Czym jest formularz RRP?
Formularz RRP to dwustronicowy wniosek, który składa się do ZUS aby ustalić przekroczenie rocznej podstawy wymiaru stawek. Druk ten składa się z trzech elementów:
- danych wnioskodawcy
- zakresu wniosku
- sposobu odbioru odpowiedzi
Na jego podstawie ZUS ustala czy nastąpiło przekroczenie rocznej kwoty podstawy wymiaru składek. Jest to tzw. limit 30 krotności składek ZUS.
Z czym wiąże się przekroczenie 30 krotności składek ZUS?
Każdego roku Minister Rodziny i Polityki Społecznej określa kwotę prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia. Na jej podstawie ustalany jest limit 30 krotności składek ZUS. W 2021 wynosi ona 5 259 zł, więc jak łatwo obliczyć limit składek ZUS na ubezpieczenie emerytalne i rentowe ustalony został na poziomie 157 770 zł.
Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek oznacza, że od ewentualnej nadwyżki płatnik nie jest już zobowiązany do przekazywania za ubezpieczonego składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. W dalszym ciągu należy jednak opłacać składki za ubezpieczenie zdrowotne, chorobowe, wypadkowe, na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
Jak i kiedy złożyć wniosek o przekroczenie składek?
Wniosek o przekroczenie składek składa się w dowolnym momencie na formularzu RRP. Można złożyć go na kilka sposobów:
- poprzez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS
- osobiście lub przez pełnomocnika w biurze podawczym każdej placówce ZUS na terenie Polski
- wysyłając go pocztą tradycyjną na adres jednej z placówek ZUS na terenie Polski
Jak długo czeka się na rozpatrzenie wniosku o przekroczenie rocznej podstawy ZUS?
Zakład Ubezpieczeń Społecznych na podstawie posiadanych danych ustala czy wskazane we wniosku osoby przekroczyły 30 krotność składek ZUS w danym roku. Jeżeli formularz RRP składa sam ubezpieczony, to oprócz niego wszelkie informacje przekazywane są również płatnikom składek. ZUS stara się rozpatrzyć wniosek jak najszybciej w miarę możliwości. W przypadku przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego na odpowiedź czeka się do 30 dni od dnia złożenia druku RRP, natomiast w skomplikowanych sytuacjach okres ten może wydłużyć się nawet do 60 dni.
Gdzie można znaleźć formularz RRP?
Aktualny formularz RRP dostępny jest na oficjalnej stronie internetowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Po wejściu na główną witrynę należy odnaleźć w MENU „Wzory formularzy” i wybrać zakładkę „Firmy”. Następnie należy kliknąć w „Rozliczenia konta i zwroty składek” i odszukać właściwy druk.
Druk RRP można również ściągnąć klikając TUTAJ.
Jak wypełnić wniosek o przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek – instrukcja krok po kroku
Wniosek o przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek jest dwustronicowy i jego wypełnienie nie powinno zająć dużo czasu. Dla ułatwienia zadania przygotowaliśmy krótką instrukcję, jak należy to zrobić krok po kroku.
Krok 1 – dane wnioskodawcy
W pierwszej kolejności należy wypełnić dane wnioskodawcy. Jeżeli jest nim płatnik składek, to musi podać NIP oraz REGON, natomiast gdy formularz składa ubezpieczony, wówczas podaje się PESEL oraz rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości. Następnie należy podać następujące dane:
- nazwę lub imię i nazwisko
- ulicę
- numer domu
- numer lokalu
- kod pocztowy
- miejscowość
- nazwę państwa, jeżeli adres jest inny niż polski
- numer telefonu
Wniosek powinien być wypełniony wielkimi literami, czarnym lub niebieskim długopisem.
Krok 2 – zakres wniosku
W tej części formularza RRP należy wpisać jakiego roku ma dotyczyć sprawdzenie, czy doszło do przekroczenia rocznej podstawy wymiaru składek. Należy również zaznaczyć czy wniosek składany jest przez ubezpieczonego czy płatnika składek. W tym drugim przypadku niezbędne jest wypełnienie następujących pól:
- PESEL
- rodzaj, seria i numer dokumentu tożsamości
- imię
- nazwisko
Krok 3 – sposób odbioru odpowiedzi
W ostatniej części druku RRP trzeba zaznaczyć, w jaki sposób wnioskodawca chce otrzymać odpowiedź. Do wyboru są następujące możliwości:
- w placówce ZUS (osobiście lub przez pełnomocnika)
- pocztą na adres korespondencyjny wskazany we wniosku
- elektronicznie poprzez konto PUE ZUS
Na samym końcu należy wpisać datę wypełnienia wniosku oraz złożyć czytelny podpis.