Co należy wziąć pod uwagę przy zakładaniu sklepu internetowego B2B?

zakładanie sklepu internetowego b2b

Sprzedaż B2B (business to business) zachodzi między dwoma firmami. Mogą to być relacje na linii producent-dystrybutor lub dystrybutor-punkt sprzedaży.

Możliwe jest utrzymywanie kontaktów na dwóch poziomach:

  • horyzontalnym (poziomym) – sprzedaż ma miejsce pomiędzy firmami z różnych branż np. gdy materiały biurowe dostarczane są do firmy informatycznej,
  • wertykalnym (pionowym) – produkty sprzedawane są w obrębie jednej branży np. gdy komponenty dostarczane są do firmy produkującej meble.

Jak założyć sklep internetowy B2B?

Założenie hurtowni internetowej przebiega bardzo podobnie do założenia sklepu internetowego. Główne różnice będą wynikały ze skali działalności. Jest to realizacja, która wymaga namysłu, odpowiedniej organizacji i dopasowania do ogólnej strategii działalności firmy. Poniżej przedstawiamy poszczególne kroki prowadzące do zrealizowania tego celu.

Wybór platformy

Zakładanie sklepu B2B należy rozpocząć od wyboru platformy. Jest to bardzo ważna decyzja, ponieważ od tej pory będzie to podstawowe narzędzie pracy. Przede wszystkim musisz zweryfikować, czy rozważana przez Ciebie platforma jest dedykowana B2B, a partner technologiczny ma wiedzę dziedzinową. Zobacz przykłady jego wdrożeń, by upewnić się, że takie rozwiązanie Cię usatysfakcjonuje. Warto wcześniej przemyśleć, jakich funkcji i integracji będzie potrzebowała Twoja platforma, a także czy da się ją dopasować do specyfiki prowadzonego przez Ciebie biznesu.

Sklep B2B bazuje na platformie e-Commerce tzw. silniku platformy e-Commerce. Najpopularniejsze silniki sklepów open-source to: WooCommerce, PrestaShop, Magento. Wszystkie platformy B2B będą się oczywiście różniły pod względem oferowanych funkcji.

Sklep przyjazny dla użytkownika

Ważną kwestią jest budowa sklepu pod kątem User Experience. W przypadku sklepów B2C ogromne znaczenie ma pierwsze wrażenie, jednak w sektorze B2B kupujący będą wielokrotnie korzystać z naszego sklepu. Dlatego nawigacja powinna być przejrzysta, a wszystkie najważniejsze informacje muszą znajdować się w jednym miejscu. Klienci powinni chcieć zostać na stronie internetowej naszej platformy. Koniecznym jest, aby poruszanie się po sklepie było intuicyjne, a szata graficzna przyjemna dla oka. Musi zostać zapewniony łatwy dostęp do poszczególnych zamówień i ich szczegółów, a także faktur czy innych raportów.

Integracja z systemem ERP

Platforma B2B, z której korzystasz, powinna być zintegrowana z systemem ERP. To kompleksowe oprogramowanie, które pomaga w planowaniu i zarządzaniu różnymi obszarami przedsiębiorstwa. Zespół połączonych aplikacji oparty jest na jednej, wspólnej bazie danych. ERP wdrożony do e-commerce to automatyzacja wielu czynności, która pozwoli na oszczędność czasu i uporządkowanie procesów. Każde złożone zamówienie to szereg danych – kody produktów, cena, dane klienta. Dzięki integracji nie będzie potrzeby, aby kopiować ręcznie te informacje. ERP również automatycznie aktualizuje stan magazynowy.

Określenie typu hurtowni

Każdy sprzedawca musi mieć pełną kontrolę nad udostępnianymi informacjami. W module B2B istnieją trzy poziomy dostępności hurtowni:

  • otwarta – po wejściu na stronę dostępne są produkty i ich ceny,
  • półotwarta – pełni rolę swoistego katalogu produktów, ponieważ ceny nie są dostępne,
  • zamknięta – sprawdzenie artykułów i cen wymaga zalogowania się.

Od preferencji sprzedającego zależy, na który model się zdecyduje. Wszystko zależy od rodzaju prowadzonej przez niego działalności.

Ustalenie grup rabatowych

Wcześniejsze dopasowanie zakresu wyświetlanych informacji może się przydać podczas tworzenia grup rabatowych. To pułapy, po osiągnięciu których kupujący może liczyć na niższe ceny. Jest to jedna z najbardziej przydatnych funkcji platformy B2B, ponieważ sprzedawca ma często z każdym kontrahentem uzgodnione inne warunki dotyczące płatności czy sposobu dostawy. Dobra platforma B2B musi posiadać elastyczne formy płatności, jak np. płacenie zbiorczej faktury na koniec miesiąca.

Oferta XML/CSV

Sklep internetowy B2B wymaga wcześniejszego wygenerowania pełnej oferty zawierającej wszystkie dane produktowe w formie XML lub CSV. Będą one wykorzystywane przez podmioty zewnętrzne, np. współpracujące sklepy, gdy będą chciały zaktualizować posiadane informacje. Otworzy to możliwość współpracy z wieloma kontrahentami.

Podsumowanie

Sklep internetowy B2B służy kompleksowej obsłudze kontaktów między przedsiębiorstwami. Nie ogranicza się jedynie do samej transakcji sprzedaży, ale obejmuje również przygotowanie i prezentację oferty, realizację zamówień, a także komunikację posprzedażową, np. reklamację.

Nieustanny wzrost sprzedaży online zwiększył zapotrzebowanie na tego typu sklepy w praktycznie każdej branży. Jeśli dane przedsiębiorstwo zdecyduje się na ten krok, z pewnością przyniesie mu on wymierne korzyści. Przy zakładaniu należy jednak wziąć pod uwagę konieczność wyboru odpowiedniej platformy, integrację z obowiązującym w firmie systemem ERP, a także kwestię atrakcyjnego przygotowania oferty dla klienta.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Odwiedź nasz
kanał na

I sprawdź:

  • podstawy prowadzenia firmy,
  • rady i opinie ekspertów,
  • bieżące terminy podatkowe.

SUBSKRYBUJ

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość