AI w biznesie

AI w HR: Jak automatyzacja rekrutacji wpływa na HR i rozwój zespołu?

Rola AI w HR w nowoczesnym wydaniu

W erze cyfrowej zapotrzebowanie na wysoko wykwalifikowanych specjalistów IT stale rośnie. Do 2030 roku na świecie może powstać nawet 97 mln nowych miejsc pracy związanych z AI i automatyzacją, podczas gdy 75 mln stanowisk ulegnie likwidacji z powodu postępu technologicznego (World Economic Forum). To stawia HR przed wyzwaniem znalezienia ludzi o odpowiednich, często unikatowych kompetencjach.

Dzięki szybkości przetwarzania informacji AI w HR może pomóc w wyłuskaniu z dużej liczby zgłoszeń kandydatów o najlepszym dopasowaniu do potrzeb organizacji. Dzięki temu automatyzacja procesów pozwala tworzyć zaangażowane, zgrane zespoły oraz zwiększyć efektywność działu personalnego.

Kluczowe zalety automatyzacji rekrutacji dla małych przedsiębiorstw

W małych firmach, gdzie każdy pracownik pełni często wiele funkcji, oszczędność czasu i zasobów jest niezwykle cenna. Automatyzacja procesu rekrutacji pozwala szybko i efektywnie przebrnąć przez setki CV, wybierając jedynie te, które najlepiej odpowiadają wymaganiom stanowiska. Dzięki temu zespół HR może skoncentrować się na bezpośrednim kontakcie z wyselekcjonowanymi kandydatami, co jest szczególnie ważne w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy.

Automatyzacja rekrutacji pozwala na:

  • przyspieszenie procesu rekrutacji – algorytmy potrafią w sekundy przeanalizować setki CV i wytypować najlepszych kandydatów,
  • oszczędność czasu – AI w HR może samodzielnie przeprowadzić wstępną selekcję aplikacji, co zdejmuje ten obowiązek z barków działu HR,
  • lepsze wykorzystanie danych i analiz w procesie selekcji – poprzez wykorzystanie zaawansowanych narzędzi do zarządzania rekrutacją, takich jak systemy ATS (Applicant Tracking Systems), małe przedsiębiorstwa mogą efektywniej zarządzać procesami rekrutacyjnymi, oszczędzając czas i zwiększając szanse na znalezienie najlepiej dopasowanych kandydatów,
  • spójność – proces rekrutacji jest powtarzalny i niezmienny, co zapewnia firmie spójność działań.

Warto też zwrócić uwagę na pozytywny wpływ automatyzacji na doświadczenie kandydata (candidate experience). Krótszy proces rekrutacji i szybka informacja zwrotna są bardzo doceniane przez osoby poszukujące pracy. To szczególnie istotne w przypadku małych przedsiębiorstw, które często konkurują o talenty z większymi graczami na rynku. Świadcząc skuteczny i przyjazny proces rekrutacji, małe firmy mogą przyciągać wysokiej jakości kandydatów, którzy są zainteresowani bardziej osobistym podejściem i możliwościami rozwoju, które oferują mniejsze organizacje.

Źródło: DALL·E 3, prompt: Marta M. Kania (https://www.linkedin.com/in/martamatyldakania/)

Tradycyjne metody rekrutacji vs. automatyzacja rekrutacji — zalety i wady

Metody tradycyjne poszukiwania kandydatów do pracy, takie jak:

  • analiza CV,
  • analiza listów motywacyjnych,
  • rozmowy rekrutacyjne,
  • zadania rekrutacyjne,

są czasochłonne i podatne na ludzkie błędy czy uprzedzenia. Z drugiej strony dobrze przeprowadzona tradycyjna rekrutacja daje kandydatowi wartościowe informacje zwrotne i pozwala wybrać osobę, która pod wieloma względami będzie pasowała do zespołu firmy.

Bez wątpienia automatyzacja rekrutacji pozwala ją przyspieszyć, rozwiązuje też problem osobistych uprzedzeń, jednak rachunek za i przeciw nie daje jasnego wyniku. W miejsce problemów związanych z tradycyjną rekrutacją pojawiają się inne:

Zalety automatyzacji rekrutacji Wady automatyzacji rekrutacji
Szybkość Ryzyko wykluczenia wartościowych kandydatów
Szeroki zasięg Niejasne kryteria oceny zawarte w algorytmach
Spójność Trudność z oceną kompetencji miękkich
Niższe koszty Nieufność kandydatów

Na przykład, system może odrzucić dobrego kandydata tylko dlatego, że jego CV nie zawiera określonych słów kluczowych. Z tego powodu najlepsze efekty daje połączenie automatyzacji i ludzkiej oceny.

AI w HR a selekcja kandydatów — jak to działa?

Sztuczna inteligencja potrafi przeanalizować setki aplikacji w ciągu kilku sekund i wyselekcjonować CV, które najlepiej pasuje do wymagań. Jak to możliwe?

Kluczem jest uczenie maszynowe. Algorytmy analizują przykładowe, pozytywnie zakończone rekrutacje i uczą się rozpoznawać wzorce świadczące o dobrym dopasowaniu kandydata. Na tej podstawie potrafią przewidzieć stopień dopasowania nowych aplikacji do wymagań firmy i zasugerować te najbardziej obiecujące.

Inną techniką jest tworzenie tzw. cyfrowych bliźniaków pracowników, czyli szczegółowych profili idealnych kandydatów stworzonych przez algorytmy na podstawie analizy danych. Nowe aplikacje są porównywane z takim modelem.

Z powyższych technik korzystają narzędzia do automatyzacji rekrutacji oparte o AI — takie jak:

  • HireVue — narzędzie używające sztucznej inteligencji do oceny potencjału kandydatów do pracy, działa pod nazwą Human Potential Intelligence, ocenia ono dobór słów, ton głosu oraz mimikę kandydatów,
  • Beamery — korzysta z AI w HR do zarządzania relacjami z kandydatami i samą rekrutacją, oferuje funkcje takie jak automatyczne przesiewanie kandydatów, analiza ich danych, personalizowane kampanie rekrutacyjne; narzędzie to jest wykorzystywane przez wiele dużych firm, takich jak Facebook czy Dropbox.
  • Źródło: Beamery (https://beamery.com/talent-acquisition/)

    Wpływ automatyzacji na rozwój i zaangażowanie zespołu

    W jaki sposób automatyzacja rekrutacji przekłada się na rozwój zespołu i jego zaangażowanie?

    Po pierwsze, pozwala zbudować zespół o wysokim dopasowaniu kompetencji do potrzeb firmy. Po drugie, oszczędza czas działu HR, który może być poświęcony na rozwój umiejętności i integrację zespołu. Po trzecie, algorytmy mogą ocenić predyspozycje i motywację kandydatów, co sprzyja budowaniu zaangażowanego zespołu.

    Co równie ważne, zastosowanie narzędzi AI w HR nie kończy się na rekrutacji. Może ona odegrać znaczącą rolę w rozwijaniu umiejętności pracowników. Przykładowo:

    • systemy AI w HR identyfikują luki kompetencyjne w zespole oraz sugerują odpowiednie szkolenia,
    • analizują preferencje pracowników i proponują spersonalizowane ścieżki rozwoju,
    • przewidują, którzy pracownicy mogą odejść z pracy lub wypalić się zawodowo.

    Skill-based hiring. Czy AI jest przyszłością HR?

    Nowoczesny nurt w HR zwany skill-based hiring (rekrutacja oparta na umiejętnościach) idealnie łączy się z możliwościami AI. W takim podejściu liczą się konkretne umiejętności i predyspozycje kandydatów, a nie tylko doświadczenie czy dyplomy.

    Jednocześnie, rozwój AI w HR otwiera nowe możliwości dla personalizacji procesu rekrutacji i rozwoju pracowników. AI może pomóc w identyfikacji luk w umiejętnościach i zaproponować indywidualne ścieżki rozwoju, co jest kluczowe dla utrzymania zaangażowania i satysfakcji pracowników.

    Przeczytaj równie: Skuteczne prompty do ChatGPT dla HR i rekrutacji

    W konkluzji, choć AI nie jest jeszcze powszechnie stosowana w procesie rekrutacji, jej potencjał w tym obszarze jest ogromny. W przyszłości możemy spodziewać się, że AI będzie odgrywać coraz ważniejszą rolę w identyfikowaniu i rozwijaniu talentów, co czyni ją niezwykle obiecującym narzędziem dla przyszłości HR. Musimy jednak zadbać o transparentność algorytmów oceniających oraz dobrą jakość danych, na których uczone są modele, aby nie zawierały one uprzedzeń i stereotypowych połączeń (bias).

Marta Matylda Kania

Założycielka Superpowered by AI. Opracowuje dla biznesu procesy tworzenia treści przez generatywną sztuczną inteligencję. Interesuje się przyszłością AI w biznesie, pisze zaawansowane prompty i prowadzi szkolenia z ChataGPT dla firm.

Najnowsze artykuły

Pracownik zatrudniony w trakcie roku a wniosek o wyższe zaliczki na podatek

Zastanawiasz się jak obliczać wyższe zaliczki na podatek pracownika zatrudnionego w trakcie roku? W dzisiejszym…

2 dni temu

Na czym polegają dopłaty w spółce z o.o.?

Pojęcie dopłaty zazwyczaj kojarzy się z dofinansowaniem, dokapitalizowaniem jakichś zasobów. Czym są dopłaty w spółce…

2 dni temu

Jawność wynagrodzeń od 2026 roku

Każdy pracodawca będzie miał obowiązek wprowadzenia systemu płac zapewniającego równe wynagrodzenie za taką samą pracę…

2 dni temu

Emocjonalny branding – jak tworzyć marki, które ludzie pokochają

Branding emocjonalny to strategia marketingowa, która skupia się na budowaniu głębokich, osobistych i emocjonalnych więzi…

3 dni temu

Bon energetyczny — zasady 2024

Jak podaje resort rządowy, pomimo stabilizacji na europejskim i światowym rynku energii, skutki kryzysu energetycznego…

3 dni temu

Kiedy druk jest traktowany jako usługa a kiedy jako towar?

Zastanawiasz się kiedy druk jest traktowany jako towar a kiedy jako usługa? W dzisiejszym artykule…

3 dni temu