Dawniej jednym z podstawowych wymagań pracodawców były ukończone studia kierunkowe, które w wyniku zmian następujących na rynku pracy ustąpiły miejsca na rzecz twardych oraz miękkich kompetencji.
Twarde kompetencje w branży IT, których wymaga się od kandydatów w ofertach pracy, dotyczą zazwyczaj łatwo mierzalnych umiejętności, takich jak swobodne poruszanie się po świecie frameworków i technologiach kodowania. Istotny jest również fakt, że choć praca programistów skupia się głównie na pracy przy komputerze, od nich również wymaga się posiadania określonych kompetencji miękkich.
Czym są kompetencje miękkie i twarde?
Dbanie o rozwój własnych kompetencji miękkich i twardych jest bardzo istotnym aspektem podczas szukania pracy, który może podnieść atrakcyjność kandydata w oczach potencjalnego pracodawcy. Posiadanie wysoko rozwiniętych umiejętności twardych, które są ważne na danym stanowisku pozwoli zwrócić uwagę rekrutera, ale to właśnie możliwość poszczycenia się kompetencjami miękkimi pracując w IT, bywa czynnikiem przesądzającym o wyborze danej osoby.
Kompetencje miękkie stanowią szereg cech, które nie są widoczne gołym okiem i znacznie trudniej je potwierdzić podczas procesu rekrutacyjnego. Należą do nich między innymi dobra organizacja czy zdolności interpersonalne. Takie umiejętności znacznie podnoszą jakość pracy w zespole, a tym samym satysfakcję zarówno pracowników, jak i pracodawcy. Kompetencje miękkie w IT są często błędnie zrzucane przez potencjalnych pracowników na boczny tor, ponieważ bardziej istotne wydaje się zadbanie o rozwój umiejętności praktycznych, jak np. uzyskanie certyfikatu ukończenia kolejnego kursu.
Kompetencje twarde są często uznawane za znacznie ważniejsze od miękkich, ze względu na łatwość weryfikacji oraz stanowienie swego rodzaju podstawy oceny kandydata. Dyplom uczelni wyższej lub potwierdzenie odbycia stażu u prestiżowego pracodawcy stanowią fizyczne dokumenty, których autentyczność jest niepodważalna. Podczas rekrutacji można również zadać kandydatowi pytania z konkretnego zakresu materiału oraz przetestować faktyczną wiedzę za pomocą zadań.
TOP 10 kompetencji w branży IT
Spośród wszystkich kompetencji cenionych przez pracodawców można wyróżnić kilka najistotniejszych, pozwalających kandydatowi łatwiej przebić się przez gąszcz pozostałych CV-ek. Warto skupić się na rozwoju kompetencji zarówno miękkich, jak i twardych, ich znaczenie zostało przyrównane przez zmiany, jakie zaszły na rynku pracy w ostatnich latach.
Najważniejsze kompetencje miękkie w IT
Kreatywność – aby osiągnąć sukces w branży IT potrzebna jest umiejętność kreatywnego myślenia, która jest niezbędna do tworzenia ciekawych i oryginalnych aplikacji czy programów. Kreatywność pomaga również w rozwiązywaniu problemów i nieszablonowym myśleniu podczas pracy.
Umiejętność pracy w zespole – tworzenie programów i aplikacji często wymaga współpracy kilku osób. Nieumiejętność nawiązywania kontaktu z kolegami z zespołu może poważnie utrudnić lub nawet zaszkodzić całemu projektowi.
Logiczne myślenie – pisanie czystego, pozbawionego błędów kodu musi odbywać się w sposób przemyślany i poparty logiką. Osoba, której logiczne myślenie nie jest mocną stroną będzie popełniać wiele błędów i stanie się obciążeniem dla reszty zespołu.
Umiejętność pracy pod presją czasu – programiści często muszą wykonywać swoje obowiązki w przyspieszonym tempie. Charakterystyka pracy w tym zawodzie wymaga zatem posiadania odporności na stres i umiejętności skutecznego pracowania pod presją czasu.
Chęć do nauki– świat nieustannie idzie do przodu, przez co niechęć do poszerzania swoich horyzontów oznacza spadek atrakcyjności kandydata w oczach potencjalnego pracodawcy.
Najważniejsze kompetencje twarde w IT
Znajomość języków programowania – jest to jedna z podstawowych kompetencji twardych w IT. Programiści muszą znać chociaż jeden język programowania i swobodnie się nim posługiwać.
Umiejętność rozwiązywania problemów – jest to cecha pożądana w większości branż, jednak w IT jest ona szczególnie przydatna. Bugi i błędy w programach często wymagają wielogodzinnego researchu, zanim w ogóle zostaną znalezione.
Znajomość baz danych– podstawowa umiejętność wykorzystywania baz danych w codziennej pracy często jest wymagana podczas rekrutacji w IT.
Znajomość języka obcego – jest niezbędna do zrozumienia komend wykorzystywanych podczas kodowania. Choć w branży IT dominuje język angielski, znajomość dodatkowych języków obcych może być również wymagana przez niektórych pracodawców.
Znajomość frameworków – tworzenie aplikacji przy pomocy narzędzia, które ułatwia i przyśpiesza pracę programisty to oszczędność czasu oraz środków.
10 najważniejszych kompetencji w branży IT – jakie kompetencje miękkie oraz twarde warto posiadać? – podsumowanie
Posiadanie szerokiego wachlarza kompetencji oraz wkładanie wysiłku w ich ciągły rozwój jest niezwykle opłacalne podczas szukania pracy w branży IT. Kompetencje zarówno miękkie, jak i twarde stanowią istotny aspekt w trakcie rekrutacji, ponieważ pozwalają wyróżnić się na tle pozostałych kandydatów.
Istotne jest także zwracanie uwagi nie tylko na kompetencje twarde, ale i na miękkie. Wciąż ewoluujący rynek pracy spowodował, że pracodawcy coraz częściej zwracają uwagę nie tylko na ilość dyplomów ukończenia studiów czy kursów, ale i na cechy charakteru swoich potencjalnych pracowników.
Do najistotniejszych kompetencji w IT należą więc nie tylko umiejętności pozwalające na skuteczne i wydajne wykonywanie swoich obowiązków. Aktualnie podczas rozmowy rekrutacyjnej ogromny wpływ na jej powodzenia ma również kultura osobista oraz umiejętność współpracy z pozostałymi członkami zespołu. Przykładanie uwagi do rozwoju tych kompetencji może okazać się wyjątkowo opłacalnym wkładem w osiągnięciu sukcesu w branży IT.
Więcej tego typu informacji – newsy ze świata technologii, wywiady z programistami, raporty o zarobkach znajdziecie na Just Geek IT – portalu dla społeczności IT w Polsce.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Nowości/ulepszenia: data zmiana 02.09.2025 Dobieranie języka faktury na podstawie kraju kontrahenta Wystawianie faktury zaliczkowa i końcowa w metodzie kasowej VAT Ewidencja zużycia paliwa Aktualizacja kodów zawodu przedsiębiorcy Możliwość dodania kont bankowych w formacie innym niż IBAN Połączenie z kontrahentem, automatyczne rozliczanie dokumentów przy transakcjach bankowych Obsługa korekt faktur w rozrachunkach faktury krajowej Powiadomienie o niezaksięgowanych […]
Nie wiesz, jak prawidłowo rozliczać samochód osobowy w firmie? W dzisiejszym artykule napiszemy, w jaki sposób rozliczyć koszty oraz podatek VAT w 2025 roku.
Faktura uproszczona to rozwiązanie w systemie podatkowym, które ma na celu uproszczenie procesu wystawiania dokumentów w przypadku transakcji o niższej wartości. Jest to faktura VAT o nieco ograniczonej treści, pod warunkiem że kwota należności ogółem nie przekracza 450 zł albo 100 euro. Przyjrzyjmy się zasadom wystawiania faktur uproszczonych i ich elementom.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo