PARP – Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości zarządza funduszami z Unii Europejskiej i budżetu państwa. Działalność PARP opiera się przede wszystkim na wspieraniu mikro, małej i średniej przedsiębiorczości. Najpowszechniejszą formą wsparcia są dotacje – bezzwrotna forma pomocy finansowej. Dotacje przyznawane są na różne cele, między innymi na szkolenia z myślą o sektorze małych przedsiębiorców.
Szkolenia dofinansowane przez PARP – omówione zagadnienia:
Umów się na bezpłatną wideorozmowę z ekspertem, podczas której zarejestrujesz działalność unikając typowych pułapek i błędów.
Gdzie pozyskać informacje?
Więcej informacji na temat charakteru i roli PARP można uzyskać na stronie internetowe: www.parp.gov.pl,
Od 2004 roku PARP uruchomiło infolinię, która cieszy się dużą popularnością wśród zainteresowanych. W okresie od lipca 2018 do czerwca 2019 roku było ponad 55 tysięcy zgłoszeń telefonicznych i elektronicznych,
Baza pytań i odpowiedzi na pytania w poszczególnych obszarach tematycznych znajduje się tutaj,
Organizowane są również targi, spotkania, konferencje, na których można uzyskać informacje w indywidualnych sprawach.
Dofinansowanie na szkolenia z PARP
W Bazie Usług Rozwojowych na stronie PARP można znaleźć szkolenia dla przedsiębiorcy i jego pracowników. Podane są szczegółowe informacje na temat zakresu szkolenia, miejsca gdzie będzie się odbywać i w jakim terminie. Wskazana jest również osoba do kontaktu. Oferta jest bardzo różnorodna i obszerna powinna zaspokoić wymagania zainteresowanych.
Dotacja na szkolenia z PARP w świetle przepisów podatkowych podlega pod te same uregulowania co dotacje z innych źródeł. W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych dotacja jest przychodem w działalności gospodarczej, ale jest zwolniona podmiotowo z podatku (art. 21 ust. 1 pkt 137). Dlatego też dotacje nie powinny być wykazywane ani po stronie przychodów, ani po stronie kosztów podatkowych. Jedynie można uznaniowo ujmować je w PKPiR w kol. 17 “Uwagi”.
Księgowanie w PKPiR
Najczęściej dotacje z PARP przyznawane są w formie dofinansowania do szkolenia, nawet do 80% jego wartości, pozostałe 20% pokrywa przedsiębiorca z własnych środków. W praktyce odbywa się to zazwyczaj na zasadzie refundacji kosztów poniesionych przez firmę na szkolenie. W pierwszej kolejności przedsiębiorca reguluje należność za szkolenie w 100% ze środków własnych, a następnie otrzymuje refundację kosztów szkolenia.
Są 2 szkoły ujmowania kosztów w PKPiR:
Można zaksięgować fakturę otrzymaną od firmy szkoleniowej w kol. 13 “Pozostałe wydatki” a następnie po otrzymaniu dotacji skorygować koszty poprzez ujęcie kwoty refundacji ze znakiem “minus” w kol. 13.
Można również, przy właściwym udokumentowaniu całej operacji gospodarczej, w kol. 13 ująć jedynie jako koszt uzyskania przychodów wydatek poniesiony ze środków własnych przedsiębiorcy.
Jeden i drugi sposób pozwala na prawidłowe wykazanie kosztu faktycznie poniesionego przez firmę.
Dotacja z PARP a VAT
Nie ma przeciwwskazań, aby VAT naliczony wykazany na fakturze za odbyte szkolenie w części finansowane z dotacji PARP został wykazany w deklaracji VAT i pomniejszył podatek VAT należny. Warunek odliczenia wynika z zasad ogólnych – musi być związek z czynnościami opodatkowanymi w VAT.
W przypadku dotacji na szkolenia istotne jest w jakim procencie jest to dofinansowanie. Większość dotacji, w tym również z PARP, są to dotacje finansowane ze środków publicznych. W tym miejscu trzeba się odwołać do rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. 2018 poz. 701). W § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia czytamy, że usługi kształcenia zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych są zwolnione z podatku VAT. W świetle tej ostatniej informacji część faktur za szkolenia z dofinansowaniem z PARP będzie wystawiona ze stawką “zw”.
Dotacja z Urzędu Pracy na założenie działalności gospodarczej – sprawdź.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zastanawiasz się czy kolacja z kontrahentem może stanowić koszt w Twojej firmie? A może zaprosiłeś klienta na lunch i nie wiesz czy możesz rozliczyć taki wydatek? Sprawdź na jakim stanowisku stoją organy skarbowe.
Śmierć wspólnika w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością to sytuacja, która może wywołać szereg konsekwencji prawnych i organizacyjnych. Dla pozostałych wspólników i zarządu jest to nie tylko wyzwanie natury formalnej, ale często także problem związany z dalszym funkcjonowaniem spółki. Czy zawsze spadkobiercy muszą wstąpić do spółki po śmierci wspólnika? A może istnieją sposoby, aby to ograniczyć lub całkowicie wykluczyć?
O coworkingu słyszy się w ostatnich latach coraz więcej. Jako elastyczne rozwiązanie dla przedstawicieli różnych branż przestrzenie coworkingowe wciąż znajdują nowych zwolenników poszukujących alternatywy profesjonalnego biura w atrakcyjnej cenie.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo