Produkcja wymaga zapanowania nad materiałami podstawowymi i produktami. Aby sobie w tym pomóc, warto zapoznać się z dowodami magazynowymi, a także innymi dowodami wewnętrznymi, które pomagają w prowadzeniu księgowości.
W przedsiębiorstwach bazujących na działalności produkcyjnej bieżąca kontrola materiałów, półproduktów i wyrobów gotowych to podstawa sukcesu. Aby widzieć wszystko czarno na białym, warto wprowadzać dowody wewnętrzne. W jakich sytuacjach mogą się one przydać?
Magazynowe dowody wewnętrzne
Magazyn w działalności produkcyjnej to nie obowiązek, jednak warto o nim pomyśleć. Dzięki dobrze prowadzonej wewnętrznej dokumentacji magazynowej dużo łatwiej jest kontrolować stany magazynowe materiałów podstawowych, półproduktów czy wyrobów gotowych. W tym celu wykorzystuje się następujące dowody wewnętrzne:
PZ – przyjęcie zewnętrzne
PW – przyjęcie wewnętrzne (np. gotowego wyrobu z produkcji)
WZ – wydanie zewnętrzne
RW – rozchód wewnętrzny (np. materiałów do produkcji)
MM – przesunięcia międzymagazynowe.
Wewnętrzne dowody magazynowe nie mają co do zasady wpływu na księgowanie w KPiR.
Niesprzedane materiały i produkty
Zgodnie z ogólną zasadą, zakup materiałów podstawowych przeznaczonych do produkcji wyrobów gotowych księguje się w kolumnie 10 KPiR. Pozostałe wydatki natomiast powinny zostać ujęte w kolumnie 13.
Może się jednak zdarzyć, że nie wszystkie materiały lub produkty rzeczywiście trafią na sprzedaż – w sytuacji gdy:
Zostaną przekazane na cele prywatne przedsiębiorcy.
W tym przypadku również wykorzystamy dowody wewnętrzne. W przypadku zniszczenia bądź utraty wyrobów konieczne będzie sporządzenie protokołu zniszczenia, na podstawie którego zaksięgujemy dowód wewnętrzny przesuwający koszt z 10 do 13 kolumny.
Gdyby nastąpiło przekazanie dla celów działalności, również należałoby sporządzić dokumentację i analogicznie jak w poprzednim przypadku, dokonać przeksięgowania. Natomiast w sytuacji, gdy wyroby zostaną pobrane przez przedsiębiorcę, konieczne będzie wystawienie faktury wewnętrznej– dokumentu, na podstawie którego zmniejszymy koszt, a także dokonamy opodatkowania przekazania VAT należnym.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Merchandising w e-commerce to sztuka układania oferty tak, by strona internetowa sprzedawała jak najlepszy sprzedawca. Klient nie widzi ekspedienta ani wystawy. Widzi ekran, na którym wszystko musi być na swoim miejscu. Dobrze zaplanowana prezentacja produktów w sklepie online prowadzi użytkownika od pierwszego kliknięcia aż po zakup. W tym artykule znajdziesz konkretne zasady, które pomogą Ci uporządkować ofertę i poprawić wyniki sklepu.
Zawieszenie działalności gospodarczej wiąże się również z zawieszeniem większości działań w firmie. Możliwe jest jednak ponoszenie określonych kosztów – takich, które są niezbędne do zabezpieczenia lub utrzymania firmy.
Instagram, będący częścią ekosystemu Meta, to jeden z najważniejszych kanałów promocji dla firm w 2025 roku. Dzięki rosnącej popularności formatu Reels, coraz większej integracji z sztuczną inteligencją Meta oraz automatyzacji kampanii w Menedżerze Reklam, platforma ta oferuje ogromne możliwości dotarcia do klientów – zarówno młodszych, jak i starszych grup odbiorców.
Nie ma zamkniętego katalogu kosztów, które można rozliczyć, pracując jako fizjoterapeuta. Są jednak wydatki, które ponosi znaczna część osób, które planują otworzyć własną praktykę i wyposażyć gabinet. Co fizjoterapeuta może wrzucić w koszty uzyskania przychodu?
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo