Właściwe oznaczanie faktur sprzedaży i zakupu w nowym JPK jeszcze nie raz będzie tematem dyskusji. Przyporządkowanie kodów GTU na fakturach sprzedaży wymaga niewątpliwie znajomości specyfiki prowadzonej działalności gospodarczej. Pomocą w tym mogą być opracowania odpowiedzi na stronach Ministerstwa Finansów. Jednak mimo wszystko zawsze może zdarzyć się sytuacja, w której się pomylimy. Co trzeba będzie zrobić w takiej sytuacji?
Korygowanie plików JPK_V7
Popełnienie błędu jest rzeczą ludzką, ale wiadomo również, że w takich sytuacjach najlepiej jak najszybciej naprawić taki błąd przez złożenie korekty plików JPK_V7. Oczywiście taka autokorekta powinna być dokonana niezwłocznie, a jeżeli błąd zostanie wychwycony przez urząd skarbowy, wówczas przedsiębiorca ma 14 dni na dokonanie korekty. W przeciwnym wypadku zgodnie z obowiązującymi przepisami może ponieść konsekwencje finansowe.
Oczywiście korekta może dotyczyć zarówno błędnego oznaczenia kodów GTU, ale również innych obowiązkowych oznaczeń, o których jest mowa w rozporządzeniu w sprawie zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku VAT.
W jaki sposób skorygować błędny kod GTU?
Korygowanie błędnego kodu GTU może mieć miejsce w sytuacji, gdy w części ewidencyjnej:
w ogóle nie wskazano tego kodu,
podano kod pomimo braku takiego obowiązku,
podano niewłaściwe oznaczenie kodowe.
W takich sytuacjach należy dokonać korekty oznaczeń GTU. Jeśli korekta nie wpłynie na wysokość kwot podatku należnego, dokonuje się korekty jedynie w części ewidencyjnej.
Zgodnie z informacją zawartą na stronie Ministerstwa Finansów korekty błędnych oznaczeń kodami GTU dokonuje się na 2 sposoby:
Całkowite zastępowanie wpisu błędnego prawidłowym. Ten sposób jest preferowany, kiedy korekta następuje jeszcze przed złożeniem pierwotnego pliku, który zawiera błąd.
Pozostawianie błędnego zapisu i dodanie dwóch kolejnych:
pierwszy stornujący zawierający identyczne dane, również błędne oznaczenia GTU i odwrotnym znaku przy danych kwotowych w polach „K”,
drugi, który zawiera prawidłowe zapisy, w tym oznaczenia GTU.
Ten sposób korygowania błędnych zapisów w oznaczeniach kodowych GTU można stosować bez względu na ilość oznaczeń, w których popełniono błędy. Pamiętajmy, że oznaczenie kodami GTU odbywa się na poziomie części ewidencyjnej VAT, nie ma obowiązku zamieszczania kodu na fakturze, a co za tym idzie jej korygowania.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
“Pozostawianie błędnego zapisu i dodanie dwóch kolejnych: pierwszy stornujący zawierający identyczne dane, również błędne oznaczenia GTU i odwrotnym znaku przy danych kwotowych w polach „K”, drugi, który zawiera prawidłowe zapisy, w tym oznaczenia GTU….”
Ale technicznie jak to ma wyglądać? Zapis stornujący to na kolejnym numerze faktury czy na tym samym numerze i kolejny prawidłowy ten sam numer. Prowadzę na platformie MF e-mikrofirma i nie ma przykładu
Dodaj komentarz
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Czterodniowy tydzień pracy w Polsce coraz bliżej. Rząd planuje uruchomić program pilotażowy, który zweryfikuje, czy skrócony czas pracy służy zarówno przedsiębiorcom, jak i pracownikom. Co wiemy o tym projekcie, a także na co powinni przygotować się właściciele firm?
Deregulacja to proces, który ma na celu uproszczenie przepisów prawa, ograniczenie biurokracji i zwiększenie dostępności usług publicznych – zarówno dla obywateli, jak i przedsiębiorców.
Zarówno w życiu codziennym, jak i tym zawodowym każdy staje przed wieloma wyborami. Zadawanie pytań podczas wypełniania kolejnych obowiązków pozwala na znalezienie właściwego kierunku działań.
Zastanawiasz się, jak rozwijać swój biznes w nadchodzącym roku? Poznaj pomysły na rozwój firmy, które pomogą wykorzystać trendy w biznesie 2025 i przygotować się na nadchodzące zmiany.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo
“Pozostawianie błędnego zapisu i dodanie dwóch kolejnych: pierwszy stornujący zawierający identyczne dane, również błędne oznaczenia GTU i odwrotnym znaku przy danych kwotowych w polach „K”, drugi, który zawiera prawidłowe zapisy, w tym oznaczenia GTU….”
Ale technicznie jak to ma wyglądać? Zapis stornujący to na kolejnym numerze faktury czy na tym samym numerze i kolejny prawidłowy ten sam numer. Prowadzę na platformie MF e-mikrofirma i nie ma przykładu