Środkiem zaradczym będzie analiza morfologiczna, która pomoże Ci wpaść na unikalne rozwiązania, które przyczynią się do zwiększenia zysków w Twoim biznesie!
Początkowo analiza morfologiczna opracowana przez Fritza Zwicky’ego służyła do badań z zakresu astrofizyki, jednakże później znalazła szerokie zastosowanie w innych dziedzinach nauki – również w biznesie. Polega na zestawieniu wszystkich możliwości rozstrzygających złożone problemy.
Umożliwia ona poszukiwanie kreatywnych rozwiązań i pomysłów podczas opracowywania strategii, wprowadzania nowych produktów na rynek, optymalizacji procesów itp.
Przed zastosowaniem analizy Zwicky’ego warto mieć na uwadze założenia, które wynikają z tej techniki:
Do jakich konkretnych obszarów możesz wykorzystać opisywaną metodę? Wariantów jest kilka:
Cały proces można zawrzeć w 5 krokach:
Załóżmy, że Twoim celem jest stworzenie produktu cyfrowego zawierającego cenne informacje i wskazówki z branży, w której się specjalizujesz. Musisz jednak podjąć kilka decyzji, jakiego rodzaju ma być to produkt, dla jakiej grupy docelowej itd.
Jeżeli nie masz pomysłu, jakiego rodzaju produkty cyfrowe możesz zaoferować swoim klientom, zajrzyj do naszego artykułu!
Jakiego rodzaju produkt chcesz zaoferować? Dla jakiej grupy docelowej? Jaki model dochodu dobierzesz? Jakie są unikalne cechy tego produktu oraz jakie jest przesłanie Twojej marki?
W tym przypadku możesz zainspirować się działaniami konkurencji, źródłami w Internecie lub przeprowadzić burzę mózgu z zespołem. Finalnie powinieneś/-aś wytypować kilka zmiennych dla każdej kategorii. Np. propozycje produktów cyfrowych, które możesz zaoferować – e-book, podcast, kurs online, newsletter. Analogicznie postępuj z pozostałymi kategoriami.
Aby ułatwić sobie dalszą analizę, przedstaw zebrane dotychczas informacje za pomocą tablicy morfologicznej (również nazywanej skrzynką Zwicky’ego).
Na tym etapie możesz przystąpić do wytypowania możliwości realizacji Twojego celu. Możesz dowolnie dopasowywać rozwiązania. Nie każdy z otrzymanych wyników okaże się wartościowy, jednak istnieje duża szansa, że będziesz w stanie wykorzystać któryś z otrzymanych pomysłów. Przykładowo:
1 opcja – stworzenie e-booka dla początkujących freelancerów, w przystępnej cenie (jednorazowy przychód i atrakcyjna cena), który wesprze ich w dalszym rozwoju;
2 opcja – stworzenie kursu online dedykowanego studentom, po określonej cenie (jednorazowy przychód), umożliwiający poszerzenie wiedzy i rozwój w dowolnym miejscu i czasie (wygoda i elastyczność);
3 opcja – stworzenie newslettera dla specjalistów z danej branży, który będzie dostępny po wykupieniu subskrypcji, jego celem będzie szerzenie specjalistycznej wiedzy.
Analizę morfologiczną warto przetestować w swoim modelu biznesowym z kilku powodów:
Ma ona jednak również swoje ograniczenia:
W rzeczywistości, przedstawiona metoda ma swoje wady, które mogą zniechęcić do jej użytkowania w praktyce. Brak standaryzacji w doborze poszczególnych parametrów wpływa na trafność wyciąganych wniosków i może prowadzić do ponoszenia strat, zbędnych kosztów. Warto jednak zaznaczyć, iż jest ona świetnych sposobem na rozwijanie kreatywności i poszukiwaniu nieoczywistych rozwiązań, które w zarządzaniu biznesem jest niezwykle cenną umiejętnością. Z tego względu, możesz ją połączyć z innymi, bardziej analitycznymi technikami badawczymi np. w ocenie sytuacji finansowej firmy za pomocą analizy wskaźnikowej.
W Ministerstwie Finansów obecnie są prowadzone prace nad zniesieniem podatku od zysków kapitałowych, czyli podatkiem…
Zastanawiasz się jak założyć placówkę oświatową? W dzisiejszym artykule napiszemy kilka słów na temat takich…
W dobie cyfrowej transformacji firmy mają dostęp do niespotykanej dotąd ilości danych na temat swoich…
Ludzie od zarania dziejów wykorzystywali obrazy w swojej komunikacji. Czy to malowidła w jaskiniach tworzone…
Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…
Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…