Style zarządzania ludźmi – w jaki sposób zarządzać pracownikami firmy?

style zarządzania ludźmi

Dotychczas wyodrębniono przynajmniej kilkanaście stylów zarządzania kadrami pracowniczymi. Naukowcy, badający tę tematykę, opracowali również wiele zestawień podtypów i modeli menedżerskich, stosowanych we współczesnych przedsiębiorstwach. Charakteryzujemy najważniejsze z nich i podpowiadamy, który styl sprawdzi się w danych okolicznościach.

Style kierowania w firmie – czym są?

Menedżerski styl zarządzania może być określony jako system, którego podstawowym celem jest zachowanie sprawnej i efektywnej koordynacji zadań w firmie. Dobrze kierowany zespół ma być zmotywowany do pracy, skuteczny w działaniu i dobrze zorganizowany w wykonywaniu swoich obowiązków. Nadrzędnym celem kierowania jest osiąganie celów, a w kontekście przedsiębiorstwa, wypracowywanie zysków.

Style zarządzania ludźmi implementowane są po to, aby podwyższać sprawność wykorzystywania zasobów w przedsiębiorstwie i z pozytywnym rezultatem realizować zadania przedstawione przed kadrą pracowniczą. W zależności od konkretnego ujęcia naukowego poszczególne style kierowania kładą nacisk na inne aspekty technik kierowania. Różni się także ocena ich skuteczności, wobec czego w niektórych przypadkach jeden styl może zawodzić, podczas gdy w innych okolicznościach okaże się skuteczny.

Trzy style wg Lewina-Lipitta-White’a

Bazują na aspekcie realizacji zadań przez kierownika zespołu. Są zatem niczym innym, jak dookreśleniem charakteru działań menedżerskich firmie. Naukowcy rozróżnili trzy podstawowe style kierowania, które stały się podstawą do opracowywania nowych, przystosowanych do dzisiejszych realiów, technik kierowania. Wnioski Lewina-Lipitta-White’a dotyczą zatem rozgraniczenia trzech podstawowych grup cech menedżerskich. Są to następujące style przywództwa:

  1. Styl demokratyczny. Kierownik określa ramy wykonania projektu, jednakże to od samych pracowników będzie zależeć sposób i technika realizacji celu. Kadra pracownicza decyduje także o sposobie przydzielenia poszczególnych zadań do konkretnych osób. Menedżer-demokrata nie ingeruje w prace zespołu, o ile nie zachodzi taka konieczność. Jest to styl zarządzania bazujący na sporym zaufaniu i dużej dobrowolności w pracy.
  2. Styl liberalny (nieingerujący). Kierownik nie uczestniczy w pracach zespołu, pozostawia pełną dowolność pracownikom w kontekście wykonania zadań. Menedżer-liberał nie ingeruje w trakcie procesu realizacji działań, włącza się dopiero na koniec, wystawiając noty poszczególnym pracownikom. Jest to styl, w którym kierownik świadomie rezygnuje z uczestnictwa i bliskości z zespołem.
  3. Styl autokratyczny. Kierownik osobiście przydziela skonkretyzowane zadania poszczególnym członkom kadry pracowniczej. Od niego zależy także sposób wykonania pracy, dobierane techniki i zakres wiedzy pracowników odnośnie ogólnego celu prac. Często się zdarza, że pracownicy wykonujący zadania w tym stylu zarządzania nie poznają ogólnych celów zespołu – skupiają się wyłącznie na wykonywaniu spersonalizowanych, przydzielonych jednoosobowo zadań.

4 style zarządzania wg skrzynki Reddina

J. W. Reddin rozwinął klasyczną teorię Blacke’a i Moutona, wyodrębniając nową klasyfikację stylów zarządzania. Swój twór określił mianem skrzynki, w której autor zastosował trzy wymiary: zadania, ludzi i efektywność realizacji zadań kierowniczych.

W klasyfikacji Reddina znajdują się 4 style zarządzania, umiejscowione w centralnym miejscu skrzynki. Odnoszą się one do wartości podstawowych i nie są skupione na efektywności wykonywania obowiązków przez kadrę pracowniczą. Każdy z wymienionych stylów znajduje swój odpowiednik charakteryzujący się niższą bądź wyższą efektywnością. Oto style przywództwa umiejscowione w skrzynce Reddina:

  • Towarzyski (życzliwy, przyjazny). Jest to styl liberalny, skupiający się na aspektach ludzkich, nie zaś realizacji zadań „za wszelką cenę”. Menedżer kierujący się stylem towarzyskim Reddina, charakteryzuje się otwartością na pracowników, budowaniem kontaktów z kadrą pracowniczą i zdolnością do zapobiegania kryzysom.
  • Poświęcający się (skupiony, gorliwy). Styl autokratyczny koncentrujący się na władczych metodach zarządzania pracownikami. Kierownik kieruje się zasadą przydatności, wedle której przydziela osoby odpowiedzialne za wykonanie określonych zadań.
  • Zintegrowany (holistyczny, kompletny). To podejście posiadające cechy stylu pragmatycznego, zorientowane zarówno na pracownika, jak i na wykonywanie zadań. Kierownik korzysta z rad grupowych, jednakże decyzje podejmuje samodzielnie i bazując na zasadzie przydatności.
  • Separujący się (oddzielny, wyizolowany). Styl bierny, który wyróżnia się niewielkim naciskiem na ludzi i zadania. Kierownik charakteryzuje się racjonalnym podejściem, nie jest nastawiony na bezpośredni kontakt z grupą pracowniczą.

Jakie style kierowania są najlepsze?

Nie da się wyodrębnić jednego, uniwersalnie najlepszego stylu kierowania. Dobrą praktyką jest stosowanie różnych styli w zależności od sytuacji.

Początkujący przedsiębiorcy powinni początkowo korzystać z autorytarnych stylów kierowania, ze względu na niewielką liczbę pracowników w pierwszej fazie istnienia firmy. Z czasem styl autokratyczny koryguje się w styl demokratyczny, co jest związane z intensywnym rozwojem przedsiębiorstwa, budowaniem stałej struktury i poszerzaniem kadry pracowniczej.

Styl autokratyczny wymaga silnej i nieugiętej osobowości kierownika, wobec czego w niektórych sytuacjach jest trudny do wdrożenia. W większości przypadków niezłym wyjściem jest zastosowanie demokratycznego, bądź liberalnego stylu przywództwa – menedżer staje się wówczas moderatorem, osobą nadzorującą, nie zaś wykonawcą zaangażowanym bezpośrednio w pracę zespołu.

Współczesne style zarządzania ludźmi. Jak to wygląda w największych firmach?

Laszlo Bock, prominentny działacz Google’a, odpowiedzialny niegdyś za dział zasobów ludzkich amerykańskiej korporacji, przedstawił w swojej publikacji charakterystykę stylu zarządzania ludźmi, który przyniósł ogromny sukces firmie Google. Okazuje się, że odpowiednia aranżacja stylu pomieszczeń biurowych, czy organizowanie specjalnych miejsc rekreacyjnych dla pracowników to nie wszystko. Według autora należy porzucić „hierarchiczne myślenie”, na rzecz „większych swobód dla pracowników”.

Podejście Bocka bazuje na skrajnie liberalnym podejściu, wedle którego kierownikom odbiera się możliwość karania czy nagradzania pracowników. Nowoczesna strategia zarządzania wg Google to także skupienie się na wartościach, moralności, możliwości artykułowania swoich poglądów przez każdego pracownika.

Z kolei globalna marka Microsoft kładzie nacisk, jeśli chodzi o style przywódcze, na aspekty „pozytywnego zarządzania”. Satya Nadella, dyrektor generalny Microsoft, przedstawił trzy filary, na których wykreowano autorski styl zarządzania w przedsiębiorstwie. Są to: przejrzystość, energia i bezwarunkowy sukces.

Najważniejsze pytania

  1. 🔸Jakie są podstawowe style zarządzania?

    W zależności od podziału można wyróżnić 3 lub 4 style zarządzania. Uproszczony podział zawiera w sobie: styl demokratyczny, styl autorytarny i styl liberalny.

  2. 🔸Który styl zarządzania jest obecnie modny?

    Coraz częściej odchodzi się od "rządów twardej ręki" na rzecz dawania większej swobody pracownikom. Przykładami przedsiębiorstw, implementującymi nowoczesne style liberalne zarządzania, są m.in. największe amerykańskie korporacje.

  3. 🔸Skąd mam wiedzieć, kiedy użyć konkretnego stylu zarządzania?

    Wdrożenie stylu zarządzania zależy m.in. od umiejętności menedżerskich kierownika, doświadczenia kadry pracowniczej, czy charakterystyki firmy. W wielu przypadkach dobór odpowiedniego stylu polega na wykorzystaniu metody "prób i błędów". Co ważne, poszczególne style można modyfikować i zmieniać w zależności od potrzeb.

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość