Od kilku lat toczy się dyskusja na temat obligatoryjnego wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSEF). Praca nad nowym narzędziem informatycznym trwała wiele lat, jednak w dalszym ciągu wiele funkcjonalności związanych z wystawianiem faktur jest problematycznych. Przedsiębiorcy zadają sobie pytania jak to będzie wyglądało już po wejściu KSEF w życie. W dzisiejszej publikacji będziemy szukali odpowiedzi na pytanie, czy na przykład będzie możliwe anulowanie faktury w KSEF.
Na czym polega KSEF?
Z założenia wystawianie faktur w KSEF ma na celu wprowadzenie fakturowania w czasie rzeczywistym. A to oznacza, że wszystkie faktury dokumentujące obrót pomiędzy podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą znajdą się w centralnym rejestrze faktur niezwłocznie po ich wystawieniu w lokalnych programach. Faktury będą miały postać ustrukturyzowaną co oznacza, że każda faktura będzie zawierała taki sam zakres danych przyjętych przez system centralny. W systemie KSEF znajdą się wszystkie faktury sprzedaży, które będą jednocześnie fakturami zakupowymi dla nabywcy. Każda osoba uprawniona będzie mogła je pobrać z KSEF. Dopóki KSEF nie będzie obligatoryjny trudno tak naprawdę przewidzieć, jaki będzie jego ostateczny kształt. Prace są w toku, wiele ustaleń się zmienia, trzeba więc jeszcze cierpliwie poczekać na ostateczne informacje.
Uwaga!
Na stronach Ministerstwa Finansów 19.01.2024 r. pojawiła się Komunikat, że termin obowiązkowego wdrożenia KSEF został przesunięty, System nie wejdzie w życie w 2024 roku. Nowy termin wdrożenia nie jest na razie znany
Od 1 stycznia 2022 roku część firm zdecydowała się na korzystanie z KSEF dobrowolnie. Jednak ta wersja, na której pracują obecnie może się różnić od docelowej, obowiązującej wszystkie firmy.
Anulowanie faktury
Pojęcie anulowania faktury nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku VAT, ani w żadnym przepisie wykonawczym. Jednak w praktyce dochodzi do przypadków anulowania faktury. Najczęściej są to typowe pomyłki na etapie wystawiania faktury. Organy podatkowe podkreślają, że może to mieć miejsce, o ile faktura nie zostanie jeszcze wprowadzona do obrotu prawnego lub transakcja handlowa nie doszła do skutku. Można powoływać się na interpretacje podatkowe, w których poruszany jest ten wątek. W jednej z nich z dnia 14.06.2023 r. nr 0111-KDIB3-1.4012.282.2023.2.AMA Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej podkreślił, że anulowanie faktury powinno być traktowane w sposób wyjątkowy i wykorzystywane tylko w przypadku zaistnienia takiej konieczności, gdy faktura dokumentuje czynność rzeczywiście niedokonaną. Podkreśla również, że w przypadku anulowania faktury sprzedawca powinien posiadać w swojej dokumentacji zarówno kopię, jak i oryginał dokumentu sprzedaży z dokonaną adnotacją unieważniającą fakturę, która uniemożliwi jej powtórne wydanie i wykorzystanie.
Problematykę anulowania faktury podjęto w podlinkowanej publikacji.
Anulowanie faktury w KSeF – czy będzie możliwe?
Na łamach naszych publikacji już niejednokrotnie omawiane były zagadnienia związane z wystawianiem faktur w KSEF. Na stronach rządowych cyklicznie pojawiają się nowe informacje na temat tego jak będzie wyglądało fakturowanie w KSEF, dlatego na chwilę obecną trudno przewidzieć jaka będzie ostateczna decyzja. W dzisiejszym artykule przedstawimy bieżące stanowisko w sprawie anulowania faktury w KSEF. Wiemy już, że przepisy przemilczały takie zjawisko jak anulowanie faktury. Organy podatkowe traktują, że takie przypadki będą miały charakter incydentalny, dlatego w założeniach do KSEF nie przewidziano opcji anulowania faktury. Oznacza to, że przesłanie faktury do KSEF nie pozwoli na jej anulowanie.
Uwaga!
Wystawienie faktury w KSEF uniemożliwia jej anulowanie. W takim przypadku jedynym wyjściem będzie wystawienie faktury korygującej do zera |
W przypadku wystawienia faktury korygującej na minus pozostaje jeszcze otwarte pytanie, w jaki sposób organy podatkowe będą podchodziły do ustalenia warunków korekty, jeśli będzie się to odbywało bez udziału nabywcy? |
Wprowadzenie KSEF – problematyczne pytania
Pomimo tego, że pisze się, mówi i szkoli na temat KSEF, to i tak w dalszym ciągu wiele osób ma wątpliwości, jak ten system będzie funkcjonował w praktyce. Na stronie KSEF pojawiły się pytania i odpowiedzi na wiele nurtujących zagadnień. Można tam przeczytać, że Ministerstwo Finansów jest w trakcie przygotowania kompendium wiedzy na temat KSEF. W podręczniku znajdą się kluczowe informacje na temat KSEF. Czytając odpowiedzi na wiele pytań, które się tam znajdują można odnieść wrażenie, że jeszcze wiele kwestii jest dyskutowanych i na chwilę obecną nie ma wypracowanych kompletnych rozwiązań. Prowadzone są rozmowy i dyskusje z przedstawicielami organizacji, które dotąd brały udział w konsultacjach w sprawie wdrożenia KSeF. O przebiegu tych prac MF ma publikować komunikaty na swoich stronach internetowych.
Podsumowanie
W dzisiejszej publikacji podjęliśmy temat anulowania faktury w KSEF. Jak to zostało ustalone nie ma przepisów dotyczących anulowania faktur. Nic nie wskazuje na to, żeby takie przepisy miały być wprowadzone. Jeśli przedsiębiorca wystawi i prześle do KSEF fakturę sprzedaży, to nie będzie mógł jej w żaden sposób anulować w KSEF. W takim przypadku pozostaje jedynie anulowanie faktury do zera i ponowne przesłanie do KSEF. Być może, że w przygotowywanym podręczniku na temat KSEF znajdą się jeszcze jakieś informacje na ten temat. Są przygotowane również przepisy wykonawcze w postaci rozporządzeń. MF zapowiada, że przedsiębiorcy stosownie wcześniej dostaną dostęp do wszystkich materiałów w celu zapoznania. Zbyt wiele pytań pozostaje na razie bez odpowiedzi, nawet nowy termin wdrożenia KSEF jest nieokreślony. W zaistniałej sytuacji pozostaje jedynie śledzić bieżące doniesienia, jakie są publikowane na stronach Ministerstwa Finansów.