego powinien regularnie otrzymywać raporty. Pierwszy, po wykonaniu wstępnego audytu; a kolejne – cyklicznie.

Podczas audytu strony analizowana jest jej obecna sytuacja w Google. Raport powinien więc zawierać ocenę technicznej kondycji serwisu, w tym analizę działania serwera i jakości kodu strony oraz analizę treści, a także sugestie wszelkich poprawek. Zalecenia powinny być obliczone na to, by strona miała szanse na pojawianie się na wyższych pozycjach w Google.

Audyt i strategia działań SEO

Jeśli zdecydujemy się nawiązać współpracę, agencja powinna przedstawić strategię działań pozycjonerskich, uwzględniającą np. zdefiniowanie fraz, na które witryna będzie pozycjonowana. Istotne jest bowiem to, by pojawiać się na najwyższych wynikach wyszukiwania na interesujące nas, a więc potencjalnie konwertujące, zapytania. Strategia powinna też uwzględniać przygotowanie planu przyrostu linków prowadzących do witryny z innych stron internetowych. Tutaj ważne jest, by sprawdzić, skąd pochodzą linki i co stanie się z nimi w przypadku zakończenia umowy. Wciąż zdarzają się firmy, które uzależniają od siebie klientów, linkując ich witryny do swoich stron zapleczowych (są to strony służące wyłącznie do do linkowania stron klientów, bez rzeczywistej wartości dla użytkownika). Usunięcie linków może negatywnie odbić się na pozycjach strony w wynikach wyszukiwania.

Działania SEO – cykliczne i długofalowe

W cyklicznych raportach agencja powinna przedstawić liczbę fraz, na jakie serwis znajduje się w czołówce wyników wyszukiwania. To ważne, by dane przedstawiać w szerszym ujęciu czasowym, bo pozycje zmieniają się z minuty na minutę.

Jako że głównym zadaniem agencji SEO jest zwiększenie ruchu organicznego w serwisie, w raporcie powinna zostać zawarta informacja o jego przyroście. Dobrze też jeśli będą tam również informacje o tym, jakie sekcje serwisu osiągają najlepsze wyniki, a nad jakimi trzeba popracować, np. rozbudowując opisy produktów.

Optymalizacja serwisu pod kątem Google to jednak proces długotrwały i w krótkim terminie bardzo trudno zweryfikować jakość usług świadczonych przez agencję. Efekty będą widoczne najwcześniej po kilku miesiącach, ale dokładny czas zależy od branży, w której działa firma, od wyjściowego stanu strony i zakresu prac, które należy wykonać. Z tego też względu agencje często podpisują z klientami umowy na dłuższy czas, na przykład na rok.

Realne wymagania i realne obietnice

Niestety, w tym okresie klient będzie miał ograniczone pole manewru, a pewność co do kompetencji agencji, zyska dopiero po tym, jak wyda sporo pieniędzy. To trudny układa, tym bardziej, że gwarancji np. zajęcia konkretnej pozycji w Google nie da się uzyskać nigdy. Algorytm wyszukiwarki jest zbyt zmienny i nieprzewidywalny, by jakikolwiek poważny podmiot pozwolił sobie na składanie takich deklaracji

Warto zdawać sobie z tego sprawę i nie ufać podmiotom, które natychmiastowe efekty gwarantują. Istnieje bowiem spore ryzyko, że trafimy wtedy na partnera, który stosuje praktyki niezgodne z regulaminem Google. A w takim przypadku konsekwencją może być kara nałożona na witrynę tj. wykluczenie z wyników wyszukiwania lub znaczne obniżenie pozycji witryny.

Popularne posty:

UWAGA Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.

Zostaw
komentarz

Nasi eksperci również chętnie
uczestniczą w dyskusji i odpowiadają
na Wasze komentarze.

Dzielimy się wiedzą nie tylko na blogu

Ponad 30 porad księgowych

POBIERZ E-BOOKI