A te trzeba gdzieś naładować. Jak otworzyć stację ładowania samochodów elektrycznych?
Kluczowe pojęcia związane ze stacjami ładowania przedstawiliśmy w artykule: Pomysł na biznes. Stacja ładowania samochodów elektrycznych . W niniejszym, w celu uproszczenia “otwarcie stacji ładowania” oznacza udostępnienie posiadaczom elektryków możliwości ładowania samochodów za pomocą stacji ładowania.
Stacja ładowania elektryków jako przedmiot działalności gospodarczej
Wyróżnimy tutaj dwie opcje:
rozpoczęcie działalności polegającej na stacji ładowania elektryków,
rozszerzenie istniejącej już działalności o stacje ładowania samochodów elektrycznych.
W pierwszym przypadku należy zarejestrować działalność, zgodnie z krokami wskazanymi na stronie Rejestracja firmy. W drugim natomiast, wystarczy zaktualizować wpis CEIDG o odpowiedni kod PKD.
Jeśli chodzi o PKD, to usługi ładowania pojazdów mogą przynależeć np. do kodu PKD 35.14 – handel energią elektryczną. Ponieważ jednak jest to dziedzina stosunkowo nowa, warto z zapytaniem o kod pkd dla stacji ładowania samochodów wystąpić do GUS.
W ramach porównania, dla działalności polegającej na udostępnianiu stacji do ładowania telefonów komórkowych i laptopów, GUS wydał opinię, że stosownym kodem PKD będzie tu właśnie 35.14.
Wymagania formalne
Wymagania formalne związane z ogólnodostępną stacją ładowania, to przede wszystkim:
zgłoszenie robót budowlanych – nie trzeba uzyskiwać pozwolenia na budowę, należy jedynie zgłosić sam fakt robót budowlanych – instalacji stacji ładowania,
przekazywanie danych do Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych ( EIPA) – publicznego rejestru wraz z mapą, na której znajdują się publiczne stacje ładowania,
wymagają zgłoszenia do badań UDT wyłącznie, jeśli pobierane są w nich opłaty za ładowanie pojazdów,
nie muszą być połączone z Ewidencją Infrastruktury Paliw Alternatywnych.
Wymaganie techniczne
Wymaganie techniczne dla stacji ładowania znajdziemy w Rozporządzeniu Ministra Energii. Przede wszystkim stacja powinna być usytuowana poza strefą zagrożenia wybuchem, a także być wyposażona m.in w.:
tabliczkę znamionową producenta lub operatora stacji, zawierającej m.in. nazwę producenta, typ urządzenia, numer seryjny, napięcia znamionowe, częstotliwość znamionową, prądy znamionowe,
zabezpieczenia przeciwpożarowe – wyłączniki odcinające zasilanie itd.
instrukcję ładowania w widocznym miejscu – może być w wyświetlaczu w interfejsie użytkownika na urządzeniu,
informację z numerem telefonu pod który należy dzwonić w razie awarii,
informację o zagrożeniach (porażenie prądem) związanych z pracą urządzenia,
co najmniej gniazda wyjściowe lub złącza pojazdowe typu 2 określone w normie PN-EN 62196-2
Badanie techniczne stacji ładowania przed pierwszym użyciem
Przed pierwszą eksploatacją stacji ładowania samochodów elektrycznych, należy złożyć wniosek o badanie wstępne do Urzędu Dozoru Technicznego, właściwego ze względu na miejsce lokalizacji stacji. Wniosek można złożyć elektronicznie lub papierowo. Należy do niego dołączyć m.in.:
opis techniczny urządzenia,
instrukcje eksploatacji,
protokoły odpowiednich pomiarów elektrycznych,
rysunek wraz z opisem miejsca lokalizacji urządzenia oraz zastosowanych zabezpieczeń przed uszkodzeniami,
schemat zasilania urządzenia.
Badania dokonuje inspektor UDT w terminie 30 dni od złożenia wniosku o ich przeprowadzenie. Opłata za wykonanie badań wynosi 20% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia krajowego w roku poprzednim.
Szczegółowe informacje na temat stacji i punktów ładowania można znaleźć w obszernym Przewodniku stworzonym przez Urząd Dozoru Technicznego wspólnie Ministerstwem Energii oraz przedstawicielami branży elektromobilności.
10 zł – operatorzy ogólnodostępnych stacji ładowania,
50 zł – dostawcy usługi ładowania.
Opłaty dotyczą zarówno nowych podmiotów jak i już tych zarejestrowanych.
Opłata powinna być wnoszona do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nadano numer EIPA (indywidualny kod identyfikacyjny) lub utrzymywano numer EIPA/kod w systemie teleinformatycznym.
Zarabianie na stacjach ładowania pojazdów elektrycznych może stać się dobrym pomysłem na biznes. Znaczne koszty poniesione dzisiaj mogą zwrócić się w przyszłości (długoterminowej). Warto jednak pamiętać, że każdy biznes może być ryzykowny i tak naprawdę nie wiadomo, co przyniesie. Stąd warto upewnić się, czy ma on sens. Przed otwarciem działalności, polecamy przeczytać wskazówki jak przygotować się do rejestracji działalności gospodarczej?
Księgowa i autorka tekstów. Jako księgowa w ifirma.pl każdego dnia zapewnia fachowe wsparcie swoim klientom – małym firmom usługowym i handlowym. Pomiędzy codziennymi obowiązkami dzieli się na blogu ifirma.pl swoim wieloletnim doświadczeniem i wiedzą dotyczącą tematów księgowo-podatkowych.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Prywatny detektyw śledzi figurantów, pomaga odzyskać majątek, odnaleźć zaginioną osobę, czy ustalić ojcostwo. Klienci coraz częściej proszą też o sprawdzenie czy ich kontrahent jest wiarygodny. Sprawdź, jak otworzyć biuro detektywistyczne i jak zostać detektywem?
Allegro Cash to metoda płatności, która oferuje kupującym częściowy zwrot wydanej kwoty. Są jednak pewne wykluczenia, które sprawiają, że po poznaniu szczegółów ta opcja może stać się znacznie mniej atrakcyjna. Zobacz, na czym polega Allegro Cash.
Świat e-marketingu od dawna zdominowany jest przez dwóch gigantów – Google oraz Facebooka. Wielu reklamodawców szuka jednak alternatywnych sposobów promocji, z powodu kwestii finansowych, ale też praktycznych.
Temat danych osobowych to istotne zagadnienie również w kontekście e-commerce, szczególnie, gdy planujemy otworzyć w tej branży własny biznes online. O co należy zadbać, by legalnie rozwijać swoje pomysły? Najważniejsze kwestie, w rozmowie z Krzysztofem Janosiem, przybliżą koordynatorka ds. Ochrony Danych Osobowych w IFRIMA – Angelika Gacek-Drzewiecka oraz specjalista e-commerce – Damian Wizert.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo