Podpis elektroniczny jest bardzo często wykorzystywany przy załatwianiu spraw urzędowych czy firmowych online. Skoro zatem własnoręczny podpis może być zastąpiony podpisem elektronicznym, to czy istnieje możliwość posiadania i wykorzystywania pieczęci elektronicznej?
Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w poniższym artykule.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 roku w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym uchylające dyrektywę 1999/93/WE (dalej jako Rozporządzenie) ma na celu zapewnienie bezpiecznej elektronicznej identyfikacji i uwierzytelniania na potrzeby dostępu do transgranicznych usług online oferowanych przez państwa członkowskie.
Rolą pieczęci elektronicznej jest:
posłużenie jako dowód wydania danego dokumentu w postaci elektronicznej przez daną osobę prawną, dając pewność co do pochodzenia i integralności dokumentu;
uwierzytelnianie dokumentu wydanego przez osobę prawną;
uwierzytelnienie wszelkich zasobów cyfrowych osoby prawnej, takich jak kod oprogramowania lub serwery.
Pieczęć elektroniczna to nic innego jak jedne dane w postaci elektronicznej dodane do innych lub logicznie z nimi powiązane w celu zapewnienia autentyczności pochodzenia oraz integralności powiązanych danych;
Z kolei:
kwalifikowana pieczęć elektroniczna — zaawansowana pieczęć elektroniczna, która została złożona za pomocą kwalifikowanego urządzenia do składania pieczęci elektronicznej i która opiera się na kwalifikowanym certyfikacie pieczęci elektronicznej;
dane służące do składania pieczęci elektronicznej — niepowtarzalne dane, które podmiot składający pieczęć wykorzystuje do złożenia pieczęci elektronicznej;
certyfikat pieczęci elektronicznej — poświadczenie elektroniczne, które łączy dane służące do walidacji pieczęci elektronicznej z osobą prawną i potwierdza nazwę tej osoby;
kwalifikowany certyfikat pieczęci elektronicznej — certyfikat pieczęci elektronicznej, który jest wydawany przez kwalifikowanego dostawcę usług zaufania i spełnia wymogi określone w załączniku III rozporządzenia;
urządzenie do składania pieczęci elektronicznej — skonfigurowane oprogramowanie lub skonfigurowany sprzęt, który wykorzystuje się do składania pieczęci elektronicznej;
kwalifikowane urządzenie do składania pieczęci elektronicznej – to urządzenie do składania pieczęci elektronicznej, które spełnia odpowiednio wymogi określone w załączniku II rozporządzenia.
Skutki prawne pieczęci elektronicznych
Pieczęć elektroniczna może być dopuszczona jako dowód w postępowaniu sądowym bez względu na to, że ma ona formę elektroniczną lub że nie spełnia wymogów dla kwalifikowanych pieczęci elektronicznych. Z kolei kwalifikowana pieczęć elektroniczna korzysta z domniemania integralności danych i autentyczności pochodzenia tych danych, z którymi kwalifikowana pieczęć elektroniczna jest powiązana.
Wymogi dla zaawansowanych pieczęci elektronicznych
Zaawansowana pieczęć elektroniczna musi spełniać następujące wymogi:
być unikalnie przyporządkowana podmiotowi składającemu pieczęć;
być składana przy użyciu danych służących do składania pieczęci w formie elektronicznej, które podmiot składający pieczęć może, mając je z dużą dozą pewności pod swoją kontrolą, użyć do złożenia pieczęci elektronicznej;
być powiązana z danymi, do których się odnosi, w taki sposób, że każda późniejsza zmiana danych jest rozpoznawalna.
Kwalifikowane certyfikaty pieczęci elektronicznej
Kwalifikowane certyfikaty pieczęci elektronicznych muszą spełniać wymogi określone w załączniku III do Rozporządzenia, czyli muszą zawierać:
wskazanie co najmniej w postaci pozwalającej na automatyczne przetwarzanie, że dany certyfikat został wydany jako kwalifikowany certyfikat pieczęci elektronicznej;
zestaw danych jednoznacznie reprezentujących kwalifikowanego dostawcę usług zaufania wydającego kwalifikowane certyfikaty, obejmujący co najmniej państwo członkowskie, w którym dostawca ma siedzibę:
w odniesieniu do osoby prawnej: nazwę i, w stosownym przypadku, numer rejestrowy zgodnie z oficjalnym rejestrem,
w odniesieniu do osoby fizycznej: imię i nazwisko tej osoby;
co najmniej nazwę podmiotu składającego pieczęć i, w stosownym przypadku, numer rejestrowy zgodnie z oficjalnym rejestrem;
dane służące do walidacji pieczęci elektronicznej, które odpowiadają danym służącym do składania pieczęci elektronicznej;
dane dotyczące początku i końca okresu ważności certyfikatu;
kod identyfikacyjny certyfikatu, który musi być niepowtarzalny dla kwalifikowanego dostawcy usług zaufania;
miejsce, w którym nieodpłatnie dostępny jest certyfikat towarzyszący zaawansowanemu podpisowi elektronicznemu lub zaawansowanej pieczęci elektronicznej;
miejsce usług, z których można skorzystać w celu złożenia zapytania o status ważności kwalifikowanego certyfikatu;
jeżeli dane służące do składania pieczęci w formie elektronicznej powiązane z danymi służącymi do walidacji pieczęci elektronicznej znajdują się w kwalifikowanym urządzeniu do składania pieczęci elektronicznej, odpowiednie wskazanie tego faktu co najmniej w postaci pozwalającej na automatyczne przetwarzanie.
WAŻNE — kwalifikowane certyfikaty pieczęci elektronicznych mogą zawierać nieobowiązkowe dodatkowe szczególne atrybuty. Atrybuty te nie mogą wpływać na interoperacyjność i uznawanie kwalifikowanych pieczęci elektronicznych.
Podsumowanie
Pieczęć elektroniczna nie jest fizycznie stawiana przez człowieka, tylko przez system informatyczny, wskutek jakiegoś wcześniej zdefiniowanego zdarzenia, np. wydania jakiegoś dokumentu. Tym samym zadaniem pieczęci elektronicznej jest uwierzytelnienie dokumentu.
Autorka tekstów prawnych na ifirma.pl. Prawnik posiadająca wieloletnie doświadczenie w doradztwie prawnym oraz podatkowym. Na co dzień swoją wiedzę i doświadczenie poszerza dzięki pracy jako specjalista do spraw prawnych, a czas wolny poświęca na podnoszeniu kwalifikacji w zakresie aspektów prawnych w e-commerce i social mediach oraz szeroko pojętym prawie autorskim.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zielona transformacja to coraz głośniejszy temat również na polu biznesowym. Do dyskusji włącza się także IFIRMA, dołączając w roli partnera do spotkania w ramach cyklu Startups Networking & Innovations Platform (SNIP) poświęconego zielonym technologiom, które odbędzie się już 15 kwietnia 2025 roku w Katowicach.
Reklamowanie się z małym budżetem może przynieść świetne rezultaty, jeśli firma zastosuje odpowiednią strategię i skupi się na najważniejszych celach. Sprawdź, co zrobić, aby zmaksymalizować efekty!
26 stycznia 2025 roku odbędzie się kolejny finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Jeśli jesteś jednym z ofiarodawców, to z pewnością zainteresuje Cię, czy wpłatę na WOŚP możesz odliczyć od podatku.
Czasem wystarczy przyjrzeć się swojemu e-sklepowi świeżym okiem, by zauważyć, co naprawdę hamuje sprzedaż. Audyt sklepu internetowego to sposób, by odkryć niewidoczne problemy – od technicznych błędów po nieintuicyjną ścieżkę zakupową. W tym poradniku pokażemy, jak samodzielnie przeprowadzić taki audyt.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo