Wymóg posiadania potwierdzenia otrzymania przez kontrahenta korekty faktury dla zmniejszenia postawy opodatkowania.
Przyczyna prawna/ faktyczna
Art. 29 ust. 4A ustawy o VAT.
Rekomendacja PKPP Lewiatan
Likwidacja zapisu sprzecznego z orzecznictwem ETS, które dopuszcza obniżenie obrotu także w sytuacjach, gdzie nie wystawia się żadnych faktur korygujących (np. sprawa C-317/94 Elida
Gibbs).
Stanowisko Ministerstwa Finansów
Likwidacja zapisu, zdaniem PKPP Lewiatan, sprzecznego z orzecznictwem ETS, które dopuszcza obniżenie obrotu, także w sytuacjach, gdzie nie wystawia się żadnych faktur korygujących (np. sprawa C-317/94 Elida Gibbs) nie zasługuje na uwzględnienie. Potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę, stanowiące podstawę do zmniejszenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, pełni istotną rolę w systemie VAT opartym na metodzie fakturowej, gdyż zapobiega nieuzasadnionym obniżkom podstawy opodatkowania u dostawcy. Rezygnacja z tego warunku mogłaby rodzić skutki budżetowe i prowadzić wprost do otwarcia „furtki” do nadużyć. Istniałoby bowiem przyzwolenie na obniżanie kwoty podatku należnego u dostawcy bez żadnego zabezpieczenia, że u nabywcy dojdzie do odpowiedniego pomniejszenia kwoty podatku naliczonego.
Wagę tego rozwiązania dla funkcjonowania systemu VAT potwierdził Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 11 grudnia 2007 r. sygn. akt U 6/06. Dlatego też ustawą z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320) wprowadzono zapisy w art. 29 ust. 4a ustawy o podatku od towarów i usług, stanowiące wykonanie powyższego orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Należy również wskazać, iż ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Potwierdzenie faktu otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towarów i usług może mieć więc formę dowolną, która pozwoli na jednoznaczne stwierdzenie, iż sprzedawca to potwierdzenie otrzymał. Rozwiązanie to nie jest niezgodne z przepisami unijnymi, gdyż w świetle art. 90 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE w przypadku anulowania, wypowiedzenia, rozwiązania, całkowitego lub częściowego niewywiązania się z płatności lub też w przypadku obniżenia ceny po dokonaniu dostawy, podstawa opodatkowania jest stosownie obniżania na warunkach określonych przez państwa członkowskie.
Oznacza to, że państwa członkowskie UE mają uprawnienie, a wręcz obowiązek sformułowania w swoim ustawodawstwie rozwiązań warunkujących dokonanie takiego obniżenia podstawy opodatkowania. Dodatkowo należy wskazać, że przepisy ustawy umożliwiają korektę obrotu, gdy nie ma obowiązku wystawienia faktury korygującej.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Czasami mam wrażenie, że prawo mógłby tworzyć zespół szympansów po kilkugodzinnym szkoleniu. Wyszłoby na jedno, a z pewnością byłoby taniej.
Dodaj komentarz
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Krajowy System e-Faktur już wkrótce obejmie wszystkich przedsiębiorców w Polsce! System ten stanie się obowiązkowy dla każdego, kto prowadzi działalność gospodarczą, niezależnie od jej wielkości. Podstawowym obowiązkiem będzie wystawianie faktur ustrukturyzowanych w specjalnym formacie elektronicznym (XML), które następnie będzie trzeba przesłać do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.
Nie wszystkie rodzaje dokumentów związanych ze sprzedażą oraz faktury można wystawić przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur. Co do niektórych natomiast przepisy przewidują tymczasowe zwolnienia. Sprawdź wykluczenia i zwolnienie z KSeF.
W świecie social mediów, w którym królują Facebook, Instagram, TikTok i LinkedIn, łatwo przeoczyć potencjał drzemiący w mniej oczywistych kanałach komunikacji. Tymczasem w 2025 roku marki coraz częściej zerkają w stronę platform niszowych – takich jak X (dawniej Twitter), Pinterest, Twitch, Reddit, Quora czy Wykop – nie tylko po to, by się wyróżnić, ale przede wszystkim, by skuteczniej docierać do zaangażowanych i lojalnych społeczności.
Subskrypcyjny model biznesowy zyskuje na popularności wśród przedsiębiorców z różnych branż – od rozrywki po oprogramowanie i e-commerce. Coraz więcej firm decyduje się na oferowanie swoich produktów lub usług w formie regularnych opłat abonamentowych. Jak działa ten model? Jakie są jego zalety i wady? I czy sprawdzi się także w Twoim biznesie?
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo
Czasami mam wrażenie, że prawo mógłby tworzyć zespół szympansów po kilkugodzinnym szkoleniu. Wyszłoby na jedno, a z pewnością byłoby taniej.