Brak zapłaty za fakturę sprzedaży nie jest miłą informacją dla dostawcy. Niestety takie przypadki są nieodłącznym elementem w prowadzonej działalności gospodarczej. Dodatkowo sprzedawca musi najczęściej zapłacić od takiej kwoty podatek VAT należny. Aby uwolnić przedsiębiorcę od tego obowiązku, ustawodawca wprowadził ulgę na złe długi w podatku VAT. Sprawdźmy, co się zmieniło w przepisach.
Ulga na złe długi VAT
Wierzytelność, czyli należność za dostawę towarów lub usług, powinna być uregulowana w terminie 90 dni od upływu terminu płatności na fakturze lub umowie. Po tym terminie wystawca faktury może skorzystać z ulgi na złe długi, a nabywca ma obowiązek dokonania pomniejszenia podatku VAT naliczonego z nieopłaconej faktury.
Zmiany w pakiecie SLIM VAT 2 od 1 października 2021 roku
Zmiana w zasadach stosowania ulgi na złe długi w VAT została podyktowana wyrokiem TSUE z 15 października 2020 r. w sprawie C‑335/19. Sąd uznał, że polskie przepisy ustawy o VAT są sprzeczne z Dyrektywą unijną i w następstwie tego wprowadzono następujące zmiany:
1. Wierzytelność została potwierdzona prawomocnym orzeczeniem sądu i skierowana na drogę postępowania egzekucyjnego lub 2. Wierzytelność została wpisana do rejestru długów prowadzonego na poziomie krajowym, lub 3. Wobec dłużnika ogłoszono upadłość konsumencką na podstawie odrębnych przepisów. |
Podsumowanie
Wprowadzone zmiany pozwolą na skorzystanie z ulgi na złe długi większej liczbie wierzycieli, m.in. z powodu, że:
- W poprzednim stanie prawnym dłużnik musiał być zarejestrowanym podatnikiem VAT, a często ten warunek po 90 dniach nie był już spełniony.
- Wydłużenie terminu z 2 do 3 lat pozwoli na rozliczenie większej ilości spraw.
- Objęcie ulgą również sektora konsumentów po spełnieniu wskazanych warunków poszerzy krąg dłużników, za których nie trzeba będzie zapłacić podatku VAT należnego.
Pamiętajmy, że ulga na złe długi w VAT jest przywilejem dla wierzyciela, ale obowiązkiem dla dłużnika.