|
|
21 minut czytania

Dropshipping w sprzedaży online – najważniejsze informacje 2025

Dropshipping to model sprzedaży przez internet polegający na przeniesieniu procesu wysyłki towaru z bezpośredniego sprzedawcy na hurtowego dostawcę.

dropshipping 2025

Dropshipping w sprzedaży online - omówione zagadnienia:

Pokaż więcej ↓

Zmiana formy opodatkowania 2025 – jaka forma opodatkowania jest najlepsza dla firmy jednoosobowej?

Wiele przedsiębiorczych osób rozważa prowadzenie własnej działalności gospodarczej. Najczęściej blokuje ich brak środków i potencjalne ryzyko niepowodzenia. Jak się okazuje, można posiadać własny biznes przy ograniczonych nakładach finansowych i zminimalizowaniu ryzyka niepowodzenia. Mowa o modelu sprzedaży określanym mianem dropshippingu. W dzisiejszej publikacji przybliżymy najważniejsze informacje 2025 na temat wykorzystania dropshippingu w sprzedaży online.

Co to jest dropshipping?

W przepisach podatkowych nie zostało zdefiniowane pojęcie dropshippingu, ale na przestrzeni lat przy czynnym udziale organów podatkowych i sądów wypracowane zostało nieformalne stanowisko w tym temacie.

W wyroku WSA w Opolu sygn. akt I SA/Op 348/16 z dnia 26 października 2016 r. czytamy m.in., że polski system prawny nie reguluje instytucji “dropshippingu”. W piśmiennictwie terminem tym określa się przyjęty w praktyce model logistyczny sprzedaży przez internet polegający na przeniesieniu wysyłki towaru na dostawcę. Polega to na współpracy między e-sklepem (sklepem internetowym) a dostawcą, w którym cały proces logistyczny związany z realizacją zamówienia przeniesiony zostaje z e-sklepu na hurtownię. Właściciel sklepu internetowego zleca wysyłkę towaru kupionego za pośrednictwem swojego sklepu internetowego dostawcy, paczka jest wysyłana z hurtowni bezpośrednio do klienta detalicznego. Taki rodzaj współpracy nie jest uregulowany wprost w przepisach.

Istotne mogą być postanowienia umowne zapisane w regulaminie sklepu internetowego, który zajmuje się dropshippingiem, na co zwrócił uwagę sąd w jednym z rozstrzygnięć. Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) rozwiał tym samym część wątpliwości przedsiębiorców w wyroku sygn. akt I FSK 166/17 z dnia 19 grudnia 2018 r. W uzasadnieniu napisał m.in., że w rozpatrywanej sprawie przedsiębiorca działał w ramach udzielonego mu przez kupujących pełnomocnictwa do zakupu i nabywał towary, w imieniu kupujących co oznacza, że nie działał jako sprzedawca, ale jako pośrednik pomiędzy sprzedawcą a kupującym. Jednak obecnie dla organów podatkowych nie jest to wystarczające, o czym piszemy w dalszej części publikacji.

Zasada działania dropshippingu jest dość jasna. Na przedsiębiorcy spoczywa obowiązek zebrania zamówień od klientów i przekazanie ich do podmiotu zewnętrznego, którym może być hurtownia, producent, krótko mówiąc dostawca, nazywany również dropshipperem, którego zadaniem jest kompletacja i wysyłka zamówienia do klienta.

Dropshipping można rozumieć jako model biznesowy, który polega na przeprowadzaniu transakcji sprzedaży towarów bez konieczności posiadania zaplecza finansowego i magazynowego.
Rola przedsiębiorcy sprowadza się w szczególności do:
  • założenia sklepu internetowego,
  • zamieszczenie na stronie internetowej oferowanych towarów z opisami, zdjęciami i cenami,
  • podejmowania działań reklamowych i marketingowych,
  • przyjmowania zamówień i płatności.
Wyróżnia się dwa modele dropshippingu:
  1. Pośrednictwa w sprzedaży.
  2. Działalności we własnym imieniu i na własny rachunek.
W praktyce przyjęło się, że pod pojęciem:
  • sprzedawcy kryje się przedsiębiorca pełniący rolę pośrednika w transakcji,
  • dostawcy kryje się producent/hurtownia/magazyn, który dokonuje dostawy,
  • klienta podmiot składający zamówienie w sklepie internetowym.

Modele dropshippingu

W poprzednim akapicie wspomniano, że realizacja dostaw w ramach dropshippingu odbywa się dwóch modelach: jako pośrednictwo w sprzedaży i sprzedaż we własnym imieniu i na własny rachunek. Również w tym przypadku na próżno jest szukać przepisów, które by precyzowały, w jaki sposób przedsiębiorca powinien dokonywać rozliczeń w wybranym modelu.

Ponownie przywołamy wyrok sądu WSA w Opolu sygn. akt I SA/Op 348/16 z dnia 26 października 2016 r., w którym w dość przystępnej formie zostały wyjaśnione różnice pomiędzy tymi modelami, czytamy tam m.in.: Znane są dwie odmiany organizacji sprzedaży w sklepie internetowym występujące pod nazwą “dropshipping”: jako pośrednictwo sprzedaży oraz sprzedaż we własnym imieniu. Jeśli e-sklep prowadzi sprzedaż we własnym imieniu, to hurtownia realizuje i wysyła zamówienie do klienta detalicznego, ale to sklep jest sprzedawcą i ponosi wszelkie obowiązki związane z rolą sprzedawcy przed klientem. Właściciel sklepu internetowego zawiera umowę sprzedaży z klientem detalicznym i odpowiada w sprawach takich jak odstąpienie od umowy lub reklamacja. Także na jego dane wystawiany jest dowód sprzedaży dla klienta. E-sprzedawca w rzeczywistości kupuje towar od hurtowni, która wystawia i przesyła mu fakturę, a następnie w swoim imieniu sprzedaje asortyment klientom w swoim sklepie.

Jeżeli natomiast zawarta jest umowa współpracy z dostawcą, to właściciel sklepu internetowego świadczy usługi w zakresie pośrednictwa handlowego (pośrednictwo w sprzedaży). W tej sytuacji nie prowadzi on sprzedaży towarów we własnym imieniu ani na własny rachunek, nie dokonuje zakupu towarów będących przedmiotem transakcji, zaś jego rola ogranicza się wyłącznie do zbierania zamówień dla dostawcy oraz przyjmowania od klientów zapłaty i przekazywaniu jej dostawcy, po pomniejszeniu o należną mu prowizję za usługę pośrednictwa. (…) Terminu “pośrednictwo” zawartej w Słowniku języka polskiego PWN oznacza taki stosunek prawny istniejący pomiędzy dwiema osobami, z których jedna (pośrednik) otrzymuje zlecenie od drugiej, aby doprowadzić do wymiany gospodarczej świadczeń z osobą trzecią, przy czym znalezienie kontrahenta ma stanowić bezpośredni i decydujący rezultat starań pośrednika.

Poniżej opiszemy przykładowy zakres zadań przedsiębiorcy w zależności od modelu dropshippingu. Warto pamiętać, że pewne role mogą być modyfikowane w zależności od zawartej umowy o współpracy z dropshipperem.

Modele dropshippingu
Pośrednictwo w sprzedaży Sprzedaż we własnym imieniu
Przedsiębiorca:
  • nie dokonuje zakupu towarów,
  • zbiera zamówienia od klientów,
  • przyjmuje zapłaty za towar od klientów,
  • przekazuje płatności dla dostawcy po pomniejszeniu o prowizję za usługę pośrednictwa,
  • najczęściej odpowiada za zwroty i reklamacje.
Przedsiębiorca:
  • zbiera zamówienia od klienta,
  • zawiera umowę sprzedaży z klientem,
  • kupuje towar od hurtowni i za niego płaci,
  • wystawia klientom faktury sprzedaży,
  • odpowiada za zwroty i reklamacje.
Hurtownia realizuje wysyłkę towarów do klienta.

Dropshipping jak zacząć?

Zanim przedsiębiorca podejmie decyzję o rozpoczęciu działalności i sprzedaży online z wykorzystaniem dropshippingu powinien w pierwszej kolejności znaleźć właściwego partnera do współpracy. Nie ma potrzeby ograniczania się tylko do jednego sprzedawcy, może ich być kilku. Ważne jest, żeby dropshipper spełniał nasze oczekiwania i cieszył się dobrą opinią na rynku. Warto takie informacje sprawdzić wszelkimi możliwymi kanałami, włącznie z kontaktem osobistym. Sprawdzony dostawca jest gwarantem powodzenia przedsięwzięcia. Przykładowo platforma Allegro oferuje hurtownie dropshipping Allegro i doradza, jak znaleźć hurtownie dropshipping. Dzięki platformom sprzedażowym można dotrzeć do sprawdzonych hurtowni.

Ważne jest również znalezienie takiej bazy produktów, na które będzie zapotrzebowanie na rynku, co w dobie tak dużego nasycenia asortymentowego jest niezwykle trudne. Może warto rozważyć zakup towarów, które przedsiębiorca będzie chciał sprzedawać, aby móc ocenić ich jakość?

Warto również zastanowić się, czy taki model prowadzenia biznesu jest dla nas właściwy? Jednak poza licznymi bez wątpienia pozytywnymi cechami dropshippingu trudno nie dopatrzeć się wad takiego rozwiązania. O plusach i minusach dropshippingu piszemy poniżej.

Dropshipping, o czym warto pamiętać?

To, co dla jednych będzie zaletą dla innych może okazać się wadą i odwrotnie, każdy może mieć subiektywne odczucie. Każda działalność gospodarcza wymaga podjęcia pewnego rodzaju ryzyka. Jednak bez odważnych decyzji nie da się osiągnąć sukcesu. Rozpoczęcie działalności gospodarczej od dropshippingu pozwoli na łagodniejsze wejście do świata przedsiębiorczości. Poniżej opiszemy kilka za i przeciw, co może ułatwi podjęcie decyzji.

Plusy Minusy
Brak kosztów magazynowania towarów. Ograniczony wpływ na jakość oferowanych produktów.
Dostępność nieograniczonej ilości towarów. Brak wpływu na terminowość wysyłki towarów.
Zminimalizowane nakłady finansowe. Spory związane z obsługą zwrotów i reklamacji.
Małe ryzyko finansowe w przypadku niepowodzenia przedsięwzięcia. Niższe marże z uwagi na koszty dostawcy towarów.
Brak zaplecza logistycznego, wysyłką towarów zajmuje się dostawca we własnym zakresie. Problemy ze znalezieniem zaufanego i solidnego partnera do współpracy.
Praca z dowolnej lokalizacji. Duża konkurencja na rynku.

Dropshipping rozliczenia VAT

W kontekście rozliczania podatku VAT kluczowe staje się pytanie czy mamy do czynienia z dostawą towarów, czy może ze świadczeniem usług? I tutaj nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Przede wszystkim będzie to zależało od tego, z jakim modelem dropshippingu mamy do czynienia.

W interpretacji podatkowej nr 0114-KDIP1-2.4012.87.2024.2.RST z dnia 9 maja 2024 r. czytamy, że o tym, czy będziemy mieli do czynienia z kompleksową dostawą towarów, czy też kompleksowym świadczeniem usług, powinien przesądzić element, który w ramach danego świadczenia ma charakter dominujący. Jeżeli elementem dominującym w ramach danej transakcji będzie wydanie towaru w celu przeniesienia prawa do rozporządzania nim jak właściciel, zaś pozostałe czynności będą miały charakter pomocniczy lub uboczny, wówczas transakcja powinna być traktowana jako dostawa towarów. Natomiast w przypadku, gdy istotą transakcji będą inne czynności, to mimo, że w ramach takiej transakcji może także wystąpić wydanie towaru, powinna być ona traktowana jako świadczenie usług.

Dalej czytamy, że ustawodawca nie ingeruje w sferę podejmowanych przez podatników decyzji w zakresie konstruowania umów cywilnoprawnych, jednakże umowy te nie mogą zmieniać obowiązków, jakie wynikają z prawa podatkowego. Kwestia sformułowania umowy (regulaminu) z klientem, rodzaju wykonywanych czynności, ustalenia sposobu wynagrodzenia za wszystkie przewidziane umową (regulaminem) i wykonane czynności, nie może wywoływać skutków na gruncie podatkowym. Zatem fakt, że w regulaminie sklepu jest przedstawiony cały proces transakcji i klient ma świadomość, że towar dostarczany jest od dostawcy chińskiego, pozostają bez znaczenia na gruncie przepisów podatku od towarów i usług. Przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie uzależniają kwalifikacji danej dostawy/nabycia od treści zawartej przez strony umowy (regulaminu), lecz odnoszą się do rzeczywiście zaistniałych zdarzeń gospodarczych.

Na bazie argumentacji zaprezentowaną w przedmiotowej interpretacji podatkowej warto pamiętać, że organy podatkowe dość niechętnie przyznają rację przedsiębiorcom co do kwalifikowania transakcji dokonywanych w ramach dropshippingu, jako świadczenia usług pośrednictwa. Na gruncie ustawy o podatku VAT będzie to bardzo istotne, ponieważ przy dostawie towarów cała sprzedaż będzie opodatkowana w VAT a przy świadczeniu usług tylko kwota prowizji. Dodatkowo ma to znaczenie do badania limitu zwolnienia podmiotowego w VAT do kwoty 200.000 zł. Warto więc skrupulatnie ustalić, czy mamy do czynienia ze świadczeniem usługi, czy z dostawą towarów.

Pośrednictwo w sprzedaży Sprzedaż we własnym imieniu
Usługa pośrednictwa Dostawa towarów
W podatku VAT będzie opodatkowana kwota prowizji. W podatku VAT będzie opodatkowana cała sprzedaż.

Dropshipping obrót towarowy z zagranicą a podatek VAT

Z zakupów w modelu dropshippingu chętnie korzystają podmioty, które chcą nabyć towary za granicą. W takich przypadkach szczególnie kłopotliwe może być rozliczanie transakcji na gruncie podatku VAT. Kwalifikacja dropshippingu do właściwego modelu będzie miała decydujące znaczenie, gdzie powinna być opodatkowana w VAT dana transakcja. Pamiętajmy, że różne zasady obowiązują przy rozliczaniu transakcji na terenie Unii Europejskiej a inne z krajami trzecimi. Jak się okazuje w takich przypadkach przedsiębiorcy mają sporo pytań i wątpliwości, w jaki sposób dokonywać prawidłowo rozliczeń. Tym bardziej że organy podatkowe nieco inaczej interpretują model sprzedaży prowizyjnej w dropshippingu.

W interpretacji nr 0114-KDIP1-2.4012.177.2023.2.RD z dnia 21 lipca 2023 r. czytamy m.in., że może dojść do uznania danej czynności za dostawę towarów, nawet w przypadkach nałożenia na nabywcę pewnych ograniczeń we władaniu towarem. W przypadku, w którym przedsiębiorca dokonuje zamówienia towaru na rzecz klientów, w ocenie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) dochodzi do dostawy towarów, w rozumieniu ustawy VAT, a nie świadczenia usługi pośrednictwa.

Co do rozliczania podatku VAT przy towarowym obrocie z zagranicą powinno się dokonać analizy rozliczenia odrębnie dla każdego modelu dropshippingu.

Obrót towarowy z zagranicą na terenie UE – pośrednictwo w sprzedaży

W przypadku świadczenia pośrednictwa w dropshippingu na gruncie ustawy o podatku VAT mamy do czynienia ze świadczeniem usługi, co przekłada się również na obowiązujące przepisy w tym zakresie. Przy czym ustawodawca nakłada inne obowiązki jeśli świadczenie usług jest na rzecz podatnika i nie podatnika na terenie UE i poza UE.

Pośrednictwo w dostawie towarów na terenie UE
Na rzecz podatnika
(art. 28b ustawy VAT)
Na rzecz niepodatnika
(art. 28d ustawy VAT)
Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z pewnymi ustawowymi zastrzeżeniami. Miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami przez pośredników działających w imieniu i na rzecz osób trzecich jest miejsce, w którym dokonywana jest podstawowa transakcja.

Jeśli więc towary będą wysyłane do podatnika w innym kraju UE, to ten podatnik będzie zobowiązany do rozliczenia podatku VAT od takiej transakcji.

Przykład 1

Przedsiębiorca A z Polski trudni się pośrednictwem w sprzedaży towarów. Otrzymał zamówienie od firmy B z Niemiec na towar wysyłany z magazynu z Polski. W takim przypadku dostawa będzie opodatkowana w VAT w Niemczech.
Jeśli taka sama dostawa będzie dotyczyła nie podatnika, to już zasada rozliczania będzie zupełnie inna. W takim przypadku mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotową sprzedażą towarów na odległość (WSTO). W takim przypadku miejscem opodatkowania jest miejsce, w którym towary znajdą się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu.

Przykład 2

Konsument z Francji zamówił u przedsiębiorcy z Polski towar wysyłany z hurtowni znajdującej się na terytorium kraju. W takim przypadku dostawa będzie opodatkowana w VAT we Francji.

Od tej generalnej zasady obowiązuje jeden ustawowy wyjątek.

Uwaga!
Jeśli całkowita wartość dostaw dokonywanych w ramach WSTO nie przekroczyła w danym roku podatkowym, lub poprzednim roku kwoty 42.000 zł (10.000 euro) to taka dostawa może być opodatkowana w VAT w kraju sprzedawcy (w Polsce).
Sposób wyliczania limitu dla transakcji OSS został omówiony w podlinkowanej publikacji.

Obrót towarowy z zagranicą poza UE – pośrednictwo w sprzedaży

W przypadku świadczenia usługi pośrednictwa w sprzedaży na rzecz podatnika i niepodatnika poza UE opodatkowanie w VAT będzie wyglądało następująco.

Pośrednictwo w dostawie towarów poza UE
Na rzecz podatnika
(art. 28b ustawy VAT)
Na rzecz niepodatnika
(art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. b ustawy VAT)
Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z pewnymi ustawowymi zastrzeżeniami. Usługi związane bezpośrednio z eksportem towarów, świadczone na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia i pośrednictwa, dotyczących towarów eksportowanych są opodatkowane stawką 0% i są opodatkowane w Polsce.
Przykład 3

Firma z Polski występująca w roli pośrednika otrzymała zamówienie od konsumenta ze Stanów Zjednoczonych na towar wysyłany z polskiej hurtowni. Taka usługa będzie opodatkowana stawką 0% i rozliczona w polskim JPK_V7.

Obrót towarowy z zagranicą – pośrednictwo w sprzedaży przy wysyłce towarów spoza Polski

Przedsiębiorcy mają bardzo dużo wątpliwości co do rozliczania transakcji pośrednictwa w sprzedaży, jeśli do wysyłki towarów dochodzi z terytorium spoza Polski, przykładowo z UE i spoza UE. Obecnie dużą popularnością cieszy się sprowadzanie towarów z Chin czy Singapuru, najczęściej dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej, dlatego omówimy pokrótce, jakie podejście prezentują organy podatkowe.

W interpretacji nr 0112-KDIL1-3.4012.320.2021.2.KK z dnia 24 września 2021 r. poruszony został temat opodatkowania usług pośrednictwa na rzecz sprzedawców. Przedsiębiorca zamierza sprowadzać zamówione towary z Chin i Singapuru, które będą bezpośrednio trafiały do klienta składającego zamówienie. Model współpracy wygląda następująco:

  • przedsiębiorca nawiąże kontakt z zagranicznym sprzedawcą i zaoferuje mu usługę pośrednictwa w zamian za prowizję,
  • towar, który można zamówić, będzie prezentowany na jego stronie internetowej,
  • po złożeniu zamówienia i płatności za nie na rachunek bankowy przedsiębiorcy przekaże on zamówienie na określony towar do swojego kontrahenta (z Chin, czy Singapuru), podając odpowiednie dane nabywcy (w szczególności adres do wysyłki towaru i wybrane produkty). Ponadto, przekazując zamówienie za pośrednictwem odpowiedniej platformy sprzedażowej na azjatyckim portalu, przedsiębiorca przekaże odpowiednią kwotę za towar, wysyłkę i wysokość podatku VAT należnego tytułem importu towaru na rachunek zagranicznego kontrahenta,
  • po otrzymaniu zapłaty, towar zostanie wysłany przez kontrahenta zagranicznego bezpośrednio do danego klienta, który zamówił towar za pośrednictwem strony internetowej. Sprzedawca opłaci należny podatek VAT z tytułu importu towaru do odpowiedniego organu w zależności od kraju, do którego zostanie wysłany produkt,
  • produkt będzie wysłany prosto do klienta, który sam dokona ewentualnych czynności podatkowych i celnych.

Przedsiębiorca będzie prowadził zestawienia/ewidencje transakcji, które będą zawierać kwoty wpłat od klientów składających zamówienie oraz kwotę przekazaną sprzedawcy, który dostarczy towar bezpośrednio do klienta. Pozwoli to wyliczyć prowizję, czyli przychód z tytułu pośrednictwa. W tak opisanym stanie faktycznym przedsiębiorca zadał pytanie czy usługi przez niego świadczone będą podlegać opodatkowaniu VAT w Polsce z uwagi na to, że usługobiorcy (dostawcy zagraniczni) są podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT, a miejscami świadczenia usług są na podstawie art. 28b ustawy kraje, w których dostawcy mają siedzibę – w tym przypadku Singapur i Chiny? Przedsiębiorca stoi na stanowisku, że usługa pośrednictwa, która będzie świadczona przez niego, nie będzie opodatkowana w Polsce. Wynika to z faktu, że firmy zagraniczne, będące nabywcami usług spełniają definicję podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy, co oznacza, że miejscem świadczenia i opodatkowania tych usług – zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy – są państwa, w których usługobiorcy (dostawcy zagraniczni) posiadają siedziby swojej działalności. Dyrektor KIS zgodził się ze stanowiskiem przedsiębiorcy, a w uzasadnieniu napisał, że w analizowanej sprawie miejsce świadczenia przedmiotowych usług pośrednictwa handlowego należy ustalić zgodnie z ogólną zasadą dotyczącą ustalania miejsca świadczenia usług, o której mowa w art. 28b ust. 1 ustawy, zatem będzie to miejsce, w którym usługobiorca (przedsiębiorca zagraniczny) posiada siedzibę działalności gospodarczej. Usługi pośrednictwa handlowego nie będą opodatkowane w VAT w Polsce.

Powyżej przywołano dość obszerny skrót wątku poruszonego w przywołanej interpretacji podatkowej. Ma to na celu zwrócenie uwagi polskiego przedsiębiorcy, który nosi się z zamiarem rozliczania dropshippingu w modelu pośrednictwa. W takim przypadku na pewne istotne będą kwestie związane z faktycznym przebiegiem transakcji. W tym przypadku transakcja sprzedaży odbywała się przez platformę handlową na azjatyckim portalu, co może znacząco wpływać na dokonywany sposób rozliczenia podatku VAT. Mając na uwadze swobodę zawierania umów w obrocie krajowym, przedsiębiorcy powinni pamiętać, że sposób rozliczania podatku VAT może być różny w zależności od tego, w jaki sposób organ podatkowy zakwalifikuje przeprowadzoną transakcję, czy jako dostawę towarów, czy jako świadczenie usługi. Niestety w tym zakresie ani stanowisko organów podatkowych, ani stanowisko sądów nie jest jednolite. Dlatego tak trudno przytoczyć kryteria, jakimi powinni się kierować przedsiębiorcy, aby ułatwić im to zadanie.

Obrót towarowy z zagranicą – sprzedaż we własnym imieniu

W przypadku dropshippingu w modelu sprzedaży we własnym imieniu i na własny rachunek zasada rozliczania w podatku VAT będzie taka sama, jak przy prowadzeniu działalności gospodarczej na zasadach ogólnych. To oznacza, że jeśli przedsiębiorca będzie składał zamówienia na dostarczenie towaru z innego kraju UE, to czynny podatnik VAT rozpozna transakcję WNT. Natomiast jeśli towar będzie sprowadzony spoza UE, to będzie to import towarów. W tym przypadku odprawy importowej dokona odbiorca końcowy lub pośrednik, w zależności od postanowień umownych.

Transakcja WNT Import towarów
Czynny podatnik VAT rozlicza transakcję WNT w Polsce Opłaty importowe ureguluje podmiot, który dokona odprawy celnej.
Podatnik VAT zwolniony:
  • nie rozlicza transakcji w VAT jeśli WNT nie przekroczyło kwoty 50.000 zł w poprzednim lub bieżącym roku podatkowym,
  • rozlicza transakcję jako WNT po przekroczeniu limitu 50.000 zł.
Strony transakcji mogą się umówić, że:
  • odprawy celnej dokona podmiot sprzedawca – właściciel sklepu internetowego,
  • odprawy celnej dokona klient składający zamówienie. W takim przypadku najczęściej w jego imieniu odprawy dokonuje Poczta Polska, lub firma kurierska.

Dropshipping a koszty uzyskania przychodów

Sporo miejsca i uwagi zostało poświęcone rozliczeniom w podatku VAT. Pora więc napisać kilka słów na temat rozliczania kosztów uzyskania przychodów. I tutaj znowu nie bez znaczenia będzie model dropshippingu, w którym zamierza działać przedsiębiorca. Co do zasadności uznania danego wydatku za koszty uzyskania przychodów obowiązują zasady ogólne wynikające z ustawy o podatku dochodowym. Kosztami uzyskania przychodów będą koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 (niestanowiące kosztów uzyskania przychodów).

Pośrednictwo w sprzedaży Sprzedaż we własnym imieniu
Koszty uzyskania przychodów z tytułu zakupu towarów nie wystąpią, ponieważ przedsiębiorca nie ponosi ciężaru zapłaty za towar tylko klient, który składa zamówienie. Przedsiębiorca ujmuje zakupy w kosztach uzyskania przychodów. Księgowania dokonuje w kol. 10 PKPiR, jako zakup towarów handlowych i materiałów.

Na temat rozliczania kosztów uzyskania przychodów w modelu pośrednictwa w sprzedaży wypowiedział się Dyrektor KIS w interpretacji nr 0112-KDIL2-2.4011.392.2022.1.WS z dnia 19 lipca 2022 r. Sprawa dotyczyła przedsiębiorcy, który chce poszerzyć prowadzona działalność gospodarcza o sprzedaż towarów z wykorzystaniem strony internetowej. Zakup towar z Chin będzie dokonywał z wykorzystaniem zagranicznej platformy internetowej. Wszystkie transakcje w sklepie z pozyskanych zamówień będą dokonywane na firmowy rachunek bankowy przedsiębiorcy. Dochód będzie stanowiła różnica pomiędzy kwotą przelaną przelewem bankowym od klienta a kwotą przekazaną dostawcy z Chin. Dyrektor KIS wskazał, że skoro przedsiębiorca jedynie pośredniczy w sprzedaży towarów, to koszty uzyskania przychodów u niego nie wystąpią. Przedsiębiorca będzie jedynie rozliczał się z uzyskanych przychodów, którymi w tym przypadku będzie wartość prowizji, czyli różnica między kwotą przelaną na konto bankowe od klienta (nabywcy) a kwotą przekazaną przez przedsiębiorcę dla dostawcy z Chin.

Dropshipping kasa fiskalna

Zgodnie z ustawą o podatku VAT sprzedaż na rzecz osób fizycznych i rolników ryczałtowych jest co do zasady ewidencjonowane na kasie fiskalnej. Od tej generalnej zasady istnieje szereg wyjątków, o których jest mowa w Rozporządzeniu w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Prowadząc sprzedaż online, przedsiębiorca może skorzystać ze zwolnienia rejestracji sprzedaży na kasie, o ile:
  • dokonuje dostawy towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
  • otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Wszystkie te warunki muszą być spełnione łącznie.
Ze zwolnienia z ewidencjonowania na kasie fiskalnej nie skorzysta dostawa towarów i usług wymienionych w § 4 Rozporządzenia.

Przy transakcjach dropshippingu należy sobie wyjaśnić jeszcze kilka pojęć ustawowych. W słowniku pojęć w art. 2 pkt 22 ustawy VAT pod pojęciem sprzedaży – rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług:

  • na terytorium kraju,
  • eksport towarów,
  • wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na tej podstawie można wysnuć wniosek, że jeśli miejscem świadczenia dostawy nie jest terytorium Polski, to przedsiębiorca nie ma obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej. Potwierdza to Dyrektor KIS w interpretacji z dnia 10 stycznia 2025 r. nr 0114-KDIP1-2.4012.576.2024.2.RST. W przedmiotowej sprawie przeprowadzane są transakcje dokonywane w ramach zawartej umowy sprzedaży, między klientem a sprzedawcą azjatyckim następuje po uprzednim złożeniu przez klienta zamówienia w sklepie internetowym. Po złożeniu zamówienia sprzedawca niezwłocznie potwierdza jego otrzymanie oraz jednocześnie przyjmuje zamówienie do realizacji. Dyrektor KIS uznał jako prawidłowe stanowisko, że w takim modelu współpracy przedsiębiorca nie ma obowiązku posiadania kasy fiskalnej, nie musi również wystawiać faktur na rzecz klienta indywidualnego. Jeżeli jednak taka dostawa zostaje udokumentowana fakturą, wówczas nie powinna ona wskazywać stawki ani kwoty podatku. W pozycji “stawka podatku” (…) może wpisać oznaczenie “NP” (nie podlega opodatkowaniu).

Natomiast jeśli mamy do czynienia z transakcją, gdzie miejscem świadczenia dostawy jest terytorium Polski, to wówczas mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku VAT dotyczące obowiązkowej rejestracji sprzedaży na kasie fiskalnej. Taka sytuacja będzie miała przykładowo miejsce, gdy towar będzie wysyłany lub transportowany do nabywcy z hurtowni w Polsce. Wówczas miejscem dostawy/opodatkowania w VAT będzie Polska. Jednak przedsiębiorca, który chce skorzystać ze zwolnienia z ewidencji na mocy przepisów Rozporządzenia, może to zrobić na zasadach opisanych powyżej.

Dropshipping a ryczałt

Do tej pory zagadnienie dropshippingu było omawiane bez podawania formy opodatkowania w prowadzonej działalności gospodarczej. O ile rozliczanie na zasadach ogólnych według skali podatkowej i na podatku liniowym nie powinno budzić większych problemów, to już opodatkowanie dropshippingu ryczałtem jest bardziej złożone.

W obecnym kształcie ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym nie wyklucza już możliwości rozliczania dropshippingu na ryczałcie. Jednak wątpliwości może budzić kwestia stawki ryczałtu, jaka powinna być stosowana. Będą to dwie różne stawki w zależności od modelu dropshippingu.

Stawki ryczałtu dla dropshippingu
Pośrednictwo w sprzedaży Sprzedaż we własnym imieniu
8,5% – przychody z pozostałej działalności usługowej. 3% – przychody z działalności usługowej w zakresie handlu.

Przedsiębiorca na ryczałcie nie rozlicza kosztów uzyskania przychodów, dlatego powinien prawidłowo wykazać przychód podlegający opodatkowaniu.

Przykład 4

Pani Jola zajmuje się dropshippingiem w modelu pośrednictwa w sprzedaży. Klient złożył zamówienie w sklepie internetowym na towar, którego wartość detaliczna wynosi kwotę 500 zł, z czego 400 zł jest należne dostawcy. W tym przypadku prowizja stanowi kwotę 100 zł i będzie stanowiła przychód opodatkowany stawką 8,5%.

Przykład 5

Pani Bogusia prowadzi działalność z wykorzystaniem dropshippingu w modelu sprzedaży we własnym imieniu. Klient złożył zamówienie w sklepie internetowym na zakup towaru za kwotę 1.000 zł, za który pani Bogusia zapłaciła 800 zł dostawcy. W tym przypadku przychodem będzie kwota 1.000 zł, do której ma zastosowanie stawka 3%.

Podsumowanie

W dzisiejszej publikacji omówiony został temat dropshippingu w sprzedaży online.

W przepisach nie zostało zdefiniowane pojęcie dropshippingu. Jednak w oparciu o wyjaśnienia, jakie przewijają się w wydawanych interpretacjach podatkowych czy wyrokach sądowych można przyjąć, że termin ten określa w praktyce model logistyczny sprzedaży przez internet polegający na przeniesieniu wysyłki towaru na dostawcę. W transakcji uczestniczą trzy strony: klient, sklep internetowy, dostawca. Proces logistyczny związany z realizacją zamówienia, przeniesiony zostaje z e-sklepu na hurtownię dokonującą dostawy do klienta.

Rozróżniamy dwa modele dropshippingu: sprzedaż prowizyjna i we własnym imieniu. W zależności od stosowanego modelu różnie będzie wyglądało rozliczenie zarówno na gruncie podatku VAT, jak i podatku dochodowego, co zostało szczegółowo wyjaśnione w artykule.

Z uwagi na brak szczegółowych regulacji w przepisach podatkowych przedsiębiorcy borykają się z licznymi problemami, szczególnie na gruncie przepisów ustawy VAT. Organy podatkowe bardzo często kwestionują rozliczanie podatku VAT w modelu prowizyjnym. Argumentują, że sam zapis w regulaminie zawieranych transakcji z klientem jest niewystarczający do rozliczania transakcji w VAT jako świadczenia usług. Upierają się, że taka transakcja powinna być rozliczana jak dostawa towarów, co diametralnie zmienia zasady opodatkowania w VAT. W takim przypadku VAT jest naliczany od całej kwoty sprzedaży a w modelu prowizyjnym tylko od prowizji.

Rozliczanie w podatku PIT jest już mniej kłopotliwe, ponieważ w zależności od modelu dropshippingu opodatkowany będzie albo cały przychód, albo tylko kwota prowizji. W przypadku ryczałtu prowizja będzie opodatkowana stawką 8,5% a sprzedaż we własnym imieniu stawką 3%, jak każda działalność handlowa.

Sprzedaż będzie podlegała pod przepisy dotyczące obowiązku rejestracja na kasie fiskalnej jeśli miejscem opodatkowania będzie Polska, a nie w każdym przypadku tak będzie. Również w tym przypadku można skorzystać z Rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania.

Problemów związanych z rozliczaniem dropshippingu w sprzedaży online jest całkiem sporo. Brak przepisów, wytycznych czy objaśnień tego nie ułatwia, dlatego przedsiębiorcy tak często występują z wnioskami o wydanie interpretacji indywidualnej.

Stan prawny na dzień: 12.06.2025 r.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie czy
stacjonarnie?

Korzystaj jak chcesz!

Zleć księgowość

Pobierz darmową aplikację mobilną

aplikacja mobilna ifirma
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003