Cyfrowa rewolucja w KRS – co się zmienia i co to oznacza dla przedsiębiorców?
Ministerstwo Sprawiedliwości planuje zmiany w funkcjonowaniu Krajowego Rejestru Sądowego, które wpisują się w szerszy proces cyfryzacji usług publicznych. Celem jest nie tylko ułatwienie dostępu do informacji, ale też uproszczenie procedur, ograniczenie kosztów i poprawa efektywności administracji. Projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw został przyjęty przez rząd 27 maja 2025 r. i tego samego dnia skierowany do Sejmu.
Nowelizacja ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) w przepisach art. przepisów (art. 4c–4m) wprowadza możliwość dostępu do danych rejestrowych przez API, czyli usług sieciowych umożliwiających automatyczne pobieranie danych przez systemy informatyczne, ale tylko po uzyskaniu zgody Ministra Sprawiedliwości. Co to oznacza w praktyce? Przede wszystkim możliwość zaciągania danych z KRS bez potrzeby manualnego wyszukiwania ich na stronie.
KTO MOŻE UZYSKAĆ DOSTĘP?
podmioty publiczne (np. sądy, urzędy, organy nadzoru),
podmioty niepubliczne realizujące zadania publiczne (np. fundacje działające na zlecenie administracji publicznej).
WARUNKI UZYSKANIA ZGODY
konieczność wykorzystania danych do realizacji zadań publicznych,
systemy identyfikujące użytkownika i zapewniające bezpieczeństwo,
wdrożone zabezpieczenia techniczne i organizacyjne.
NOWE OBOWIĄZKI DLA PODMIOTÓW KORZYSTAJĄCYCH Z DOSTĘPU
informowanie o zmianach technicznych,
obowiązek zaprzestania dostępu, gdy przestaną być spełnione warunki korzystania z API,
Minister Sprawiedliwości może cofnąć zgodę, odmówić wydania zgody, albo wyrazić zgodę,
brak opłat za dostęp przez API.
CO TO OZNACZA DLA FIRM?
automatyzacja dostępu do danych,
szybsze i sprawniejsze realizowanie zadań ustawowych,
mniej wniosków o zaświadczenia i dokumenty od przedsiębiorców.
Pełna cyfryzacja dokumentów rejestrowych
Zmieniono brzmienie przepisów dotyczących prowadzenia akt rejestrowych i składania wniosków, co oznacza, że:
akta rejestrowe i sprawy rejestrowe będą prowadzone wyłącznie w systemie teleinformatycznym;
dokumenty papierowe będą skanowane i dołączane do zbioru dokumentów w formie elektronicznej;
dotychczasowe akta papierowe nie będą digitalizowane, a nowe postępowania będą już tylko elektroniczne;
wnioski i pisma będą mogły być składane tylko przez system teleinformatyczny.
Likwidacja ogłoszeń w Monitorze Sądowym i Gospodarczym (MSiG)
Do tej pory przedsiębiorcy działający w Polsce musieli dokonywać wpisów zarówno do KRS, ale też pamiętać o konieczności dokonywania ogłoszeń (oczywiście płatnych) w Monitorze Sądowym i Gospodarczym (MSiG). Natomiast nowelizacja ustawy o KRS upraszcza tę procedurę, albowiem projekt zakłada uchylenie i zmianę przepisów, które dotychczas wymuszały podwójne ogłaszanie wpisów.
Co się zmienia?
Likwidacja ogłoszeń wpisów w MSiG – jeden wpis w KRS wystarczy, by zmiany zaczęły obowiązywać.
Skutek prawny będzie następował z dniem dokonania wpisu do KRS, a nie z chwilą ogłoszenia w Monitorze.
Zniesienie obowiązku ogłaszania dotyczy również:
spółek europejskich (SE),
europejskich zgrupowań interesów gospodarczych (EZIG),
spółdzielni europejskich (SCE),
innych podmiotów wymienionych w unijnych rozporządzeniach.
WAŻNE – jedną z najbardziej rewolucyjnych zmian dla przedsiębiorców jest likwidacja obowiązku publikowania wpisów z KRS w MSiG, co pozwoli i skrócić procedurę formalną w tymże zakresie i zaoszczędzić 100 zł za ogłoszenie
Co to oznacza dla firm?
Oszczędność pieniędzy (min. 100 zł za każdy wpis).
Mniej formalności przy aktualizacji danych.
Przyspieszenie procesu rejestracji i zmian.
Podsumowanie
Planowane zmiany w funkcjonowaniu KRS to nie tylko uproszczenie formalności, ale także krok ku technologii w postaci usług sieciowych (API). Poniższa tabela przedstawia zbiór najważniejszych zmian, których przedsiębiorcy i urzędnicy mogą się wkrótce spodziewać, bowiem nowe przepisy mają wejść w życie zasadniczo po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
OBSZAR
PRZED ZMIANĄ
PO ZMIANIE
OPŁATY ZA OGŁOSZENIA W MSIG
każdy wpis do KRS wymaga publikacji w MSiG – koszt 100 zł
brak obowiązku publikacji – brak opłaty (100 zł za każdy wpis)
Autorka tekstów prawnych na ifirma.pl. Prawnik posiadająca wieloletnie doświadczenie w doradztwie prawnym oraz podatkowym. Na co dzień swoją wiedzę i doświadczenie poszerza dzięki pracy jako specjalista do spraw prawnych, a czas wolny poświęca na podnoszeniu kwalifikacji w zakresie aspektów prawnych w e-commerce i social mediach oraz szeroko pojętym prawie autorskim.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Subskrypcyjny model biznesowy zyskuje na popularności wśród przedsiębiorców z różnych branż – od rozrywki po oprogramowanie i e-commerce. Coraz więcej firm decyduje się na oferowanie swoich produktów lub usług w formie regularnych opłat abonamentowych. Jak działa ten model? Jakie są jego zalety i wady? I czy sprawdzi się także w Twoim biznesie?
Start-upem określamy firmę, która ma pomysł na biznes – pomysł ten z jednej strony wiąże się z potencjalnie dużym zyskiem, ale z drugiej – jest narażony na duże ryzyko. Firmy te są więc otwierane nie z konieczności, ale z chęci wejścia na rynek z nowym produktem. A jakie podatki muszą płacić start-upy?
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo