Zwłaszcza jeśli musieliśmy za to zapłacić. Ten problem dotyczy również kursów internetowych. O jakich elementach twórca nie powinien zapominać? Jakie możemy wyróżnić cechy dobrego kursu internetowego? Sprawdźmy.
Wysokiej jakości zawartość
Zawartej w kursie jakość treści ma bardzo duże znaczenie. Przede wszystkim powinna zawierać wszystkie te informacje, których uczestnik oczekuje, ponieważ zostały mu obiecane. Nie możemy więc nagle zmienić tematyki kursu, lub podejść do tego zbyt ogólnikowo. Niespełnienie oczekiwań uczestników to narażenie się na złe opinie, które mogą zniechęcić kolejnych, potencjalnych klientów.
Twórca powinien pamiętać, z czym konkuruje – z darmowymi treściami dostępnymi w Internecie. Aby pozyskać klienta, który po zakończeniu kursu będzie zadowolony, musi dołączyć do treści pewną wartość, której nie znajdzie w bezpłatnych opracowaniach.
Brak przeładowania informacjami
Nie warto iść ze skrajności w skrajność. Za dużo informacji może przytłoczyć uczestnika. Przy tworzeniu kursu musimy pamiętać, że temat jest dla niego czymś nowym. Prezentacje z przepełnionymi slajdami lub długie nagrania, z dużą ilością wiedzy, mogą skutecznie zniechęcić kursanta do dalszej pracy.
Jeśli nie jesteśmy w stanie danej lekcji przedstawić w prosty i zwięzły sposób, to może warto rozdzielić ją na mniejsze tematy. Będzie to na pewno z korzyścią dla obu stron – uczestnik łatwiej przyswoi wiedzę, a prowadzący nie będzie musiał pomijać ważnych treści, tylko po to, aby zmieścić się w określonym czasie.
Nawigacja
Obok zawartości ważne są również kwestie techniczne. Kurs powinien być tak przygotowany, aby każdy etap był wyraźnie widoczny. Nie chcemy przecież zmuszać uczestników do kontaktowania się z pomocą techniczną, ponieważ nie wiedzą, co mają robić.
Pamiętajmy, że im prostsza nawigacja, tym lepiej. Zależy nam na tym, aby kursanci skupili się na pozyskiwaniu wiedzy, a nie próbach rozszyfrowania naszej nieintuicyjnej nawigacji.
Odpowiednie tempo
Na etapie tworzenia kursu warto przemyśleć, czy tempo, które narzucimy kursantom, będzie prawidłowe. Twórca powinien tak dopasować ilość materiału, aby lekcje nie przytłaczały, ani nie nudziły uczestników. Jeśli przewidujemy w naszym kursie zadania, testy, czy projekty, powinniśmy dać tyle czasu na ich wykonanie, aby nie stresować kursantów.
Multimedia
Istnieje wiele sposobów na urozmaicenie kursu internetowego. Twórca powinien skorzystać z tych możliwości, zwłaszcza że uczestnicy mają różne upodobania i metody nauki. Tworząc kurs online, nie musimy ograniczać się tylko do nagrań wideo i prezentacji. Możemy zaoferować również dedykowaną aplikację mobilną, interaktywną stronę internetową albo serię podcastów, które kursant będzie mógł słuchać w wolnej chwili.
Oczywiście dobór multimediów powinien być przemyślany i przygotowany w taki sposób, aby ułatwić naukę. Jeśli takie rozwiązanie nie pasuje do tematyki kursu, nie róbmy tego na siłę, ponieważ nie przyniesie to klientowi żadnej wartości.
Interaktywność
Poprzez interaktywność kursant może szybciej przyswoić zdobytą wiedzę. Wiele osób łatwiej zapamiętuje dane zagadnienie, kiedy może użyć go w praktyce. Przykładowo wiele aplikacji mobilnych do nauki języka obcego bazuje na fiszkach, zadaniach gdzie należy samodzielnie wpisać słowo, lub grach typu: połącz obcojęzyczny wyraz z jego znaczeniem.
Twórca może posłużyć się różnymi multimediami, takimi jak: obrazy, infografiki, pliki audio, filmy, animacje, itp. Zwiększy to zaangażowanie uczestników i przyczyni się do szybszego przyswojenia materiału.
Możliwość sprawdzenia wiedzy
Uczestnik, wykupując kurs, ma nadzieję, że zdobyta wiedza pozostanie z nim jak najdłużej. Warto więc już na poszczególnych etapach stworzyć testy sprawdzające. W ten sposób kursant na bieżąco będzie mógł określić, ile zapamiętał z danych lekcji oraz jaki materiał powinien ponownie przeanalizować.
Sprawdziany nie muszą przypominać tych tradycyjnych, które znamy ze szkoły. Ten element można urozmaicić, tworząc np. interaktywny quiz. Dodatkowo możemy potraktować to jako wyzwanie – uczestnik po każdym teście zbiera punkty, odznaki albo nagrody, które motywują go do dalszej pracy.
Kontakt
W przypadku kursów prowadzonych na żywo komunikacja z uczestnikami nie stanowi wyzwania. W każdym momencie mogą zadać pytanie czy napisać komentarz, a ty jako prowadzący, możesz się do tego odnieść.
Ten proces jest utrudniony podczas kursów, które zostały przygotowane wcześniej. W czasie nauki uczestnicy mogą natrafić na problemy lub po prostu będą chcieli dopytać o kwestie związane z danym tematem. Prowadzący powinien przewidzieć taką sytuację i udostępnić swoje dane kontaktowe, np. maila. Nie będzie to kontakt w czasie rzeczywistym, ale lepsze takie rozwiązanie, niż pozostawienie kursanta samemu sobie.
Aktualizacje
Wiele branż cały czas się rozwija i zmienia, przez co raz zdobyta wiedza musi być ciągle aktualizowana. Kiedy jednak decydujemy się na zakup kursu, nie mamy nastawienia i ochoty na ponawianie zakupu co kilka lub kilkanaście miesięcy. Nie byłoby to ekonomiczne rozwiązanie, ani dla kursantów, ani nawet dla twórców, którzy musieliby od nowa tworzyć dany kurs, przeznaczać czas na jego przygotowanie, dystrybucję i marketing.
Lepszą opcją jest bieżące aktualizowanie zagadnień, poprzez np. dogrywanie pojedynczych filmów zawierających aktualną wiedzę. Takie rozwiązanie może zachęcić potencjalnych klientów do zakupu, a twórca mniejszym wysiłkiem, będzie mógł utrzymać stabilne zyski.
Podsumowanie
To już wszystkie cechy dobrego kursu internetowego, o których chcieliśmy wspomnieć. Dobry kurs nie oznacza, że tylko uczestnicy na tym zyskają. Jest to również korzystne dla twórcy, ponieważ zadowolony klient oznacza dobrze wykonaną pracę, pewniejsze zyski i więcej potencjalnych konsumentów.