Co fizjoterapeuta może wrzucić w koszty? Wyposażenie gabinetu, dojazdy, szkolenia i inne
Nie ma zamkniętego katalogu kosztów, które można rozliczyć, pracując jako fizjoterapeuta. Są jednak wydatki, które ponosi znaczna część osób, które planują otworzyć własną praktykę i wyposażyć gabinet. Co fizjoterapeuta może wrzucić w koszty uzyskania przychodu?
Zanim przejdziemy do przykładowego wyliczenia, co może być kosztem uzyskania przychodu u fizjoterapeuty, warto poznać jak definiuje je ustawa o PIT.
Ustawa o PIT w art. 22 określa, że kosztami uzyskania przychodów (KUP) są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tejże ustawy.
Na podstawie powyższej definicji oraz wielu interpretacji podatkowych można wypunktować, że:
Koszty uzyskania przychodu to wszelkie wydatki poniesione w celu generowania przychodu lub zabezpieczenia jego źródła, z wyjątkiem tych wymienionych w art. 23 ustawy.
Dany wydatek może być uznany za KUP tylko wtedy, gdy wpływa na powstanie lub zwiększenie przychodu.
W działalności gospodarczej KUP obejmują racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.
To przedsiębiorca decyduje, co jest celowe i potrzebne w jego działalności, a nie urząd skarbowy.
Obowiązek wykazania związku poniesionych kosztów z działalnością gospodarczą spoczywa na przedsiębiorcy.
Koszty uzyskania przychodu fizjoterapeuty
Przykładowe wydatki, jakie fizjoterapeuta może wrzucić w koszty firmowe to:
wyposażenie gabinetu,
składki członkowskie do KIF,
obowiązkowe ubezpieczenie OC,
ubezpieczenie mienia firmowego,
materiały potrzebne do pracy z pacjentem (np. prześcieradła, poduszki, taśmy kinestetyczne, bandaże, ortezy, maty, piłki, rolery itd.),
aparatura, sprzęt do wykonywania zabiegów,
kosmetyki do wykonywania zabiegów, np. olejki, balsamy itp.,
ręczniki dla pacjentów,
środki dezynfekujące,
środki higieniczne,
odzież służbowa/ochronna – zakupiona w celu spełnienia wymogów sanitarnych lub prawnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą (czyli taka, która nie ma charakteru osobistego). Wydatki na inną odzież (np. sportową do rehabilitacji, do zajęć gimnastycznych itp.), nawet jeśli jest używana w pracy, mogą zostać zakwestionowane przez urząd skarbowy argumentem, że jest to element powszechnie używany w życiu codziennym.
Oprócz powyższego fizjoterapeuci mogą zaliczyć w koszty firmowe wydatki niepowiązane z zawodem fizjoterapeuty, ale związane z ogólnym prowadzeniem działalności gospodarczej, jak np.:
sprzęt IT i oprogramowanie,
czynsz za wynajem lokalu i opłaty eksploatacyjne,
kursy i szkolenia podnoszące kwalifikacje zawodowe (np. nauka języka, czy szkolenia branżowe),
Powyżej przedstawiliśmy przykładowe koszty uzyskania przychodu fizjoterapeuty. Nie ma zamkniętej listy, co może być kosztem. Jest to lista otwarta. Jeśli dany wydatek pozostaje w związku z działalnością gospodarczą (w sposób bezpośredni lub pośredni) oraz nie został wymieniony w art. 23 ww. ustawy, możemy go wrzucić w koszty firmowe.
A zatem kosztem firmowym jest wszystko, co:
przyczynia się lub może przyczyniać do naszych zarobków,
jesteśmy w stanie powiązać z przychodami,
nie jest z góry wykluczone art. 23 ustawy o PIT (np. alkohol, koszty reprezentacji, wydatki o charakterze prywatnym, jak. np. okulary korekcyjne, pakiety medyczne, sportowe),
jest należycie udokumentowane.
Dokumentacja kosztów
Wszystkie wydatki księgowane jako koszty uzyskania przychodu muszą być odpowiednio udokumentowane. Najbardziej powszechnym dokumentem funkcjonującym w obrocie gospodarczym jest faktura, ale warto pamiętać, że koszty można również potwierdzać innymi dokumentami, jak np. umowami kupna-sprzedaży, biletami, a w niektórych przypadkach także paragonami czy dowodami wpłaty (jak np. składki członkowskie do KIF).
Każdy wydatek powinien być poparty odpowiednim dokumentem, ponieważ nie wszystkie koszty można rozliczyć na podstawie jednego rodzaju dokumentacji. Rodzaje dowodów księgowych oraz odpowiadające im wydatki znajdziemy przede wszystkim w Rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W odpowiednim przyporządkowaniu pomoże także dobra księgowa.
Księgowa i autorka tekstów. Jako księgowa w ifirma.pl każdego dnia zapewnia fachowe wsparcie swoim klientom – małym firmom usługowym i handlowym. Pomiędzy codziennymi obowiązkami dzieli się na blogu ifirma.pl swoim wieloletnim doświadczeniem i wiedzą dotyczącą tematów księgowo-podatkowych.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Prowadzisz spółkę jawną lub jesteś jej wspólnikiem i zastanawiasz się, co w praktyce oznacza jej rozwiązanie? A może planujesz zakończenie działalności jawnej i chcesz wiedzieć, jakie kroki trzeba podjąć, aby spółka formalnie przestała istnieć?
Zastanawiasz się, jak wygląda rozliczanie transakcji WDT? W dzisiejszym artykule napiszemy, jak rozumieć rozliczenie za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w WDT.
Podróbki są dziś wszędzie. Można je znaleźć nie tylko na bazarach i straganach w Polsce czy za granicą, ale coraz częściej także w Internecie. Rozwój e-commerce sprawił, że sprzedaż podrobionych produktów stała się poważnym problemem nie tylko dla właścicieli marek, ale też dla samych konsumentów.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo