AI w biznesie

ChatGPT vs Bard vs Bing. Który AI chatbot prowadzi w wyścigu?

W jakich zatem biznesowych konkurencjach będą brały udział ChatGTP vs Bard vs Bing?

Do czego potrzebujesz w firmie AI chatbota?

Lista kryteriów, według których można oceniać ChatGTP vs Bard vs Bing jest długa. Dlatego zanim zabierzesz się za jej czytanie, zadaj sobie pytanie: w jakich firmowych zadaniach ma Ci pomagać chatbot AI? Które z nich są najważniejsze, a które opcjonalne?

Czy będzie to przede wszystkim generowanie podsumowań ze spotkań firmowych, czy raczej możliwość przetwarzania w jednym wątku materiałów w różnych językach? A może najważniejsza będzie możliwość generowania opisów produktów na podstawie obrazu?

Miej odpowiedzi z tyłu głowy, a łatwo Ci będzie ocenić, na co przede wszystkim powinienieś zwrócić uwagę. Przyjrzyjmy się zatem bliżej najważniejszym kryteriom oceny biznesowej przydatności najpopularniejszych czatbotów AI.

Rozumienie poleceń przez AI chatboty

Pierwsze kryterium to możliwość rozumienia ludzkiej mowy przez sztuczną inteligencję (Natural Language Understanding). Dla biznesu oznacza ono przede wszystkim możliwość wykonywania poleceń i trafnej odpowiedzi na zapytania.

ChatGPT, szczególnie w wersji Plus, doskonale radzi sobie ze złożonymi poleceniami, jednak korzystając z niego na komputerze trzeba wpisywać je na klawiaturze. Rozpoznawanie mowy dostępne jest tylko w aplikacji mobilnej. Bard i Bing obsługują głosowe wprowadzanie zapytań także w wersji desktopowej, więc w pierwszym punkcie wygrana ChatGTP vs Bard vs Bing należy się ex equo dwóm ostatnim.

Zapoznaj się też: ChatGPT use cases. 18 przykładów, jak usprawnić pracę firmy z ChatGPT

Generowanie podsumowań przez ChatGTP vs Bard vs Bing

Umiejętność zamknięcia w krótkiej pigułce długiego materiału pozwala chatbotom na tworzenie streszczeń tekstu (summarization), a nawet analizę danych. Najważniejsze cechy to objętość materiału, jaką AI chat jest w stanie podsumować, a także trafność wyboru najistotniejszych fragmentów tekstu, które znajdą się w podsumowaniu. Jeśli chodzi o generowanie podsumowań przez AI chaty, pierwszeństwo należy się Chatowi GPT, ponieważ po włączeniu jednego z pluginów służących do odczytywania plików pdf, na przykład AskYourPDF czy Aii PDF można łatwo wygenerować podsumowanie transkrypcji spotkania czy długiego firmowego raportu.

Źródło: ChatGPT (https://chat.openai.com/)

Rozumowanie AI chatbotów

Rozumowanie (reasoning) to umiejętność kluczowa dla analizy skomplikowanych kwestii. To dzięki niej AI chat może pomóc w podejmowaniu lepszych decyzji biznesowych. Choć czasem trzeba nieco pomóc AI chatowi podsuwając mu w prompcie tok rozumowania (Chain of Thought, CoT), wszystkie radzą sobie z tym coraz lepiej. Zwycięzcą jest jednak ChatGPT ze względu na moduł Advanced Data Analysis, dzięki któremu można nie tylko rozwiązywać proste zadania, lecz także ułatwić wyciąganie wniosków z danych.

Źródło: arXiv:2201.11903

Wielojęzyczność

Wszystkie trzy AI chaty radzą sobie z wieloma językami (multilinguality). Jednak trzeba dokładnie sprawdzać generowane przez nie odpowiedzi. Potrafią bowiem popełniać zaskakujące błędy, na przykład źle odmieniać słowa. W tej konkurencji niełatwo wskazać zwycięzcę zmagania ChatGTP vs Bard vs Bing, jakość odpowiedzi zależy bowiem od wybranego języka oraz zadawanych pytań.

Zgodność odpowiedzi z faktami

Jeśli chcemy zadawać AI chatowi pytania o fakty i otrzymywać poprawne odpowiedzi, kryterium oceny skuteczności działania ChatGTP vs Bard vs Bing będzie faktyczność (Factuality). Aby generowane odpowiedzi były trafne sztuczna musi posługiwać się aktualnymi danymi.

W takim przypadku najlepiej skorzystać z Binga lub Barda. Bing generuje odpowiedzi korzystając bezpośrednio z zasobów internetu, a także można wybrać, aby odpowiedzi były bardziej precyzyjne ograniczając w ten sposób kreatywność, która staje się wadą w przypadku braku danych potrzebnych do udzielenia odpowiedzi.

Drugim wyborem będzie Bard, który został wyposażony w możliwość sprawdzenia źródła wiedzy. Wystarczy kliknąć Googlową literę “G” pod odpowiedzią czata, a zgodne z prawdą informacje podświetlą się na zielono.

Źródło: Google Bard (https://bard.google.com/)

Uwaga – Bard nie zawsze udostępnia możliwość sprawdzenia odpowiedzi, czasem zamiast tego wyświetla pytania, które przekierowują do wyników wyszukiwania. Wtedy trzeba samodzielnie potwierdzić prawdziwość odpowiedzi.

Sprawdź również: Nowe funkcje Google Gemini. Co warto wiedzieć?

Interfejs

Aby skutecznie korzystać z możliwości AI czatów w biznesie, musimy wziąć pod uwagę nie tylko udzielane przez nie odpowiedzi. Ważny jest również sposób, w jaki wchodzimy w interakcję ze sztuczną inteligencją. Choć na pierwszy rzut oka interfejsy wszystkich trzech AI czatów są do siebie zbliżone, wybierając narzędzie do codziennej pracy warto zastanowić się, czy chcemy korzystać z:

  • bocznego panelu asystenta wyszukiwania – wtedy warto postawić na Bing w przeglądarce Edge,
  • doskonałego rozpoznawania i generowania mowy – tutaj nie ma sobie równych ChatGPT Plus w aplikacji na urządzenia mobilne, który
  • korzysta z Whisper uzupełnionego rozpoznawaniem obrazu wprost z kamery,
  • szybkiego wyboru między trzema wersjami odpowiedzi – najlepiej sprawdzi się Bard.

Cena a ChatGTP vs Bard vs Bing

Bing i Bard są bezkonkurencyjne pod względem ceny, można z nich bowiem korzystać bezpłatnie. ChatGPT również jest darmowy, jednak tylko w wersji podstawowej, bazującej na GPT-3.5, bez dodatkowych wtyczek i możliwości załączania dokumentów i obrazów. ChatGPT w wersji pełnej to koszt 20 dolarów miesięcznie plus VAT. Jednak wiele osób uważa, że to najlepiej zainwestowane 20 dolarów, jakie wydają w każdym miesiącu.

Inną kwestią pozostaje wartość procesu uczenia modeli, z których korzystają AI chatboty, bowiem są to rozwiązania eksperymentalne. Użytkownicy zgadzając się z regulaminem korzystania z usługi dają twórcom chatów możliwość wykorzystania konwersacji do szkolenia kolejnych wersji LLMów.

ChatGTP vs Bard vs Bing: Prywatność

Prywatność i bezpieczeństwo korzystania z AI chatów budzą wątpliwości użytkowników i rządów. Jak zatem te trzy platformy radzą sobie z ochroną danych?

  • ChatGPT – ma bardziej restrykcyjne zasady przetwarzania danych niż Bing. Nie łączy konwersacji z kontami użytkowników. Stosuje szyfrowanie w trakcie sesji, zaś w planie firmowym (Enterprise) zapewnia wysoki poziom ochrony danych firmowych,
  • Bard – przetwarza rozmowy w ramach konta Google użytkownika, co ułatwia zarządzanie danymi, ale obniża anonimowość. Umożliwia eksport i usunięcie konwersacji. Stosuje ochronę danych zgodnie z zasadami Google. Konwersacje są powiązane z kontem Google użytkownika, co pozwala tworzyć w oknie czatu maile i zapisywać odpowiedzi do dokumentów Google, ale budzi wątpliwości dotyczące ochrony danych,
  • Bing – nie wymaga logowania, co może zapewnić większą anonimowość i ochronę prywatności. Jednak brak integracji z kontem oznacza, że niezalogowany użytkownik nie ma kontroli nad danymi wprowadzonymi do czatu.
Multimodalność

Obsługa różnych typów danych, czyli możliwość przetwarzania nie tylko tekstu, ale także obrazu, danych, oraz kodu to bardzo ważne cechy AI chatbotów, które najprawdopodobniej wyznaczają kierunek ich przyszłego rozwoju – wszechstronnych osobistych asystentów. Choć ich możliwości zmieniają się bardzo dynamicznie, w tej chwili tylko Bing oferuje opcję zarówno załączania, jak i generowania obrazów. Co prawda załączany obraz jest i tak najpierw opisywany słowami, a potem generowany na podstawie prompta, jednak możliwość przekładania w obrębie czatu jednego obrazu na drugi działa na wyobraźnię. To nie tylko możliwość umieszczenia produktu na dowolnym tle, lecz także stworzenie szkicu interfejsu podobnego do istniejącego rozwiązania za pomocą jednego kliknięcia.

Źródło: Bing (https://www.bing.com/)

Personalizacja AI chata

Dostosowanie AI chata do indywidualnych potrzeb i preferencji bez konieczności każdorazowego wpisywania promptów? Taką opcję daje obecnie tylko ChatGPT Plus. Dzięki opcji Niestandardowych instrukcji (Custom instructions) można na przykład opisać profil firmy albo zdefiniować personę, do której kierowane mają być materiały marketingowe.

Dostępność a ChatGTP vs Bard vs Bing

Dostępność to kolejna cecha, którą różnią się ChatGTP vs Bard vs Bing:

  • ChatGPT – wymaga założenia konta w OpenAI i logowania, co może być barierą dla niektórych użytkowników, ale zapewnia większą prywatność; w wersji na urządzenia mobilne dostępna jest obsługa głosowa,
  • Bard – wygodne logowanie za pomocą konta Google, szczególnie przydatne dla użytkowników Gmail, GCP i Workspace,
  • Bing – można używać bez logowania, co może przyciągnąć użytkowników ceniących prywatność, jednak z pełni możliwości Binga korzystać można po zalogowaniu i tylko w przeglądarce Edge.

ChatGTP vs Bard vs Bing. Który AI chatbot prowadzi w wyścigu?

Każdy z AI chatów jest najlepszy w jednej z kategorii. W zależności od zadania, na którym najbardziej Ci zależy, wybierz:

  • BingChat, czyli najlepszy asystent wyszukiwania – dostęp do internetu znacząco rozszerza zakres i funkcjonalność AI czatbota, dlatego darmowy ChatGPT dysponujący nieaktualną wiedzą spada tutaj z podium. Wygranym jest zaś Bing, który najlepiej sprawdza się dla szybkiego dostarczania odpowiedzi.
  • ChatGPT, najlepszy w pisaniu – według kryteriów oceny stworzonych przez grupę naukowców z Chin i USA opublikowanych w tekście „A Survey on Evaluation of Large Language Models”, to ChatGPT przoduje w ocenie jakości tekstu. Jest znany ze swojej biegłości w pisaniu w różnych kategoriach, takich jak:
    • pisanie informacyjne, na przykład raporty czy krótkie, rzeczowe wiadomości,
    • argumentacja, potrzebna na przykład przy negocjacjach,
    • pisanie kreatywne, niezbędne przy tworzeniu tekstów reklam czy chwytliwych nagłówków,
  • Bard, najpełniej zintegrowany z innymi narzędziami – dostępność to najsilniejsza strona AI chatbota od Google. Taka szeroka integracja z Google Workspace będzie szczególnie atrakcyjna dla firm korzystających już z innych rozwiązań tego ekosystemu.
  • Wybór odpowiedniego chatbota zależy od unikalnych potrzeb i priorytetów organizacji. Każda platforma ma swoje mocne i słabe strony, które mogą wpłynąć na ogólną skuteczność i zadowolenie w różnych scenariuszach biznesowych. Znalezienie właściwej równowagi między funkcjonalnością, dostępnością, prywatnością i ceną jest kluczowe dla maksymalizacji korzyści płynących z AI chatbota.

Marta Matylda Kania

Założycielka Superpowered by AI. Opracowuje dla biznesu procesy tworzenia treści przez generatywną sztuczną inteligencję. Interesuje się przyszłością AI w biznesie, pisze zaawansowane prompty i prowadzi szkolenia z ChataGPT dla firm.

Najnowsze artykuły

Pracownik zatrudniony w trakcie roku a wniosek o wyższe zaliczki na podatek

Zastanawiasz się jak obliczać wyższe zaliczki na podatek pracownika zatrudnionego w trakcie roku? W dzisiejszym…

4 godziny temu

Na czym polegają dopłaty w spółce z o.o.?

Pojęcie dopłaty zazwyczaj kojarzy się z dofinansowaniem, dokapitalizowaniem jakichś zasobów. Czym są dopłaty w spółce…

5 godzin temu

Jawność wynagrodzeń od 2026 roku

Każdy pracodawca będzie miał obowiązek wprowadzenia systemu płac zapewniającego równe wynagrodzenie za taką samą pracę…

5 godzin temu

Emocjonalny branding – jak tworzyć marki, które ludzie pokochają

Branding emocjonalny to strategia marketingowa, która skupia się na budowaniu głębokich, osobistych i emocjonalnych więzi…

1 dzień temu

Bon energetyczny — zasady 2024

Jak podaje resort rządowy, pomimo stabilizacji na europejskim i światowym rynku energii, skutki kryzysu energetycznego…

1 dzień temu

Kiedy druk jest traktowany jako usługa a kiedy jako towar?

Zastanawiasz się kiedy druk jest traktowany jako towar a kiedy jako usługa? W dzisiejszym artykule…

1 dzień temu