PARP – Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości zarządza funduszami z Unii Europejskiej i budżetu państwa. Działalność PARP opiera się przede wszystkim na wspieraniu mikro, małej i średniej przedsiębiorczości. Najpowszechniejszą formą wsparcia są dotacje – bezzwrotna forma pomocy finansowej. Dotacje przyznawane są na różne cele, między innymi na szkolenia z myślą o sektorze małych przedsiębiorców.
Szkolenia dofinansowane przez PARP – omówione zagadnienia:
Umów się na bezpłatną wideorozmowę z ekspertem, podczas której zarejestrujesz działalność unikając typowych pułapek i błędów.
Gdzie pozyskać informacje?
Więcej informacji na temat charakteru i roli PARP można uzyskać na stronie internetowe: www.parp.gov.pl,
Od 2004 roku PARP uruchomiło infolinię, która cieszy się dużą popularnością wśród zainteresowanych. W okresie od lipca 2018 do czerwca 2019 roku było ponad 55 tysięcy zgłoszeń telefonicznych i elektronicznych,
Baza pytań i odpowiedzi na pytania w poszczególnych obszarach tematycznych znajduje się tutaj,
Organizowane są również targi, spotkania, konferencje, na których można uzyskać informacje w indywidualnych sprawach.
Dofinansowanie na szkolenia z PARP
W Bazie Usług Rozwojowych na stronie PARP można znaleźć szkolenia dla przedsiębiorcy i jego pracowników. Podane są szczegółowe informacje na temat zakresu szkolenia, miejsca gdzie będzie się odbywać i w jakim terminie. Wskazana jest również osoba do kontaktu. Oferta jest bardzo różnorodna i obszerna powinna zaspokoić wymagania zainteresowanych.
Dotacja na szkolenia z PARP w świetle przepisów podatkowych podlega pod te same uregulowania co dotacje z innych źródeł. W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych dotacja jest przychodem w działalności gospodarczej, ale jest zwolniona podmiotowo z podatku (art. 21 ust. 1 pkt 137). Dlatego też dotacje nie powinny być wykazywane ani po stronie przychodów, ani po stronie kosztów podatkowych. Jedynie można uznaniowo ujmować je w PKPiR w kol. 17 “Uwagi”.
Księgowanie w PKPiR
Najczęściej dotacje z PARP przyznawane są w formie dofinansowania do szkolenia, nawet do 80% jego wartości, pozostałe 20% pokrywa przedsiębiorca z własnych środków. W praktyce odbywa się to zazwyczaj na zasadzie refundacji kosztów poniesionych przez firmę na szkolenie. W pierwszej kolejności przedsiębiorca reguluje należność za szkolenie w 100% ze środków własnych, a następnie otrzymuje refundację kosztów szkolenia.
Są 2 szkoły ujmowania kosztów w PKPiR:
Można zaksięgować fakturę otrzymaną od firmy szkoleniowej w kol. 13 “Pozostałe wydatki” a następnie po otrzymaniu dotacji skorygować koszty poprzez ujęcie kwoty refundacji ze znakiem “minus” w kol. 13.
Można również, przy właściwym udokumentowaniu całej operacji gospodarczej, w kol. 13 ująć jedynie jako koszt uzyskania przychodów wydatek poniesiony ze środków własnych przedsiębiorcy.
Jeden i drugi sposób pozwala na prawidłowe wykazanie kosztu faktycznie poniesionego przez firmę.
Dotacja z PARP a VAT
Nie ma przeciwwskazań, aby VAT naliczony wykazany na fakturze za odbyte szkolenie w części finansowane z dotacji PARP został wykazany w deklaracji VAT i pomniejszył podatek VAT należny. Warunek odliczenia wynika z zasad ogólnych – musi być związek z czynnościami opodatkowanymi w VAT.
W przypadku dotacji na szkolenia istotne jest w jakim procencie jest to dofinansowanie. Większość dotacji, w tym również z PARP, są to dotacje finansowane ze środków publicznych. W tym miejscu trzeba się odwołać do rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. 2018 poz. 701). W § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia czytamy, że usługi kształcenia zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych są zwolnione z podatku VAT. W świetle tej ostatniej informacji część faktur za szkolenia z dofinansowaniem z PARP będzie wystawiona ze stawką “zw”.
Dotacja z Urzędu Pracy na założenie działalności gospodarczej – sprawdź.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Prowadzenie sklepu internetowego na Allegro to dla wielu przedsiębiorców szansa na dotarcie do szerokiego grona klientów i dynamiczny rozwój sprzedaży. Jednak działalność na tej popularnej platformie wiąże się również z powstawaniem licznych kosztów.
Chcesz sprzedawać lub wynajmować samochody osobowe? W dzisiejszym artykule odpowiemy na pytanie w jaki sposób rozliczać koszty i podatek VAT w takim przypadku.
Zbliża się najgorętszy okres zakupowy w roku. Klienci czekają na promocje i są zmotywowani do zakupów – to idealna okazja, by zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym. Wystarczy dobrze wykorzystać sprawdzone strategie i dopasowane narzędzia, by sezon wyprzedaży 2025 przyniósł realne wyniki. Zobacz, jak najlepiej przygotować sklep na ten gorący okres.
LinkedIn to dziś nie tylko platforma do poszukiwania pracy czy rekrutacji, ale przede wszystkim najsilniejsze medium B2B na świecie. W 2025 roku serwis przekroczył miliard użytkowników, a jego znaczenie dla biznesu, sprzedaży i employer brandingu rośnie z roku na rok. Tym samym LinkedIn stał się miejscem, gdzie buduje się ekspercki wizerunek, zdobywa klientów i nawiązuje strategiczne relacje.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo