Split payment – kiedy podział transakcji jest traktowany jako fikcja w opinii organów

Dokonujesz transakcji w split payment? Przeczytaj, jak do podziału transakcji podchodzą organy podatkowe.

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności zastąpił odwrotne obciążenie w transakcjach krajowych. Na razie MPP objęte są tylko niektóre kategorie transakcji. Temat jest cały czas poruszany m.in. z powodu kar, jakie grożą za nieprzestrzeganie przepisów zarówno przez dostawcę, jak i nabywcę. Co prawda już w 2019 roku zostały wydane objaśnienia podatkowe na ten temat, ale rzeczywistość gospodarcza ciągle kreuje nowe sytuacje, z którymi musimy sobie poradzić. Dzisiaj zajmiemy się tematem podziału transakcji w kontekście split payment.

Kogo dotyczy obowiązkowy split payment?

Obecnie z mechanizmu zapłaty formule split payment mogą skorzystać firmy również dobrowolnie. Kiedy jednak przedsiębiorcy mają taki obowiązek wynikający z przepisów, zostało to opisane w proponowanej poniżej publikacji.

Pojęcie transakcji

Punktem wyjścia do naszych rozważań powinno być również znalezienie odpowiedzi na pytania, jak należy rozumieć transakcję gospodarczą w powiązaniu ze split payment. Dla pełniejszego obrazu zachęcamy do zapoznania się z publikacją, o której mowa poniżej.

Wystawianie faktury na pojedyncze sztuki towaru

Jeżeli przedsiębiorca w ramach jednej umowy będzie dokonywał dostawy towarów z załącznika nr 15, którego wartość jednostkowa wynosi np. 10.000 zł brutto, ale dostawa dotyczy 10 sztuk (łączna wartość transakcji 100.000 zł) rodzi się pytanie, czy można wystawić odrębną fakturę na każdą sztukę towaru. Taki sposób postępowania spowodowałby, że przedsiębiorca nie musiałby oznaczać wystawianych faktur w split payment. Tutaj również należy zauważyć, że przepisy w żaden sposób nie zabraniają takiej praktyki. Gdy obowiązywały przepisy o odwrotnym obciążeniu w VAT w transakcjach krajowych, pojęcie transakcji jednolitej gospodarczo było zapisane wprost w ustawie. Przepisy o obowiązkowym MPP nie zawierają takiej regulacji. Decyzja należy do przedsiębiorcy, czy będzie chciał w ten sposób udokumentować transakcję, czy też nie. Jednak w tym przypadku wydaje się, że dojdzie do podziału transakcji, który może być potraktowany jako fikcyjny przez organy podatkowe.

Kiedy podział transakcji w opinii organów został uznany za prawidłowy

Tak naprawdę żadne przepisy nie zabraniają przedsiębiorcy dzielenia transakcji na mniejsze. Istnieje duża dowolność kreowania przeprowadzanych transakcji gospodarczych. Jednak nie zawsze organy podatkowe zgadzają się z działaniami przedsiębiorcy, dlatego tak ważne jest zapoznanie się z przypadkami, gdzie dana czynność może zostać potraktowana jako fikcyjna. Rozliczanie transakcji etapami Na ten temat wypowiedziało się Ministerstwo Finansów w wydanych objaśnieniach. Omówione to zostało na podstawie usług budowlanych z załącznika nr 15 do ustawy o VAT. Jeżeli wartość brutto takiej usługi będzie wynosiła 30.000 zł, a z postanowień do umowy wynika, że usługa będzie rozliczana etapami, na które będą wystawiane odrębne faktury, to jeżeli żadna z tych faktur nie przekroczy kwoty 15.000 zł brutto obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności nie będzie miał zastosowania. Na tym przykładzie widzimy, że taki podział transakcji na etapy według MF może być stosowany. Wystawianie odrębnych faktur na towary z załącznika nr 15 Powstaje wątpliwość, czy dokumentowanie transakcji z jednym kontrahentem tego samego dnia 2 fakturami, jedną zawierającą pozycje z załącznika nr 15 na kwotę poniżej 15.000 zł i drugą na kwotę np. 30.000 zł, która nie zawiera towarów z załącznika 1, jest prawidłowe pod kątem rozliczeń w split payment. Przepisy nie zabraniają takiego działania. Również nie wymieniono takiego sposobu rozliczania transakcji w objaśnieniach MF ze wskazaniem, że jest nieprawidłowe. Wydaje się, że taki tryb postępowania, nawiasem mówiąc praktyczny, nie powinien być zakwestionowany przez organy podatkowe. Potwierdza to również wydana interpretacja podatkowa nr 0111-KDIB3-2.4012.646.2019.1.AZ Dyrektora KIS z 19.12.2019 r., w której uznaje się takie postępowanie przedsiębiorcy za prawidłowe. Wystawianie faktur oddzielnie ze względu na miejsce dostawy Z inną problematyczną kwestią w temacie MPP zwrócił się przedsiębiorca we wniosku o wydanie innej interpretacji podatkowej. Mianowicie zadał pytanie, co w sytuacji, gdy dostawa złomu z załadunkiem w różnych miejscach, będzie udokumentowana odrębnymi fakturami wystawionami na każde z tych miejsc. Spowoduje to sytuację, że ten sam kontrahent, tego samego dnia otrzyma kilka faktur na towary z załącznika nr 15, ich wartość jednostkowa będzie poniżej 15.000 zł, ale wartość sumaryczna zdecydowanie przekroczy tę kwotę. Dyrektor KIS w interpretacji nr 0111-KDIB3-1.4012.644.2020.1.IK z dnia 12.11.2020 r. uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce