Jak rozpocząć sprzedaż na Amazonie - omówione zagadnienia:
Zasady sprzedaży na Amazonie
Sposób funkcjonowania systemu sprzedaży na Amazonie najczęściej ująć można w ramy kilku kolejnych kroków:
- sprzedawca oferuje swoje produkty na łamach platformy;
- oferowane produkty dostarcza do magazynów Amazona – te mogą się znajdować w Polsce lub za granicą;
- Amazon zajmuje się przechowywaniem towarów do czasu, aż spotkają się one z zainteresowaniem klientów;
- Amazon dostarcza produkty do klienta;
- Amazon oferuje usługi posprzedażowe, w tym zwroty, wymianę i reklamacje.
Jak zacząć sprzedawać na Amazon?
Intuicyjnie pierwszy krokiem, jaki należy wykonać, w celu rozpoczęcia sprzedaży na Amazonie jest założenie konta na platformie. Aby ten proces przebiegł bez komplikacji, warto wcześniej odpowiednio się przygotować. W tym celu wskazane jest zgromadzenie następującej dokumentacji i danych:
- międzynarodowej karty płatniczej,
- aktualnego numeru kontaktowego,
- danych osoby kontaktowej,
- danych konta bankowego, na które dokonywane będą przelewy środków (najkorzystniej będzie, zostanie on założony w kraju rejestracji konta),
- danych odnoszących się do firmy, wynikających z wpisu do właściwego rejestru – odpowiednio KRS lub CEIDG (w tym: rodzaju prowadzonej działalności, przypisanego numeru rejestracyjnego, daty rejestracji, adresu siedziby),
- dokonania rejestracji VAT-UE.
Na tym etapie pojawia się również konieczność dokonania wyboru rodzaju konta – profesjonalnego lub indywidualnego.
To pierwsze wiąże się z koniecznością uiszczania comiesięcznej opłaty w wysokości 39,99 USD, jednak daje swobodę w zakresie ilości produktów, jakie można zbyć w skali miesiąca.
Z kolei założenie konta indywidualnego samo w sobie nie wiąże się z wymogiem ponoszenia opłat „z góry”- te doliczane są w tym wypadku do każdorazowo przeprowadzanej transakcji. O ile więc myśli się o rozwoju swojego biznesu, założenie konta profesjonalnego jest nieodzowne.
Po rejestracji konta należy podjąć następujące działania:
- dokonać wyboru produktów i rynków – wybór ten dokonywany jest w oparciu o popyt na określone towary oraz analizę konkurencji; nie bez znaczenia pozostają również kwestie natury legislacyjnej, zwłaszcza regulacji podatkowych i tych z zakresu ochrony konsumentów;
- przygotować listingi towarów – punkt ten sprowadza się do stworzenia aukcji zachęcającej do zakupu towarów. Warto w tym miejscu pochylić się nad stworzeniem atrakcyjnych wpisów, które wyróżnią się na tle konkurencji;
wybrać preferowany sposób wysyłki towarów – w tym miejscu skorzystać można z usługi Amazon Fulfillment (FBA), w ramach której to po stronie Amazona znajdą się czynności związane z magazynowaniem, pakowaniem oraz dostawą produktów, bądź zdecydować o podjęciu tych działań we własnym zakresie.
Skorzystanie z programu niesie ze sobą jednak wiele korzyści, takich jak wzrost zaufania klientów, ich kompleksowa obsługa i możliwość skalowania biznesu – wszystko to w cenie dwóch standardowych opłat: za magazynowanie i za realizację wysyłki oraz ewentualnych opłat okazjonalnych.
Warto w tym miejscu dodać, że Amazon wymaga, aby wysyłka minimum 90% zamówień odbywała się na przestrzeni 2 dni roboczych w przypadku podjęcia się jej we własnym zakresie;
- skorzystać z dodatkowych narzędzi, udostępnianych przez Amazon – m.in. w zakresie ustalania optymalnych cen i optymalnych zapasów magazynowych.
Promocja sprzedaży na Amazonie
Skuteczna promocja stanowi niezbędny element działań sprzedawców na Amazonie. Pomocne w tym zakresie mogą być narzędzia udostępniane przez samą platformę, wśród których znajdują się:
- produkty sponsorowane (sponsored products), a więc pozycjonowanie towarów odpowiednio na górze lub dole listy produktowej. Rozliczenia następują w tym przypadku w oparciu o przelicznik CPC. Samo pozycjonowanie odbywa się z kolei z wykorzystaniem słów kluczowych;
- Amazon Headline Search (Sponsored Brands), umożliwiający jednoczesną promocję trzech produktów w formie baneru z logo marki oraz przedstawienia trzech produktów wraz z określonym tytułem i oceną;
- reklamy displayowe (Product Display Ads) udostępniane członkom programu Amazon Vendor, wyświetlane w kartach produktów i kategorii – również na podstawie dotychczasowych kroków użytkownika.
Sprzedaż na Amazonie a opłaty
Oprócz wspomnianych już kosztów założenia konta profesjonalnego do kosztów sprzedawcy na Amazonie należy doliczyć koszty prowizji platformy od całkowitej sumy sprzedaży, którą ten uiszcza od każdej transakcji. Jej wysokość kształtuje się bardzo różnorodnie w zależności od kategorii i rodzaju towaru, zawierając się zazwyczaj w przedziale 5-15% kwoty brutto.
Do tego należy doliczyć opłatę za wysyłkę towaru, odprowadzaną od ilości jego jednostek. Również ona przedstawia się różnorodnie w zależności od lokalizacji, rodzaju produktu, jego rozmiaru oraz wagi.
W końcu opłata za magazynowanie ustalana jest na podstawie średniej dziennej pojemności magazynowej, obliczanej w metrach sześciennych w skali miesiąca i podlega zmianom w ciągu roku, w zależności od sezonu.
Amazon a podatki
Sprzedawca na Amazonie, przesyłając towary do magazynu znajdującego się w Unii Europejskiej, dokonuje tzw. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, w związku z czym może skorzystać z zerowej stawki opodatkowania.
Zgodnie z art. 42. ust. 1. pkt 1. ustawy o podatku od towarów i usług warunkiem skorzystania z niej jest okoliczność, iż podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, który nabywca podał podatnikowi. Warto więc zadbać, aby na fakturze znajdowały się dane uprawniające do skorzystania z tego rozwiązania.
Najważniejsze pytania
-
🔸Jak sprzedawać na Amazon?
W pierwszej kolejności należy założyć konto w oparciu m.in. o dane firmy, konta bankowego i osoby kontaktowej, a następnie podjąć działania strategiczne, takie jak wybór rynku, produktów, sposobu ich wysyłki i promocji.
-
🔸Jakie konto na Amazonie wybrać?
Jeśli celem jest skalowanie biznesu, warto zdecydować się na konto profesjonalne, z którym nie wiążą się ograniczenia w zakresie ilości przeprowadzanych transakcji.
-
🔸Jakie opłaty wiążą się ze sprzedażą na Amazonie?
Są to opłaty z tytułu utworzenia konta, magazynowania i wysyłki oraz prowizja od każdorazowej transakcji.
Podziel się z innymi: