Przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą zależy na tym, aby mógł ująć w kosztach uzyskania przychodów jak najwięcej wydatków, dzięki czemu będzie mógł zapłacić niższy podatek dochodowy. Oczywiście muszą to być koszty, które są związane z prowadzoną firmą. Czy jednak zawsze można ująć w kosztach wydatki, które w naszej ocenie wydają się uzasadnione?
Kiedy wydatek można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?
“Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.”
Pod pojęciem “kosztu poniesionego” należy rozumieć wszystkie koszty, nie tylko zapłacone. Ponadto koszty powinny spełniać jeszcze dodatkowe kryteria:
muszą być właściwie udokumentowane,
przedsiębiorca musi wykazać związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy poniesionym kosztem a prowadzoną działalnością gospodarczą,
koszt musi być definitywny/ostateczny dlatego nie ujmuje się w kosztach uzyskania przychodów zapłaconych zaliczek na poczet przyszłych dostaw.
Czy zawsze brak kosztu w art. 23 ustawy o PIT daje możliwość zaliczenia wydatku do kosztów?
Koszty nieuznawane za koszty podatkowe
W art. 23 ustawy o PIT znalazł się katalog kosztów, które nie mogą być ujęte w kosztach prowadzonej działalności gospodarczej. Wykaz jest dość obszerny, ale z oczywistych powodów nie może zawierać wszystkich pozycji. Przepisy podatkowe nie są w stanie w każdym przypadku w sposób enumeratywny wymienić wszystkiego co jest kosztem podatkowym lub nim nie jest. Dlatego w takich sytuacjach należy posiłkować się interpretacjami podatkowymi, orzeczeniami sądów bądź skorzystać z usług doradcy podatkowego.
Okulary na firmę – czy okulary korekcyjne mogą stanowić koszty przedsiębiorcy?
Otóż pomimo braku w katalogu wyłączeniowym z kosztów, okularów korekcyjnych i soczewek kontaktowych, takiego wydatku nie powinno się zaliczyć do kosztów prowadzenia firmy przez przedsiębiorcę. Potwierdzają to organy podatkowe w wydawanych interpretacjach podatkowych.
Stanowisko od lat nie ulega zmianom i tylko w szczególnych przypadkach interpretacje są przychylne dla przedsiębiorcy.
Pierwsze 4 prezentowane poniżej interpretacje stwierdzają, iż zakup okularów korekcyjnych nie stanowi kosztu.
Natomiast 2 ostatnie pozwalają na rozliczenie okularów w kosztach, należy jednak zwrócić uwagę na warunki pracy przedsiębiorcy i charakter okularów w opisanych przypadkach.
Przykład 1
Interpretacja indywidualna o sygn. 0115-KDIT3.4011.433.2023.1.AD z dnia 2023-08-22. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że nawet gdy przedsiębiorca zakupił okulary tylko na potrzeby pracy przy komputerze i tylko w ramach prowadzonej działalności, to wydatek nie stanowi kosztu uzyskania przychodu. Wyjaśnia, że wydatek ma na celu przede wszystkim ochronę zdrowia przedsiębiorcy, a wydatki uwarunkowane stanem zdrowia osoby prowadzącej działalność gospodarczą należą do wydatków o charakterze osobistym.
Przykład 2
Interpretacja indywidualna sygn. 0115-KDIT3.4011.920.2022.1.AD z dnia 18 stycznia 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej informuje, że zakup okularów korekcyjnych dla doradcy podatkowego, który pracuje przed komputerem i chce wykorzystywać okulary tylko na potrzeby działalności, nie stanowi kosztu uzyskania przychodu. Jest to wydatek osobisty, mający na celu ochronę zdrowia. Bezpośrednim celem związanym z poniesieniem tego wydatku jest ochrona wzroku, a nie osiąganie przychodów z działalności.
Przykład 3
Interpretacja indywidualna o sygn. ILPB1/4511-1-1645/15-2/AK z dnia 10 marca 2016 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, iż zakup okularów ochronnych przez przedsiębiorcę, który wykonuje wielogodzinną pracę przy komputerze jest wydatkiem osobistym związanym ze stanem zdrowia przedsiębiorcy. Zakup okularów nie jest zależny od faktu prowadzenia działalności.
Przykład 4
Interpretacja indywidualna o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.423.2019.1.ISL z dnia 7 listopada 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej odnosząc się do zapytania przedsiębiorcy świadczącego usługi stomatologiczne informuje, iż poniesione wydatki na badanie wzroku, zakup okularów i soczewek nie mają wpływu na wysokość przychodów uzyskiwanych z działalności. Zakup jest uwarunkowany stanem zdrowia przedsiębiorcy, niezależnym od faktu prowadzenia działalności.
Przykład 5
Interpretacja indywidualna z dnia 8 marca 2016 r., sygn. IBPB-1-1/4511-796/15/WRz. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach uważa, że w przypadku przedsiębiorcy posiadającego uprawnienia budowlane, który w ramach prowadzonej działalności wykonuje osobiście pracę w zakresie nadzoru, na wysokości powyżej 3 metrów, może zaliczyć wydatki na zakup soczewek w koszty. Z powodu wady wzroku przedsiębiorca używa okularów korekcyjnych. Natomiast nabyte soczewki kontaktowe, będzie wykorzystywać wyłącznie w celu wykonywania usług na wysokości powyżej 3 metrów w ramach prowadzonej działalności. Dzięki temu nie ma zagrożenia dla narządu wzroku w przypadku stłuczenia szkieł w wyniku ewentualnego upadku z wysokości. Dodatkowo rozwiązanie to spełnia wymogi obowiązujących przepisów BHP.
Przykład 6
Interpretacja indywidualna o sygnaturze 0113-KDIPT2-1.4011.476.2023.1.KD z dnia 2023-08-29. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że w przypadku zakupu nietłukących się, ochronnych okularów korekcyjnych BHP wykorzystywanych tylko w działalności gospodarczej do pracy na wysokości i przy wykorzystywaniu niebezpiecznych narzędzi, taki zakup okularów może stanowić koszt podatkowy.
Okulary w kosztach firmowych – podsumowanie
Wydaje się, że przedsiębiorcy nie powinni mieć wątpliwości co do ujmowania okularów korekcyjnych w kosztach uzyskania przychodów. Jeżeli ktoś jednak uzna, że w jego przypadku jest inaczej, powinien wystąpić o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej, w której dokładnie opisze swoją sytuację. W przypadku kontrowersyjnych wydatków takie postępowanie wydaje się rozsądnym wyjściem i zabezpieczy przedsiębiorcę przed polemiką z organami podatkowymi.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Czy można zakupić okulary na firmę?
Pomimo braku w katalogu wyłączeniowym z kosztów w art. 23 ustawy o PIT okularów korekcyjnych i soczewek kontaktowych, takiego wydatku nie powinno się zaliczyć do kosztów prowadzenia firmy przez przedsiębiorcę. Potwierdzają to organy podatkowe w wydawanych interpretacjach podatkowych.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Klient nie musi znać dokładnej nazwy produktu, żeby móc go kupić. Wystarczy, że potrafi opisać, o co mu chodzi, a wyszukiwanie semantyczne produktów zamienia ten opis w trafne wyniki. W tym artykule pokażemy, jak wdrożyć AI w e-commerce, żeby wyszukiwarka w Twoim e-sklepie zaczęła pomagać sprzedawać.
Odwołanie członka zarządu w spółce z o.o. to proces, który powinien być przeprowadzony zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych oraz postanowieniami zawartymi w umowie spółki z o.o.
Jakie korzyści wiążą się z funduszem venture capital? Kto w szczególności powinien rozważyć tę formę wsparcia? Jakie ryzyko niesie venture capital dla start-upów? Odpowiedzi znaleźć można w niniejszym artykule.
Wszystkie pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów w
budynkach mieszkalnych niezajęte na działalność gospodarczą będą opodatkowane jednakową stawką podatku od nieruchomości i uznawane za część mieszkalną budynku. W wyniku tych zmian niektóre osoby zapłacą za garaż stawki nawet dziesięciokrotnie niższe!
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo