Od lipca 2018 roku polscy przedsiębiorcy mogą dokonywać płatności za zakupione towary i usługi z wykorzystaniem mechanizmu tzw. podzielonej płatności – split payment. Błędny przelew może skutkować odpowiedzialnością po stronie podatnika, który go otrzymał. Sprawdź co zrobić w takiej sytuacji.
Płatność ze split payment do innego podatnika niż sprzedawca
Zgodnie z ustawą o VAT, w sytuacji, gdy nabywca, wykorzystując mechanizm split payment, dokona płatności na inny rachunek bankowy niż rachunek bankowy sprzedawcy, wówczas firma lub osoba, która otrzymała płatność na swój rachunek VAT powinna zwrócić nienależnie otrzymane środki na rachunek VAT rzeczywistego dostawcy (jeśli go zna) lub na rachunek VAT podatnika, od którego otrzymała płatność. Co ważne, jeżeli nie dokona takiego zwrotu, wówczas powinna liczyć się z solidarną odpowiedzialnością za nienależnie otrzymany podatek. Jej wysokość ograniczona jest jednak do kwoty VAT, jaka wpłynie na specjalny rachunek.
Ważne!
Banki nie są w stanie zweryfikować poprawności wprowadzonych przelewów ze split payment. Właśnie dlatego to otrzymujący pieniądze powinien dokładnie monitorować wpływy, jakie otrzymuje na co dzień.Błędy formalne przy przelewie
Przepisy ustawy o VAT regulują sposób postępowania wyłącznie w przypadku otrzymania pieniędzy za fakturę przez podmiot inny niż jej wystawca. W przypadku błędów formalnych przy split payment, jak np. pomyłka w numerze faktury, czy kwotach netto i VAT, nie znajdziemy żadnych wskazówek – sposób korygowania takich pomyłek zostanie wypracowany w praktyce. Obecnie jedynym źródłem wskazówek są opinie doradców podatkowych oraz KIS. Jakie są zalecenia w tym zakresie?
Nabywca może w dowolny sposób decydować, jaką część podatku zapłaci na rachunek VAT dostawcy. W związku z powyższym, jeżeli na konto VAT sprzedawcy wpłynie mniejsza kwota podatku, nie powinno to stanowić żadnego problemu (pod warunkiem, że łącznie przelew będzie stanowił wartość brutto z faktury). Jeżeli natomiast przedsiębiorca zawyży wartość VAT, wówczas sprzedawca może dokonać zwrotu, wpisując takie same dane, a następnie poprosić o wpłatę w poprawnych wartościach – w tradycyjny sposób lub poprzez wezwanie do zapłaty.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.
Podziel się z innymi: