Czym jest gwarancja bankowa? Na czym polega i jaki jest jej koszt?
O gwarancji bankowej często się słyszy, zwłaszcza przy okazji przetargów czy wynajmu lokali. Nie każdy jednak nie do końca wie, czym właściwie jest gwarancja bankowa i po co się ją stosuje.
Gwarancja bankowa została uregulowana w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r.– Prawo bankowe i zgodnie z przepisem art. 81.
„Gwarancją bankową jest jednostronne zobowiązanie banku-gwaranta, że po spełnieniu przez podmiot uprawniony (beneficjenta gwarancji) określonych warunków zapłaty, które mogą być stwierdzone określonymi w tym zapewnieniu dokumentami, jakie beneficjent załączy do sporządzonego we wskazanej formie żądania zapłaty, bank ten wykona świadczenie pieniężne na rzecz beneficjenta gwarancji – bezpośrednio albo za pośrednictwem innego banku” [por. ustęp 1];
„Udzielenie i potwierdzenie gwarancji bankowej następuje na piśmie pod rygorem nieważności” [por. ustęp 2].
Z powyższego przepisu wynikają następujące wnioski:
STRONY GWARANCJI BANKOWEJ
Gwarant (bank-gwarant) – bank lub inna instytucja finansowa, która udziela gwarancji.
Zleceniodawca – podmiot, który zleca bankowi wystawienie gwarancji, np. wykonawca w zamówieniach publicznych, najemca w umowie najmu, nabywca w umowie sprzedaży, zleceniodawca zazwyczaj zawiera z bankiem umowę gwarancyjną.
Beneficjent gwarancji – podmiot uprawniony do żądania zapłaty od banku, jeśli zleceniodawca nie spełni swojego zobowiązania (np. nie zapłaci czynszu, nie wykona robót, nie zapłaci faktury), np. wynajmujący.
CHARAKTER GWARANCJI BANKOWEJ
Jednostronne zobowiązanie banku (gwaranta), które nie zależy od woli drugiej strony (beneficjenta).
Gwarancję bankową wypłaca bank.
Bank zobowiązuje się zapłacić określoną kwotę beneficjentowi, pod warunkiem, że beneficjent spełni określone warunki zapłaty.
Gwarancja bankowa udzielana jest na zlecenie, co oznacza, że osoba trzecia (zleceniodawca) zawiera z bankiem odrębną umowę gwarancyjną (ważne – na podstawie umowy gwarancyjnej bank zobowiązuje się do wystawienia gwarancji na rzecz beneficjenta, zgodnie z warunkami określonymi przez zleceniodawcę i beneficjenta).
WARUNKI URUCHOMIENIA GWARANCJI
Bank wypłacił środki, beneficjent musi przedstawić żądanie zapłaty wraz z wymaganymi dokumentami, określonymi w treści gwarancji.
Skuteczność żądania zapłaty zależy od zgodności formalnej z warunkami gwarancji.
FORMA ŚWIADCZENIA BANKU
Bank może zrealizować płatność bezpośrednio lub przez inny bank.
FORMA PRAWNA GWARANCJI
Udzielenie i potwierdzenie gwarancji musi nastąpić na piśmie pod warunkiem nieważności.
Analogicznie – sama gwarancja jak i jej ewentualne potwierdzenie (np. przez inny bank) wymagają formy pisemnej – jest to rygor prawny.
WIERZYTELNOŚĆ Z GWARANCJI BANKOWEJ
Wierzytelność z gwarancji bankowej można przenieść (dokonać cesji), ale tylko łącznie z przeniesieniem wierzytelności, którą ta gwarancja zabezpiecza.
MOŻLIWOŚĆ POTWIERDZENIA GWARANCJI PRZEZ INNY BANK
Przepisy prawa bankowego przepisują również możliwość potwierdzenia gwarancji przez inny bank (tzw. potwierdzający bank):
bank A udziela gwarancji, a Bank B może ją potwierdzić.
w takim przypadku beneficjent może dochodzić zapłaty:
od banku, który udzielił gwarancji (Bank A),
od banku, który ją potwierdził (Bank B),
albo od obu jednocześnie – aż do pełnej zapłaty.
WAŻNE – gwarancja bankowa to zobowiązanie banku (gwaranta) do zapłaty określonej kwoty pieniężnej na rzecz beneficjenta, jeśli spełnione są warunki określone w gwarancji. Zatem gwarancja jest czynnością bankową, której celem jej zapłata nie za swoje zobowiązanie, ale cudze.
Przykład:
Spółka X zawiera z bankiem umowę o udzielenie gwarancji (płaci prowizję, zobowiązuje się do ewentualnego zwrotu).
Bank wydaje dokument gwarancji na rzecz Y (beneficjenta).
Gwarancja trafia do Y jako załącznik do umowy najmu.
Gdy X nie płaci czynszu, Y:
wysyła wezwanie do zapłaty do X,
a jeśli brak zapłaty – składa żądanie zapłaty do banku.
Bank wypłaca pieniądze Y (do wysokości kwoty gwarancji).
Bank domaga się zwrotu od X (najczęściej zgodnie z zawartą umową gwarancyjną).
Rodzaje gwarancji bankowej
RODZAJ GWARANCJI BANKOWEJ
OPIS
GWARANCJA PRZETARGOWA (WADIALNA)
zabezpiecza udział w przetargu i zobowiązanie wykonawcy do zawarcia umowy
zwrot wadium następuje tylko w przypadku wygranej
GWARANCJA ZWROTU ZALICZKI
zapewnia zwrot zaliczki wpłaconej przez zamawiającego, gdy wykonawca nie wywiąże się z umowy
GWARANCJA DOBREGO WYKONANIA UMOWY
zabezpiecza należyte wykonanie umowy przez wykonawcę
wypłacana w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania
GWARANCJA SPŁATY KREDYTU
zapewnia bankowi spłatę kredytu przez kredytobiorcę
abezpiecza wierzytelność banku
GWARANCJA ZAPŁATY RAT LEASINGOWYCH
zabezpiecza leasingodawcę w spłacie rat leasingowych przez leasingobiorcę
GWARANCJA ZAPŁATY DŁUGU CELNEGO
zabezpiecza urząd celny w przypadku niewpłacenia należności celnych przez dłużnika
GWARANCJA ZAPŁATY
ogólna gwarancja zabezpieczająca zapłatę określonej kwoty na rzecz beneficjenta
REGWARANCJA
gwarancja udzielona przez inny bank gwarantujący — rodzaj gwarancji „drugiego stopnia”
AKREDYTYWA STAND-BY
instrument podobny do akredytywy dokumentowej
stosowany jako gwarancja zapłaty lub wykonania umowy
Wygaśnięcie gwarancji bankowej
Gwarancja bankowa wygasa poprzez:
spełnienie świadczenia – czyli gdy bank wypłacił beneficjentowi gwarantowaną kwotę zgodnie z warunkami gwarancji;
upływu terminu, na jaki gwarancja została udzielona – jeśli gwarancja ma określony czas obowiązywania i w tym czasie nie nastąpiło żądanie zapłaty, traci ważność.
Ile kosztuje gwarancja bankowa?
Koszt gwarancji zależy od wielu czynników i ustalany jest indywidualnie, a do jego głównych składników zalicza się:
prowizję,
dodatkowe opłaty w postaci:
opłaty za rozpatrzenie wniosku,
opłaty za przygotowanie dokumentu gwarancji,
opłaty za aneksowanie umowy lub zmianę warunków,
opłaty za wystawienie promesy gwarancyjnej.
Jak uzyskać gwarancję?
Uzyskanie gwarancji bankowej nie jest automatyczne – wymaga spełnienia określonych warunków:
Weryfikacja zdolności kredytowej – bank ocenia sytuację finansową klienta (dochody, zobowiązania, historię kredytową).
Złożenie wniosku i dokumentów.
Spełnienie warunków dodatkowych – bank może zażądać przykładowo otwarcia rachunku bankowego.
Zawarcie umowy gwarancyjnej.
Podsumowanie
Gwarancja bankowa jest narzędziem zabezpieczającym roszczenia wynikające z innej umowy, które zleceniodawca zleca bankowi realizować na rzecz beneficjenta. Relacje między gwarantem a zleceniodawcą są uregulowane oddzielnie, a warunki skorzystania z gwarancji zależą od stosunku podstawowego między zleceniodawcą a beneficjentem.
Autorka tekstów prawnych na ifirma.pl. Prawnik posiadająca wieloletnie doświadczenie w doradztwie prawnym oraz podatkowym. Na co dzień swoją wiedzę i doświadczenie poszerza dzięki pracy jako specjalista do spraw prawnych, a czas wolny poświęca na podnoszeniu kwalifikacji w zakresie aspektów prawnych w e-commerce i social mediach oraz szeroko pojętym prawie autorskim.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Chcesz kogoś upoważnić do podpisywania deklaracji składanych elektronicznie do urzędu skarbowego? W dzisiejszym artykule dowiesz się, jak wysłać UPL-1 za pośrednictwem Profilu Zaufanego.
Marketing lokalny to ważne narzędzie dla małych i średnich firm, które chcą zwiększyć swoją widoczność w najbliższym otoczeniu. Takie skupienie się na lokalnych działaniach może przynieść lepsze efekty niż szeroko zakrojone kampanie. Sprawdź, jak skutecznie wykorzystać marketing lokalny, by zyskać lojalność klientów i umocnić swoją pozycję na rynku.
Działania PR w małej firmie nie muszą być ani skomplikowane, ani kosztowne. Nawet samodzielnie można skutecznie budować wizerunek i przyciągać klientów dzięki prostemu, ale przemyślanemu public relations. Istotna jednak jest konsekwencja, kreatywność i wykorzystanie dostępnych zasobów.
Rejestracja działalności gospodarczej to jeden z pierwszych kroków pozwalających cieszyć się posiadaniem własnej firmy. Jednak proces ten wiąże się także z koniecznością podjęcia kilku kluczowych decyzji, dopełniając wszelkie formalności.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo