Wirtualny asystent – co to oznacza?
Sprawy biurowe, z których można wyręczyć swojego pracodawcę – w skrócie – tym właśnie zajmuje się wirtualny asystent.
Praca asystenta/asystentki nie polega jednak wyłącznie na porządkowaniu spraw organizacyjnych. Specyfika każdej branży, w zasadzie, warunkuje nakład obowiązków spoczywających na wirtualnym asystencie. Przykładami działań, których podejmują się asystenci są:
- wsparcie techniczne na każdym kroku np. tworzenia strony internetowej lub landing page,
- standardowe obowiązki organizacyjne: odpowiadanie na korespondencję, kontakt telefoniczny z kontrahentami,
- zajmowanie się wizerunkiem przedsiębiorstwa w social mediach.
Obowiązków może być oczywiście o wiele więcej. Ich rozpiętość zależy od branży, w której asystent(ka) się specjalizuje.
Wirtualny asystent – praca zdalna
Istnieje zasadnicza różnica między tym, czym zajmuje się “tradycyjny” asystent, a tym co robi wirtualny. Praca zdalna to główny czynnik, który wyróżnia tych drugich.
Asystentów zdalnych najczęściej zatrudnia się do pracy przy sklepach internetowych. Oczywiście nie jest to żadną regułą. Trzeba jednak podkreślić, że w pracy wirtualnego asystenta liczą się przede wszystkim konkretne kompetencje, takie jak:
- podstawowa wiedza nt. księgowości,
- zdolności office managera i project managera,
- umiejętność sprawnego pisania tekstów.
Formy zatrudnienia
Jak można zatrudnić wirtualnego asystenta? Zdecydowana większość asystentów pracuje na samozatrudnieniu, a pracodawcom zainteresowanym ich usługami wystawiają faktury VAT.
Biurem wirtualnego asystenta najczęściej jest jego dom lub mieszkanie. Coraz popularniejszą formą pracy tych osób jest także wynajem przestrzeni coworkingowej na własny użytek.
Rzadko zdarza się, aby asystenci byli zatrudnieni na umowę o pracę. Podejmowanie się tego zawodu jest z reguły domeną freelancerów.
Czym NIE zajmują się wirtualni asystenci?
Wirtualni asystenci nie są jednak typowymi pracownikami sprzedażowymi. Zakres ich obowiązków nie obejmuje sprzedaży telefonicznej lub innych prób zdobywania nowych klientów poprzez podobne działania.
Wirtualni asystenci nie pracują w taki sposób jak call center. Choć często dzwonią do kontrahentów, to nie w celach sprzedażowych. Połączenia telefoniczne najczęściej wykonują w celu umówienia spotkania osobom, którym asystują.
Wirtualny asystent – specjalizacje
Mile widzianymi cechami u wirtualnych asystentów będą na pewno dyspozycyjność i sumienność. Brzmi to jak standardowy frazes, ale mimo wszystko warto mieć to na uwadze, zwłaszcza ze względu na zdalny charakter pracy asystentów.
Nie można jednoznacznie określić tego, które umiejętności asystentów są szczególnie istotne. Praca w różnych branżach wymaga różnego podejścia i zakresu kompetencji. Można śmiało wysnuć tezę, że asystent nie obejdzie się bez znajomości języków obcych i umiejętności organizacyjnych. Taka potrzeba wynika ze zmian na rynku, których efektem jest to, że wiele wydarzeń odbywa się przez Internet. Umiejętność sprawnej organizacji tego typu wydarzeń jest na pewno zawsze mile widziana.
Zarobki w zawodzie
Zarobki wirtualnych asystentów są uzależnione od branży, w której się specjalizują. Pod uwagę należy brać jeszcze takie czynniki jak:
- liczba godzin w tygodniu,
- zakres obowiązków,
- ilość pracodawców, u których asystent jest zatrudniony,
- doświadczenie w zawodzie,
- staż na rynku pracy.
Średnia stawka, która przypada asystentowi to, w zależności od doświadczenia i kompetencji, od około 30 do 80 złotych netto. Zwiększenie dochodów jest możliwe głównie dzięki zatrudnieniu się u więcej niż jednego pracodawcy.
Kto korzysta z takich usług?
Rodzi się w tym miejscu jedno z najważniejszych pytań. Jak wirtualny asystent ma szukać klientów? Jakimi kryteriami powinien się kierować, gdy poszukuje odpowiedniego miejsca zatrudnienia?
Pokrótce:
- branża dopasowana do wiedzy i umiejętności asystenta,
- dopasowanie ilości konkretnych zadań,
- ustalenie prawdopodobnych problemów i metod ich rozwiązania,
- dobre zapoznanie się z branżą, w której pracuje klient – dla przykładu – jeżeli klient prowadzi bloga kulinarnego, należy pogłębić swoją wiedzę na ten temat na tyle, na ile jest to możliwe.
Praca wirtualnego asystenta to z pewnością interesujący kierunek dla freelancerów poszukujących nowych wyzwań. Poza kompleksową wiedzą, należy wykazywać się zestawem umiejętności, które pozwolą na stałą i owocną współpracę z klientami. Ponadto, jest to jeszcze nie do końca wyeksploatowany kierunek zawodowy i warto go eksplorować na swoich zasadach.