Web designer to specjalista-grafik zajmujący się procesem planowania, projektowania i wdrażania stron internetowych dla swoich klientów. Zgodnie z polską Klasyfikacją zawodów i specjalności web designerzy zaliczani są do grona specjalistów do spraw rozwoju witryn online. Jakimi umiejętnościami powinien dysponować specjalista od web design? Na jakie zarobki może liczyć, jeśli pracuje w największych ośrodkach miejskich w Polsce? Te i inne kwestie poruszamy w niniejszym artykule.
Jaki kierunek należy studiować i jak zdobyć kwalifikacje?
Web designer nie jest zawodem podlegającym specjalnym regulacjom. Oznacza to, że nie musi posiadać konkretnego wykształcenia, by móc wykonywać swoje obowiązki. W praktyce jednak pracodawcy chętnie patrzą w CV i wybierają takie osoby, które ukończyły przynajmniej jedne studia wyższe pierwszego stopnia na kierunku ścisłym. Preferuje się, aby osoba podejmująca się obowiązków web designera posiadała rozbudowaną wiedzę nt. tworzenia stron internetowych, technicznego zastosowania sieci, informatyki w biznesie i projektowania grafik komputerowych.
Dodatkowym atutem będzie posiadanie udokumentowanego doświadczenia w takim samym (lub podobnym) zawodzie. Ze względu na to, iż technologie internetowe podlegają stałym i intensywnym zmianom rozwojowym, specjalista do rozwoju stron internetowych będzie miał obowiązek ustawicznego dokształcania się, m.in. za pomocą specjalistycznych kursów bądź szkoleń tematycznych.
Gdzie zdobyć doświadczenie?
Doświadczenie w kontekście pracy web designera jest o wiele bardziej istotniejsze, niż zdobyta wiedza teoretyczna. Specjalista-grafik powinien zatem, jeszcze w czasie swoich studiów, podejmować się pierwszych prac i zleceń, które pozwolą zdobyć potrzebne obycie w zawodzie i przygotują go do pełnoetatowej pracy. Nieocenione w tym kontekście mogą okazać się praktyki studenckie i płatne staże, które będą stanowiły dobre wdrożenie w zawód.
Innym sposobem na zwiększenie spektrum swoich kompetencji są portale ogłoszeniowe, na których to web designerzy mogą szukać pierwszych zleceń. Ze względu na studia, czy inne obowiązki, dobrym sposobem na zdobycie doświadczenia będzie także praca po godzinach, np. jako junior designer w przedsiębiorstwie marketingowym. W takim przypadku należy liczyć się z niewielkimi zarobkami, które zostaną jednak podparte przez łatwość w rozwijaniu najważniejszych umiejętności, jakie są potrzebne specjaliście-grafikowi.
Jakie są perspektywy dalszego zatrudnienia?
W przypadku pracy web designera możliwości dalszego rozwoju zawodowego, zdobywania awansów, czy powiększania swoich umiejętności są bardzo duże. Po zdobyciu pierwszego zatrudnienia, specjalista-grafik może po kilku miesiącach starać się o awans na specjalistę-seniora.
Pracę specjalisty do spraw rozwoju stron internetowych można także w niektórych przypadkach dzielić z obowiązkami uczelnianymi. Jedną z możliwości jest kontynuowanie studiów na drugim stopniu, bądź skorzystanie z możliwości dalszego kształcenia się na studiach podyplomowych.
Alternatywą do rozwoju w ramach bycia zatrudnionym w przedsiębiorstwie, jest utworzenie własnej działalności gospodarczej, w ramach której będzie się świadczyć usługi z zakresu web designu. Doszkalanie się w ramach kursów, szkoleń, czy konferencji branżowych jest kolejnym sposobem na rozszerzenie swoich umiejętności teoretycznych i praktycznych.
Web designer zarobki: na jakie wynagrodzenie można liczyć?
Przeciętne wynagrodzenie pracownika na stanowisku web designer jest o kilkaset złotych wyższe, niż średnia krajowa i wynosi ok. 5400 złotych brutto.
Niebagatelne znaczenie w kontekście wysokości zarobków ma długość stażu pracy – początkujący pracownicy zarabiają znacznie mniej, niż bardziej doświadczeni specjaliści. Innymi czynnikami, wpływającymi na wysokość zarobków, są: rodzaj przedsiębiorstwa, wielkość miasta, wcześniejsze doświadczenie.
Dane opracowano w oparciu o informacje Głównego Urzędu Statystycznego oraz portalu zarobki.pracuj.pl.
Web designer – zarobki w zależności od formy zatrudnienia
Zarobki brutto w PLN
5 400 zł
Kwota netto przy umowie o pracę
3 895 zł
Kwota netto przy umowie zleceniu
3 967 zł
Kwota netto przy umowie o dzieło
4 666 zł
Kwota netto przy B2B (ulga na start)
4 429 zł
Kwota netto przy B2B (składka preferencyjna)
4 225 zł
Kwota netto przy B2B (brak ulga)
3 587 zł
Porównanie zarobków brutto i kwoty netto w przypadku poszczególnych form zatrudnienia
Web designer – umowa o pracę w firmie
W przypadku zatrudnienia web designera na zasadzie umowy o pracę, specjalista wiąże się z jednym pracodawcą i to dla niego wykonuje skonkretyzowane obowiązki. Ten rodzaj zatrudnienia polecany jest osobom, które chcą uzyskać stabilizację pracy oraz szereg dodatków i benefitów, których skala uzależniona jest przede wszystkim od wielkości przedsiębiorstwa.
Specjalista zatrudniony na podstawie umowy o pracę skupia się na realizacji prac wytyczonych przez pracodawcę. Występuje w tym przypadku niewielka możliwość ingerencji, czy wpływania na zmianę zakresu obowiązków. Web designer nie może także realizować odrębnych prac dla innych podmiotów, w szczególności gdy są to firmy konkurencyjne.
Web designer umowa o pracę. Opłaty i zarobki dla web designera zatrudnionego na podstawie umowy o pracę
Web designer – umowy zlecenia i umowy o dzieło
Kwota “na rękę”, jaką dostaje web designer zatrudniony na umowę zlecenia, bądź umowę o dzieło, jest wyższa, niż w przypadku umowy o pracę. Wiąże się to z niższym opodatkowaniem, a także brakiem odprowadzania składek na niektóre rodzaje ubezpieczeń.
W przypadku umowy o dzieło, specjalista-grafik jest w stanie zarobić stosunkowo najwięcej. Wadą współpracy na takich zasadach jest mała stabilność zatrudnienia – zarobki web designera uzależnione są od tego, czy w danym momencie otrzymuje on zlecenie, a jeśli nie, to nie zarabia. Negatywny aspekt to także brak opłacania składek ubezpieczenia emerytalnego, czy zdrowotnego, co skutkuje mniejszym zabezpieczeniem interesów pracującego w przyszłości.
Web designer freelancer to opcja przede wszystkim dla osób początkujących, które chcą sprawdzić, czy tego typu praca będzie w pełni satysfakcjonująca.
Zarobki na umowie zlecenie i umowie o dzieło – kwota brutto 5000 zł
Składniki wynagrodzenia
Umowa zlecenie
Umowa o dzieło
Ubezpieczenie emerytalne
488 zł
0 zł
Ubezpieczenie rentowe
75 zł
0 zł
Ubezpieczenie chorobowe
122,5 zł
0 zł
Ubezpieczenie zdrowotne
388 zł zł
0 zł
Zaliczka na podatek
252 zł
680 zł
Kwota netto
3 674zł
4 320 zł
Koszt pracodawcy
6 024 zł
5 000 zł
Web designer na własnej działalności (B2B)
Web designer może pracować także na zasadach umowy o współpracy, czyli B2B. Jest to forma pracy polecana przede wszystkim osobom, które chcą zwiększyć swoją atrakcyjność i renomę w oczach potencjalnych zleceniodawców. Własna działalność jest sposobem na profesjonalizację swoich usług, wobec czego podmioty zewnętrzne chętniej zawiązują współpracę na zasadach B2B.
Opłaty i zarobki dla web designera współpracującego na zasadach B2B
Zalety i wady takiego rozwiązania
Przedsiębiorca może korzystać z preferencyjnych stawek podatkowych, a także odliczać koszty prowadzenia działalności, co stanowi niewątpliwe zalety takiego rozwiązania. Współpraca na zasadach samozatrudnienia wiążę się jednak z nałożeniem szeregu obowiązków na web designera. Od momentu stworzenia własnej działalności gospodarczej, to przedsiębiorca jest odpowiedzialny za wszelkie kwestie, związane z księgowością, odprowadzaniem podatków i składek.
Możliwości pozyskania środków na rozpoczęcie działalności
Początkujący specjalista-grafik może ubiegać się o dofinansowania do swojej działalności. Jeśli posiadamy status osoby bezrobotnej, możemy złożyć akces o dofinansowanie do właściwego urzędu pracy. Uzyskana kwota pozwoli nam na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej. Dotacja będzie mogła być przeznaczona na zakup potrzebnego sprzętu komputerowego, profesjonalnych aplikacji i wyposażenia biura. Alternatywą dla uzyskania dotacji w Urzędu Pracy jest dofinansowanie z funduszy europejskich. W tym przypadku całkowita przyznana kwota może być nawet o kilkadziesiąt procent większa, niż w przypadku lokalnych dotacji.
Średnie zarobki web designera w największych miastach Polski
Zarobki specjalisty ds. rozwoju i prowadzenia stron internetowych różnią się w zależności od wielkości przedsiębiorstwa, doświadczenia pracownika i jego umiejętności, ale także od miejsca wykonywania pracy. W niniejszym zestawieniu pod uwagę wzięto kilka największych miejscowości w Polsce, w których panuje duże zapotrzebowanie na wykwalifikowanych specjalistów-grafików:
Warszawę;
Kraków;
Łódź;
Wrocław,
Poznań.
Pod uwagę wzięto pracowników, którzy wykonują swoją pracę minimum rok, a modelem ich zatrudnienia jest tradycyjna umowa o pracę na pełen etat. Uwzględniono wykształcenie wyższe i fakt pracowania w firmie o średniej wielkości.
Zarobki w Warszawie
Web designer Warszawa: średnie wynagrodzenie pracownika pracującego w stolicy Polski wynosi ok. 5200 złotych.
Zarobki w Krakowie
Web designer Kraków: mediana zarobków specjalistów w największym mieście Małopolski wynosi ok. 4900 złotych
Zarobki w Łodzi
Web designer Łódź: pracownik z Łodzi może liczyć na średnie wynagrodzenie w granicach 4700 złotych na rękę.
Zarobki we Wrocławiu
Web designer Wrocław: specjalista w stolicy województwa dolnośląskiego może zarobić średnią pensję w wysokości ok. 4850 złotych.
Zarobki w Poznaniu
Web designer Poznań: w największym mieście Wielkopolski mediana zarobków plasuje się na pułapie ok. 4900 złotych.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Web designer zarobki - jak można je efektywnie zwiększyć?
Pracodawcy szukają osób, które systematycznie poprawiają swoje kompetencje. Aby wyróżnić się na tle konkurencji, należy posiadać rozbudowany zestaw umiejętności miękkich. W pracy specjalisty-grafika przydadzą się rozwinięte umiejętności komunikacyjne, matematyczne i organizacyjne.
Gdzie web designer może liczyć na najwyższe zarobki?
W Warszawie. W tym mieście panuje największy popyt na specjalistów ds. rozwoju witryn internetowych, co jest spowodowane m.in. dużą liczbą przedsiębiorstw mających siedzibę w mieście stołecznym.
Web designer freelancer - czy warto zostać wolnym strzelcem?
Taka forma pracy ma szereg zalet, ale nie jest pozbawiona wad. Freelancer nie może liczyć na stabilność zatrudnienia, gdyż w ogromnym stopniu jest uzależniony od liczby zleceń. Z drugiej zaś strony wolny strzelec ma większą swobodę i może łączyć pracę z innymi obowiązkami.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Według analityków Bain & Company wartość rynku produktów AI będzie zwiększać się przez kolejne trzy lata w tempie od 40% do 55% rocznie. W efekcie sztuczna inteligencja przestaje być jedynie technologiczną nowinką, ale staje się fundamentem zmian w różnych branżach – od finansów po sektor zdrowotny. Ile wkrótce będzie wart rynek produktów AI i co napędza jego rozwój?
Nowości/ulepszenia: data zmiana 30.10.2024 Nowe menu oraz zarządzanie modułami wyświetlanymi w menu (sprawdź instrukcję) Dodanie przycisk wielu akcji na belce głównej Nowe kody tytułu ubezpieczenia ZUS pod wakacje ZUS Rodzaj paliwa D/EE Generowanie zestawienia wydatków pojazdu za dowolny okres Możliwość określenia kilu typów wydatku na jednym formularzu w zaliczce wydatku Obsługa walutowych transakcji bankowych Faktura […]
Wysokość składek ZUS na dany rok jest uzależniona od pewnych wskaźników makroekonomicznych. Ministerstwo Finansów już teraz prognozuje te wskaźniki na 2026 rok, co pozwala na wstępne oszacowanie wysokości składek.
Firmy, które chcą wyróżnić się na rynku, muszą wiedzieć, jak zaplanować działania marketingowe w 2025, aby skutecznie angażować odbiorców. Sztuczna inteligencja, mikrospołeczności czy wirtualni influencerzy to tylko niektóre z kierunków, które warto uwzględnić w strategiach reklamowych na nowy rok. W tym artykule przedstawimy trendy marketingowe 2025.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo