Biznesplan dla e-commerce: jak zbudować, wdrożyć i zacząć zarabiać na sklepie online

biznesplan sklepu internetowego

Funkcjonowanie nawet niewielkiej firmy powinno być w realizowane w oparciu o przemyślany biznesplan. Dokument ten stanowi swoisty szkielet, precyzujący plan ekonomiczny czy produkcyjny przedsiębiorstwa. Jak napisać biznesplan, by spełniał zadania związane ze zwiększeniem sprzedaży?

Funkcjonowanie nawet niewielkiej firmy powinno być w realizowane w oparciu o przemyślany biznesplan. Dokument ten stanowi swoisty szkielet, precyzujący plan ekonomiczny czy produkcyjny przedsiębiorstwa. Są to cele, zadania, plany firmy w sferze teorii, przekute na zmaterializowaną formę. Sporządzenie skutecznego biznesplanu jest pierwszym krokiem do osiągnięcia sukcesu, także w sprzedaży internetowej. Jak napisać biznesplan, by spełniał zadania związane ze zwiększeniem sprzedaży?

Biznesplan i jego istota. Generalny plan działania

Biznesplan jest jednym z najważniejszych dokumentów strategicznych przedsiębiorstwa. Określa on precyzyjne cele firmy, na podstawie analizy rynku, środowiska czy konkurencji. Jest osią, istotną bazą, wskazującą na konkretne oczekiwania biznesowe, w przyjętych ramach czasowych. W swoich założeniach powinien wychodzić w przyszłość – określać zbliżające się zadania oraz koncepcję ich realizowania. Biznesplan może stanowić przydatną pomoc i być swoistym weryfikatorem przyjętych tez. Przede wszystkim musi być zatem pisany prostym językiem, który będzie łatwy do późniejszej interpretacji – bez znaczenia czy mamy do czynienia z tradycyjną koncepcją biznesową, czy jest to biznesplan dla e-commerce.

Efektywny biznesplan. Po pierwsze – zadbaj o logikę i oszczędność tez

Usystematyzowany dokument pozwala nie tylko na uporządkowanie szans, ryzyk, zagrożeń oraz możliwości pojawiających się w środowisku firmy. Uniwersalność dobrego biznesplanu polega również na możliwości szerokiego wykorzystania dokumentu. Jego sporządzenie musi przebiegać w sposób obiektywny i rzetelny. Już na etapie tworzenia notatek warto rozpisywać poszczególne punkty i analizować ich zasadność. Biznesplan dla sklepu online powinien być od początku do końca możliwy w realizacji.

Jak napisać biznesplan? Najistotniejsze elementy koncepcji

Każdy dobry plan strategiczny przedsiębiorstwa powinien posiadać szczegółową charakterystykę biznesową.

Opis musi urzeczywistnić osobie czytającej realny obraz funkcjonowania przedsiębiorstwa. Definicja firmy, w dalszej części biznesplanu, jest uzupełniania przez szczegółową analizę rynku, konkurencji czy środowiska funkcjonowania. Istotnym elementem koncepcji jest określenie ruchów finansowych wewnątrz przedsiębiorstwa.

Do czego przyda się biznesplan?

Stworzenie skutecznego biznesplanu dla e-commerce pozwala na zmaterializowanie pomysłów w formie koncepcji. Jest to istotne w kontekście stwierdzenia, czy ambitne plany związane z rozwojem biznesu mają szansę na realizację w praktyce. Oprócz funkcji informacyjnej i analitycznej biznesplan będzie także dokumentem urzędowym, otwierającym drogę do uzyskania dotacji i dofinansowań. Z uwagi na to, iż różne instytucje posiadają zróżnicowane wytyczne co do koncepcji strategicznych, warto wcześniej zaznajomić się z wytycznymi podmiotu.

Biznesplan jako drogowskaz do osiągania celów

Sporządzony dokument będzie również spełniał założenia „drogowskazu”, przede wszystkim w początkowej fazie funkcjonowania przedsiębiorstwa. Określenie celów, wizji przyszłości, usystematyzowanie kwestii związanych z finansami pozwoli na sprawniejsze zarządzanie podmiotem biznesowym.

Biznesplan, niczym schemat, nie pozwala się zgubić na każdym z etapów funkcjonowania firmy online.

Biznesplan dla sklepu internetowego. Biznesplan – wzór dokumentu

Poprawna hierarchizacja poszczególnych założeń może być zrealizowana w 6-punktowym planie, zawierającym wszystkie potrzebne informacje. Pierwszy akapit powinien dotyczyć wyjaśnienia nazwy przedsiębiorstwa, wraz z opisem podstawowej działalności. Drugi punkt określa szczegółową charakterystykę firmy, w oparciu o główne cele, przedmiot działalności, grupę docelową czy obszar funkcjonowania. W punkcie trzecim dokonuje się syntezy konkurencji w skali makro oraz analizuje otoczenie. Kolejne akapity biznesplanu powinny dotyczyć strategii działania, organizacji pracy oraz kwestii finansowych.

Biznesplan – przykład wdrożenia w kontekście zwiększenia sprzedaży

Biznesplan dla sklepu internetowego będzie mógł realizować funkcje zewnętrzne, jak i wewnętrzne. W kontekście zadań wewnętrznych można mówić m.in. o zwiększeniu sprawności sprzedaży produktów w sieci.

To także możliwość powiększania kanałów sprzedaży czy dopasowywania ich do pojawiających się szans, ryzyk, zagrożeń i wyzwań.

Czy bez biznesplanu można się obejść?

Biznesplan dla e-commerce, którego założenia będą realizowane przez firmę, stanowi absolutną podstawę działalności każdego liczącego się biznesu internetowego. Co więcej, poszczególne elementy biznesplanu powinny być na bieżąco rozbudowywane i modyfikowane, wraz ze zmieniającymi się warunkami. Jeśli chcemy zacząć zarabiać na sprzedawaniu produktów online, niezbędne będzie sporządzenie profesjonalnej koncepcji, wdrożenie jej w życie oraz trzymanie się jej wytycznych.

Przeczytaj również: Platforma e-commerce. Na co należy zwrócić uwagę przy jej wyborze?
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość