W jakiej sytuacji można wystawić duplikat faktury wysłanej elektronicznie?

Wystawiasz faktury elektroniczne? Sprawdź, kiedy można wystawić duplikat takiej faktury.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Duplikat faktury elektronicznej - omówione zagadnienia:

Podstawowymi dokumentami, które potwierdzają przeprowadzanie transakcji handlowych są faktury. Obecnie mogą być wystawiane w formie papierowej, ale również stosowana jest częsta praktyka wystawiania faktur elektronicznie. W dzisiejszej publikacji zastanowimy się, jak to jest z duplikatami faktur wysyłanych elektronicznie.

Kiedy mówimy o fakturach elektronicznych?

Faktura elektroniczna może być wystawiana i otrzymywana w dowolnym formacie elektronicznym. Przesyłanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury. Formę elektroniczną ma również faktura, która została załączona do wiadomości mailowej w formacie PDF, czy CSV. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby była wysłana również faxem.

Duplikat faktury elektronicznej

Z różnych powodów może dojść do zagubienia lub zniszczenia faktury, nawet wówczas, gdy została ona wysłana elektronicznie. Przepisy ustawy o VAT dotyczące duplikatów faktur (art. 106l) nie różnicują zasady ich wystawiania ze względu na formę, w jakiej została wystawiona faktura pierwotna. W takim przypadku sprzedawca wystawia duplikat faktury na podstawie posiadanego dowodu sprzedaży i przekazuje duplikat w dowolnej formie. Może to być np. forma papierowa lub elektroniczna. Nie ma przepisów, które nakazywałyby wystawianie duplikatów faktur w takiej samej formie, w jakiej była wystawiona faktura pierwotna.

W przypadku duplikatu ważne jest, żeby był oznaczony wyrazem “DUPLIKAT” i miał również datę wystawienia duplikatu. Pozostałe dane muszą być identyczne, jak na fakturze pierwotnej. Forma, w jakiej będzie przekazany duplikat nie ma żadnego znaczenia.

Istnieją jednak pewne nietypowe sytuacje, które trudno potraktować schematycznie. Mianowicie, faktury za korzystanie z serwisu ifirma wystawiane są w formie elektronicznej, nie podlegają edycji. Dostępne są na koncie Użytkownika po zaksięgowaniu wpłaty, na głównej stronie konta. Nie ma więc możliwości, aby je można było uznać za zniszczone lub zagubione, a tylko o takich przypadkach mówi ustawa o podatku VAT. W związku z powyższym nie mamy podstaw do wystawienia duplikatu faktury, ponieważ w tym przypadku byłoby to niezgodne z przepisami. Każda osoba, która korzysta z serwisu musi zaakceptować regulamin podczas zakładania konta, który jest jednocześnie umową z Użytkownikiem i wprost określa zasady przekazywania faktur drogą elektroniczną.

Najważniejsze pytania

  1. 🔸O czym należy pamiętać wystawiając duplikat faktury elektronicznej?

    W przypadku duplikatu ważne jest, żeby był oznaczony wyrazem “DUPLIKAT” i miał również datę wystawienia duplikatu. Pozostałe dane muszą być identyczne, jak na fakturze pierwotnej. Forma, w jakiej będzie przekazany duplikat nie ma żadnego znaczenia.

  2. 🔸Czy duplikat faktury elektronicznej musi zostać wystawiony w takiej samej formie?

    Nie ma przepisów, które nakazywałyby wystawianie duplikatów faktur w takiej samej formie, w jakiej była wystawiona faktura pierwotna.

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce