Czym jest e-commerce i kim są kupujący w sieci

e-commerce

Termin e-commerce używany jest już od lat 90-tych ubiegłego wieku.

Rozkwit branży jest jednak najbardziej widoczny na przestrzeni ostatni lat, zwłaszcza w czasie pandemii koronawirusa. Warto więc zaznajomić się z tym pojęciem i z powszechnymi statystykami oddającymi znaczenie e-commerce w handlu.

Czym jest e-commerce

Najpopularniejszą formą są sklepy internetowe, jednak istnieją również inne modele, np. portale aukcyjne, bankowość elektroniczna czy też serwisy ogłoszeniowe. Handel elektroniczny może być prowadzony w całości online, np. handel e-bookami. Innym sposobem jest dokonanie wyboru produktu i płatności za niego za pomocą sieci, natomiast sama dostawa jest realizowana tradycyjnie. Za pomocą e-commerce można sprzedawać zarówno dobra fizyczne, jak i dobra cyfrowe i usługi.

Głównymi rodzajami e-commerce, są:

  • B2C, business to consumer– są to transakcje zawierane pomiędzy firmą, a konsumentem indywidualnym,
  • B2B, business to business – są to transakcje zawierane pomiędzy dwoma firmami,
  • C2C, consumer to consumer – są to transakcje zawierane pomiędzy dwoma osobami prywatnymi, przykładem są ogłoszenia na OLX.
e-commerce

Sklep internetowy

Sklepy internetowe są najpopularniejszymi modelami biznesowymi e-commerce. Zazwyczaj kierują one swój asortyment do osób fizycznych. Na popularność e-sklepów wpływają:

  • brak kosztów związanych z wynajmem lokalu pod sklep stacjonarny,
  • możliwość dokonywania zakupów 24/7,
  • możliwość szybkiego porównywania cen u innych sprzedawców,
  • zarządzanie sklepem jak i dokonywanie zakupów jest możliwe z każdego miejsca na świecie,
  • oszczędność czasu.

Bez względu na formę działalności i platformę e-commerce, każdy sklep internetowy posiada:

  • stronę główną – – jest to wizytówka sklepu, na którą najczęściej w pierwszej kolejności trafia konsument. Powinna być jak najlepiej dopracowana, aby zachęcić użytkownika do przeglądania zawartości sklepu i dokonania zakupu,
  • kategorie – konsument łatwiej odnajdzie poszukiwany produkt, jeśli asortyment zostanie podzielony na kategorie. Skróci to proces zakupowy i zapewni użytkownikowi pozytywne doświadczenie z korzystania z witryny,
  • kartę produktu – prezentuje konkretną ofertę. Powinien znajdować się na niej opis produktu oraz zdjęcia, a także informacja o dostępności, czasie wysyłki i cenie,
  • koszyk – prawidłowo zaprojektowany koszyk powinien być intuicyjny, tak aby klient wiedział, co może na tym etapie zrobić: przejść do finalizacji zamówienia lub kontynuować zakupy,
  • regulamin – jest to najważniejszy dokument, przygotowywany pod okiem prawnika, który informuje klienta o warunkach zawarcia umowy, warunkach zwrotu i reklamacji, a także o formach dostawy i płatności. Dodatkowo użytkownik może znaleźć w nim informacje o firmie, takie jak NIP, adres, czy pełną nazwę.

Jak rozwinął się e-commerce?

Popularność zakupów w sieci, z roku na rok rośnie. Zyskiwały one na popularności jeszcze przed pandemią, jednak to ona przyspieszyła ich rozwój i wpłynęła w dużej mierze na nawyki konsumentów. Według szacunków, handel elektroniczny wciąż będzie się rozwijał jednak luzowanie obostrzeń, tęsknota za zakupami stacjonarnymi, wydawanie pieniędzy na podróże i rozrywkę, przyczynią się do zmniejszenia tempa wzrostu.

Wpływ na popularność zakupów online, ma wygodna i to, że konsumenci czują się coraz bezpieczniej w Internecie. Firmy starają się sprostać potrzebom klientów i na wielu płaszczyznach dbają o to, żeby czuli się komfortowo. Użytkownicy mają większe pole wyboru, zarówno jeśli chodzi o sposób, w jaki mogą dokonywać zakupów, jak i metody płatności i dostawy.

Podstawowe statystyki

Analiza statystyk może pomóc firmom obrać dobry kierunek rozwoju i przewidzieć, jakie trendy będą utrzymywane w kolejnych miesiącach. Poniżej zostały zaprezentowane podstawowe dane związane z branżą e-commerce na świecie:

  • Chiny to wiodący kraj pod względem handlu detalicznego,
  • sprzedaż detaliczna na całym świecie przekroczyła 4,2 biliona w 2020 roku,
  • udział e-commerce w całkowitej sprzedaży detalicznej wynosi 18%,
  • 70% wszystkich odwiedzin witryn detalicznych stanowiły smartfony,
  • internauci decydują się na robienie zakupów online, głównie dzięki darmowej dostawie.

Kupujący w sieci – statystyki globalne

Na świecie żyje obecnie około 7,9 miliarda ludzi z czego 27,2% stanowią osoby kupujące w Internecie. Ze względu na płeć zauważalne są pewne tendencje do tego, co osoby kupują. Kobiety częściej decydują się na zakupy online z kategorii: ubrania i akcesoria sportowe, artykuły spożywcze, książki i leki, natomiast mężczyźni chętniej kupują części komputerowe, artykuły elektroniczne i podróże. Kupujący na całym świecie najchętniej wybierają PayPal jako metodę płatności.

Według statystyk oberlo.com, w USA 38,4% kupujących online to osoby poniżej 35 roku życia. Najliczniejszą grupę zwolenników zakupów online stanowią osoby w wieku 25-34.

Głównymi powodami, które motywują kupujących do zakupów online są:

  • darmowa dostawa,
  • kupony i zniżki,
  • opinie i recenzje innych klientów,
  • łatwa i przejrzysta polityka zwrotów,
  • szybki i łatwy proces zakupowy,
  • dostawa następnego dnia,
  • punkty lojalnościowe,
  • wiedza, że produkt jest przyjazny środowisku.

Podsumowanie

Rynek e-commerce to ciągle rozwijająca się branża. Posiadanie sklepu internetowego to w pewnym sensie już standard obecnych czasów. Choć nadal można znaleźć marki, które nie zdecydowały się jeszcze na sprzedaż online, to można przypuszczać, że rynek w końcu ich do tego zmusi.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość