Czy wigilia będzie wolna? Tak, ale dopiero w 2025 roku
Wigilia będzie dniem wolnym od pracy, ale dopiero w 2025 roku, co oznacza, że Polacy jeszcze w tym roku będą musieli wykonywać swoje obowiązki pracownicze w dniu 24 grudnia.
Co jeszcze wprowadza nowelizacja ustawy o dniach wolnych od pracy, którą Sejm uchwalił 27 listopada 2024 roku? O tym przeczytasz poniżej.
Wolna wigilia od 2025
W uzasadnieniu do projektu ustawy wskazano, że:
„Dodatkowy dzień wolny w Wigilię Bożego Narodzenia ułatwi pracownikom łączenie życia zawodowego z życiem prywatnym, a co za tym idzie ułatwi sprawowanie opieki nad dziećmi, które najczęściej w tym dniu nie mają zajęć edukacyjnych a jedynie, zapewnione w szkołach, zajęcia opiekuńcze. Wigilia Bożego Narodzenia jest ustawowo dniem wolnym od pracy w Bułgarii, Cyprze, Czechach, Danii, Estonii, Finlandii, Irlandii, Litwie, Łotwie, Słowacji, oraz na Węgrzech”.
Dlatego też ustanowiono, że Wigilia Bożego Narodzenia została dopisana do katalogu dni wolnych od pracy w 2025 roku w ustawie z dnia 18 stycznia 1951 roku o dniach wolnych od pracy. Do tej pory Wigilia była dniem pracującym do godziny 14:00, jednakże niektórzy pracodawcy udzielali pracownikom dodatkowego dnia wolnego. Pierwotnie planowano ustanowić wolną Wigilię jeszcze w tym roku, ale ostatecznie posłowie zdecydowali się wprowadzić zmianę od 2025 roku.
Niedziele handlowe w grudniu
Zmiany obejmują również niedziele handlowe. Wprowadzono zmiany do ustawy z dnia 10 stycznia 2018 roku o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni. Tym samym w 2025 roku niedziele handlowe będą w następujących dniach, tj.:
dwie niedziele poprzedzające dzień 24 grudnia;
w niedzielę bezpośrednio poprzedzającą pierwszy dzień Wielkiej Nocy;
w ostatnią niedzielę przypadającą w styczniu, kwietniu, czerwcu i sierpniu.
Wolna Wigilia – podsumowanie
Dni wolnych od pracy w 2025 roku łącznie będzie aż 14 – wśród nich 24 grudnia, czyli Wigilia. Dodatkowo dojdą aż dwie niedziele handlowe poprzedzające Wigilię. Jako że Sejm uchwalił już nowe przepisy, teraz czas na senat, a następnie podpis Prezydenta. Przepisy wejdą w życie w przyszłym roku.
Autorka tekstów prawnych na ifirma.pl. Prawnik posiadająca wieloletnie doświadczenie w doradztwie prawnym oraz podatkowym. Na co dzień swoją wiedzę i doświadczenie poszerza dzięki pracy jako specjalista do spraw prawnych, a czas wolny poświęca na podnoszeniu kwalifikacji w zakresie aspektów prawnych w e-commerce i social mediach oraz szeroko pojętym prawie autorskim.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Na dzisiejszym rynku trudno przetrwać bez jasno zdefiniowanej przewagi konkurencyjnej. Czym się wyróżniasz? Dlaczego klient ma wybrać właśnie Ciebie, a nie Twojego rywala? To pytania, na które każda firma – niezależnie od wielkości – musi znać odpowiedź. W tym artykule pokażemy, czym dokładnie jest przewaga konkurencyjna, jak ją zbudować, a także jakie błędy najczęściej popełniają przedsiębiorcy próbując się wyróżnić.
Czy wiesz, że aż 65% firm, które tworzą persony, osiąga wyższy ROI z kampanii marketingowych? Poznanie idealnego klienta to dziś nie wybór, a prawdziwa konieczność. Jeżeli chcesz tworzyć skuteczne kampanie, lepiej dopasowane oferty i treści, które angażują – musisz poznać swoją personę, a nasz artykuł Ci w tym pomoże.
Przedsiębiorcy oczekiwali zmiany w obliczaniu składki zdrowotnej od 2026 roku, jednak w wyniku weta Prezydenta do ustawy, składka zdrowotna 2026 pozostanie na dotychczasowych zasadach.
Rosnące zainteresowanie ESG sprawia, że raportowanie działań związanych ze środowiskiem, odpowiedzialnością społeczną i zarządzaniem staje się standardem w biznesie. Przepisy CSRD, wprowadzone przez Unię Europejską, zobowiązują firmy do szczegółowego informowania o działaniach ESG, ale wiele firm z sektora MŚP nadal nie zna tego zagadnienia. Ponieważ nowe wymogi będą obejmować coraz mniejsze przedsiębiorstwa, znajomość zasad ESG jest niezbędna. W artykule wyjaśniamy, czym jest raportowanie ESG, kogo obejmuje i jakie może przynieść korzyści.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo