E-commerce czy marketplace – którą opcję wybrać na początek
Jeżeli dopiero pracujesz nad przeniesieniem swojego biznesu do sieci – z pewnością rozważasz, czy wybrać jedną z platform marketplace, czy skupić się na rozwoju własnego sklepu internetowego. Oba te warianty mają swoje wady i zalety – poniżej znajdziesz ich klarowną charakterystykę. Przyjrzenie się obu możliwościom pozwoli podjąć Ci świadomą decyzję, która będzie najlepiej odpowiadać na potrzeby Twojego biznesu.
Marketplace to platforma internetowa, która agreguje oferty od wielu sprzedawców. Ta dywersyfikacja propozycji działa na konsumentów jak magnes – mają bowiem rozległe możliwości wyboru od różnych dostawców. Atutem tego rozwiązania jest prosta implementacja – na marketplace można niekiedy zarejestrować się nawet za pośrednictwem swojego konta na Facebook’u. To oznacza, że wystartowanie ze sprzedażą swoich produktów można zacząć natychmiastowo. Przykład takich platform stanowi Amazon, Ebay, a na rodzimym gruncie – choćby Allegro.
Zalety sprzedaży na marketplace
Atutem tej formy e-handlu jest brak kosztów związanych z uruchomieniem własnej platformy. Mowa o inwestycji w domenę, hosting, obsługę sklepu i promocję. Wystawiając swoje przedmioty na marketplace nie jesteś obarczony żadnym z powyższych zobowiązań. To docelowa platforma zajmuje się utrzymaniem strony, reklamą, oferuje także bezpieczny system płatności. Jej pośrednictwo kończy się w chwili sfinalizowania transakcji – kupione dobra są przechowywane i wysyłane przez sprzedawcę.
Jakie wady ma sprzedaż na marketplace?
Wymienione wyżej aspekty są z pewnością kuszące szczególnie dla początkujących przedsiębiorców, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę ze sprzedażą przez internet. Minusem jest jednak konieczność dzielenia się zyskami – platformy marketplace z reguły obciążają bowiem sprzedawcę prowizją od każdej sfinalizowanej transakcji. Alternatywą jest stała opłata członkowska. Wysokość takiej prowizji jest uzależniona od portalu i waha się od kilku do kilkunastu procent.
Własny ecommerce – czy to opcja dla Ciebie?
Posiadanie swojego sklepu internetowego odcina sprzedawcę od pośredników – przedsiębiorca może bowiem oferować swoje towary wielu klientom bez konkurowania z innymi kontrahentami. W cały proces zaangażowane są również tylko dwie strony – kupujący oraz sprzedawca.
Współczesny postęp technologiczny umożliwia założenie swojego e-sklepu bez znajomości kodowania. Popularne platformy zapewniają już na starcie wiele funkcjonalności, które ułatwiają samodzielne dodanie produktów do e-sklepu i skorzystanie z dostępnych szablonów. Warto zwrócić uwagę na możliwości takich platform e-commerce jak WooCoommerce, Shopify, Shopper czy Magento.
Kiedy opłaca się przejść na własny e-commerce?
Jeżeli Twoja oferta jest niszowa i dedykowana do wąskiej grupy klientów – wtedy opłacalnym krokiem będzie skumulowanie wysiłków nad założeniem swojego e-sklepu. Troska o pozycjonowanie, które skróci drogę dotarcia do Twojego biznesu online to przykład perspektywicznego działania, które pomoże Ci w ekspansji Twojego e-commerce’u. To także opłacalny krok w sytuacji, gdy spodziewasz się dużych obrotów – konieczność dzielenia się marżą z pośrednikami nie będzie wówczas dla Ciebie opłacalna.
Własny sklep internetowy pozwala również na proste zarządzanie stanami magazynowymi. Jeśli zatem Twoja marka ma już wypracowaną pozycję na rynku – wówczas bazowanie wyłącznie na rozwiązaniach typu marketplace nie jest najlepszą drogą. Można traktować takie platformy jako wsparcie głównego kanału sprzedaży.
E-commerce a marketplace – co jest bardziej opłacalne?
Marketplace
E-commerce
Ruch
Duża różnorodność produktów stanowi zachętę dla konsumentów.
Sprzedawca musi samodzielnie zadbać o zapewnienie jakościowego ruchu w swoim sklepie.
Promocja
Platformy marketplace operują własnym budżetem reklamowym przeznaczonym na promocję
Własna platforma sprzedażowa wiąże się z koniecznością prowadzenia regularnych działań reklamowych
Koszty
Koszty związane z uruchomieniem biznesu są niemal zerowe – wystarczy intuicyjnie dodać zdjęcia i opisy produktów.
Każda transakcja jest jednak obarczona prowizją od sprzedaży.
Przy działaniu “na swoim” konieczne jest uwzględnienie kosztów serwera, domeny, pracy programisty.
Nie ponosisz jednak dodatkowych opłat z tytułu sprzedaży.
Czas uruchomienia
Punktem wyjściowym jest tu dodanie produktów do platformy – od tej chwili są już gotowe do zakupu
Założenie swojego e-sklepu wymaga skoordynowania kilku procesów w postaci samodzielnego zakupu domeny, serwera i zaimportowania produktów
E-commerce a marketplace – ciężko wskazać jednoznacznego faworyta w tym porównaniu – wszystko zależy od wielu czynników. Konkluzja jest jednak dość jasna – jeżeli dopiero zaczynasz sprzedawać swoje produkty przez internet, będzie to dla Ciebie o wiele wygodniejsza opcja. Nie musisz bowiem dbać o całe zaplecze techniczne związane z uruchomieniem własnej platformy – bazujesz na już zastanej platformie. Wadą jest jednak duża konkurencja oraz konieczność dzielenia się zyskami. Własny e-commerce to synonim inwestycji czasu i środków, daje jednak większą autonomię i brak konieczności uiszczania prowizji.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Marketplace - co to jest?
Marketplace to platforma internetowa, która agreguje oferty od wielu sprzedawców. Przykładem marketplace jest m.in. Amazon, Ebay, czy polskie Allegro.
Jak sprzedawać na marketplace?
Wystawiając przedmioty na marketplace nie ponosi się kosztów związanych z uruchomieniem własnej platformy. To sam marketplace zajmuje się utrzymaniem strony, reklamą, systemami płatności. Sprzedawca jedynie przechowuje i wysyła oferowane przedmioty. Szczegóły na temat dołączania do poszczególnych marketplace można znaleźć w ich regulaminach.
Kiedy opłaca się przejść z marketplace na e-commerce?
E-commerce opłaca się założyć zwłaszcza w przypadku niszowych ofert, które da się łatwo wypozycjonować, a także w sytuacji, kiedy spodziewane są wysokie obroty. E-commerce to również rozwiązanie dla marek z renomą na rynku. W pozostałych przypadkach i na początku swojej drogi w handlu warto myśleć o marketplace.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Unieważnienie uchwały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, zaraz obok uchylenia uchwały, stanowi kolejną możliwość zaskarżenia wadliwej uchwały podjętej przez wspólników w spółce z o.o.. Aby jednak móc unieważnić taką uchwałę, trzeba wykazać, iż stoi w sprzeczności z przepisami ustawy, jaką jest ustawa z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych.
Przeczytaj, kiedy uchwała spółki z o.o. może zostać unieważniona, jak wygląda procedura jej zaskarżenia oraz jak napisać pozew do sądu o unieważnienie uchwały spółki z o.o.
Zastanawiasz się, co oznacza pojęcie wartości niematerialnych i prawnych? W dzisiejszym artykule przybliżymy, czym są wartości niematerialne i prawne i jak się je amortyzuje.
Influencer marketing stał się jednym z najważniejszych narzędzi komunikacji marek z odbiorcami. W dobie mediów społecznościowych to właśnie opinie twórców cyfrowych często decydują o wiarygodności produktu i wpływają na ich decyzje zakupowe. Nic więc dziwnego, że coraz więcej firm decyduje się na współpracę z influencerami. Należy jednak pamiętać, że każda współpraca – niezależnie od tego, czy dotyczy influencera, czy innego podmiotu – powinna zostać uregulowana w formie pisemnej umowy.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo