Produkcja wymaga zapanowania nad materiałami podstawowymi i produktami. Aby sobie w tym pomóc, warto zapoznać się z dowodami magazynowymi, a także innymi dowodami wewnętrznymi, które pomagają w prowadzeniu księgowości.
W przedsiębiorstwach bazujących na działalności produkcyjnej bieżąca kontrola materiałów, półproduktów i wyrobów gotowych to podstawa sukcesu. Aby widzieć wszystko czarno na białym, warto wprowadzać dowody wewnętrzne. W jakich sytuacjach mogą się one przydać?
Magazynowe dowody wewnętrzne
Magazyn w działalności produkcyjnej to nie obowiązek, jednak warto o nim pomyśleć. Dzięki dobrze prowadzonej wewnętrznej dokumentacji magazynowej dużo łatwiej jest kontrolować stany magazynowe materiałów podstawowych, półproduktów czy wyrobów gotowych. W tym celu wykorzystuje się następujące dowody wewnętrzne:
PZ – przyjęcie zewnętrzne
PW – przyjęcie wewnętrzne (np. gotowego wyrobu z produkcji)
WZ – wydanie zewnętrzne
RW – rozchód wewnętrzny (np. materiałów do produkcji)
MM – przesunięcia międzymagazynowe.
Wewnętrzne dowody magazynowe nie mają co do zasady wpływu na księgowanie w KPiR.
Niesprzedane materiały i produkty
Zgodnie z ogólną zasadą, zakup materiałów podstawowych przeznaczonych do produkcji wyrobów gotowych księguje się w kolumnie 10 KPiR. Pozostałe wydatki natomiast powinny zostać ujęte w kolumnie 13.
Może się jednak zdarzyć, że nie wszystkie materiały lub produkty rzeczywiście trafią na sprzedaż – w sytuacji gdy:
Zostaną przekazane na cele prywatne przedsiębiorcy.
W tym przypadku również wykorzystamy dowody wewnętrzne. W przypadku zniszczenia bądź utraty wyrobów konieczne będzie sporządzenie protokołu zniszczenia, na podstawie którego zaksięgujemy dowód wewnętrzny przesuwający koszt z 10 do 13 kolumny.
Gdyby nastąpiło przekazanie dla celów działalności, również należałoby sporządzić dokumentację i analogicznie jak w poprzednim przypadku, dokonać przeksięgowania. Natomiast w sytuacji, gdy wyroby zostaną pobrane przez przedsiębiorcę, konieczne będzie wystawienie faktury wewnętrznej– dokumentu, na podstawie którego zmniejszymy koszt, a także dokonamy opodatkowania przekazania VAT należnym.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Praca zdalna wciąż pozostaje chętnie wybieranym rozwiązaniem przez pracowników, a jednocześnie coraz większą popularnością cieszy się praca zdalna poza granicami Polski. Ten model organizacji pracy przyjął się na rynku i nie traci na atrakcyjności, oferując elastyczność oraz możliwość wykonywania obowiązków zawodowych z dowolnego miejsca.
Prowadzenie sklepu internetowego na Allegro to dla wielu przedsiębiorców szansa na dotarcie do szerokiego grona klientów i dynamiczny rozwój sprzedaży. Jednak działalność na tej popularnej platformie wiąże się również z powstawaniem licznych kosztów.
Wyobraź sobie, że każdy produkt w Twoim sklepie ma swój cyfrowy „paszport”, dzięki któremu klienci od razu wiedzą, skąd pochodzi, z czego jest zrobiony i jak go można naprawić lub poddać recyklingowi. Brzmi abstrakcyjnie? To właśnie nowa rzeczywistość bowiem Cyfrowy Paszport Produktu (DPP), od 2026 roku stanie się obowiązkowy w wybranych branżach w całej Unii Europejskiej.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo