Blog

Darowizna towarów handlowych a koszt

Czy można rozliczyć koszt towaru handlowego otrzymanego w darowiźnie? Wprowadzenie do obrotu handlowego towarów handlowych otrzymanych w drodze darowizny nie jest ograniczone przepisami. Ograniczenie będzie jednak dotyczyć rozliczenia wartości takich towarów w kosztach uzyskania przychodów przedsiębiorcy.

Darowizna towarów handlowych a koszt

Aby odpowiedzieć na pytanie, czy otrzymane w darowiźnie towary handlowe można rozliczyć w kosztach uzyskania przychodu, warto przyjrzeć się definicji kosztu. Zgodnie z Ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, za koszt uzyskania przychodu uznajemy wydatki poniesione w celu uzyskania przychodu bądź utrzymania albo zabezpieczenia źródła przychodu.

Kluczowym będzie tutaj zwrot „poniesione” – co do zasady, poniesienie wydatku wiąże się z odpłatnością. Otrzymanie towaru handlowego w darowiźnie nie jest odpłatne – dlatego też wartość takiego towaru nie może zostać ujęta w kosztach podatkowych firmy (por. interpretacja indywidualna z 20 grudnia 2017 r., wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej).

Ewidencja darowanych towarów handlowych

Fakt, że wartość darowanych firmie towarów handlowych nie będzie stanowiła kosztu uzyskania przychodu, nie ma znaczenia dla samej ewidencji wniesienia towaru handlowego do firmy – należy taki fakt wykazać w księdze przychodów i rozchodów. Prowadząc KPiR, podatnik powinien wykorzystać w tym celu kolumnę 17 – „Uwagi”, i wprowadzić dane towaru, jego ilość oraz wartość. Dzięki temu przyjęcie towarów handlowych zostanie uwzględnione w księdze, a z drugiej strony – nie wpłynie na wynik podatkowy. Gdyby zdarzyła się sytuacja, że towaru handlowego z darowizny nie sprzedano do zakończenia roku podatkowego, należy go na równi z innymi zapasami uwzględnić w remanencie końcowym. Będzie tu obowiązywać taka sama zasada jak przy wprowadzeniu do KPiR – mimo formalnego wykazania, wartość takiego towaru nie może mieć wpływu na ustalanie wyniku finansowego na zakończenie roku podatkowego.

Darowizna w drugą stronę – czy dokonanie darowizny to koszt uzyskania przychodu? Sprawdź!

UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

2 dni temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

2 dni temu

Zmiana stawki VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024

Zobacz ile wynosi stawka VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024 r.

3 dni temu

Czy Twoja firma powinna pojawić się na takich platformach społecznościowych jak X, Pinterest, Quora, Reddit, Wykop czy Twitch?

W 2024 roku boom na tworzenie kolejnych i kolejnych serwisów społecznościowych mamy już chyba za…

3 dni temu

Projekt ustawy o sygnalistach w końcu przyjęty przez Rząd! Sprawdź, co zakłada projekt ustawy i czy musisz go wdrożyć w swojej firmie

Od kilku lat dużo mówi się o ustawie o ochronie sygnalistów, która do dnia 6…

3 dni temu

AI transkrypcje i podsumowywanie audio: jak przekształcać długie nagrania w zwięzłe streszczenia?

Czy wiesz, że możesz w kilka chwil otrzymać esencję wielogodzinnego nagrania ze spotkania czy rozmowy…

3 dni temu