B2B e-commerce – czym jest? I kiedy może być dobrym rozwiązaniem?

b2b e-commerce

Zastanawiasz się, czym jest B2B e-commerce? Definicja tego pojęcia związana jest ze sprzedażą internetową.

To platforma służąca do przeprowadzania transakcji pomiędzy dwiema firmami. Na jej podstawie powstają m.in. hurtownie internetowe. W jaki sposób służy do obsługi przedsiębiorstw? Więcej dowiesz się tego z poniższego artykułu.

Co to jest B2B e-commerce?

Czym jest B2B e-commerce? To platforma sprzedażowa przeznaczona do wymiany handlowej pomiędzy dwiema firmami (business-to-business). Różni się od narzędzi B2C (business-to-customer), ponieważ nie jest skierowana do klienta indywidualnego, tylko biznesowego.

Mimo wszystko oba modele biznesowe wiele łączy. Najważniejszym wspólnym czynnikiem jest przenoszenie zwyczajów zakupowych z B2C do B2B. Do świata biznesu coraz odważniej wkraczają młodzi pracownicy, którzy lubią kupować online, doskonale odnajdują się w środowisku cyfrowym, a nawet mają wobec niego sprecyzowane oczekiwania. Pragną kompletu informacji w jednym miejscu, a także cenią sobie komunikację online. Nowi użytkownicy od platform B2B e-commerce oczekują komfortu i pozytywnych doświadczeń zakupowych. Dokładnie tak samo, jak od platform B2C.

Z raportu E-commerce B2B – biznes w sieci, przygotowanego przez Santander Bank Polska i Mobile Institute (zobacz więcej) , wynika, że najważniejsze zjawiska dla polskiego e-commerce B2B to właśnie coraz większy wpływ pokolenia Y, wzrost przekonania do e-commerce spowodowany pandemią, a także rosnący nacisk na doświadczenie zakupowe klienta.

Jednak B2B e-commerce nie może być jedynie papierowym katalogiem przeniesionym do wirtualnej rzeczywistości. Musi być to wielokanałowa platforma, która będzie również podsuwać kupującym adekwatne propozycje i zapewniać wsparcie na każdym etapie realizacji.

Dlaczego konkretnie B2B e-commerce?

Platforma sprzedażowa tego typu wciąż zyskuje na popularności. Chodzi oczywiście o B2B e-commerce. Zastosowanie jej ciągle wzrasta. Najczęściej wykorzystuje się ją do sprzedaży hurtowej – pełni ona rolę sklepu internetowego dla przedsiębiorstw.

Jest to świetne rozwiązanie, ponieważ pozwala na automatyzację procesów sprzedaży. W praktyce oznacza to, że systemy sprzedażowe kupującego i sprzedającego są zintegrowane, dlatego gdy tylko zacznie brakować poszczególnych towarów w magazynie przedsiębiorcy, zostaną one automatycznie wysłane w celu uzupełnienia. Dane o sprzedaży będą zawsze zaktualizowane dzięki połączeniu z systemami magazynowymi, ERP czy CRM.

Daje to także spore możliwości w zakresie personalizacji oferty firmy sprzedającej, co z pewnością docenią zarówno stali, jak i nowi klienci. Chodzi głównie o indywidualne cenniki, które ułatwią realizowanie polityki handlowej firmy. Tego rodzaju platforma sprzedażowa pozwala też na przejrzystą prezentację produktów, a także intuicyjny proces zakupu.

Jakie są inne zalety B2B e-commerce? Taki kanał komunikacji eliminuje potrzebę zatrudnienia przedstawicieli handlowych, co znacząco ogranicza koszty prowadzenia firmy. Z kolei pozostali pracownicy zespołu handlowego będą mieli łatwy dostęp do informacji niezbędnych do realizacji celów sprzedażowych, co powinno zmaksymalizować wyniki ich pracy. Poza tym taki „sklep” działa dwadzieścia cztery godziny na dobę, siedem dni w tygodniu, dlatego przedsiębiorca nie jest ograniczony żadnymi ramami czasowymi przy składaniu zamówień.

Podsumowanie

Dobrze wdrożony B2B e-commerce pozwoli na dotarcie do większego grona klientów. Naturalnym jest, że pociągnie to za sobą większe przychody. Nowi klienci są zawsze siłą napędową dla każdego biznesu.

Warto zatem zainwestować w taką platformę sprzedażową, szczególnie w dobie postpandemicznej, kiedy większość procesów przeniosła się do digitalowego świata. Zarówno dla kupujących, jak i sprzedających, będzie to wygodne i efektywne rozwiązanie.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Darmowy program do faktur online Darmowy program do faktur online Darmowy program do faktur online

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość