Z tego powodu rynek ten jest dosyć konkurencyjny, dlatego jeśli chcemy czerpać zyski, musimy trafić w gusta potencjalnych klientów. Przejdźmy więc do omówienia ważnego pytania, jakim jest: jak zrobić zdjęcia stockowe?
Od czego zacząć?
Jeśli chcesz zarobić na sprzedaży zdjęć stockowych, poświęć chwilę na pogłębienie tego tematu. Przeglądnij dostępne banki zdjęć i zapoznaj się z ich zasadami. Przeanalizuj dostępne na serwisach projekty i zapoznaj się z ich tematyką i estetyką. W ten sposób będziesz mógł łatwiej zdecydować, która platforma pasuje do twojego stylu. Przeglądnij również serwisy pod kątem dostępnych kategorii i podkategorii. Spróbuj dotrzeć do osób, które odniosły sukces w sprzedaży zdjęć stockowych i zapoznaj się z ich projektami – może w ten sposób znajdziesz inspirację i pomysł na własne obrazy.
10 rad jak zrobić zdjęcie stockowe
Zapoznaj się z naszymi poradami odnośnie robienia zdjęć stockowych. Są to wskazówki, które pozwolą Ci stworzyć projekty wysokiej jakości i przyciągające odbiorców.
- Stwórz koncepcję – zaczynając pracę upewnij się, że wiesz w którym kierunku chcesz iść. Znajdź swoją niszę i idealną tematykę, a dopiero później zabierz się za realizację projektu. Robienie zdjęć bez większego pomysłu sprawi, że zdjęcia będą nieciekawe, a całe zadanie jedynie zmarnuje twój czas i energię.
- Noś przy sobie aparat – w pierwszej chwili może ci się wydawać, że punkt 1 i 2 wzajemnie się wykluczają. W końcu w tej wskazówce zachęcamy do spontanicznego robienia zdjęć. Ma to jednak większy sens, ponieważ nigdy nie wiesz, kto lub co cię zainspiruje. Zanim jednak bezmyślnie zaczniesz fotografować, pomyśl co chcesz przekazać i uchwycić w swoim projekcie. Może właśnie w ten sposób odkryjesz niszę, z której będziesz czerpać zyski.
- Zastosuj się do wymagań technicznych – w zależności od banku zdjęć, wymagania techniczne mogą się różnić. Upewnij się przed rozpoczęciem pracy, że je spełnisz. Jest to o tyle ważne, ponieważ zaoszczędzi Ci czas, który poświęciłbyś na realizację projektu, który ostatecznie i tak nie mógłby zostać sprzedany na wybranej platformie.
- Pamiętaj o ostrości obrazu – możesz mieć w głowie idealną koncepcję i możliwości jej realizacji, jednak ostateczny efekt w dużej mierze zależy od jakości zdjęcia, na którą wpływ ma między innymi ostrość. Często zdarza się, że na podglądzie wydaje nam się, że obraz jest idealny, ale po zgraniu go na większy ekran, okazuje się być rozmyty. Aby temu zapobiec przeanalizuj ustawienia w aparacie oraz zainwestuj w statyw (lub postaw sprzęt na dowolnej twardej powierzchni, np. na książce).
- Pamiętaj o świetle – światło odgrywa w zdjęciach dużą rolę. Jeśli chcesz dobrze zaprezentować dany przedmiot lub osobę, pamiętaj użyć odpowiedniego oświetlenia. Skorzystaj z naturalnego światła lub ze studyjnego. W drugim przypadku pobaw się jego źródłem, rozproszeniem i ustawieniem.
- Postaw na wysoką jakość – wiele osób rezygnuje z wysokiej jakości, ponieważ takie pliki zajmują więcej pamięci. Musisz jednak pamiętać, że zdjęcie zawsze możesz przyciąć, czy oprawić, jednak nie mając solidnej bazy, nie wyciągniesz z niego jakościowej fotografii. Warto więc jeszcze przed sesją zmienić ustawienia w aparacie na najwyższe.
- Zrób kilka zdjęć– jeśli będziesz stosował zasadę robienia tylko jednego zdjęcia, możesz nie osiągnąć zamierzonego efektu. Lepiej zrób kilka fotografii, aby potem móc z nich wybrać te najlepsze. Mając tylko jedną wersję, może ona ostatecznie nie spełnić twoich wymagań, przez co twój projekt zakończy się porażką.
- Zrób różne ujęcia – podobnie jak w przypadku robienia jednego zdjęcia, tak samo ograniczenie się do jednej perspektywy, może nie być najlepszym rozwiązaniem. Warto wykorzystać kadr z różnych perspektyw. Skorzystaj z obiektywu szerokokątnego, a także zrób zdjęcia z bliska. Spróbuj też uchwycić daną scenerię pod różnym kątem.
- Postaw na autentyczność – do tego, jakie zdjęcia się sprzedają najlepiej, wrócimy za chwilę. W tym podpunkcie jednak chcemy wspomnieć, że fotografie prezentujące ludzi w naturalnym (nie ustawionym) środowisku, są chętnie wykorzystywane przez kupujących. Zwróć również uwagę na to, aby ludzie nie patrzyli się w aparat, tylko wykonywali swoje codzienne obowiązki w sposób naturalny.
- Podążaj za modą – sposobem na sprzedaż jest podążanie za tym co akurat jest modne. Mamy wtedy pewność, że spora grupa odbiorców będzie poszukiwać obrazów z danej tematyki. Należy jednak pamiętać, że wraz z ilością potencjalnych klientów, rośnie liczba konkurencji. Postaraj się więc podejść do tematu w nieco odmienny, oryginalny sposób, dzięki czemu przykujesz uwagę kupujących.
Jakie zdjęcia się sprzedają, a jakie nie?
Jak wspomnieliśmy wyżej, stworzenie koncepcji jest bardzo ważnym etapem w drodze do realizacji zdjęć stockowych. Skąd jednak czerpać inspirację? Gdzie sprawdzić jakie zdjęcia się sprzedają, a jakie nie? Odpowiedzi możemy znaleźć na stronach banków zdjęć. Wiele z nich ma dedykowaną podstronę z najpopularniejszymi kategoriami oraz aktualizowane publikacje z listą najczęściej szukanych tematów.
Takie listy będą się jednak różnić, w zależności od rodzaju banku zdjęć, od tego jaka tematyka na nich dominuje, jak dużą kolekcję obrazów stockowych posiadają, itp. Wybierzmy jednak kategorie, które najczęściej się pojawiają wśród najlepiej sprzedających:
- biznes– wszystkie zdjęcia związane z biznesem: pracujący ludzie, biura, wyposażenie biurowe, itp.,
- ludzie– nie tylko pracujący ludzie, ale też osoby wykonujące swoje obowiązki, rodziny, znajomi, zespoły oraz interakcje między nimi,
- żywność – jedzenie, potrawy, napoje, kuchnie świata,
- święta – nie tylko święta chrześcijańskie, ale też festiwale, wydarzenia, uroczystości lokalne i kulturalne,
- zawody – każda grupa zawodowa, prezentowana zwłaszcza w naturalny, niepozowany sposób,
- dom i ogród – aranżacje wnętrz, meble, ciekawe rozwiązania, ogrody,
- nauka– technologia, elektronika, urządzenia elektroniczne, telefony,
- sport – sportowcy w autentycznych sytuacjach.
Tak jak wspominaliśmy, dobrym źródłem inspiracji mogą być banki zdjęć. Przykładowo Shutterstock opublikowało najpopularniejsze tematy na czerwiec 2022 i są to: pokazywanie różnych ludzi (różna płeć, pochodzenie etniczne, typy sylwetki, wiek), zdjęcia nawiązujące do wakacji (letnie obozy, wakacyjna moda, sezonowa praca, wyjazdy), obrazy z kategorii zdrowie i dobre samopoczucie (self-care, świeża żywność, aktywność fizyczna, eksperci dietetyczni, trenerzy i instruktorzy). Dodatkowo z udostępnionej listy można dowiedzieć się, jakie dominują trendy w kolorach.
Wśród kategorii, które prawdopodobnie będą gorzej się sprzedawać są: flagi, zwierzęta, krajobrazy, wschody i zachody słońca, pojedyncze owoce i warzywa, wykonane w Photoshopie tapety. Oczywiście jak na każdy produkt, i na takie zdjęcia znajdzie się kupiec. Weźmy jednak pod uwagę to, że takich projektów jest bardzo dużo, dlatego bez zaoferowania najwyższej jakości, trudno będzie się wyróżnić na tle sporej konkurencji.
Podsumowanie
Podsumowując, jest kilka sposób na to, jak robić zdjęcie stockowe, aby klienci chętniej je kupowali. Oprócz wymienionych wskazówek, warto również pamiętać o jak najlepszym zaprezentowaniu produktu: ciekawej miniaturce, zwięzłym tytule i dokładnym opisie. W ten sposób kupujący prędzej będą mogli znaleźć twój projekt.